AED-beleid Maashorst

Inleiding

 

Gemeente Maashorst heeft sinds oktober 2021 een AED-beleid (Hartveilige Gemeente Maashorst Toekomstbestendig AED-beleid 21.126487) dat met een informatienota aan de Raden van de voormalige gemeenten Uden en Landerd is gedeeld.

 

Op 18 mei 2022 zijn de gemeente en de diverse stichtingen Hart Veilig uit de gemeente Maashorst bij elkaar gekomen om het beleid te bespreken. Dit opgestelde beleid wordt niet door de stichtingen Hart Veilig gedragen. Daarom is op 18 mei 2022 voorgesteld om in samenwerking met de stichtingen Hart Veilig het AED-beleid en de bijbehorende subsidieregeling te herzien. De stichtingen Hart Veilig hebben het voornemen om overkoepelende een Vereniging Maashorst Hart Veilig (MHV) op te richten voor alle kernen in de gemeente. Dit herziene beleid is tot stand gebracht in samenwerking met Vereniging MHV i.o.

 

Algemene gegevens en informatie

 

In 2021 waren er 13031 reanimatiemeldingen in Nederland. In 2022 waren dat er 135321 1 . Er zijn geen getallen beschikbaar over aantallen reanimatieoproepen per jaar in Maashorst.

 

Een reanimatiemelding komt wanneer er sprake is van een hartstilstand bij een inwoner of bezoeker buiten het ziekenhuis. Er worden dan burgerhulpverleners en AED’s opgeroepen. Zij zijn in de regel sneller bij het slachtoffer dan de ambulance. Als er bij een hartstilstand binnen 6 minuten gestart wordt met reanimatie en defibrillatie met een AED, vergroot dat de overlevingskans. Om dit te kunnen bereiken is een dekkend AED-netwerk nodig.

 

Algemene informatie

 

Dekkend AED- netwerk

Wat is een dekkend AED-netwerk? Voor een dekkend AED-netwerk is het belangrijk dat er binnen 6 minuten een AED en voldoende burgerhulpverleners ter plekke kunnen zijn. Hiervoor is een alarmeringsstraal ontwikkeld. Het uitgangspunt hierbij is dat bij een reanimatieoproep twee AED’s ter plaatse moeten zijn en vijf burgerhulpverleners2 .

Een dekkend AED-netwerk betekent dat er binnen elke straal van 500 meter een AED 24/7 beschikbaar is3 .

 

AED

Voor een dekkend AED-netwerk zijn AED’s nodig. Een Automatische Externe Defibrillator (AED) is een draagbaar apparaat dat het hartritme weer kan herstellen. Dit gebeurt door het geven van een elektrische schok, waarmee de hartfunctie hersteld wordt.

 

AED’s hebben een maximale levensduur. Daarom zijn jaarlijks meerdere AED’s aan vervanging toe om het netwerk dekkend te houden. Ook heeft een AED onderhoud nodig. De electroden en accu moeten af en toe worden vervangen. Hoe vaak dit moet verschilt per AED. De eigenaar van de AED is verantwoordelijk voor dit onderhoud. Er is geen wettelijke verplichting of controle. Bij AED’s die zijn aangesloten bij HartslagNu hoort ook AED beheer. Als de houdbaarheidsdatum voor onderhoud is verlopen wordt deze AED niet meer opgeroepen door HartslagNu voor inzet bij reanimatie4, 5 .

 

Burgerhulpverleners

Voor het bedienen van de AED’s in een dekkend AED-netwerk zijn voldoende burgerhulpverleners nodig die zijn aangemeld bij HartslagNu. Bij een hartstilstand worden gemiddeld 80 burgerhulpverleners opgeroepen die in de buurt zijn2. Een burgerhulpverlener is opgeleid om te kunnen reanimeren en wordt opgeroepen door HartslagNu als aan de criteria van opleiding en herhalingscursus wordt voldaan6 .

