Gemeenteblad van Geldrop-Mierlo
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Geldrop-Mierlo | Gemeenteblad 2024, 343060 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Geldrop-Mierlo | Gemeenteblad 2024, 343060 | beleidsregel |
Uitvoeringsvoorwaarden SROI 2024-2027, Arbeidsmarktregio Helmond-De Peel
De gemeenten in Arbeidsmarktregio Helmond-De Peel 1 streven naar een inclusieve samenleving waarin iedereen gelijkwaardig mee doet. Door sociaal in te kopen zorgt de arbeidsmarktregio ervoor dat zij meer kansen creëert voor inwoners met een afstand tot de arbeidsmarkt. Deze beleidsnotitie en het daaruit voortkomende uitvoeringsprotocol gaat over Social Return on Investment (SROI) bij overheidsopdrachten. Dit is één van de manieren die wordt ingezet om zoveel mogelijk maatschappelijke waarde te creëren.
Met SROI wordt bedoeld ‘iets teruggeven aan de samenleving’. Net als duurzaam inkopen kan het gezien worden als onderdeel van maatschappelijk verantwoord ondernemen. SROI is een arbeidsmarktinstrument dat ingezet kan worden om meer mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt aan het werk te krijgen. Om dit te bereiken maakt de Arbeidsmarktregio Helmond-de Peel bij overheidsopdrachten afspraken met organisaties over sociale criteria in de opdrachtverstrekking. In ruil voor de verkregen opdracht wordt van opdrachtnemers verwacht werkgelegenheid te creëren of zichzelf anderszins in te zetten voor de doelgroep. Hiermee wordt een meer inclusieve arbeidsmarkt gecreëerd. Een inclusieve arbeidsmarkt is ook één van de ambities in het Regionaal Arbeidsmarktplan 2023-2027. Hierbij wordt ingezet op het verminderen van de tweedeling in de maatschappij tussen hen die gemakkelijk meekomen in de dynamiek van de arbeidsmarkt en diegenen die lastig kunnen aanklampen of zelfs dreigen af te haken.
De opgedane kennis en ervaringen in de afgelopen jaren zijn de aanleiding om SROI in Arbeidsmarktregio Helmond-De Peel nader tegen het licht te houden. Zo vraagt de bewegelijke arbeidsmarkt om een verruiming van de mogelijkheden binnen het beleid en is het belangrijk aan te sluiten bij de regio’s rondom Arbeidsmarktregio Helmond-De Peel. Op die manierkunnen opdrachtnemers beter inspelen op regio-overstijgende overheidsopdrachten.
In dit hernieuwde beleid zijn uitvoeringsvoorwaarden aangepast aan nieuwe inzichten en veranderingen op de arbeidsmarkt. Daarnaast wordt er gebruik gemaakt van een eenduidige richtlijn wat betreft drempelbedragen. Op deze manier wordt één uniforme regeling gebruikt voor Arbeidsmarktregio Helmond-De Peel en wordt zoveel mogelijk aangesloten bij omringende Arbeidsmarktregio’s.
Bij overheidsopdrachten zijn gemeenten gebonden aan de Aanbestedingswet. Hierin staat dat zij uitsluitend eisen, voorwaarden en criteria mogen stellen die proportioneel zijn (art. 1.10 Aanbestedingswet). De waarde, doorlooptijd en het karakter van de opdracht bepalen de toepassingsmogelijkheden van SROI. De gevraagde SROI inzet is altijd gebaseerd op het uitgangspunt dat gestreefd wordt naar het hoogst haalbare, zonder dat dit negatieve consequenties heeft voor de arbeidsmarkt en opdrachtnemer.
SROI kan in verschillende vormen worden toegepast in overheidsopdrachten. Vaak wordt SROI toegepast in de vorm van een minimumeis. Opdrachtnemers verplichten zich dan om een bepaald percentage van de opdrachtsom in te zetten om personen met een afstand tot de arbeidsmarkt (een grotere kans op) betaald werk te bieden. Naast een minimumeis kan er in de aanbesteding ook gebruik gemaakt worden van bijzondere uitvoeringsvoorwaarden of het opnemen van gunningscriteria in de voorwaarden. Daarnaast geeft de Aanbestedingswet gemeenten de mogelijkheid opdrachten voor te behouden aan ‘PSO 30+ organisaties’. Dit zijn ondernemingen, werkplaatsen of programma’s waarbij ‘ten minste 30% van de werknemers van deze werkplaatsen, ondernemingen of programma’s gehandicapte of kansarme werknemers zijn’ (art. 2.82 Aanbestedingswet).
