Verkeersbesluit 30 km/h en 60 km/h zone Sleen

43045-2024

Gemeente Coevorden

Overwegingen ten aanzien van het besluit

Inleiding

De in dit verkeersbesluit genoemde wegen liggen in en rond de kern Sleen. De wegen in dit gebied hebben hoofdzakelijk een verblijfsfunctie. Op 29 oktober 2013 is het mobiliteitsplan “Op weg naar duurzame mobiliteit” door de gemeenteraad vastgesteld. In hoofdstuk 3 Visie en doelstellingen zijn in paragraaf 3.2 de uitgangspunten genoemd. Deze uitgangspunten zijn onder andere:

- het verbeteren van de leefbaarheid door het realiseren van verblijfsgebieden (30 en 60 km/h zones met een lage intensiteit en hoge veiligheid);

- het beperken van doorgaand verkeer in de verblijfsgebieden (geldt zowel voor binnen als buiten de bebouwde kom);

- bij aanpassingen aan de infrastructuur (reconstructieplannen, herinrichtingen, nieuwe werken) worden de ontwerprichtlijnen CROW met betrekking tot Duurzaam Veilig toegepast;

- voor het uitvoeren van verkeersmaatregelen (fysiek, markering, bebording) wordt in het kader van kostenefficiëntie zoveel mogelijk meegelift met bestaande programma’s zoals onderhoud.

In hoofdstuk 5 Landelijk Coevorden in paragraaf 5.3 Dorpen is aangegeven dat om de 30 km/h zones te realiseren vanuit kostenoogpunt aangesloten wordt bij de planning van wegenonderhoud en rioolvervanging. Het doel is om alle dorpen als verblijfsgebied (30 km/h) aan te wijzen op voorwaarde dat:

- bij markeringswerkzaamheden en herinrichtingen rekening gehouden wordt met de principes van de Essentiële Herkenbaarheidskenmerken (EHK);

- een maximum snelheid van 30 km/h wordt ingesteld op de daarvoor geschikte wegen in de dorpen;

- per verblijfsgebied een inrichtingsplan wordt opgesteld en dit plan wordt besproken met belangengroepen voor het versterken van het draagvlak.

In de Menso Altingstraat in Sleen dient het rioolstelsel te worden vervangen en daarvoor moet een groot deel van de verharding hier worden opgebroken. De weginrichting van deze straat kan dan ook worden aangepast aan een 30 km/h zone. De omgeving van deze straat is al passend bij een 30 km/h zone. De straat sluit aan op het centrum van Sleen, waar in 2017 al een 30 km/h zone is ingesteld. Aan de zuidzijde van Sleen is het gewenst rondom de scholen eveneens een 30 km/h-zone in te stellen, vanwege de veiligheid van de schoolomgeving. Omdat met deze maatregelen een groot deel van Sleen in een 30 km/h zone komt te liggen, is het vanwege de eenduidigheid gewenst om ook de overige straten in Sleen, voor zover mogelijk, aan te wijzen als 30 km/h zone. Om aan te sluiten bij de in 2023/2024 gerealiseerde 60 km/h-zone aan de oostkant van Sleen, worden tevens enkele tussenliggende wegen aangewezen als 60 km/h zone. Voor het instellen van de 30 km/h en 60 km/h zone is dit verkeersbesluit nodig.

Wetgeving

Volgens de Wegenverkeerswet (WVW 1994, art. 2) kunnen regels worden vastgesteld met het doel tot:

- het verzekeren van de veiligheid op de weg;

- het beschermen van weggebruikers en passagiers;

- het instandhouden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

- het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer;

- het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet Milieubeheer;

- het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden;

- het bevorderen van een doelmatig of zuinig energiegebruik.