 

HartslagNu

De stichtingen die vallen onder de Vereniging MHV i.o. werken volgens de richtlijnen van HartslagNu. Dit is de landelijke organisatie die het oproepen van burgerhulpverleners op zich neemt wanneer een reanimatie nodig is. Alleen als een AED is aangemeld met de exacte locatie bij HartslagNu, 24/7 toegankelijk is en een (buiten)kast heeft, draagt die bij aan het dekkend AED-netwerk7 . Elke in Nederland toegelaten AED is geschikt om te functioneren in een burgeroproepnetwerk5. De AED’s in beheer van vereniging MHV i.o. staan allemaal geregistreerd.

 

Relevante partijen

 

Stichtingen Hartveilig

Maashorst heeft op dit moment 3 stichtingen Hartveilig:

  • Stichting Volkel Hartveilig.

  • Stichting Uden Hartveilig (voor de kernen Uden, Reek, Schaijk, Zeeland).

  • Stichting Odiliapeel Hartveilig.

Deze stichtingen zijn van plan samen een vereniging Maashorst Hartveilig op te richten (MHV i.o.). MHV i.o. wil naast bovenstaande 3 stichtingen ook 3 stichtingen oprichten voor de kernen Zeeland, Schaijk en Reek. De stichtingen zullen onder het bestuur van de vereniging MHV (i.o.) vallen.

 

De gemeente heeft voortvloeiend uit deze ontwikkeling een subsidierelatie met de Vereniging Maashorst Hartveilig (in oprichting). De vereniging en stichtingen leggen zelf de onderlinge verdeling en verhoudingen vast.

 

EHBO verenigingen

 

Binnen Maashorst zijn de volgende EHBO-verenigingen actief:

  • EHBO Vereniging Zeeland

  • EHBO Vereniging “Het verzorgd wundje” Schaijk / Reek

  • EHBO Vereniging Uden

  • EHBO-vereniging Volkel/Odiliapeel

Er is contact geweest met alle EHBO-verenigingen tijdens het opstellen van dit beleid. De EHBO-verenigingen zijn vooral actief voor dienstverlening en evenementen. De EHBO-verenigingen gaan niet over de AED’s in Maashorst en zij bezitten dan ook geen AED’s die meedoen voor het dekkend netwerk. Wel bezitten zij enkele AED’s die mee gaan naar evenementen en enkele oefen-AED’s voor het geven van cursussen. Zij bieden reanimatie meestal als onderdeel van de bredere EHBO-cursus. Bij EHBO Schaijk/Reek worden ook reanimatiecursussen aangeboden.

 

De EHBO-verenigingen hebben contact met Vereniging MHV i.o. Zij geven eenzelfde beeld over het dekkend AED-netwerk als MHV i.o. De EHBO verenigingen maken zich zorgen over de continuïteit in financiën om alle AED’s op tijd te kunnen vervangen en onderhouden.

 

Rode Kruis Brabant Noord

Het Rode Kruis biedt de cursus Reanimatie en AED. Er moet dan wel uitgeweken worden naar een plaats buiten Maashorst voor het volgen van de cursus. Daarom is het Rode Kruis buiten het bereik van dit beleid gelaten.

 

Regionale Ambulancevoorziening (RAV) Brabant Midden-West-Noord

De RAV biedt geen cursussen voor burgerhulpverleners en geen financiële ondersteuning voor de AED’s.

Als de AED gebruikt is dan kan de eigenaar van de AED de kosten voor het opnieuw gebruiksklaar maken van de betreffende AED declareren bij de RAV uit de regio. De RAV vergoedt de kosten voor pads en accu’s conform de landelijke afspraken hierover8 .

 

Bedrijven en particulieren

Ook bedrijven en particulieren (zoals VVE’s en buurtschappen) zijn in Maashorst in het bezit van AED’s. Deze AED’s hangen vaak niet buiten, en zijn veelal niet 24/7 beschikbaar of aangesloten bij HartslagNu. Daarom dragen ze niet bij aan een dekkend AED-netwerk. Ook is er bij het plaatsen geen rekening gehouden met de locatie, en of er al een AED in de buurt hangt. MHV i.o. wil zich inspannen om bestaande AED’s 24/7 beschikbaar te maken in samenwerking met bedrijven en particulieren.