SROI draagt onder andere bij aan het vergroten van arbeidsparticipatie van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Het is een ondersteuningsinstrument dat ervoor kan zorgen dat de uitstroom van de doelgroep groter wordt en daardoor de kosten voor de uitkeringen kleiner. De gemeenten in Arbeidsmarktregio Helmond-De Peel hanteren voor SROI een brede doelgroep. Onder de doelgroep SROI vallen:
In de Uitvoeringsvoorwaarden is middels een bouwblokkenmethode voor elke doelgroep de waarde voor de invulling SROI gespecificeerd. Daarin is ook een bonus opgenomen voor inwoners die behoren tot de doelgroep én 50 jaar of ouder zijn.
Voor alle gemeenten in Arbeidsmarktregio Helmond-De Peel worden dezelfde uitgangspunten SROI gehanteerd. Daardoor is het voor opdrachtnemers snel duidelijk aan welke eisen zij moeten voldoen. Uitgangspunten worden in de praktijk per specifieke opdracht getoetst aan het proportionaliteitsbeginsel. Daarnaast is maatwerk ten alle tijden mogelijk wanneer dit passend is.
SROI wordt in ieder geval – mits proportioneel – toegepast bij overeenkomsten met een opdrachtsom van tenminste €100.000,- exclusief BTW. Dit geldt in principe voor alle bedrijfssectoren en is onafhankelijk van de aanbestedingsrechtelijke aanduiding van de overeenkomst als een opdracht voor werk, levering of dienst. Wanneer de wens en mogelijkheid bestaat om SROI ook toe te passen bij opdrachten onder de €100.000,- dan kan een SROI-verplichting in het contract worden overeengekomen. Bij bovenregionale overheidsopdrachten kan het drempelbedrag hoger uitvallen dan €100.000,-.
Arbeidsintensieve en arbeidsextensieve opdrachten
Voor arbeidsintensieve werken, diensten en leveringen waarbij het arbeidsdeel tenminste 30% van de totale opdrachtsom beslaat, geldt een verplichting van minimaal 5% van de opdrachtsom. Wanneer de opdracht arbeidsextensief (loonsom is minder dan 30% van de totale opdrachtsom) is de SROI-verplichting minimaal 2%. Hierbij geldt dat maatwerk altijd mogelijk is en er kan van de percentages worden afgeweken.
Geen of zeer geringe opdracht gerelateerde arbeid
Bij kortdurende opdrachten voor werken, diensten en leveringen, bij kleine opdrachten en bij toeleveringen zonder dienstverleningscomponent, kan er sprake zijn van geen of zeer geringe arbeid. Vanuit proportionaliteit kunnen leveranciers niet bij voorbaat gehouden worden aan bovenstaande prestatie-eis van 2% en/of maatwerk. Vaak zal het percentage SROI 0% zijn. Bij de opdracht kan wel beoordeeld en geselecteerd worden op mate van sociaal ondernemen door middel van gunningscriteria. Het percentage SROI wat haalbaar is wordt voorafgaand aan de overheidsopdracht vastgesteld door de Servicedesk in samenspraak met inkoop van de gemeenten.
Opdracht bij uitstek geschikt voor de inzet van de doelgroep
Werken, diensten en leveringen die veel laaggeschoolde arbeid omvatten, zijn vaak zeer geschikt voor de inzet van de doelgroep. Daardoor kan een percentage SROI gevraagd worden dat hoger is dan de bovengenoemde 5%. Ook hierbij geldt dat het percentage SROI voorafgaand aan de overheidsopdracht wordt vastgesteld door de Servicedesk in samenspraak met inkoop van de gemeenten.
