Verkeersbesluit rotonde Wetselaarsestraat-Plantagebaan gemeente Roosendaal

 

College van burgemeester en wethouders,

Overwegingen ten aanzien van het besluit

 

dat volgens het Algemeen mandaat-, volmacht- en machtigingsbesluit Roosendaal 2021, het nemen van verkeersbesluiten op grond van artikel 15 van de Wegenverkeerswet 1994 (verder WVW) is gemandateerd aan de manager van de afdeling Leefomgeving;

dat in artikel 12 van het BABW bepaald is dat voor het plaatsen en/of verwijderen van verkeersborden en -tekens als bedoeld in bijlage 1 van het RVV 1990 een verkeersbesluit is vereist;

dat in artikel 21 Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (verder BABW) is bepaald dat de motivering van het verkeersbesluit in ieder geval vermeldt welke doelstelling of doelstellingen met het verkeersbesluit worden beoogd;

Daarbij wordt aangegeven welke van de in artikel 2, eerste en tweede lid, WVW genoemde belangen ten grondslag liggen aan het verkeersbesluit.

Uit het oogpunt van:

het verzekeren van de veiligheid op de weg;

het beschermen van weggebruikers en passagiers;

het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer. Is het gewenst om: 

het verkeersonveilige knelpunt, namelijk het kruispunt Plantagebaan – Westelaarsestraat, op te heffen door de aanleg van een rotonde met vrijliggende fietspaden.

 

overwegende

dat de Plantagebaan en Westelaarsestraat gelegen zijn nabij het dorp Wouwse Plantage, in de Wouwse Hil binnen de gemeente Roosendaal;dat de Plantagebaan en Westelaarsestraat erftoegangswegen betreffen buiten de bouwde kom waar een maximumsnelheid van 60 km/u gehanteerd wordt;

dat de Plantagebaan en Westelaarsestraat met elkaar kruisen door middel van een kruispunt;dat er op het kruispunt een voorrangsregeling geldt, waarbij het verkeer komende vanuit de Westelaarsestraat voorrang moet verlenen aan het verkeer op de Plantagebaan;

dat er op de Westelaarsestraat tevens een gebod om te stoppen met stopstreep aanwezig is om extra attentieverhoging te bieden en de rijbanen tot het kruisvlak gescheiden zijn door middel van een middengeleider;

dat het kruispunt Plantagebaan-Westelaarsestraat behoort tot de top 10 meest verkeersonveilige locaties binnen de gemeente Roosendaal en dit voortkomt uit een extern onderzoeksrapport van 19 oktober 2022;

dat bovenstaande tevens blijkt uit ongevallencijfers waarbij er regelmatig een ongeval plaatsvindt op het kruispunt Plantagebaan-Westelaarsestraat;dat er regelmatig sprake is van te hoge snelheden door het gemotoriseerde verkeer;

dat uit de analyse van een extern adviesbureau blijkt dat met de aanleg van een rotonde op de kruising Plantagebaan-Westelaarsestraat, de verkeersveiligheid significant wordt verbeterd;

dat bij het onderzoek verschillende partijen betrokken zijn geweest zoals de gemeente Roosendaal, Parkmanagers, Veilig Verkeer Nederland (VVN), Fietsersbond, Politie, Arriva en de wijkraden (Kortendijk, Wouw, Nispen, Moerstraten, Wouwse Plantage en Heerle);

dat er op 21 en 24 november 2022 verkeerstellingen zijn uitgevoerd op het kruispunt om de doorstroming te berekenen en de toekomstige verkeersgeneratie in 2040 in kaart te brengen;

dat het aantal motorvoertuigen per etmaal gemiddeld in 2040 over de Plantagebaan en Westerlaarsestraat niet in grote mate zal toenemen;

dat een rotonde ervoor zorgt dat de snelheid omlaag gaat en de gelijkwaardigheid van de verkeersstromen wordt benadrukt;

dat de huidige voorrangsregelingen en geboden op het kruispunt Plantagebaan-Westelaarsestraat met de komst van de rotonde komen te vervallen, waarbij het verkeer op de rotonde voorrang heeft op verkeer dat de rotonde nadert;