 

 

AED’s in Maashorst

 

Inventarisatie AED’s in Maashorst

HartslagNu vermeldt niet in het openbaar waar AED’s hangen die zijn aangemeld bij HartslagNu. Ook is er geen overzicht van AED’s die er wel zijn, maar niet meetellen voor een dekkend AED-netwerk. MHV i.o. heeft in heel Maashorst geïnventariseerd hoeveel AED’s er zijn en welke AED’s hiervan 24/7 beschikbaar zijn en daarmee direct inzetbaar voor een dekkend AED-netwerk. In november 2023 zijn 70 AED’s in bezit van MHV i.o. en 48 AED’s welke aangeschaft en onderhouden worden door andere partijen, onder andere door de gemeente. In totaal zijn er op dat moment 118 AED’s in Maashorst.

 

Uitgangspunten

Uitgangspunt 1: Aantal AED’s

Uitgangspunt voor het aantal AED’s binnen de gemeente Maashorst is het aantal hectare dat de gemeente beslaat, hiervoor wordt gekozen omdat dit niet variabel is. We hebben voor Maashorst als uitgangspunt dat overal, uitgezonderd Vliegbasis Volkel en natuurgebied De Maashorst, binnen een straal van 500 meter een AED beschikbaar is. Dit betekent dat er volgens de landelijke richtlijn binnen de gemeente Maashorst 147 AED’s nodig zijn om een volledig dekkend AED-netwerk te realiseren3.

Dit ziet er als volgt uit:

 

Aantal AED’s nodig voor een dekkend netwerk

Aantal huidige AED’s 24/7 beschikbaar

Extra benodigde AED’s voor een dekkend netwerk

Odiliapeel

12

5

7

Reek / Schaijk**

30

9

21

Uden

59

31

28

Volkel

21

18

3

Zeeland

25

7

18

Totaal

147*

70

77

Bron: Vereniging MHV i.o.

*Berekening MHV i.o. naar hectare (oppervlaktestraal 500 meter uitgangspunt)

**Reek/Schaijk nog samen op moment van schrijven, bij voldoende vrijwilligers voor aparte stichtingen wordt het gesplitst.

 

Uitgangspunt 2: Beschikbaar maken en spreiden bestaande AED’s

Uitgangspunt is om een dekkend AED-netwerk te bewerkstelligen door bestaande AED’s zo goed mogelijk te spreiden en zo veel mogelijk 24/7 beschikbaar te maken. Dat betekent dat de AED buiten hangt, toegankelijk is en aangemeld bij HartslagNU.

 

Bij vervangen van AED’s omdat deze zijn afgeschreven, is het een voorwaarde om na te gaan of de locatie nog voldoet. Wanneer er overlap is met andere AED’s in de straal, is het uitgangspunt om de nieuwe AED te verplaatsen naar een andere plek om de dekkingsgraad te optimaliseren.

 

Uitgangspunt is dat de AED’s bij voorkeur zoveel mogelijk bij buurt- en gemeenschapshuizen en ontmoetingspunten hangen. In diverse panden van de gemeente zijn AED’s aanwezig die nog niet 24/7 beschikbaar zijn. De gemeente spant zich in om bij de sportaccommodaties en wijkgebouwen geëxploiteerd door de gemeente de AED naar buiten te verplaatsen en aan te melden bij HartslagNU. De kosten hiervan komen ten laste van het budget van de accommodatie.

 

Bedrijven en particulieren worden, als de locatie bijdraagt aan het realiseren van een dekkend AED-netwerk, gestimuleerd om hun AED naar buiten te verplaatsen en 24/7 beschikbaar te maken. Onderhoud en vervanging blijft de verantwoordelijkheid van de eigenaar. De inschatting is dat dit voor een klein deel (ca. 10%) mogelijk kan worden gemaakt.

 

Uitgangspunt 3: Vervanging en onderhoud AED’s

De garantie, levensduur en onderhoud van een AED wisselt per merk en type5. Er is geen richtlijn voor de levensduur van een AED. Wel hanteren AED-leveranciers en garantietermijn.

Voor dit beleid gaan we uit van:

  • Vervanging AED: 8 jaar*

  • Vervanging electroden: 4 jaar

  • Vervanging accu’s: 4 jaar

*We gaan uit van 8 jaar, omdat op vrijwel alle AED's door de leverancier 8 jaar garantie wordt geven en dit zekerheid biedt dat de AED's in het netwerk goed functioneren. Ook neemt de leverancier na 8 jaar de AED terug en scheelt het een keer vervanging( skosten ) van accu en electroden gedurende de levensduur van de AED.