Opdrachtnemers kunnen op verschillende manieren aan hun SROI-verplichting voldoen. Bij voorkeur biedt een opdrachtnemer een persoon uit de doelgroep een duurzame arbeids- of detacheringsplaats, leerwerktraject, werkervaringsplaats of stageplaats aan. Voorwaarde daarbij is dat SROI niet tot verdringing leidt. Wanneer dit niet haalbaar is, zijn er voor opdrachtnemers ook andere mogelijkheden om SROI in te vullen. Hiermee hebben opdrachtnemers meer mogelijkheden voor de invulling van SROI wanneer er bijvoorbeeld sprake is van een krappe arbeidsmarkt. Hieronder worden de extra mogelijkheden verder benoemd, in de uitvoeringsvoorwaarden is de waarde van elke invulling en doelgroep terug te vinden.
Vaak heeft een opdrachtnemer de mogelijkheid om een product of dienst in te kopen bij een sociale onderneming of bij een sociale werkvoorziening. Voor zo een onderneming is (sociale) impact maken leidend. Door in te kopen bij een sociale onderneming kan invulling worden gegeven aan de SROI-verplichting en maatschappelijke waarde gecreëerd worden.
4.2 Activiteiten met maatschappelijke meerwaarde
De opdrachtnemer kan aan de SROI-verplichting voldoen, door zich in te zetten voor activiteiten die een maatschappelijke meerwaarde hebben. Deze activiteiten bieden een maatschappelijke meerwaarde doordat het perceptief van de doelgroep wordt vergroot, bijvoorbeeld door kennisoverdracht of het aanleren van vaardigheden. Door deze activiteiten wordt de stap richting betaald werk voor de doelgroep kleiner.
4.3 Arbeidsontwikkeling van de kandidaat of werkgever
Onder arbeidsontwikkeling worden activiteiten verstaan in het kader van om-, her-, en bijscholing van de kandidaat met als doel de arbeidsmarktpositie van deze kandidaat te versterken. Dit kan bijvoorbeeld door trainingen of scholing aan te bieden. Deze training kan zowel gaan over vakinhoudelijke kennis als over persoonlijke groei, bijvoorbeeld over de aanpak van een taalachterstand. Deze activiteiten dienen te worden verricht in combinatie met het verrichten van arbeid.
Daarnaast kunnen activiteiten rondom arbeidsontwikkeling zich ook richten op het versterken van de (begeleidings)vaardigheden van leidinggevenden of begeleiders op de werkvloer. Het versterken van deze vaardigheden zal bijdragen aan een effectievere begeleiding van de doelgroep.
4.4 Bijdrage sociale initiatieven
Wanneer opdrachtnemers geen mogelijkheid zien om SROI direct in te zetten voor de doelgroep, krijgen zij de optie om als tegenprestatie de SROI-verplichting ten goede te laten komen aan sociale initiatieven. Deze initiatieven worden gebundeld in een menukaart die door de SROI-coördinator wordt samengesteld. Om deze initiatieven te financieren richten gemeenten van Arbeidsmarktregio Helmond – De Peel een sociaal fonds op, beheerd door de Servicedesk SROI. Dit fonds wordt gevuld met zowel deze tegenprestatie als de financiën die komen vanuit het niet voldoen van de SROI-verplichting van de opdracht (zie ook paragraaf 5.2). Deze mogelijkheid wordt alleen benut indien ook de SROI-coördinator na herhaaldelijk overleg de overtuiging heeft dat SROI op geen andere manier ingezet kan worden (zie Bijlage 1 voor een nadere uitwerking).
4.5 Prestatieladder Sociaal Ondernemen
De Prestatieladder Socialer Ondernemen (PSO) is een landelijk kwaliteitskeurmerk van TNO. Het is een meetinstrument dat inzicht geeft in de mate waarin een organisatie gemiddeld sociaal onderneemt. PSO is ingericht als een prestatieladder met 3 niveaus: trede 1, 2 en 3. Daarnaast is extra certificering mogelijk voor bedrijven op trede 3 die 30% of meer mensen uit kwetsbare groepen in dienst hebben. Met PSO wordt blijvend ingezet op duurzame arbeidsinschakeling. PSO certificering is namelijk onafhankelijke van een eventuele opdracht en de omvang of looptijd. Ondernemers met een PSO-certificering maken structureel werk van SROI binnen hun organisatie en worden daarvoor beloond.
