Gemeenteblad van Noordoostpolder
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Noordoostpolder | Gemeenteblad 2024, 347680 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Noordoostpolder | Gemeenteblad 2024, 347680 | beleidsregel |
Evaluatieverslag VTH 2023 & Uitvoeringsprogramma VTH 2024
Deel 1: Evaluatieverslag VTH 2023
2023 is het eerste volle jaar weer na de Covid-19-pandemie. Alles is weer op gang gekomen en in de werkzaamheden is bijna niet meer te merken dat de pandemie is geweest.
Binnen het vakgebied Vergunningen, Toezicht en Handhaving (VTH) is er landelijk een schaarste aan geschikt en gekwalificeerd personeel. Daardoor zijn vacatures ingevuld met personeel dat niet gekwalificeerd is en het vak nog moet leren. Dit vraagt extra inzet van het bestaande personeel. Daarnaast hebben we extra personeel in moeten huren, zodat het vaste personeel zich kon voorbereiden op de invoering van de Omgevingswet en de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen (Wkb). Hierdoor waren we net als vorig jaar genoodzaakt om de werkzaamheden te prioriteren. Door extra personeel in te huren hebben we zoveel mogelijk proberen te voorkomen dat we moesten prioriteren, maar dit heeft door de hoeveelheid werk maar gedeeltelijk tot het gewenste resultaat geleid.
Het opstellen en vaststellen van het evaluatieverslag VTH is een wettelijk vereiste op grond van artikel 13.11 van het Omgevingsbesluit (Ob). Het evaluatieverslag VTH 2023 moet voor 1 juli 2024 zijn vastgesteld door het college van B&W en ter kennisneming aan de Raad toegezonden worden.
De provincie controleert in het kader van het Interbestuurlijk Toezicht (IBT) of het evaluatieverslag VTH 2023 daadwerkelijk wordt gemaakt en wordt vastgesteld.
Net als vorig jaar is ook dit jaar gekozen om het evaluatieverslag van 2023 en het uitvoeringsprogramma van 2024 samen te voegen tot 1 document in 2 delen. Deel 1 is het evaluatieverslag VTH 2023 en deel 2 is het uitvoeringsprogramma VTH 2024. Op deze manier wordt bij het maken van het uitvoeringsprogramma gebruik gemaakt van de evaluatie van het vorige jaar. Eerst behandelen we het evaluatieverslag VTH 2023. Vanaf pagina 23 leest u het uitvoeringsprogramma VTH 2024.
Wat is het evaluatieverslag VTH?
Het evaluatieverslag VTH over 2023 laat zien welke werkzaamheden er zijn uitgevoerd door VTH op het gebied van o.a. bouwen, ruimtelijke ordening, kinderopvang, brandveiligheid en toezicht in de openbare ruimte.
Het evaluatieverslag VTH 2023 laat zien in hoeverre de doelstellingen uit het Uitvoeringsprogramma VTH 2023 zijn uitgevoerd. Het jaarlijks evalueren van de VTH-taken is een verplichting die volgt uit het Besluit omgevingsrecht (Bor).
In hoofdstuk 2 staat de verantwoording van de doelstellingen en werkzaamheden.
Hoofdstuk 3 geeft een toelichting op de verantwoording.
En in hoofdstuk 4 staan bijlagen waar in de toelichting op de verantwoording naar wordt verwezen.
Werkzaamheden op het gebied van de Wet milieubeheer inrichtingen, asbest gerelateerde sloop en bodembeheer komen in dit evaluatieverslag niet aan de orde. De uitvoering van deze taken zijn overgedragen aan de Omgevingsdienst Flevoland & Gooi en Vechtstreek (OFGV). Deze dienst rapporteert in een eigen evaluatieverslag over de uitvoering van deze taken.
VTH heeft veel werk verzet in 2023. Dit is te zien in onderstaande overzichten.
Naast de verantwoording van de algemene doelstellingen zijn de aparte doelstellingen voor de vergunningverlening en de handhaving (Wabo en APV/Bijzondere wetten) verantwoord. In het volgende hoofdstuk wordt een nadere toelichting gegeven.
Doelstellingen Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo)
Doelstellingen APV/Bijzondere wetten
In hoofdstuk 3 leest u een toelichting op de verantwoording van de doelstellingen.
Bezwaarschriften zijn bezwaren van belanghebbenden die het niet eens zijn met een verleende vergunning of met een handhavingsbesluit. Deze kunnen ingediend worden binnen 6 weken na afgifte van de verleende vergunning of van het handhavingsbesluit.
De gemeente gaat, al meer dan 10 jaar, eerst met bezwaarmakers in gesprek voordat de zaak in behandeling wordt genomen. Dit wordt gedaan door de mediators en gesprekbegeleiders. Hierdoor is het aantal bezwaarschriften dat daadwerkelijk behandeld gaat worden door de bezwaarschriftencommissie laag. Hieronder wordt een overzicht gegeven van het aantal en type bezwaarschriften in 2023.
In 2023 zijn de volgende bezwaarschriften ingediend.
Beroepsschriften zijn bezwaren van belanghebbenden die het niet eens zijn met een besluit op hun bezwaarschrift. Beroepschriften moeten ingediend worden bij de rechtbank en moet binnen 6 weken na het besluit van het bezwaarschrift ingediend zijn.
In 2023 zijn de volgende beroepschriften ingediend.
Er zijn 6 beroepschriften ingediend.
Er zijn 2 beroepschriften ingediend.
