Gemeenteblad van Schouwen-Duiveland
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Schouwen-Duiveland | Gemeenteblad 2024, 341626 | ander besluit van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Schouwen-Duiveland | Gemeenteblad 2024, 341626 | ander besluit van algemene strekking |
Reglement van orde van de Rekenkamer Schouwen-Duiveland
Reglement van orde van de Rekenkamer Schouwen-Duiveland
De Rekenkamer Schouwen-Duiveland;
- gelet op het bepaalde in de Gemeentewet;
- gelet op het bepaalde in de Verordening gemeentelijke rekenkamer Schouwen-Duiveland 2024;
- gelet op het bepaalde in de Gemeentewet, artikel 81a tot en met 81k;
- overwegende dat het noodzakelijk is een reglement van orde vast te stellen voor haar werkzaamheden alsmede voor haar vergaderingen;
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
In dit reglement van orde wordt verstaan onder:
Betrokkenen: personen die betrokken worden bij de voorbereiding dan wel uitvoering van rekenkameronderzoek. Dit kunnen ambtenaren van de gemeente Schouwen-Duiveland zijn maar ook personen die de dagelijks verantwoordelijkheid dragen voor datgene wat op grond van artikel 183 Gemeentewet onderwerp is van onderzoek dan wel personen die vanwege hun kennis van het beleidsveld om hun medewerking wordt gevraagd.
Hoofdstuk 2 Vergaderingen en besluiten
Voorzitter: de voorzitter draagt zorg voor het tijdig en periodiek bijeenroepen van de rekenkamer, het leiden van de vergaderingen, het bewaken van de uitgangspunten en de werkwijze, waaronder de naleving van de Gemeentewet en de Verordening en dit reglement van orde, en het bevorderen van een zorgvuldige besluitvorming. De voorzitter voert hiertoe regelmatig overleg met degenen die het onderzoek uitvoeren en met het secretariaat.
Besluiten: de rekenkamer besluit bij voorkeur bij unanimiteit en indien dat niet mogelijk blijkt bij meerderheid van stemmen. Indien de commissie niet voltallig is en de stemmen staken en de besluitvorming niet kan worden uitgesteld tot de volgende vergadering, is de stem van de voorzitter doorslaggevend.
Spoedeisende gevallen: in spoedeisende gevallen kan besluitvorming buiten een vergadering plaats vinden op basis van telefonisch overleg of via e-mailverkeer. Voor dergelijke besluiten is unanimiteit vereist. Besluiten die niet zijn genomen in een reguliere vergadering dienen te worden bekrachtigd in de eerstvolgende vergadering van de rekenkamer.
Besluitenlijst: na afloop van de vergadering wordt een besluitenlijst gemaakt; indien in de vergadering overwegingen ter tafel komen die bewaard dienen te worden, worden ook deze in de besluitenlijst opgenomen. De rekenkamer geeft daarbij aan over welke onderwerpen voorzien moet worden in actieve communicatie.
Professionaliteit: leden en het secretariaat van de rekenkamer gaan op een professionele manier om met besproken zaken, bevindingen, besluiten en conclusies zoals die tijdens een vergadering van de rekenkamer aan de orde zijn gekomen. Dat geldt ook voor betrokkenen en / of externen, die op verzoek van de rekenkamer een (deel van de) vergadering bijwonen.
Onderzoek jaarplan: de rekenkamer stelt jaarlijks een onderzoek jaarplan met begroting op en motiveert daarin de onderwerpselectie. Dit plan wordt jaarlijks uiterlijk in december voorafgaand aan het betreffende jaar ter kennisneming aan de gemeenteraad en het college van burgemeester en wethouders gezonden.
Gegevensverzameling: De rekenkamer heeft krachtens de Gemeentewet recht op informatie voor zover zij dat ter vervulling van haar taak nodig acht. De rekenkamer krijgt deze informatie door eigen onderzoek, eventueel met behulp van externen, of krijgt deze op verzoek aangeleverd door betrokkenen. De rekenkamer kan tot aan de afronding van het onderzoek rechtstreeks contact onderhouden met de betrokkenen. De rekenkamer, betrokkenen en externen gaan zorgvuldig om met al hetgeen hen bij de uitvoering van hun taak als geheim of vertrouwelijk ter kennis is gekomen. De rekenkamer maakt van deze gegevens alleen gebruik voor zover de vervulling van haar taak dat vereist en deze niet naar hun aard vertrouwelijk zijn.