Gelet op de bepalingen in de Aanbestedingswet wordt PSO niet opgelegd als eis of als gunningcriteria, maar wordt PSO meegewogen als korting op SROI bij de uitvraag. De volgende kortingen kunnen worden gegeven:
4.6 Inkopen bij PSO gecertificeerde organisaties
Het inkopen (geen arbeid) door opdrachtnemers bij PSO gecertificeerde organisaties, stimuleert sociaal ondernemen en draagt bij aan meer werkgelegenheid voor de doelgroep. Om dit te stimuleren kunnen opdrachtnemers (een deel van) de factuur inzetten om aan hun SROI-verplichting te voldoen. De volgende percentages kunnen worden ingezet ten behoeve van de SROI-verplichting:
SROI kan veel opleveren maar de uitvoering vraagt ook een investering in tijd en competenties. Voor de uitvoering maakt Arbeidsmarktregio Helmond-De Peel gebruik van een SROI Servicedesk. Deze servicedesk is de spil omtrent de uitvoering van SROI na gunning van gemeentelijke overheidsopdrachten aan opdrachtnemers. De Servicedesk stimuleert, faciliteert, observeert, verbindt en is actief opzoek naar mogelijkheden tot invulling van de SROI-verplichting.
5.1 Monitoring en effectmeting SROI
Het monitoren van SROI vindt plaats op een eenduidige wijze. Het streven is dat alle SROI-verplichtingen worden gemonitord. Door het monitoren van resultaten en procedures wordt inzicht verkregen in de kosten en baten, de toepasbaarheid, successen en verbeterpunten van SROI. Met deze informatie kan de kwaliteit van SROI worden versterkt en gewaarborgd.
Aan het niet (volledig) nakomen van de SROI-verplichting is een tegenprestatie verbonden ter waarde van het restant of anderhalf keer de niet ingevulde SROI-verplichting. Deze tegenprestatie is hoger dan de waarde zelf om te zorgen dat het voor de opdrachtgever geen prikkel is om bewust af te zien van de SROI- verplichting. De financiële tegenprestatie wordt gestort in het Sociaal Fonds, zie ook bijlage 1. De middelen in het Sociaal Fonds gebruiken gemeenten van Arbeidsmarktregio Helmond-De Peel om sociale initiatieven te financieren.
6. Uitvoeringsvoorwaarden SROI Arbeidsmarktregio Helmond-De Peel 2024-2027
Bij het verlenen van opdrachten kunnen gemeenten bijzondere voorwaarden stellen, zoals voor SROI. Wanneer gemeenten uit Arbeidsmarktregio Helmond-De Peel een opdracht verlenen, wordt een tegensprestatie gevraagd van de opdrachtnemer in de vorm van het bieden van werkgelegenheid, opleidingen of op een andere manier bijdragen aan het verkleinen van de afstand tot de arbeidsmarkt. Op deze manier krijgen personen met een afstand tot de arbeidsmarkt meer kansen om hun positie op de arbeidsmarkt te verbeteren.
In deze uitvoeringsvoorwaarden worden de volgende definities gebruikt.
PSO(Prestatieladder Socialer Ondernemen): het door TNO ontwikkelde normenkader met bijbehorend keurmerk dat de mate van sociaal ondernemen objectief zichtbaar maakt (zie www.pso-nederland.nl).
Ingeval de Overeenkomst een raamovereenkomst is, geldt voor de SROI-verplichting dat deze met terugwerkende kracht, per in de Overeenkomst aangeduid tijdvak, komt te vervallen indien na einde van het desbetreffende tijdvak zou blijken dat door de Opdrachtnemer minder omzet is gerealiseerd dan in de Overeenkomst als drempelwaarde voor de SROI-verplichting is aangemerkt. Opdrachtnemer houdt zelf voor eigen rekening en risico het verloop van deze omzet bij. Voor eventuele, gelet op de gerealiseerde omzet onverplicht geleverde SROI, heeft Opdrachtnemer jegens Opdrachtgever geen recht op compensatie of vergoeding, hoe ook genoemd.
SROI en verband met de Overeenkomst
Het is de verantwoordelijkheid van de Opdrachtnemer om er voor te zorgen dat direct na uitvoering van de Overeenkomst een definitieve vaststelling kan plaatsvinden van zowel de omvang van de SROI-verplichting als de wijze waarop deze is uitgevoerd. Wanneer de Overeenkomst in een oplevering c.q. acceptatie voorziet, kan de opdrachtgever die oplevering c.q. acceptatie weigeren, zolang Opdrachtnemer niet de benodigde informatie heeft verstrekt die nodig is om de omvang en uitvoering van de SROI-verplichting definitief vast te stellen.