Voor de afhandeling en de stand van zaken van de bezwaar- en beroepschriften verwijzen wij u naar het jaarverslag 2023 van de bezwaarschriftencommissie. Binnen de gemeente zijn zij verantwoordelijk voor de afhandeling en de stand van zaken van de bezwaarschriften en beroepsschriften.
De Wet open overheid (WOO) regelt het recht op informatie door de overheid. De WOO zorgt ervoor dat iedereen inzage heeft in het overheidshandelen. Overheidsinformatie is in principe altijd openbaar, tenzij de WOO of andere wetgeving bepaalt dat de gevraagde informatie niet geschikt is om openbaar te maken.
In 2023 heeft cluster VTH in totaal 8 WOO-verzoeken ontvangen. Alle 8 WOO-verzoeken zijn in behandeling genomen. De verzoekers hebben de gevraagde documenten ontvangen.
De WOO-verzoeken gingen over vergunningen, projecten, geluidsmetingen, rechtmatigheid en invordering.
2.5 Toezicht op eigen organisatie
De gemeente moet naast verantwoordelijkheid afleggen over diverse onderdelen ook verantwoording afleggen over toezicht en handhaving op haar eigen organisatie. Hieronder wordt kort ingegaan op de door de gemeente uitgevoerde controles op eigen bouwactiviteiten, brandveiligheid van eigen gebouwen en toezicht.
Bouwtoezicht op gemeentelijke bouwwerken
Door de verandering van workflow-systeem is het niet inzichtelijk te krijgen welke gemeentelijke gebouwen gecontroleerd zijn. In 2024 wordt gekeken of/hoe hier inzicht in gekregen wordt.
In 2023 zijn geen gemeentelijke gelegenheden gecontroleerd waar alcohol wordt geschonken.
Brandveiligheidstoezicht op gemeentelijke gebouwen
In 2023 is het toezicht op de brandveiligheid overgegaan naar de veiligheidsregio. Hierdoor is niet inzichtelijk welke gemeentelijke gebouwen gecontroleerd zijn. In 2024 wordt in overleg met de veiligheidsregio gekeken of/hoe hier inzicht in gekregen wordt.
2.6 Verordening kwaliteit VTH/Kwaliteitscriteria 2.3
Op 30 mei 2016 heeft de gemeenteraad de Verordening kwaliteit vergunningverlening, toezicht en handhaving omgevingsrecht Noordoostpolder (hierna: de verordening) vastgesteld. Doel van de criteria zijn het waarborgen en bevorderen van de kwaliteit van vergunningverlening, toezicht en handhaving op het gebied van beschikbaarheid en deskundigheid. De kwaliteitscriteria zijn richtlijnen om organisaties zodanig in te richten dat een adequate kwalitatieve taakuitvoering bereikt wordt.
De gemeenteraad heeft gekozen om de kwaliteitscriteria niet verplicht te stellen voor de thuis-taken van de gemeente. Een gevolg daarvan is, dat de gemeente wel moet aantonen aan welk niveau ze wil voldoen. De gemeenteraad heeft op 5 juni 2023 het kwaliteitsniveau vastgesteld op oranje. Ze hebben daarbij wel de intentie uitgesproken om te onderzoeken of kwaliteitsniveau groen tot de reële mogelijkheden behoord. In december 2023 is opdracht verleend aan Libereaux om de gemeentelijke organisatie te toetsen aan het gekozen kwaliteitsniveau van de gemeenteraad. Dit gebeurt in Q1/Q2 van 2024.
In 2024 wordt de verordening uitvoering en handhaving VTH onder de Omgevingswet aangeboden voor vaststelling.
De OFGV heeft aangetoond dat zij voldoen aan de door de overheid vastgestelde kwaliteitscriteria 2.2. Gemeente Noordoostpolder heeft van de OFGV een samenvatting van de scores ontvangen. Op 1 onderdeel na voldoet de OFGV aan de kwaliteitscriteria 2.2. Voor het onderdeel waar aan de OFGV niet voldoet, gaat de OFGV, indien dit zich voordoet, een andere gespecialiseerde omgevingsdienst inhuren om de werkzaamheden hieruit uit te voeren.
Er zijn diverse voorbereidingen gedaan om klaar te zijn voor de invoering van de Omgevingswet op 1 januari 2024. De doelstelling is gehaald.
Wet kwaliteitsborging voor het bouwen (Wkb)
De doelstelling is behaald. Er zijn werkzaamheden uitgevoerd ter voorbereiding op de Wkb. Deze is op 1 januari 2024 in werking getreden. De Wkb hangt samen met de Omgevingswet.
De doelstelling is behaald. Er zijn brieven verstuurd naar eigenaren van kantoorgebouwen waarin zij geïnformeerd zijn over de energielabelplicht voor hun gebouw. Daarnaast zijn diverse adressen bezocht om te controleren of ze moeten voldoen aan de energielabelplicht.
Onderstaande grafieken geven de aantallen verleende van vergunningen/meldingen/ ontheffingen in 2023 aan t.o.v. wat de prognose was in het uitvoeringsprogramma.
Verklaring afwijkingen t.o.v. de prognose
Er zijn minder aanvragen verleend omdat er in december nog 100 aanvragen binnen zijn gekomen. Dit grote aantal komt omdat ondernemers nog voor de inwerkingtreding van de Omgevingswet en de Wkb een aanvraag ingediend hebben, om zo nog onder de oude werkwijze/wetgeving te vallen. De vergunningen die voorkomen uit de aanvragen tellen mee in 2024.