 

Uitgangspunt 4: Voorwaarden soort AED

Bij de aanschaf van een AED zijn er diverse keuzemogelijkheden. Volgens de richtlijn is elke in Nederland toegelaten AED geschikt om te functioneren binnen een burgeroproepnetwerk5, 9 .

Als richtlijn voor de aanschaf van een AED en waar deze minimaal aan moet voldoen volgen we HartslagNu10 :

  • een IP-waarde van minimaal 44 voor de AED en een waarde van 54 voor de buitenkast of combi-IP-waarde van minimaal 54. (IP waarde staat voor Ingress Protection en geeft de stof- en waterdichtheid van de AED aan).

  • Minimaal Halfautomatisch (wegens uitgangspunt dat deze wordt bediend door burgerhulpverlener met reanimatiebevoegdheid)

  • De AED voert zelftests uit van batterij, electroden of pads.

  • Buitenkast, als nodig met verwarming en verlichting, bij voorkeur zonder (pincode)slot

Uitgangspunt 5: Burgerhulpverleners

Er is geen richtlijn voor het het aantal burgerhulpverleners die nodig zijn en de daarmee samenhangende hoeveelheid cursussen die per jaar nodig zijn. Als uitgangspunt voor het berekenen van de kostprijs voor een cursus gaan we voor Maashorst uit van een dekkingsgraad van 1% van de inwoners die is opgeleid tot burgerhulpverlener. Volkel en Odiliapeel kennen samen 462 cursisten (peiling 21 januari 2024). Voor de overige kernen (Reek, Schaijk, Zeeland en Uden) is het zaak om cursisten te gaan werven.

 

Uitgangspunt 6: Cursusgeld

Samen met MHV i.o. is de kostprijs van een cursus in beeld gebracht. Uitgangspunten hierbij zijn een eigen bijdrage van de cursist, aantal cursisten per cursus volgens de richtlijn en de te verwachten aantallen cursussen per jaar, gesplitst in een starters- en herhalingscursus. Met deze uitgangspunten wordt gekomen tot een vast subsidiebedrag voor het geven van cursussen.

 

Beheer

 

Beheer van AED’s

De verantwoordelijkheid omtrent de inzet, het onderhoud, het organiseren en behouden van een dekkend AED-netwerk wordt door middel van bijgaand beleid vastgesteld.

De eigenaar van de AED (stichtingen) is verantwoordelijk voor de vervanging, onderhoud en beheer. De Vereniging MHV i.o. is verantwoordelijk voor tijdig aanvragen van subsidie en het reserveren van middelen, zodat in onderhoud en vervanging kan worden voorzien.

 

Vereniging MHV i.o. heeft een coördinerende rol in de locatiebepaling en ondersteunt de eigenaren op verzoek. Vereniging MHV i.o. kan ondersteunen in de monitoring en inwoners en beheerders van gebouwen adviseren op bijvoorbeeld:

  • -

    Voorkomen van beschadigingen van de buitenkast en AED.

  • -

    Zorgen voor toegankelijke locatie, zonder obstakels die in de weg staan.

  • -

    Keuze in type AED.

Na inzet van een AED zorgt de eigenaar zelf voor vervanging van onderdelen en declaratie bij de RAV, mits dit onder de regeling van de RAV valt8.

 

Beheer kaart

Gemeente Maashorst houdt een digitale kaart bij op de website. Hierop is zichtbaar waar AED’s die 24/7 beschikbaar zijn in de gemeente zich bevinden.

Vereniging MHV i.o. geeft wijzigingen minimaal 2x per jaar door aan de beleidsadviseur die deze intern verder doorzet richting gegevensbeheer, zodat de kaart up-to-date gehouden wordt.

Doelstelling en acties

 

In dit hoofdstuk vindt u de gezamenlijke doelstelling en de acties om deze doelstelling te realiseren. Allereerst staat de doelstelling beschreven. Daarna volgt een opsomming van de acties waarbij elke actie nader wordt toegelicht.