Van de in artikel 6 genoemde periode kan worden afgeweken als sprake is van duurzame plaatsing van een kandidaat. Indien opdrachtnemer bij het verstrijken van de opdracht kan aantonen dat de plaatsing zal voortduren na deze periode, mag deze periode worden meegerekend voor de invulling van de SROI-verplichting. Opdrachtnemer draagt er zorg voor dat de coördinator SROI het relevante bewijs ontvangt.
Opdrachtnemer kan op een of meerdere van de volgende manieren uitvoering geven aan de SROI-verplichting:
door in het kader van de uitvoering van de Overeenkomst een of meerdere van de volgende activiteiten op het gebied van arbeidsontwikkeling te verrichten:
activiteiten in het kader van om-, her-, en bijscholing van een of meerdere kandidaten met als doel hun arbeidsmarktpositie te versterken. Deze activiteiten dienen in combinatie met het verrichten van arbeid door de kandidaten te worden verricht en dienen te worden verzorgd door een erkende opleiding of training. De ontwikkeling dient gericht te zijn op vakinhoudelijke kennis of persoonlijke arbeidsontwikkeling. De activiteiten dienen vooraf afgestemd met en goedgekeurd te worden door de SROI-coördinator. Het is ter beoordeling van de SROI-Coördinator of de scholing of training effectief bijdraagt aan de versterking van de arbeidsmarktpositie van de desbetreffende Kandidaten, of
activiteiten gericht op het versterken van (begeleidings)vaardigheden van leidinggevenden of begeleiders op de werkvloer. De activiteiten dienen vooraf afgestemd met en goedgekeurd te worden door de SROI-coördinator. Het is ter beoordeling van de SROI-Coördinator of de scholing of training naar objectieve maatstaven effectief bijdraagt aan de effectieve begeleiding van kandidaten.
door in het kader van de uitvoering van de Overeenkomst maatschappelijke meerwaarde te bieden in de vorm van activiteiten voor kandidaten ter vergroting van hun perspectief op de arbeidsmarkt, zoals ter vergroting van kennis, vaardigheden en arbeidsritme, zodat kandidaten de stap naar duurzaam betaald werk kunnen maken. De activiteiten dienen vooraf afgestemd met en goedgekeurd te worden door de SROI-coördinator. Het is ter beoordeling van de SROI-coördinator of de activiteiten naar objectieve maatstaven effectief bijdraagt aan de ontwikkeling en/of re-integratie naar werk voor de betrokken kandidaten.
Tabel 2.1 Bouwblokkenmethode SROI
Tabel 2.2 Forfaitaire tarieven arbeidsontwikkeling
Tabel 2.3 Tarieven maatschappelijke meerwaarde
Prestatieladder Socialer Ondernemen
Opdrachtnemer mag op alternatieve wijze uitvoering geven aan (een deel van) zijn SROI-verplichting. Hiertoe bestaan 4 mogelijkheden:
Gedurende de looptijd van de Overeenkomst voldoet Opdrachtnemer aan de voorwaarden en verplichtingen behorend bij trede 1 van de Prestatieladder Socialer Ondernemen. Voor de periode die op deze manier is afgedekt, dient de Opdrachtnemer 50% van de SROI-verplichting te realiseren op een manier zoals in artikel 9 van deze Uitvoeringsvoorwaarden beschreven.
Bij een voorbehouden opdracht voldoet de Opdrachtnemer gedurende de looptijd van de Overeenkomst aan de voorwaarden en verplichtingen behorend bij trede 30+ van de Prestatieladder Socialer Ondernemen. Voor de periode die op deze manier is afgedekt, wordt de Social return verplichting geacht volledig uitgevoerd te zijn.
Indien Opdrachtgever heeft toegestaan dat Opdrachtnemer bij de uitvoering van de Overeenkomst een of meerder onderaannemers inzet, dan mag de Opdrachtnemer een beroep doen op de SROI die wordt geleverd door een onderaannemer. Hierbij blijft de hoofdaannemer verantwoordelijk voor de uitvoering van SROI.