In Q2 van 2023 is besloten om een voorbereidingsbesluit te nemen om de huisvesting van arbeidsmigranten tegen te houden. Dit heeft consequenties gehad voor het aantal vergunningen. Vanaf dat moment was het niet meer mogelijk om vergunningen te verlenen totdat er nieuw beleid over de huisvesting van arbeidsmigranten is vastgesteld.
De veranderende insteek over de huisvesting van arbeidsmigranten heeft ook indirect consequenties voor het aantal verleende vergunningen als het gaat over het afwijken van het bestemmingsplan. Een vergunning voor ander woongebruik is namelijk vaak ook een afwijking van het bestemmingsplan.
In februari 2023 zijn de bedrijfsmatige asbestsloopmeldingen verplicht over gegaan naar de omgevingsdienst Flevoland Gooi en Vechtstreek (OFGV). De particuliere asbestsloopmeldingen en de sloopmeldingen zonder asbest worden afgehandeld door de gemeente.
Lozen buiten inrichting (melding)
Er zijn dit jaar aanzienlijk minder meldingen ingediend voor het lozen buiten inrichting. Het gaat hier in de meeste gevallen om grondwater-warmtepompen die hun warmte uit de bodem halen. Dit is een kostbare manier van verwarmen van het gebouw, waardoor deze niet altijd toegepast wordt. In de meeste gevallen worden lucht warmtepompen toegepast bij nieuwbouwwoningen. In 2023 zijn er waarschijnlijk minder nieuwbouwwoningen verleend die door middel van een grondwater-warmtepomp verwarmt gaan worden.
De vergunningverlening en het toezicht op de brandveiligheid is op 1 januari 2023 overgegaan naar de veiligheidsregio/brandweer Flevoland. Daarbij is de afspraak gemaakt, dat de gemeente zelf nog de minder complexe aanvragen afhandelt. Hierdoor is het aantal flink minder dan eerder is aangenomen.
Er zijn dit jaar geen meldingen ontvangen en verleend voor het mobiel puin breken van bouw en sloopafval in onze gemeente. Hierdoor is de prognose niet uitgekomen. Een verklaring is hier niet voor te geven.
Het aantal verleende evenementen is groter dan in de prognose is voorzien. Dit komt omdat de prognose gebaseerd is op een gewogen gemiddelde van de afgelopen jaren. Hierin zitten ook de Covid-19 jaren, waarin bijna geen evenementen hebben plaatsgevonden. Ook zien we dat er jaarlijks steeds meer evenementen worden aangevraagd.
De kabels en leidingen werden tot 1 juli 2023 afgehandeld door VTH. Per 1 juli 2023 doet Wijkbeheer de afhandeling.
Alcoholwet-wijziging leidinggevenden
Er zijn dit jaar minder veranderingen geweest binnen de lokaliteiten, waardoor er minder ontheffingen zijn ingediend voor wijziging van de leidinggevende op de vergunning.
De doelstellingen zijn behaald.
Er zijn geen aanvragen van rechtswege verleend in 2023.
De kwaliteit van de beschikkingen is van een goede kwaliteit. Dit blijkt onder ander uit het feit dat de meeste beschikkingen in stand blijven bij de bezwarencommissie en/of bij de rechtbank.
Er is veel mondeling of per mail gecommuniceerd. Er zijn 4 mondelinge bouwstops opgelegd. Hier hebben de overtreders zich aan gehouden. Hierdoor was het niet nodig om een voornemen last onder dwangsom of last onder dwangsom op te leggen.
Het aantal controles is een schatting, dit omdat de cijfers niet goed uit het systeem te krijgen zijn.
De doelstelling is behaald. Er is extra aandacht geweest voor de monumenten.
De geconstateerde “overtredingen” zijn door middel van onderling overleg tussen de toezichthouder en de aannemer ongedaan gemaakt.
Excessen zijn er niet geweest. De illegale bouwwerken zijn in goed overleg alsnog aangevraagd en vergund. In die gevallen dat dit niet gebeurde is een voornemen last onder dwangsom/last onder dwangsom opgelegd.
Op 1 januari 2023 is het toezicht uitbesteed aan de veiligheidsregio/brandweer Flevoland.
De veiligheidsregio houdt toezicht op de verleende vergunningen als het gaat over de brandveiligheid. Daarnaast voeren ze planmatige controles uit bij instanties/bedrijven.
De eventuele handhaving wordt gedaan door de gemeente.
De veiligheidsregio heeft 252 gebruikscontroles uitgevoerd.
De gemeente heeft de volgende handhavingsacties uitgevoerd n.a.v. de gebruikscontroles.
Naast de handhaving naar aanleiding van het toezicht zijn alle controlerapporten van de brandweer verwerkt in het systeem.
Er is handhavend opgetreden tegen de constateerde overtredingen. De meeste overtredingen zijn ongedaan gemaakt.
Beide doelstellingen zijn behaald.
Er is handhavend opgetreden tegen permanente bewoning van recreatiewoningen.
Daarnaast is er opgetreden tegen ander illegale gebruik van gebouwen.
Er hebben 21 (avond)controles plaatsgevonden, daarbij zijn 78 adressen gecontroleerd. Als er een overtreding werd geconstateerd, werden de adressen meerdere keren gecontroleerd. Dit heeft tot de volgende handhandhavingsactiviteiten geleid.
Tegen bekende niet vergunde situaties is handhavend opgetreden.
Er is handhavend opgetreden tegen overtredingen
De doelstellingen zijn behaald.
De handhavende taken zijn niet nodig geweest. Er is 1x ondersteuning van onze toezichthouders geweest voor de toezichthouder groen.
In 2023 is handhavend optreden niet nodig geweest.
