Verordening commissie bezwaarschriften gemeente Harlingen 2024

De raad van de gemeente Harlingen;

 

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 31 oktober 2023;

 

gelet op artikel 149 van de Gemeentewet, artikel 7:13 van de Awb en afdeling 3.4 van het Rechtspositiebesluit decentrale overheden;

 

besluit vast te stellen:

 

Verordening commissie bezwaarschriften gemeente Harlingen 2024

Artikel 1. Definities

In deze verordening wordt verstaan onder:

 

Awb: Algemene wet bestuursrecht;

bestuursorgaan: gemeentelijk orgaan dat het bestreden besluit heeft genomen: de raad,- burgemeester en wethouders, de burgemeester.

commissie: adviescommissie als bedoeld in artikel 7:13 van de Awb.

Artikel 2. Ingediend bezwaarschrift

  • 1.

    Het bestuursorgaan registreert het ingediende bezwaarschrift met de datum van ontvangst.

  • 2.

    Daarna wordt zo spoedig mogelijk contact opgenomen met de bezwaarmaker en eventuele andere belanghebbenden. Hierbij geeft het bestuursorgaan een uitleg over het vervolg van de procedure en de duur van de behandeling van het bezwaarschrift.

Artikel 3. Vooronderzoek en informele behandeling

  • 1.

    Het bestuursorgaan onderzoekt of het bezwaarschrift informeel kan worden afgehandeld alvorens het verder in behandeling te nemen.

  • 2.

    De informele aanpak start door kort na binnenkomst van het bezwaarschrift hierover contact op te nemen met de bezwaarmaker en de voorbereider van het primaire besluit.

  • 3.

    Als het bezwaar informeel wordt opgelost, legt het bestuursorgaan de gemaakte afspraken schriftelijk vast en neemt het zo nodig een nieuw besluit.

Artikel 4. Horen en adviseren door de commissie

  • 1.

    Er is een commissie ter voorbereiding van de beslissing op bezwaarschriften.

  • 2.

    De commissie is belast met het horen en adviseren over de volledige heroverweging van bestreden besluiten.

  • 3.

    De commissie is niet belast met de behandeling van bezwaarschriften die zijn ingediend tegen besluiten op grond van:

    • a.

      een wettelijk voorschrift inzake belastingen of de Wet onroerende zaken;

    • b.

      de gemeentelijke belastingverordeningen;

    • c.

      de Ambtenarenwet en de gemeentelijke rechtspositieregelingen, voor zover die betrekking hebben op functiewaarderingen.

Artikel 5. Samenstelling van de commissie

  • 1.

    De commissie bestaat uit een voorzitter en tenminste twee leden.

  • 2.

    De voorzitter en leden worden door burgemeester en wethouders benoemd, geschorst en ontslagen.

  • 3.

    De voorzitter, plaatsvervangend voorzitter(s) en de leden van de commissie maken geen deel uit van en zijn niet werkzaam onder de verantwoordelijkheid van een bestuursorgaan van de gemeente Harlingen.

Artikel 6. Secretaris

  • 1.

    De secretaris wordt door burgemeester en wethouders aangewezen.

  • 2.

    Burgemeester en wethouders kunnen een of meer plaatsvervangers van de secretaris aanwijzen.

  • 3.

    De secretaris maakt geen deel uit van de commissie.

Artikel 7. Zittingsduur

  • 1.

    De voorzitter, leden en plaatsvervangende voorzitter(s) worden benoemd voor een termijn van vier jaar en kunnen desgewenst ten hoogste één keer voor maximaal vier jaar worden herbenoemd.

  • 2.

    In afwijking van lid 1 kan het college de voorzitter, plaatsvervangend voorzitter of een lid, in een naar het oordeel van het college bijzonder geval, na de tweede termijn zoals genoemd in lid 1 nog éénmaal herbenoemen als voorzitter of plaatsvervangend voorzitter voor de maximale periode van vier jaar.

  • 3.

    Het college verleent de voorzitter, plaatsvervangend voorzitter of een lid ontslag wanneer:

    • a.

      hij daarom verzoekt;

    • b.

      hij een functie heeft aanvaard die bij deze verordening onverenigbaar is verklaard met het lidmaatschap van deze commissie;

    • c.

      hij naar het oordeel van het college niet langer geschikt is voor het lidmaatschap van de commissie;

    • d.

      hij naar het oordeel van het college door handelen of nalaten het aanzien van de commissie ernstig schaadt.

Artikel 8. Verslaglegging

  • 1.