Uitvoering, rapportering en verantwoording SROI
Opdrachtnemer neemt uiterlijk zeven dagen na het sluiten van de Overeenkomst contact op met de SROI-Coördinator van Opdrachtgever voor praktische afstemming over de voorgenomen invulling van de SROI-verplichting. Op verzoek van de SROI-Coördinator kan een door Opdrachtnemer aan te leveren plan van aanpak daar onderdeel van uitmaken.
Niet nakomen SROI-verplichting
Indien uiterlijk bij de eindoplevering of daaraan voorafgaande toezending van een slotfactuur door Opdrachtnemer, door Opdrachtnemer niet of niet in zijn geheel is voldaan aan de SROI-verplichting, is Opdrachtnemer onmiddellijk en zonder nadere ingebrekestelling aan Opdrachtgever het restant of anderhalf-maal de niet ingevulde SROI-verplichting verschuldigd. Opdrachtgever heeft het recht het restant of de opgelegde boete te verrekenen met uitstaande vorderingen van de opdrachtnemer.
In individuele gevallen waarin de toepassing van deze Uitvoeringsvoorwaarden, gelet op alle omstandigheden van het geval, naar het oordeel van de Opdrachtgever in samenspraak met de Servicedesk onevenredig zou zijn, kan de Opdrachtgever in samenspraak met de Servicedesk besluiten hiervan af te wijken. De Opdrachtgever in samenspraak met de Servicedesk toetst hiertoe of de toepassing van de uitvoeringsvoorwaarden geschikt, noodzakelijk en evenwichtig is gelet op de met de Uitvoeringsvoorwaarden nagestreefde doelen.
Slotbepaling inwerkingtreding en citeertitel
Bijlage 1. Kaders Sociaal Fonds en menukaart
Als een opdrachtnemer niet volledig invulling kan geven aan de Social Return verplichting met de ‘traditionele’ opties dan kan, in overleg met de coördinator van de Servicedesk, de opdrachtnemer aan (een deel van) de SROI-verplichting voldoen door middel van een financiële bijdrage aan sociale initiatieven. Deze financiële middelen worden beheert in een sociaal fonds. De sociale initiatieven zijn gebundeld in de menukaart.
Met deze bijdrage kunnen inwoners met een afstand tot de arbeidsmarkt verder worden geholpen aan betaald werk door middel van. het bekostigen van training, het aanschaffen van benodigde materialen, het inzetten van ondersteuning. De opdrachtnemer ontvangt een certificaat dat kan worden opgevoerd in Wizzr. Hiermee is (een deel) van de SROI verplichting voldaan.
Het sociaal fonds is belegd bij gemeente Helmond en wordt beheerd door de coördinator van de Servicedesk. Zodra de Servicedesk is geformeerd, dient de coördinator duidelijke procesafspraken te maken met de financieel adviseur van gemeente Helmond.
Om de middelen van vanuit het sociaal fonds op een goede manier in te zetten voor de doelgroep, wordt er gewerkt met een menukaart. Op deze menukaart staan initiatieven (met impact voor de doelgroep) vanuit de verschillende gemeenten. De initiatieven dragen bij aan het bekostigen van trainingen, aanschaffen van benodigde materialen, inzetten van ondersteuning of (tijdelijke) uitbreiding van bestaande activisten.
Proces indienen en beoordelen initiatieven
Een initiatief wordt door een gemeente van arbeidsmarktregio Helmond – De Peel ingediend door middel van het invullen van het aanmeldformulier. Het ingevulde formulier wordt verzonden aan de Servicedesk. De Servicedesk verzamelt de initiatieven en stuurt deze voor advies naar de Kerngroep arbeidsmarktregio Helmond – De Peel. Hierna beslist de Servicedesk om een initiatief wel of niet op te nemen in de menukaart. De Kerngroep is hierin dus adviserend maar het besluit van de Servicedesk is leidend.
Na goedkeuring van het initiatief wordt deze toegevoegd aan de menukaart en kan deze financieel ondersteund worden met middelen uit het sociaal fonds. Na ontvangst van de middelen/uitvoering van het initiatief legt de initiatiefnemer verantwoording af aan de Servicedesk. De Servicedesk beoordeelt de ingediende verantwoording. In het portefeuillehoudersoverlegSociale zaken en Economie wordt eens per jaar gerapporteerd over de ingediende en afgeronde initiatieven.