De boa’s/toezichthouders houden toezicht in de openbare ruimte. De boa’s/toezichthouders zijn herkenbaar door hun uniform, dienstfietsen en dienstauto’s.
Naast het zichtbaar aanwezig zijn, voeren de boa’s/toezichthouders ook diensten uit in burgerkleding. Dit gebeurt in ongeveer 15% van hun diensten. Dit doen ze omdat bij het zichtbaar aanwezig zijn van een boa/toezichthouder de inwoners zijn/haar gedrag aanpast.
Door de boa’s zijn 155 geregistreerde waarschuwingen uitgedeeld voor diverse overtredingen. Deze waarschuwingen staan vermeld in het systeem en bij een volgende overtreding van dezelfde persoon wordt deze beboet.
De boa’s zijn lange tijd niet volledig inzetbaar geweest omdat ze te maken hadden met ziekte. Ook ontbraken er bevoegdheden, waardoor ze niet op alle fronten inzetbaar waren.
Naast de boa’s hebben ook de allround toezichthouders een aantal meldingen opgepakt die speelden in de openbare ruimte.
Naar aanleiding van controles hebben de volgende handhavingsacties plaatsgevonden:
Het afgelopen jaar zijn de volgende boetes uitgedeeld.
Het aantal boetes ligt hoger dan de afgelopen jaren. In 2023 waren er meer beëdigde opsporingsambtenaren, hierdoor was het mogelijk om gericht overtredingen aan te pakken. Dit is te zien in het aantal boetes voor diverse overtredingen.
Door het zichtbaar aanwezig zijn in de openbare ruimte, het in gesprek gaan met de overtreder en uitleg te geven over de regels en als het moet te beboeten door de boa’s/toezichthouders hebben we de doelstelling behaald.
Er is toezicht gehouden op de vergunningvoorschriften. Er is handhavend opgetreden als dit noodzakelijk was. In de meeste gevallen kon het in goed overleg met de organisatie opgelost worden.
De boa’s/toezichthouders doorzoeken daarbij het materiaal op adresgegevens van personen. Deze personen worden, als dit mogelijk is, bekeurd. Als in het afval een bepaald type enveloppen veel voorkomt, wordt het sociaal domein ingelicht voor extra hulp voor de betreffende inwoner.
Er is door de boa’s/toezichthouders opgetreden tegen bijplaatsingen/afvaldumpingen en straatafval. De doelstelling is behaald.
De overtreding van het niet hebben van een vergunning om alcohol te mogen schenken bij een evenement en het schenken van alcohol aan minderjarigen werd in de meeste gevallen meteen door de organisatie opgepakt en wordt meegenomen in de evaluatie van het evenement.
Er wordt op dit moment niet handhavend opgetreden, omdat het huidige beleid dit niet toestaat.
De capaciteit van de boa’s die mogen controleren op de alcoholwet dit jaar is beperkt.
Door gericht de capaciteit in te zetten is het mogelijk geweest om deze doelstelling te behalen.
De GGD heeft conform de overeenkomst alle KDV’s, BSO’s, GOB’s en nieuwe VGO’s gecontroleerd.
De GGD heeft 42% van alle bestaande VGO’s gecontroleerd.
Het wettelijke percentage van 50% is niet behaald. De reden hiervoor is dat door de gemeente te weinig uren waren ingekocht bij de GGD. In 2024 zijn extra uren ingekocht bij de GGD om het wettelijke percentage wel te halen.
Deze doelstelling is niet behaald.
In 2023 zijn 4.216 klachten/meldingen afgehandeld.
140 Klachten/meldingen zijn door de allround/bouw toezichthouders afgehandeld.
23 Klachten/meldingen zijn door de vakspecialist geluid afgehandeld.
4.053 klachten/meldingen zijn door de boa’s/toezichthouders afgehandeld.
Een groot deel van de klachten/meldingen ging over Afval. Hier is extra op ingezet door de boa’s/toezichthouders.
In bijlage 4.1 is een onderverdeling gemaakt van de verschillende onderwerpen.
Het totaal aantal afgehandelde klachten is in 2023 veel meer dan afgelopen jaren. Dit komt door extra inzet van boa’s/toezichthouders en de andere manier van klachtenregistratie. Hierdoor zijn de klachten makkelijker in te voeren en de aantallen makkelijker bij te houden.
* aantal zit bij bijzetten afval bij container
*Inrichting gerelateerde klachten worden door de OFGV in behandeling genomen
**Vanaf 2023 worden de klachten over geluid bijgehouden. Dit betekent niet dat in de andere jaren geen klachten zijn geweest. Ze zijn niet bijgehouden.
4.2 Geplande en gerealiseerde uren
Hieronder wordt per product inzichtelijk gemaakt hoeveel uren hiervoor gepland zijn in het Uitvoeringsprogramma 2023 en hoeveel uren daadwerkelijk gerealiseerd zijn.
Er zijn minder uren geschreven op producten dan gepland. Dit komt omdat nog niet iedereen al zijn uren op de goede producten kwijt kon in het systeem. In de loop van 2023 is een andere manier van tijdschrijven geïntroduceerd. Hierop is in de loop van het jaar het tijdschrijfsysteem aangepast. Er zijn nog veel uren hierdoor op indirecte posten geschreven.
Daarnaast zijn de afgelopen jaren de uren gepland op formatie in plaats van bezetting. Doordat er veel inhuur personeel op vaste formatieplaatsen zit, kan kostentechnisch niet de volledige formatie ingehuurd worden.
Deel 2: Uitvoeringsprogramma VTH 2024
Voor u ligt het Uitvoeringsprogramma Vergunningen, Toezicht en Handhaving 2024 (hierna: uitvoeringsprogramma VTH 2024).