 

Doelstelling

In Maashorst wordt in een tijdspad van 10 jaar een dekkend AED-netwerk gerealiseerd, dat wordt gevormd, onderhouden en beheerd door de 6 stichtingen Hartveilig onder bestuur van Vereniging Maashorst Hartveilig i.o. De gemeente Maashorst zet er subsidie tegenover om dat te bewerkstelligen.

 

De uiteindelijke gezamenlijke doelstellingen zijn:

  • 1.

    De gemeente Maashorst heeft een dekkend netwerk van AED’s.

  • 2.

    De AED’s zijn bereikbaar, bruikbaar en voorzien van onderhoud.

  • 3.

    Dit netwerk wordt gedragen door actieve, betrokken en opgeleide vrijwilligers.

Acties

 

Met de volgende acties werken we aan deze gezamenlijke doelstelling:

  • 1.

    Meld alle AED’s waarvoor subsidie wordt verleend aan bij HartslagNu, zorg dat de AED’s 24/7 bereikbaar zijn, voorzien van onderhoud en bevestigd in een buitenkast.

  • 2.

    Gebruik de AED-plattegronden per kern voor het verplaatsen van huidige AED’s en plaatsen van nieuwe AED’s en zorg regelmatig voor een update van de digitale kaart.

  • 3.

    Verplaats waar mogelijk huidige AED’s die niet bijdragen aan het AED-netwerk, zodanig dat ze wel bijdragen aan een dekkend AED-netwerk.

  • 4.

    Informeer inwoners actief voor (herhalings)cursussen voor reanimatie en informeer opgeleide vrijwilligers actief over hoe zij kunnen (blijven) bijdragen aan een dekkend AED-netwerk.

  • 5.

    Leg de onderlinge verhouding tussen Vereniging MHV (i.o.) met daaronder 6 stichtingen Hart Veilig vast.

  • 6.

    Zet de huidige samenwerking met de gemeente voort.

Actie 1: Meld alle AED’s waarvoor subsidie wordt verleend aan bij HartslagNu , zorg dat de AED’s 24/7 bereikbaar zijn, voorzien van onderhoud en bevestigd in een buitenkast.

Pas wanneer een AED is aangesloten bij HartslagNu en aan de voorwaarden voldoet, telt deze mee voor het dekkend AED-netwerk. Daarom is een voorwaarde dat alle AED’s waarvoor een subsidie wordt verleend voldoen aan deze vereiste condities.

 

Actie 2: Gebruik de plattegronden per kern voor het verplaatsen van huidige AED’s en het plaatsen van nieuwe AED’s en zorg regelmatig voor een update van de digitale kaart.

Vereniging MHV i.o. heeft per kern geïnventariseerd waar AED’s hangen en dit is verwerkt in een plattegrond. Hiermee is inzichtelijk waar er overlap is, waar AED’s die niet 24/7 beschikbaar zijn zich bevinden en ook waar er AED’s missen binnen de straal van 500m in de gemeente Maashorst. Het gebruiken van deze plattegrond is van belang om inzicht te houden op de dekking van het netwerk en om de locatie te toetsen wanneer AED’s worden verplaatst of vervangen.

De gemeente publiceert op een digitale kaart alleen de AED’s die 24/7 toegankelijk zijn en zorgt minimaal 2 keer per jaar voor een update van de kaart op basis van informatie die zijn ontvangt van MHV i.o.

 

Actie 3: Verplaats huidige AED’s die niet bijdragen aan het AED-netwerk zodanig, dat ze wel bijdragen aan een dekkend AED-netwerk.

Om de doelstelling te realiseren heeft Vereniging MHV i.o. een inventarisatie van alle AED’s in Maashorst gemaakt. Hieruit blijkt dat er 118 AED’s in Maashorst zijn, maar dat deze (lang) niet allemaal een bijdrage leveren aan het dekkend AED-netwerk. Vereniging MHV i.o. heeft met de eind 2023 toegekende subsidie reeds diverse AED’s vervangen (en gelijk verplaatst waar nodig) die te oud waren om aan het dekkend AED-netwerk te kunnen bijdragen zodat het huidige netwerk beter op peil komt. Van daaruit kan een verdere uitbreiding richting een dekkend AED-netwerk plaatsvinden.