Wie mogen initiatieven indienen?
Het indienen van initiatieven loopt via de gemeenten van arbeidsmarkregio Helmond – de Peel. Zij kunnen initiatieven indienen namens organisaties (incl. bedrijven, scholen, bibliotheken etc.). Initiatieven van inwoners kunnen alleen in samenwerking met een organisaties ingediend worden. Bij toekenning gaan de middelen naar de organisatie, die zorgt draagt dat de middelen bij de inwoner terecht komen. Deze organisatie is daarbij verantwoordelijk voor de verantwoording van de middelen.
Hierin blijft de besluitvorming van de Servicedesk leidend. Maatwerk blijft altijd mogelijk.
Na uitvoering van een initiatief dient de initiatiefnemer financiële verantwoording af te leggen. De Servicedesk beoordeelt deze verantwoording. Wanneer de middelen (niet volledig) zijn besteed aan het vooraf beschreven initiatief, dient de initiatiefnemer de middelen terug te storten in het sociaal fonds.
SROI verplichting voldoen middels Sociaal Fonds
Proces investeren Sociaal Fonds
Wanneer de opdrachtnemer én de coördinator SROI tot de conclusie komen dat de SROI verplichting middels de ‘traditionele weg’ niet duurzaam ingezet kan worden, wordt gekozen om de verplichting te voldoen middels een investering in het sociaal fonds. De Servicedesk maakt een factuur op en stuurt deze naar de opdrachtnemer. Na betaling van deze factuur, ontvangt de opdrachtnemer vanuit de Servicedesk een certificaat. Dit certificaat kan worden ingevoerd in Wizzr. Op deze manier kan een opdrachtnemer aan (een deel van) zijn SROI-verplichting voldoen. De middelen worden besteed aan één of meerder initiatieven vanuit de menukaart.
Keuze initiatieven uit de menukaart
Er zijn twee manieren waarop een keuze gemaakt kan worden uit de menukaart:
Wanneer de opdrachtnemer geen voorkeur heeft en dus de Servicedesk een keuze maakt, zal zij in eerste instantie kijken naar regio waarvoor het initiatief zich inzet. Daarbij zal zij eerst de initiatieven ondersteunen die ten gunste van de gehele regio zijn. Wanneer alleen lokale initiatieven beschikbaar zijn, zullen eerst de initiatieven in dezelfde gemeente als waarin de opdracht is verstrekt worden ondersteund. Wanneer er dan nog keus is uit meerder initiatieven, zal gekeken worden naar de datum van indiening en/of uitvoering.
Bijlage 2 Aanmeldformulier initiatieven
Aanmeldformulier Sociale Initiatieven menukaart SROI
Arbeidsmarktregio Helmond – De Peel
Middels dit aanmeldformulier kan een gemeente (namens organisaties uit de gemeenten) van Arbeidsmarktregio Helmond – De Peel een initiatief indienen voor de Menukaart Social Return. Op deze menukaart staan sociale projecten waarmee de afstand tot de arbeidsmarkt van de SROI doelgroep wordt verkleind. Bedrijven die een opdracht uit een aanbesteding hebben binnengehaald kunnen hiermee invulling geven aan de Social Return verplichting voldoen. Dit kunnen zij doen door deze initiatieven financieel te ondersteunen. Alleen volledig ingevulde formulieren worden in behandeling genomen. Het aanmeldformulier versturen naar: sroi-servicedesk@helmond.nl. De Servicedesk zal het initiatief beoordelen aan de hand van de gestelde voorwaarden.
Hierin blijft de besluitvorming van de Servicedesk leidend. Maatwerk blijft altijd mogelijk.
Contactinformatie indienende gemeente
Contactinformatie initiatiefnemende organisatie
Op welke wijze draagt het initiatief bij aan duurzame inzetbaarheid op de arbeidsmarkt? |
|
Voeren voorliggende voorzieningen (soortgelijke) activiteiten uit? |
|
Voor vragen over de aanmeldprocedure of dit aanmeldformulier kunt u contact opnemen met de servicedesk via sroi-servicedesk@helmond.nl.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-343060.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.