Zoals u heeft kunnen lezen is dit jaar het evaluatieverslag VTH 2023 en het uitvoeringsprogramma VTH 2024 samengevoegd tot 1 document in 2 delen. Op deze manier wordt de evaluatie van 2023 gebruikt voor het uitvoeringsprogramma voor 2024.
Het uitvoeringsprogramma VTH 2024 geeft inzicht in welke activiteiten op het gebied van vergunningen, toezicht en handhaving gaan spelen, welke capaciteit daarmee gemoeid is en wat de gewenste doelstellingen zijn.
Per activiteit is er een productblad gemaakt. Op dit productblad staat vermeld wat de gewenste doelstellingen zijn, hoeveel uur beschikbaar is daarvoor en wat de prioriteit van die betreffende activiteit is.
Om een zo goed mogelijk beeld te schetsen van uit te voeren werkzaamheden en de benodigde capaciteit in 2024 is gebruik gemaakt van het evaluatieverslag van 2023 en de managementrapportages van 2023.
Het opstellen, vaststellen en uitvoeren van het uitvoeringsprogramma VTH is een wettelijk vereiste op grond van artikel 13.8 van het Omgevingsbesluit (Ob). Het uitvoeringsprogramma VTH 2024 moet voor 1 april 2024 zijn vastgesteld door het college van B&W en ter kennisneming aan de Raad toegezonden worden.
De provincie controleert in het kader van het Interbestuurlijk Toezicht (IBT) of het uitvoeringsprogramma VTH 2024 daadwerkelijk wordt gemaakt en vastgesteld.
Het uitvoeringsprogramma VTH 2024 bestaat uit de beschrijving van reguliere taken en meer specifieke, lokale taken/thema’s/projecten. Doelstelling hiervan:
De werkzaamheden die binnen vergunningen, toezicht en handhaving uitgevoerd worden zijn onder te verdelen in drie categorieën, namelijk:
De programmatische werkzaamheden zijn vooral handhavingstaken die proactief opgepakt worden. Deze taken komen voort uit de naleving van de Omgevingswet, de verordening fysieke leefomgeving (VFL) de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo), de Algemene plaatselijke verordening (APV), de Afvalstoffenverordening (overlast in de openbare ruimte), de wet Mulder, de Alcoholwet en de Wet kinderopvang.
Reactieve werkzaamheden betreft vooral werkzaamheden die bij vergunningen liggen. De werkzaamheden beginnen nadat een aanvraag om vergunning of een melding is binnengekomen. Zoals de naam al zegt, reactief, is het van tevoren niet te zeggen hoeveel aanvragen of meldingen worden ingediend. Dit bemoeilijkt het maken van een sluitende jaarplanning. Aan de hand van analyses van werkzaamheden over de afgelopen jaren is de verwachte prognose voor 2024 in beeld gebracht voor vergunningverlening. Door de invoering van de Omgevingswet is dit moeilijker in te schatten dan de vorige jaren.
De reactieve werkzaamheden voor toezicht en handhaving komen voort uit meldingen/klachten van inwoners, bestuurders of signaaltoezicht van collega’s. De op te pakken meldingen/klachten kunnen betrekking hebben op alle handhavingstaken die VTH onder zich heeft. Via de gemeentelijke website en sociale media kunnen meldingen/klachten op een laagdrempelige manier worden gedaan.
Het toezicht op en de handhaving van milieu belastende activiteiten, bedrijfsmatige asbestverwijdering en werkzaamheden met betrekking tot de bodemkwaliteit worden uitgevoerd door de OFGV. Het toezicht op de Wet kinderopvang wordt uitgevoerd door GGD Flevoland. De eventuele voortvloeiende handhaving uit het toezicht op de Wet kinderopvang wordt door cluster VTH uitgevoerd. De uitbesteding en de uitvoering van de genoemde taken aan de partners is wettelijk verplicht.
Het toezicht van de brandveiligheid wordt uitgevoerd door de veiligheidsregio Flevoland, Brandweer Flevoland. De eventuele daaruit voortkomende handhaving wordt door cluster VTH uitgevoerd. Daarnaast geeft de veiligheidsregio Flevoland advies over de aangevraagde vergunningen.
1.3 Doel van het uitvoeringsprogramma VTH 2024
Het uitvoeringsprogramma VTH 2024 maakt inzichtelijk hoe de beschikbare capaciteit en middelen worden ingezet op het gebied van vergunningverlening, toezicht en handhaving. Verder geeft het inzicht in de gestelde uitvoeringsdoelen en de gegevens die moeten worden gemonitord om na te kunnen gaan of de uitvoeringsdoelstellingen zijn behaald.
Ook geeft het uitvoeringsprogramma VTH 2024 aan waar geen capaciteit voor vrij is gemaakt (zie bijlage 5.4: Afbakening taken). Daarmee is het zowel binnen de organisatie als daarbuiten duidelijk wat men kan vragen en verwachten op het gebied van vergunningverlening, toezicht en handhaving.
1.4 Financiële dekking voorgenomen activiteiten
De kosten van de geplande activiteiten zijn verwerkt in de begroting 2024. Een verdere toelichting wordt in hoofdstuk 4 gegeven.
Het concept uitvoeringsprogramma VTH 2024 is, ten behoeve van een optimale afstemming, voorgelegd aan de GGD Flevoland, de OFGV, Waterschap Zuiderzeeland, Provincie Flevoland, de brandweer en de politie. Eventuele reacties zijn meegenomen in het definitieve uitvoeringsprogramma VTH 2024. In bijlage 5.5 worden de reacties besproken.