dat er op de rotonde een verplichte rijrichting middels borden D1 conform bijlage 1 van het RVV 1990 wordt ingesteld zodat het spookrijden voorkomen wordt;

dat de oversteekbaarheid verbetert voor zowel langzaam als gemotoriseerd verkeer, door de mogelijkheid om in fases over te steken voor fietsers en voetgangers en voor gemotoriseerd verkeer enkel 1 conflictpunt te overzien;

dat door de aanwezigheid van een rotonde de snelheid van naderend verkeer op dit punt afneemt en dit weggebruikers meer tijd geeft om de verkeerssituatie op deze aansluiting goed te kunnen beoordelen;

dat uit de berekeningen voor de rotondeverkenner geconstateerd is dat de verzadigingsgraad in alle richtingen goed blijft;

dat vanuit het onderzoek en het verkeersmodel is geconstateerd dat de rotonde nu of in de toekomst geen doorstromingsproblemen voor het gemotoriseerd verkeer oplevert;

dat bestuurders op de rotonde voorrangsgerechtigd zijn ten opzichte van bestuurders op de aansluitende wegen;

dat op de rotonde vanwege de ligging buiten de bebouwde kom de voorrang zodanig wordt geregeld dat fietsers op de fietspaden voorrang dienen te verlenen aan de bestuurders die de rotonde op of af willen rijden;dat de realisatie van de rotonde met vrijliggende fietspaden past binnen de uitgangspunten van het concept Duurzaam Veilig Wegverkeer;

dat de rotonde voldoet aan de ontwerprichtlijnen zoals voorgeschreven staat in het CROW;

dat er verschillende contactmomenten zijn gehouden met de omwonenden van de Wouwse Hil, namelijk een bewonersbijeenkomst op 7 maart 2024;

dat uit de bewonersbijeenkomst voortkwam dat men over het algemeen instemt met de komst van de rotonde vanwege de verlaging van de snelheid, het verbeteren van de overzichtelijkheid en het verminderde risico op ongevallen;

dat met de ligging van de rotonde een goede oversteek gesitueerd is voor fietsers, zodat zij door middel van het middeleiland veilig kunnen oversteken;

dat er een geluidsonderzoek heeft plaatsgevonden voor de woonadressen Plantagebaan 99-114 en Westelaarsestraat 49-55 waaruit blijkt dat de geluidsbelasting voor de woningen aan de Plantagebaan met huisnummers 101, 102 en 106 met 1dB toeneemt;

dat hiermee voldaan wordt aan artikel 21a van het BABW waarbij de geluidsbelasting onder de 1,5dB blijft;dat de geluidsbelasting voor de overige woonadressen niet toeneemt en de berekeningen tot het peiljaar 2040 te hanteren zijn;

dat het onderzoek voorschrijft om voor het noordelijk gedeelte van de Plantagebaan, tussen Plantagebaan 99A en 106, over een lengte van 50 meter het wegdek te vervangen met geluid reducerend asfalt (SMA-NL 8G+);

dat bij de realisatie van de rotonde bovenstaande uitgevoerd wordt; dat er daarmee voldaan wordt aan het bepaalde in het tweede lid, aanhef en onder a, van artikel 5.78m van het Bkl en er geen sprake is van een toename van de geluidsbelasting;

dat er voor de woningen aan de Plantagebaan 101, 102 en 106 geen maatregelen zoals bedoeld in artikel 3.52 Bkl benodigd zijn;

dat het onderzoek concludeert dat de omwonenden zonder extra geluidsoverlast prettig kunnen blijven wonen en verblijven;

dat uit het verkeersmodel te concluderen is dat het verkeer niet in grote mate zal toenemen en er daarmee geen sprake zal zijn van een verslechtere luchtkwaliteit door extra uitlaatgassen en extra trillingen;

dat het treffen van een verkeersmaatregel een normale maatschappelijke ontwikkeling is waarmee een ieder kan worden geconfronteerd en waarvan de nadelige gevolgen in beginsel voor rekening van betrokkenen behoren te blijven.