    Van elke hoorzitting wordt een geluidsopname gemaakt.

  • 2.

    Op verzoek van partijen kan de geluidsopnamen beschikbaar worden gesteld en/of een verslag worden gemaakt.

Artikel 9. Taak van de commissie

  • 1.

    Aan het bestuursorgaan wordt schriftelijk een gemotiveerd advies uitgebracht over de te nemen beslissing op het bezwaarschrift.

  • 2.

    Voordat de commissie advies uitbrengt, stelt zij bezwaarmaker, eventueel andere belanghebbenden en het bestuursorgaan in de gelegenheid te worden gehoord.

  • 3.

    In afwijking van het tweede lid kan de commissie van het horen afzien indien artikel 7:3 van de Awb van toepassing is.

Artikel 10. Uitnodiging hoorzitting

  • 1.

    Bezwaarmaker, eventuele andere belanghebbenden en het bestuursorgaan worden ten minste twee weken voor de hoorzitting uitgenodigd.

  • 2.

    Binnen drie werkdagen na de uitnodiging kunnen de bezwaarmaker, eventuele andere belanghebbenden onder opgaaf van redenen de voorzitter verzoeken om de datum en/ of het tijdstip van de hoorzitting te wijzigen.

  • 3.

    De beslissing van de voorzitter op dit verzoek wordt na ontvangst van dit verzoek aan de bezwaarmaker, eventuele andere belanghebbenden en het bestuursorgaan meegedeeld.

  • 4.

    De voorzitter is bevoegd in bijzondere omstandigheden af te wijken of afwijking toe te staan van de termijnen, genoemd in het eerste tot en met derde lid.

Artikel 11. Bevoegdheden van de voorzitter

  • 1.

    De voorzitter is bevoegd rechtstreeks alle gewenste inlichtingen in te winnen of te laten inwinnen.

  • 2.

    De voorzitter kan uit eigen beweging of op verzoek van een commissielid bij deskundigen advies of inlichtingen inwinnen en hen zo nodig daartoe uitnodigen op de hoorzitting te verschijnen. Indien daaraan kosten zijn verbonden is vooraf machtiging van het college vereist.

Artikel 12. Hoorzitting

  • 1.

    De commissie komt per hoorzitting met één voorzitter en twee leden bijeen.

  • 2.

    In afwijking van het voorgaande lid is voor het horen van belanghebbende vereist dat ten minste de voorzitter, of zijn plaatsvervanger en een lid aanwezig zijn.

  • 3.

    De commissie vergadert zo vaak de secretaris of de voorzitter haar bijeenroept.

  • 4.

    De voorzitter beslist over tegelijk of afzonderlijk horen zoals bedoeld in artikel 7:6, tweede lid Awb.

Artikel 13. Openbaarheid hoorzitting

  • 1.

    De hoorzitting van de commissie is openbaar.

  • 2.

    In afwijking van lid 1 is de zitting niet openbaar indien de voorzitter van oordeel is dat gewichtige redenen aanwezig zijn die zich tegen openbaarheid van de zitting verzetten.

Artikel 14. Geheimhouding

  • 1.

    De commissie neemt vertrouwelijk kennis van de ongeschoonde stukken waarvan de openbaarmaking of verstrekking is verzocht indien het gaat om een bezwaarschrift tegen een besluit op grond van de Wet open overheid of de Algemene verordening gegevensbescherming.

  • 2.

    In andere gevallen kan een partij de commissie verzoeken slechts onder voorbehoud van geheimhouding kennis nemen van bepaalde inlichtingen of stukken. De voorzitter beslist op het verzoek. Indien de voorzitter het verzoek inwilligt, kan de commissie slechts met toestemming van de andere partij(en) mede op grondslag van die inlichtingen of stukken advies uitbrengen.

Artikel 15. Jaarverslag

De commissie brengt jaarlijks aan het college verslag uit van haar werkzaamheden in het voorafgaande kalenderjaar.

Artikel 16. Onvoorziene gevallen

In alle gevallen waarin deze verordening en de Awb niet voorziet, beslist de voorzitter.

Artikel 17. Intrekking oude regeling

De “Verordening behandeling klachten en bezwaarschriften 2007” wordt ingetrokken.

Artikel 18. Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1.

    Deze verordening treedt in werking op de dag na bekendmaking.

  • 2.

    Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening commissie bezwaarschriften gemeente Harlingen 2024.

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 20 december 2023.

De voorzitter,

De griffier,

Naar boven