2. Toelichting op de manier van programmeren
Dit hoofdstuk geeft een toelichting op de manier waarop de uitvoeringstaken in Noordoostpolder zijn geprogrammeerd.
2.1 uitvoeringsprogramma VTH 2024 in een oogopslag
Het schema in bijlage 5.1 geeft het uitvoeringsprogramma VTH 2024 in een oogopslag weer. In de linker kolom staan alle taken die samen het speelveld van cluster VTH vormen.
De eenheid op basis waarvan geprogrammeerd wordt is het product. Een product heeft betrekking op één of meerdere taken uit het schema van bijlage 5.1. Een product is aangeduid met een nummer. Uit het schema kan afgeleid worden hoeveel capaciteit gekoppeld is aan een product.
Niet voor alle toezichts- en handhavingstaken kiezen we voor een actieve, programmatische aanpak. Bij taken met een lage(re) prioriteit treden we alleen reactief op. Dit optreden kan zijn naar aanleiding van klachten/ meldingen, ambtelijke constateringen of bestuurlijke wensen.
Voor het uitwerken van producten gebruiken we een format. In bijlage 5.3 zijn alle producten terug te vinden in productbladen. Bij het uitwerken van een product wordt o.a. bepaald welke concrete activiteiten we precies gaan uitvoeren, welke resultaten we aan het einde van het jaar willen behalen en hoeveel capaciteit we hiervoor hebben gereserveerd.
Omgevingsdienst Flevoland & Gooi en Vechtstreek (OFGV)
De OFGV is in 2012 opgericht door de provincies Flevoland en Noord-Holland, de Flevolandse gemeenten en de gemeenten uit de Gooi en Vechtstreek.
De OFGV geeft uitvoering aan een aantal taken die voorheen ondergebracht waren bij de gemeenten en provincies. Deze taken worden aangeduid als het basistakenpakket en staan beschreven in artikel 13.12 van het Omgevingsbesluit. Deze taken hebben hoofdzakelijk betrekking op de vergunningverlening, het afhandelen van meldingen, het toezicht en de handhaving van de milieuregelgeving bij milieubelastende activiteiten. Ook de verlening van bedrijfsmatige asbestverwijdering en het toezicht daarop hoort tot de taken van de omgevingsdienst. Onder de Omgevingswet zijn de bodemtaken overgegaan van de provincie naar de gemeenten. De gemeente heeft deze vervolgens weer uitbesteed aan de omgevingsdienst. De gemeente Noordoostpolder heeft alle basistaken onder de Wabo ondergebracht bij de OFGV.
Met de komst van de Omgevingswet is het basistakenpakket aangepast. Nog niet alle basistaken onder de Omgevingswet zijn ondergebracht bij de OFGV. De aankomende tijd wordt in overleg met de OFGV hiernaar gekeken, hoe deze basistaken en wanneer deze overgaan naar de OFGV.
Gemeentelijke gezondheidsdienst Flevoland (GGD Flevoland)
De gemeente is verantwoordelijk voor toezicht en handhaving van de Wet kinderopvang. Op grond van de wet wordt het toezicht uitgevoerd door de GGD Flevoland. Zij voeren de volgende werkzaamheden uit:
Indien uit een inspectierapport blijkt dat handhaving nodig is wordt dit uitgevoerd door cluster VTH. Dit overeenkomstig de Beleidsregels handhaving Wet kinderopvang gemeente Noordoostpolder.
De gemeente is verantwoordelijk voor de vergunningverlening, het toezicht en de handhaving van de brandveiligheid. Het toezicht is door de gemeente uitbesteed aan de Veiligheidsregio Flevoland/Brandweer Flevoland. De gemeente vraagt advies aan de veiligheidsregio over de aangevraagde vergunningen.
Indien uit toezicht blijkt dat handhaving nodig is wordt dit uitgevoerd door cluster VTH.
3.1 Inzet beschikbare capaciteit
De beschikbare capaciteit voor de uitvoering van alle VTH-taken is beperkt. Op basis van prioritering wordt deze capaciteit ingezet om de verschillende taken uit te voeren. Door andere inzichten in de loop van 2024 kunnen de prioriteiten anders komen te liggen. Dat kan leiden tot een aanpassing van de uit te voeren taken in 2024.
De afgelopen jaren is uitgegaan van de formatie. Met ingang van 2023 werken we met de bezetting i.p.v. met de formatie. Dit omdat de bezetting niet overeenkomt met de formatie. Daarnaast is gewerkt met 1.369 uur per fulltime fte i.p.v. 1.450 uur per fulltime fte. Hierdoor wordt een realistischer beeld geschetst van de beschikbare uren. Daarnaast is er kritisch gekeken naar de taken die uitgevoerd moeten worden (wettelijk) en welke taken wenselijk zijn om uit te voeren.
3.2 Specifieke werkzaamheden/ontwikkelingen voor 2024
In deze paragraaf worden werkzaamheden/ontwikkelingen toegelicht die in 2024 extra aandacht krijgen. Bepaalde werkzaamheden zijn verplichte werkzaamheden die toegevoegd worden of in plaats komen van bestaande werkzaamheden. Andere werkzaamheden worden opgepakt op verzoek van de regio/provincie of op verzoek van een andere afdeling van de gemeente zelf.
Op 1 januari 2024 is de Omgevingswet in werking getreden. Dit betekent dat we vanaf dit jaar op een andere manier moeten gaan werken. Ter voorbereiding zijn er al veel dingen aangepast, maar gedurende het jaar zullen er nog andere dingen aangepast moeten worden. Ook vraagt de andere manier van werken extra aandacht en extra tijd. Daarnaast moeten er nog opleidingen gevolgd worden.