 

Om de doelstelling te realiseren is tevens geïnventariseerd van welke AED’s de gemeente zelf eigenaar is en of deze AED’s 24/7 beschikbaar gemaakt kunnen worden, zodat ook deze AED’s bijdragen aan een dekkend AED-netwerk. Zoals eerder benoemd gaat de gemeente AED’s op panden die geëxploiteerd worden door de gemeente, naar buiten verplaatsen. In bijlage 1 is opgenomen om welke locaties dit gaat.

 

Het is daarnaast steeds meer inzichtelijk welke AED’s van particulieren en bedrijven zijn. Vereniging MHV i.o. gaat actief in gesprek met ondernemers, buurtschappen en particulieren voor waar mogelijk het (naar buiten) verplaatsen van AED’s zodat deze bijdragen aan het dekkend AED-netwerk.

 

Het verplaatsen van AED’s gaat op twee manieren:

  • 1.

    Een beroep doen op de solidariteit van huidige AED-eigenaren voor het verplaatsen van hun AED naar een plek waar de AED beter bijdraagt aan het dekkend AED-netwerk.

  • 2.

    Op het moment dat een AED vervangen moet worden heeft Vereniging MHV i.o. een coördinerende rol in het toetsen van de locatie en beoordeeld of die nog bijdraagt aan het dekkend AED-netwerk.

Actie 4: Informeer inwoners actief voor ( herhalings )cursussen voor reanimatie en informeer eenmaal opgeleide vrijwilligers actief over hoe zij kunnen (blijven) bijdragen aan een dekkend AED-netwerk.

Omdat er voor een dekkend AED-netwerk voldoende burgerhulpverleners nodig zijn om de AED’s te kunnen bedienen, is inzet van inwoners belangrijk voor het slagen van een dekkend netwerk. Vereniging MHV (i.o.) zet zich in voor het werven en behouden van burgerhulpverleners, hiervoor zijn middelen opgenomen in het subsidiebedrag en zal tussentijds afgestemd worden of er vanuit de gemeente ondersteuning gewenst en passend is voor het geven van publiciteit.

 

Omdat cursisten zichzelf moeten aanmelden bij HartslagNU, zet Vereniging MHV i.o. zich actief in om inschrijving bij HartslagNU tot burgerhulpverlener te vergemakkelijken en bevorderden bij cursisten. Vereniging MHV i.o. is voornemens om een digitaal systeem te gaan gebruiken voor cursusbeheer waarmee burgerhulpverleners o.a. via automatische e-mails geïnformeerd worden wanneer het tijd is voor een herhalings(cursus) zodat zij burgerhulpverlener blijven.

 

Actie 5: Leg de onderlinge verhouding tussen Vereniging MHV (i.o.) met daaronder 6 stichtingen Hart Veilig vast.

Vereniging MHV (i.o.) gaat de 6 stichtingen Hart Veilig voor elke kern bestuurlijk ondersteunen. Naast de 3 bestaande stichtingen Hartveilig Uden, Odiliapeel en Volkel worden er nog 3 stichtingen Hart Veilig opgericht voor de kernen Schaijk, Reek en Zeeland. Vereniging MHV (i.o.) legt de bestuurlijke bevoegdheden vast binnen de afgesproken termijn die is vastgelegd in de subsidiebeschikking.

 

Actie 6: Zet de huidige samenwerking met de gemeente voort.

Er hebben voor het ontwikkelen van dit beleid diverse gesprekken plaatsgevonden tussen afgevaardigden van Vereniging Maashorst Hartveilig (i.o.) en de gemeente Maashorst. Deze gesprekken zullen na vaststelling van dit beleid ten minste 2 keer per jaar worden voortgezet om de voortgang van de gezamenlijke doelstellingen te monitoren, de subsidiebedragen te evalueren, en om samen te werken aan het realiseren van de doelstellingen uit dit beleidsplan.