Gehoord

dat overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is overleg gepleegd met de operationeel expert wijkzorg, namens de politiechef team Roosendaal van de Nationale Politie en dat deze positief heeft geadviseerd;dat op 29 januari 2024 een gesprek op locatie heeft plaatsgevonden met de projectleider en bewoners van de Plantagebaan 105; dat op 7 maart 2024 een bijeenkomst was georganiseerd voor belanghebbenden.

BESLUIT

besluiten burgemeester en wethouders tot:

  • 1.

    het intrekken van de voorrangsregeling op het kruispunt Plantagebaan- Westelaarsestraat door het verwijderen van verkeersborden van het type B6, B7, B1 en B2 conform bijlage 1 van RVV 1990 en haaientanden conform artikel 80 van het RVV 1990, op het kruispunt Plantagebaan- Westelaarsestraat.

  • 2.

    het intrekken van het gebod voor alle bestuurders het bord voorbij te gaan aan de zijde die de pijl aangeeft op het kruispunt Plantagebaan- Westelaarsestraat door het verwijderen van verkeersborden van het type D2-RO conform bijlage 1 van RVV 1990, op het kruispunt Plantagebaan- Westelaarsestraat.

  • 3.

    het intrekken van het verplichte bromfietspad ter hoogte van het kruispunt Plantagebaan- Westelaarsestraat door het verwijderen van verkeersborden van het type G12-A conform bijlage 1 van RVV 1990, op het kruispunt Plantagebaan- Westelaarsestraat.

  • 1.

    het instellen van een rotonde op het kruispunt Plantagebaan- Westelaarsestraat door het plaatsen van verkeersborden van het type D1 conform bijlage 1 van RVV 1990, op het kruispunt Plantagebaan- Westelaarsestraat.

  • 2.

    het instellen van een voorrangsregeling op de rotonde Plantagebaan- Westelaarsestraat door het plaatsen van verkeersborden van het type B6 conform bijlage 1 van RVV 1990 en haaientanden conform artikel 80 van het RVV 1990 op de rotonde Plantagebaan- Westelaarsestraat, waarbij bestuurders op de rotonde voorrang dienen te krijgen van het overige verkeer.

  • 3.

    het instellen van een voorrangsregeling op de vrijliggende bromfietspaden rondom de rotonde Plantagebaan- Westelaarsestraat door het plaatsen van verkeersborden van het type B6 conform bijlage 1 van RVV 1990 en haaientanden conform artikel 80 van het RVV 1990 op de vrijliggende bromfietspaden, rondom de rotonde Plantagebaan- Westelaarsestraat, waarbij (brom-)fietsers voorrang dienen te verlenen aan het overige verkeer.

  • 4.

    het instellen van een verplicht bromfietspad ter hoogte van de rotonde Plantagebaan- Westelaarsestraat door het plaatsen van verkeersborden van het type G12-A conform bijlage 1 van RVV 1990, op de rotonde Plantagebaan- Westelaarsestraat.

  • 5.

    het instellen van het gebod voor alle bestuurders het bord voorbij te gaan aan de zijde die de pijl aangeeft op de rotonde Plantagebaan- Westelaarsestraat door het plaatsen van verkeersborden van het type D2-RO conform bijlage 1 van RVV 1990, op de rotonde Plantagebaan- Westelaarsestraat.

 

Roosendaal september 2024

Burgemeester en wtehouders,

Namens deze,

Hans Mulder

Directeur ruimtelijk domein

Mededelingen

Bezwaar- of beroepsclausule

Belanghebbenden kunnen binnen zes weken na de dag van verzending van deze beschikking een bezwaarschrift indienen bij het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Roosendaal. Het bezwaarschrift dient ondertekend te zijn en tenminste te bevatten:

naam en adres van de indiener;

de dagtekening;

omschrijving van het besluit waartegen bezwaar wordt gemaakt;

de gronden van het bezwaar.

Het maken van bezwaar schorst de werking van dit besluit niet. Tevens kan op grond van het bepaalde in artikel 8:81 van de Algemene wet bestuursrecht aan de voorzieningenrechter van de Rechtbank te Breda, sector bestuursrecht (postbus 90110, 4800 RA Breda), worden verzocht een voorlopige voorziening (waaronder schorsing) te treffen, indien onverwijlde spoed dat, gelet op de betrokken belangen, vereist.

 

Naar boven