Wet Kwaliteitsborging voor het bouwen (implementatie)
Op 1 januari 2024 is de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen (Wkb) deels in werking getreden. Deze werkwijze geldt alleen voor de nieuwbouwprojecten onder gevolgklasse 1. De Verbouw onder gevolgklasse 1 volgt naar verwachting op 1 januari 2025. Dit betekent dat we vanaf dit jaar op het gebied van bouwen naast de andere manier van werken onder de Omgevingswet ook een andere manier van werken hebben onder de Wkb. Dit vraagt natuurlijk extra aandacht en extra tijd.
Ter voorbereiding is al het nodige aangepast of opgesteld. Het kan zijn dat er nog andere dingen aangepast/-gemaakt moeten worden om goed te kunnen werken met de Wkb. Dit vraagt ook extra aandacht en tijd.
Daarnaast blijft het mogelijk dat aannemers proefprojecten willen draaien bij projecten die niet onder de Wkb vallen. Hier is ook extra aandacht en tijd voor nodig.
In het voorjaar van 2021 heeft het college de Flevolandse Norm vastgesteld. Hierin staan ambities voor de aanpak van ondermijning door de Flevolandse gemeenten, en de Provincie Flevoland. In deze aanpak is ook een rol weggelegd voor boa’s/toezichthouders. Het gaat dan o.a. om controles op bedrijventerreinen en in het buitengebied.
De monumenten binnen de gemeente vragen extra aandacht, zodat de cultuurhistorische waarde van de polder behouden blijft. Het gaat om controles van de gemeentelijke en rijksmonumenten, met name de monumentale woningen, gelegen aan de Koningin Julianastraat, de Poldertoren en de Oostenrijkse woningen in Emmeloord.
In 2024 wordt gestart met de controleronde van de aangeschreven monumenten. Daarbij wordt gekeken of de staat van onderhoud nog voldoende is en of er geen illegale wijzigingen zijn aangebracht aan het monument.
Daarnaast worden de verleende vergunningen gecontroleerd als de werkzaamheden plaatsvinden. En wordt er gereageerd op ingediende klachten/meldingen over monumenten.
Met ingang van 2024 moet ook de bestaande horeca een exploitatievergunning hebben. We gaan in 2024 alle bestaande horeca aanschrijven met het verzoek daarin om een exploitatievergunning aan te vragen.
3.1 Verwacht aantal vergunningen, meldingen, afwijkingen en ontheffingen
In het overzicht hieronder wordt het verwacht aantal verleende vergunningen, verleende ontheffingen/afwijkingen en acceptatie van meldingen in 2024 inzichtelijk gemaakt. Deze prognose is opgesteld aan de hand van cijfers uit de evaluatieverslagen VTH van de afgelopen jaren en managementrapportages.
4. Personele capaciteit en middelen
Voor het uitvoeren van het uitvoeringsprogramma VTH 2024 zijn personele capaciteit en financiële middelen noodzakelijk. Hieronder wordt dit inzichtelijk gemaakt.
In bijlage 5.1 wordt inzichtelijk gemaakt hoeveel uren nodig zijn om de verschillende taken van het uitvoeringsprogramma VTH 2024 uit te voeren. In het overzicht is uitgegaan van 1.369 effectieve uren per fte. Wanneer er minder dan een fte beschikbaar is wordt dit naar ratio berekend.
Uit bijlage 5.2 blijkt dat voor de uitvoering van de voorgenomen taken in het uitvoeringsprogramma VTH 2024 aan vaste formatie 38.385 uren beschikbaar is.
Beschikbare materiële middelen Vergunningen, toezicht en handhaving 2024
Uit de door de gemeenteraad eind 2023 vastgestelde begroting voor 2024 is op te maken dat de benodigde materiële capaciteit voor vergunningen, toezicht en handhaving financieel gedekt is.
Voor de uitvoering van de beschreven werkzaamheden in bijlage 5.1 van het uitvoeringsprogramma VTH 2024 zijn naar verwachting 40.480 uren benodigd. Structureel zijn er 38.385 uren hiervoor beschikbaar. Uit bijlage 5.1 blijkt dat in 2024 2.238 uur aan extra formatie wordt ingehuurd. De extra inhuur van formatie is voldoende om de wettelijke taken en de minimaal wenselijke taken uit te kunnen voeren. Als er meer taken uitgevoerd moeten worden, moet de capaciteit vergroot worden.
De verdere implementatie van de Omgevingswet en de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen vraagt extra inzet dit jaar. De benodigde extra uren hiervoor zijn inzichtelijk gemaakt. Om de dienstverlening op peil te houden vindt hiervoor extra inhuur plaats. Hierdoor kunnen de reguliere werkzaamheden op een adequaat niveau worden uitgevoerd en is er ruimte voor de verdere implementatie van de Omgevingswet en de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen.
4.4 Monitoring van de uitvoering
Elke 3 maanden (4x per jaar) wordt samen met de procesregisseurs/senior boa de voortgang besproken en gekeken of we nog op schema zitten. De uitkomsten van dit overleg wordt samen met de aantallen en uren aangeboden aan de manager. In overleg met de manager wordt besloten of het nodig is dat het uitvoeringsprogramma aangepast moet worden of dat er andere maatregelen getroffen moeten worden.
Mocht tussentijds blijken dat er grote afwijkingen zijn, vindt er opnieuw een afweging plaats van de prioriteiten en wordt het college hiervan op de hoogte gesteld.