De beleidsadviseur van de gemeente neemt het initiatief tot het plannen van deze gesprekken en zal de communicatieadviseur, en als nodig op verzoek andere adviseurs, uitnodigen om hierbij aan te sluiten. Tevens is het belangrijk om de EHBO-verenigingen te informeren over de ontwikkelingen. De gemeente en Vereniging MHV (i.o.) stemmen af op welke wijze dit gebeurt.

Kosten en subsidie

 

Om de doelstelling te kunnen realiseren, ontvangt de Vereniging Maashorst Hartveilig (i.o.) subsidie. Met dit beleidsstuk worden de financiële gevolgen van beleidskeuzes duidelijk.

In dit hoofdstuk staan eerst de kosten uitgewerkt op basis waarvan de subsidie is berekend. Daarna volgt een uitwerking van de subsidie en bijbehorende voorwaarden.

 

Kosten

 

Om tot een subsidiebedrag te komen worden de kosten berekend van:

  • -

    AED’s (hardware)

  • -

    (herhalings)cursussen reanimatie

  • -

    Organisatiekosten Vereniging Maashorst Hartveilig (i.o.)

  • -

    Eenmalige opstartkosten

Hiervoor nemen we een aantal uitgangspunten:

  • Als uitgangspunt voor de te berekenen kosten voor de AED’s gaan we uit van de offerte (prijspeil 2024) die Vereniging MHV (i.o.) heeft aangeleverd. De kosten van één AED per jaar komen inclusief BTW neer op €211,36, inclusief de buitenkast, electroden en accu. Alle noodzakelijke kosten voor de hardware zijn in deze prijs meegenomen.

  • In totaal is het uitgangspunt om 147 AED’s in Maashorst 24/7 beschikbaar te hebben. Vereniging MHV (i.o.) heeft 70 AED’s in beheer. Uitgangspunt met deze gegevens is dat er op 1 januari 2024 70 AED’s zijn 24/7 beschikbaar zijn, en dat er nog 77 AED’s nodig zullen zijn die 24/7 beschikbaar zijn om het dekkend netwerk te realiseren. Er is een meerjarenplanning gemaakt waarin is opgenomen in welk jaar huidige AED’s vervangen moeten worden en hoeveel ruimte er dan is voor toevoegen van nieuwe AED’s. Dit is een groeipad waarbij de kosten per jaar zoveel mogelijk gelijkmatig verdeeld worden.

  • De door de RAV beschreven declarabele kosten voor vervanging na gebruik van de AED kunnen gedeclareerd worden bij RAV. Dit valt buiten de subsidie van de gemeente.

  • De kosten voor stroomverbruik van de AED vallen buiten de subsidie van de gemeente.

  • MHV i.o. is een voorkeurspartij voor het aanvragen van de jaarlijkse subsidie gebaseerd op het meerjarenplan voor het AED-netwerk en geven van cursussen. De gemeente stelt geen geld beschikbaar aan particulieren en bedrijven als eigenaren van AED's. Het wordt echter wel zeer gewaardeerd als overige eigenaren willen bijdragen aan het dekkend AED-netwerk. Zij kunnen daarvoor de samenwerking opzoeken met MHV (i.o.) of de stichting Hartveilig in de kern waar zij zijn gevestigd of wonen.

  • Vereniging Maashorst Hartveilig (i.o.) ontvangt subsidie voor het geven van cursussen reanimatie. Uitgangspunten voor cursusgeld staan beschreven op pagina 6.

  • Uitgangspunt is om de overgangssituatie te spreiden over 10 jaar. Dit zodat er na een overgangssituatie in 2034 een eindsituatie ontstaat waarin kosten voor het onderhouden van het dekkend netwerk over de tijd verdeeld zijn. Omdat er kosten gemaakt moeten worden voor onderhoud en vervanging van huidige AED's, is er in bepaalde jaren minder ruimte voor het uitbreiden van het netwerk met nieuwe AEDs'.

Het geplande groeipad op aantallen AED’s ziet er als volgt uit:

 

2023

2024

2025

2026

2027

2028

2029

2030

2031

2032

2033

2034

70

76

88

98

106

106

113

130

130

144

146

147

 

Het zorgen voor een overgangssituatie lijkt eveneens belangrijk omdat het werven van vrijwilligers voor onderhoud en beheer en opleiden van nieuwe burgerhulpverleners gelijk op moet gaan met het aantal beschikbare AED’s.

