Burgemeester en wethouders van de Gemeente Best,
Gelet op
De bepalingen in de wegenverkeerswet 1994, het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990), het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW) en Best Mobiel – De Bestse Mobiliteitsaanpak (december 2017);
Artikel 18, lid 1 onder d van de Wegenverkeerswet 1994 op grond waarvan verkeersbesluiten worden genomen door burgemeester en wethouders voor zover zij het verkeer betreffen op wegen, die niet in beheer zijn bij het Rijk, de Provincie of een Waterschap;
Het feit dat de verkeerskundige van de afdeling Beheer & Realisatie bij besluit is gemandateerd tot het nemen van verkeersbesluiten op grond van de Wegenverkeerswet 1994;
Artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994, uit oogpunt van:
- •
Het verzekeren van de veiligheid op de weg;
- •
Het beschermen van weggebruikers en passagiers;
- •
Het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;
- •
Het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.
Overwegende dat
Op grond van artikel 15, eerste lid, van de wegenverkeerswet 1994 de plaatsing van de in artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer genoemde verkeerstekens en onderborden, voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd, geschiedt krachtens een verkeersbesluit.
Is het gewenst om
Twee parkeerplaatsen te reserveren voor het opladen van elektrische voertuigen op het Nazarethplein.
Motivering
Elektrisch rijden is in opkomst en in het klimaatakkoord en de Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL) is afgesproken dat er vanaf 2030 alleen maar elektrische auto’s mogen worden verkocht. Daarmee zal het aandeel elektrische auto’s en daarmee ook de behoefte aan laadpalen de komende jaren alleen maar meer toenemen. De ontwikkeling en realisatie van laadinfrastructuur mag hierbij geen belemmering vormen voor de groei van het aantal elektrische auto’s.
Bij de keuze van de locatie van de laadpaal is zoveel als mogelijk aangesloten bij het gemeentelijke beleid voor het plaatsen van laadpalen. Het betreft een snellaadpaal, waar bestuurders in korte tijd de accu kunnen opladen. Omdat voertuigen bij een snellaadpaal kortstondig parkeren is gekozen voor een plek met een groot verloop. Tevens vormt de locatie van de laadpaal geen belemmering voor straatmeubilair of doorgang voor voetgangers.
Bijkomend voordeel van deze aanpak is dat de laadmogelijkheid door iedereen met een elektrisch voertuig kan worden benut, in plaats van slechts één bewoner. Om de bruikbaarheid van de laadpaal te kunnen garanderen, is het noodzakelijk om de bijbehorende parkeerplaats te reserveren voor het opladen van elektrische voertuigen. Dit is mogelijk met het bord E08o uit het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens.
Belangenafweging
Deze locatie van het oplaadpunt sluit goed aan bij het klimaatakkoord en de Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL) alsmede bij de wensen van de gemeente m.b.t. elektrische oplaadpunten m.b.t gebruik en zichtbaarheid.
Met de groei van elektrische voertuigen is het niet ondenkbaar dat er op termijn meer laadpunten in de wijk zullen worden aangevraagd. Deze locatie past binnen een nog verder op te bouwen netwerk van oplaadpunten.
Niet is gebleken dat belanghebbenden hierdoor onevenredig worden benadeeld dan wel dat door de te nemen maatregel een onduidelijke en/of onveilige verkeerssituatie zou ontstaan.
Gehoord
Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer heeft overleg plaatsgevonden met de verkeersadviseur van de Nationale Politie, eenheid Oost-Brabant, basisteam de Kempen.
Besluiten
Op grond van vorenstaande overwegingen besluiten burgemeester en wethouders:
- 1.
Twee parkeerplaatsen te reserveren voor het opladen van elektrische voertuigen door het plaatsen van verkeersbord E08o uit bijlage I van het RVV 1990 met onderbord OB504 op het Nazarethplein;
- 2.
Een en ander overeenkomstig de bij dit besluit behorende tekening;
- 3.
Te bepalen dat met het van kracht worden van dit verkeersbesluit eerdere verkeersmaatregelen in het onderhavige gebied komen te vervallen, als deze met dit besluit in strijd zijn dan wel hiermee niet in overeenstemming zijn;
- 4.
Te bepalen dat de bekendmaking van dit verkeersbesluit geschiedt door plaatsing van het besluit in het gemeenteblad.
Bezwaar
Dit verkeersbesluit met bijbehorende stukken is alleen digitaal te raadplegen via de bekendmaking van het gemeenteblad en ligt niet analoog ter inzage.
Binnen zes weken kunt u tegen dit besluit een bezwaarschrift indienen bij het college van burgemeester en wethouders (B&W). De termijn van zes weken begint op de dag na de datum waarop dit besluit in het gemeenteblad is gepubliceerd.
Bij onverwijlde spoed, heeft u de mogelijkheid om een verzoek tot voorlopige voorziening in te dienen. Dit kunt u doen bij de voorzieningenrechter van de rechtbank in ’s-Hertogenbosch bij de sector Bestuursrecht, Postbus 90125, 5200 MA ’s-Hertogenbosch. Een dergelijk verzoek kunt u alleen indienen als u ook een bezwaarschrift heeft ingediend. Let u erop dat u voor een voorlopige voorziening griffierechten verschuldigd bent.
U kunt ook digitaal een verzoek om voorlopige voorziening indienen bij de rechtbank. Dit kunt u doen via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Hiervoor dient u wel te beschikken over een DigiD. Kijk op de genoemde website voor de precieze voorwaardes.
06-08-2024
Met vriendelijke groet,
Namens burgemeester en wethouders,
Verkeerskundige gemeente Best