5.1 Totaaloverzicht taken en uren
In 2024 heeft cluster VTH een tekort van 2.095 uur om alle geplande werkzaamheden uit te kunnen voeren. Dit tekort aan uren is het gevolg van de werkzaamheden voor de verdere implementatie van de Omgevingswet, de Wkb en de extra werkzaamheden met betrekking tot de vergunningverlening van evenementen.
Om het tekort aan uren op te lossen wordt in 2024 extra formatie ingehuurd om een deel van de taken uit te voeren.
In deze bijlage zijn alle taken die cluster Vergunningen, toezicht en handhaving uitvoert terug te vinden in de productbladen. In elk blad wordt een vast aantal aspecten uitgewerkt.
Taken die niet zijn meegenomen in het uitvoeringsprogramma VTH 2024 worden niet actief opgepakt, omdat het uitvoeringsniveau van geprogrammeerde taken anders omlaaggaat. Om verwarring te voorkomen over de taken en verantwoordelijkheden wordt hieronder inzichtelijk gemaakt welke aspecten niet actief aan bod komen binnen toezicht en handhaving. Voor vergunningen is dit hoofdstuk niet van toepassing omdat het takenpakket hiervoor duidelijk is afgebakend.
De hieronder genoemde aspecten kunnen niet gezien worden als een uitputtende opsomming. Klachten/ meldingen, bestuurlijke wensen en wetswijzigingen kunnen aanleiding geven tot wijzigingen. Duidelijk is dan wel dat dit kan leiden tot een aanpassing van de geprogrammeerde taken.
Brandveiligheid van niet vergunning- en meldingplichtige gebouwen
De voorschriften voor brandveilig gebruik van gebouwen staan vooral in het Bbl. Deze voorschriften gelden voor alle gebouwen. Echter, niet voor elk gebouw hoeft een melding te worden gedaan of een vergunning te worden aangevraagd in het kader van de brandveiligheid. De meldings- en vergunningsplicht is van toepassing op gebouwen waar veel mensen aanwezig kunnen zijn of waar mensen kunnen overnachten. Deze gebouwen worden periodiek gecontroleerd. De overige gebouwen (waar de voorschriften ook voor gelden) worden niet actief gecontroleerd.
Verkeersovertredingen op basis van de Wegenverkeerswet
Een aantal verkeersovertredingen die strafbaar gesteld zijn in de Wegenverkeerswet worden niet proactief gehandhaafd door de gemeente. Het gaat hierbij om o.a. snelheidsovertredingen, rijden zonder helm en door rood licht rijden. Het hinderlijk of buiten parkeervakken parkeren en het toezicht op de blauwe zone wordt wel actief gehandhaafd door de gemeente. Het toezicht op de blauwe zone vindt vooral plaats op momenten met een hoge parkeerdruk (koopavond, zaterdag, etc.).
Overlast door vuurwerk/ carbid schieten
De Boa’s/toezichthouders, in dienst van de gemeente, zijn niet toegerust voor het toezicht op het vuurwerk. Er is onvoldoende capaciteit beschikbaar om controles te kunnen houden op het afsteken van vuurwerk en om veroorzakers van vuurwerkoverlast op heterdaad te betrappen.
Het schieten met carbid is in de Algemene plaatselijke verordening opgenomen. Daarom is de gemeente hiervoor wel aanspreekpunt voor de regelgeving. Door het college zijn locaties aangewezen waar carbidschieten gedurende een bepaalde periode is toegestaan. Het toezicht daarop is reactief.
Winkels mogen binnen de gemeente dagelijks open zijn tussen 06:00 uur en 22:00 uur. De gemeente ziet niet actief toe op de naleving van de winkelsluitingstijden. Mochten er echter klachten zijn, dan worden deze klachten actief opgepakt.
Privaatrechtelijke handhaving maakt geen onderdeel uit van het takenpakket van cluster VTH. Het toezien op de naleving van overeenkomsten die de gemeente met derden afsluit ligt op dit moment bij de organisatieonderdelen die deze overeenkomsten zijn aangegaan. De organisatieonderdelen zijn zelf verantwoordelijk voor het toezien op de naleving van de afgesloten overeenkomsten.
Indien onze toezichthouders misstanden zien op bovenstaande terreinen geven zij dit signaal aan de daarvoor bevoegde instantie door.
5.5 Afstemming met (externe) partners
Het uitvoeringsprogramma VTH 2024 is tot stand gekomen in nauw overleg met de procesregisseur Vergunning, de procesregisseur Toezicht&handhaving, de procesregisseur APV/Bijzondere wetten en de senior Boa.
Voorafgaand aan het definitief vaststellen van het uitvoeringsprogramma VTH 2024 worden de (externe) partners gevraagd om kennis te nemen van het concept en op de inhoud te reageren. Hieronder zijn de reacties kort weergegeven.
Na het document gelezen te hebben, heb ik geen opmerkingen.
Het concept evaluatieverslag VTH 2023 en uitvoeringsprogramma VTH 2024 heb ik met belangstelling gelezen, mijn complimenten voor de duidelijke structuur en beschrijving in de evaluatie van uitgevoerde taken. Ik heb er verder geen op- of aanvullingen op.
Goed te zien dat er voor gekozen is om het evaluatieverslag 2023 en uitvoeringsprogramma 2024 te combineren.
Wat mij betreft is de afstemming goed omschreven, ik ben benieuwd of jullie reacties ontvangen.
Misschien dat je nog kan toevoegen dat het document bekend wordt gemaakt aan de gemeenteraad?
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-347680.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.