 

Omdat zowel de kosten van één AED bekend zijn, als het aantal benodigde AED’s voor een dekkend AED-netwerk, is ook duidelijk wat de kosten zijn om een heel dekkend AED-netwerk te realiseren in de komende 10 jaar.

We streven naar een volledig dekkend AED-netwerk vanaf 2034, dat vanaf dan dekkend blijft.

 

De totale kosten voor het realiseren van een dekkend AED-netwerk komen in de komende 10 jaar per jaar gemiddeld neer op € 31.000. Dit bedrag is gebaseerd op het groeipad waarbij 77 nieuwe AED’s worden aangeschaft. Dit kan wijzigen wanneer de AED’s in eigendom van de gemeente naar buiten worden geplaatst.

 

Echter, alleen het ophangen van AED’s is niet voldoende. Er moeten ook genoeg burgerhulpverleners zijn om de AED’s te kunnen bedienen. Voor het organiseren van cursussen en werven van cursisten worden kosten gemaakt, waarvoor Vereniging MHV (i.o.) ondersteuning in de vorm van subsidie ontvangt.

 

Omdat er in het eerste jaar meer kosten gemaakt worden wegens het opstarten, zal er in 2024 hiervoor incidenteel ook een extra subsidie worden verleend.

 

Subsidiebudget

Na herschikking van middelen binnen het taakveld gezondheid is er per 2024 een structureel budget beschikbaar van €51.460 voor de uitvoering van het AED-beleid.

Dit budget wordt jaarlijks geïndexeerd op basis van de vastgestelde gemeentelijke index.

 

Inschatting benodigde subsidie

Categorie

Omschrijving

Bedrag (ingeschat)

Cursussen

Starters- en herhalingscursussen reanimatie

€ 10.000

Organisatiekosten

Incl. beheren AED's&werving nieuwe vrijwilligers

€ 10.000

Investeringen hardware

Vervanging en plaatsen nieuwe AED's

€ 30.000

TOTAAL

€ 50.000

Werkelijke subsidie afhankelijk van aanvraag en toets op aanvraag aan vastgestelde beleid.

 

Subsidievoorwaarden

Vereniging MHV (i.o.) zorgt jaarlijks voor het aanvragen en verantwoorden van de subsidie(s). Op basis van de ingediende jaarlijkse subsidieaanvraag zal een subsidiebeschikking worden opgesteld omdat aan het verlenen van de subsidie voorwaarden verbonden zijn. In de subsidiebeschikking zullen de voorwaarden voor de subsidieverlening worden vastgelegd omtrent rechtmatigheid, doelmatigheid en rechtmatigheidsverantwoording aan de accountant.

 

Intrekking  

Bij inwerkingtreding van dit beleid worden de beleidsregels ‘’Hartveilige Gemeente Maashorst Toekomstbestendig AED beleid oktober 2021” ingetrokken.

 

Inwerkingtreding en citeertitel

Dit beleid treedt in werking per 28 mei 2024 en werkt terug tot en met 1 januari 2024. Het beleid wordt aangehaald als “AED Beleid Maashorst mei 2024”

Aldus vastgesteld in de vergadering van 28 mei 2024.

Uden, 28 mei 2024

Burgemeester en wethouders van gemeente Maashorst,

de secretaris,

J.A.G.M. van Aaken

de burgemeester,

J.A. van der Pas

Bijlage 1: sporthallen en wijkgebouwen geëxploiteerd door gemeente Maashorst

 

Oekraïne opvang*:

  • -

    Locatie: Pastoor van Winkelstraat 5 in Schaijk

  • -

    Locatie: Leeuweriksweg 2 te Uden

  • -

    Locatie: Nieuwe Markt 3 te Uden

De Stigt

De Eeght

Wapen van Reek

Balans

Phoenix

Dorpshuis Zeeland

De Schakel

De Nieuwe pit

Ontmoetingsplein Mellepark

Stichting Muzerijk

Terra Victa

* Dit zijn de locaties op moment van schrijven. Op termijn zitten hier een aantal veranderingen aan te komen.

Naar boven