Wederhoor: Elk onderzoek wordt afgerond met een voorlopige nota van bevindingen. Deze nota omvat de onderzoeksresultaten. De voorlopige nota van bevindingen wordt na bespreking door de rekenkamer voor wederhoor naar de betrokkenen gestuurd. Zij krijgen de gelegenheid om te reageren op de juistheid en volledigheid van de onderzoeksresultaten. Voor wederhoor geldt een termijn van maximaal 10 werkdagen. Vooraf kunnen met betrokkenen afspraken gemaakt worden over aanpassing van de termijn. Het wederhoor kan worden aangevuld met een gezamenlijke bespreking waarbij de rekenkamer een toelichting geeft op haar bevindingen. Verzoeken van betrokkenen om correctie of aanvulling dienen vergezeld te gaan van voldoende onderbouwing en documentatie. De rekenkamer beoordeelt de verzoeken en beslist of de voorlopige nota van bevindingen wordt aangepast.
Bestuurlijke reactie: Nadat de nota van bevindingen is vastgesteld, formuleert de rekenkamer haar conclusies en aanbevelingen en stelt ze haar voorlopig eindrapport op. Het rapport wordt vertrouwelijk voor een bestuurlijke reactie aan het college van burgemeester en wethouders gestuurd. Burgemeester en wethouders krijgen de gelegenheid om hun bestuurlijke visie te geven op de conclusies en aanbevelingen. Voor de bestuurlijke reactie geldt een termijn van maximaal 15 werkdagen.
Nadat de bestuurlijke reactie is ontvangen of de termijn van 15 werkdagen is verstreken, stelt de rekenkamer desgewenst een nawoord op. De bestuurlijke reactie en het nawoord maken integraal onderdeel uit van het rapport. Het eindrapport wordt na toevoeging van de bestuurlijke reactie en het nawoord vastgesteld door de rekenkamer.
Evaluatie en monitoring: Na afronding van het rapport evalueert de rekenkamer de gang van zaken tijdens het onderzoek. De rekenkamer monitort de mate waarin gevolg gegeven wordt aan de conclusies en aanbevelingen van rekenkameronderzoeken. Dit kan aanknopingspunten opleveren voor nieuw c.q. aanvullend onderzoek.
Transparantie: De rekenkamer bevordert een actieve communicatie naar de gemeentelijke bestuursorganen, de maatschappelijke organisaties en de inwoners van de gemeente over haar werkzaamheden en de in haar opdracht verrichte onderzoeken. De rekenkamer beoordeelt of het wenselijk is de gemeenteraad tussentijds te informeren over een lopend onderzoek.
Het secretariaat draagt zorg voor:
a. secretariële en administratieve ondersteuning, waaronder de voorbereiding van de vergaderingen, inclusief de vergaderplanning;
b. de verslaglegging van de vergaderingen;
c. de opvolging van de besluiten van de vergaderingen;
d. het bijhouden van de lijst met openstaande actiepunten;
e. het bijhouden en bewaken van het budgetoverzicht en goedkeuring nota’s;
f. de archivering en dossiervorming;
g. de verdere ondersteuning van de rekenkamer bij haar werkzaamheden.
Ondertekening
De rekenkamer Schouwen-Duiveland,
De voorzitter,
drs. A.C.F. Metz CPC
Vastgesteld door de Rekenkamer Schouwen-Duiveland in haar vergadering van 22 mei 2024 en op 19 juli 2024 ter kennis gebracht aan de gemeenteraad van Schouwen-Duiveland (conform artikel 81i van de Gemeentewet).
Nadere toelichting op de criteria voor de selectie van onderwerpen van onderzoek voor de rekenkamer Schouwen-Duiveland
1. Het onderzoek heeft een toegevoegde waarde: het levert informatie op waarover de gemeenteraad en/of het college nog niet beschikken.
2. Het onderwerp draagt risico's van ineffectiviteit en / of ondoelmatigheid en / of onrechtmatigheid in zich;
3. Het onderwerp is actueel en / of heeft een groot maatschappelijk en / of financieel belang.
4. Het onderwerp raakt direct of indirect het belang van de burger, maar overstijgt het individuele belang;
5. Het onderzoek moet zoveel mogelijk leiden tot concrete verbeteringen en / of het bevorderen van het lerend vermogen.
N.B. De nummering geeft géén volgorde of prioriteit aan.
Naast deze criteria let de rekenkamer bij de selectie van onderwerpen ook op spreiding en praktische uitvoerbaarheid. Verder dient een onderwerp niet te abstract te zijn en is er een voorkeur voor onderwerpen waar het aspect doeltreffendheid sterk in naar voren komt.
1. Bij “toegevoegde waarde” kan nog worden opgemerkt dat van belang is dat er recent geen vergelijkbaar onderzoek naar het onderwerp gedaan is en het te plegen onderzoek gericht is op de mogelijke wijzigingen van beleid, beheer of organisatie. De rol van het bestuur bij de totstandkoming van beleid en de controle op de uitvoering daarvan, kan ook onderwerp van onderzoek zijn.
• Nieuwe / toegevoegde waarde raad:
Onderwerpen die informatie opleveren op gebieden waar de raad nog geen of onvoldoende kaders stelt of controle heeft (geen zaken oppakken die langs andere weg in onderzoek zijn, dan wel reeds onderzocht – bijvoorbeeld via het onderzoeksprogramma van het college zelf). Ook de rol van het bestuur bij de totstandkoming van beleid en de controle op de uitvoering daarvan, kan onderwerp van onderzoek zijn.
2. De kans op risico’s van ineffectiviteit of ondoelmatigheid is groter bij nieuw beleid, grote projecten, vage beleidsdoelen en bij onduidelijke verantwoordelijkheden.
• Gerede twijfel over doeltreffendheid:
Beleid dat niet het effect oplevert dat de gemeenteraad ervan verwacht, waarbij geldt: hoe meer twijfel, hoe interessanter het onderwerp;
• Gerede twijfel over doelmatigheid:
Beleid dat vermoedelijk niet efficiënt wordt uitgevoerd (te hoge kosten in verhouding tot resultaat), waarbij geldt: hoe meer twijfel, hoe interessanter het onderwerp.
• Gerede twijfel over rechtmatigheid:
Geld dat vermoedelijk niet wordt besteed waarvoor het (zoals vastgelegd in de vastgestelde (programma)begroting) bestemd is, waarbij geldt: hoe meer twijfel, hoe interessanter het onderwerp.
Beleid waarvoor de burger de gemeentelijke overheid verantwoordelijk acht, waarvan de uitvoerbaarheid, bijvoorbeeld door de afhankelijkheid van andere partijen, veel onzekerheden kent. Hierbij geldt: hoe groter de onzekerheden, hoe interessanter het onderwerp.
3. Het onderwerp bergt een groot belang in zich:
Dit betreft de vraag of een zaak het functioneren van de samenleving als geheel sterk raakt of belangen van omvangrijke of prominente doelgroepen, waarbij geldt: hoe groter het maatschappelijk belang is, des te interessanter het onderwerp;
• Financieel belang en risico:
Beleid waarin grote sommen gemeentegeld omgaan en de gemeente grote financiële risico’s loopt. Hoe groter het financieel belang (en risico), hoe interessanter het onderwerp.
4. De mate waarin een onderwerp het belang van de burger raakt maakt het meer of minder interessant. De rekenkamer is echter géén beroepsinstantie voor belanghebbenden die zich benadeeld voelen; zulke gevallen zullen dan ook worden doorverwezen. Een individueel belang of individuele zaak kan hooguit een indicatie zijn van een manco in het functioneren van de gemeente.
5. Eén van de doelen van de rekenkamer is om de gemeente beter te laten functioneren. Er is dan ook een sterke voorkeur voor onderzoeken die leiden tot verbeteringen die blijvend zijn.
Bij de keuze wordt ook gelet op spreiding: opeenvolgende onderzoeken vinden zo min mogelijk op hetzelfde beleidsterrein of bij dezelfde afdeling, dienst of instelling plaats.
De praktische uitvoerbaarheid betreft de vraag of de rekenkamer het onderzoek kan uitvoeren, gegeven de beschikbare middelen, capaciteit, rendement op de investering, doorlooptijd etc.
Een onderwerp dient zo specifiek mogelijk te zijn (dus niet te generiek / abstract) om tot concrete aanbevelingen te kunnen leiden waar de gemeente concreet mee aan de slag kan.
De rekenkamer let met name op de aspecten doeltreffendheid, doelmatigheid en rechtmatigheid, en wel in de genoemde volgorde.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-341626.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.