Om deze doelen te bereiken kan het nodig zijn om verkeersmaatregelen te treffen. Artikel 15, 1e lid, van de WVW 1994 stelt dat voor het plaatsen of verwijderen van verkeerstekens en onderborden een verkeersbesluit moet worden genomen. Dit geldt wanneer hierdoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd. Het 2e lid van het artikel stelt dat een verkeersbesluit moet worden genomen wanneer verkeersmaatregelen op of aan de weg leiden tot een wijziging van de inrichting van de weg of wanneer verkeersmaatregelen leiden tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer. Dit geldt wanneer de maatregelen leiden tot een beperking of een uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van de weg of het weggedeelte gebruik kan maken.

Verkeersmaatregelen en argumentatie

Hieronder worden de in te stellen verkeersmaatregelen besproken.

Instellen 30 km/h-zone

Binnen de bebouwde kom van Sleen wordt een 30 km/h zone ingesteld op de wegen waarop dit nog niet het geval is, uitgezonderd de Oldengaerde (eerste deel), Schaapstreek (eerste deel), Vijverbrinkenweg en Jongbloedvaart. Deze wegen zullen op een later moment heringericht (moeten) worden. Voor de exacte wegvakken wordt verwezen naar de situatietekening behorende bij dit besluit. Door het instellen van de 30 km/h zone ontstaat een veiliger situatie voor weggebruikers en bewoners. De straten hebben overwegend een verblijfsfunctie en zijn gecategoriseerd als erftoegangswegen binnen de bebouwde kom. Conform het landelijke beleid dient dan een snelheidsregime van 30 km/h te worden ingesteld. Wel moet aan diverse inrichtingseisen worden voldaan voordat een 30 km/u zone mag worden ingesteld. Zo dient de maximumsnelheid in overeenstemming te zijn met het wegbeeld.

Inrichting 30 km/h-zone

De weggedeelten die vallen binnen de 30 km/h-zone zijn zodanig ingericht dat de beoogde snelheid redelijkerwijs voortvloeit uit de aard en de inrichting van de weg en haar omgeving. Het inrichtingsplan Menso Altingstraat is opgesteld in afstemming met omwonenden. Daarbij zijn zoveel mogelijk kenmerken van een erftoegangsweg in het ontwerp meegenomen. Zo houden de wegen een beperkte breedte, worden er snelheidsremmende maatregelen toegepast, is er geen as- en kantmarkering, geen scheiding in rijrichtingen en is er gemengd gebruik door gemotoriseerd en langzaam verkeer. De straten aan de zuidkant van Sleen zijn niet heringericht. In hoofdstuk 5 “Landelijk Coevorden”, paragraaf 5.3 “Dorpen” van het Mobiliteitsplan “Op weg naar duurzame mobiliteit” is aangegeven dat om de 30 km/h-zones te realiseren vanuit kostenoogpunt aangesloten wordt bij de planning van wegenonderhoud en rioolvervanging. In deze straten hoefde het riool niet vervangen te worden. Door de structuur ligt de snelheid van het verkeer in de huidige situatie al niet hoog. In de Heirweg wordt een aanvullende maatregel genomen (plateau).

Uitvoering 30 km/h-zone

Om de in- en uitgangen van de 30 km/h zone te markeren worden borden geplaatst en wordt markering aangebracht op het wegdek in de vorm van een dubbele streep dwars op het wegdek. Tevens wordt de voorrangsregeling op de Menso Altingstraat opgeheven en worden bestaande ingangen van de 30 km/h zone verwijderd.

Instellen 60 km/h-zone

Op de Boterakkersweg (tussen de bebouwde komgrens en de N376), de Oldengaerde (tussen de bebouwde komgrens en de N376) en de Hellingenweg (tussen Sleen en de bebouwde kom van Erm) wordt een 60 km/h zone ingesteld, aansluitend op de in 2024 gerealiseerde 60 km/h-zone aan de oostkant van Sleen. Daarmee wordt gezorgd voor een herkenbaar en logisch snelheidspatroon.

Situering en beheer van de wegen 

De in dit verkeersbesluit genoemde (delen van) wegen liggen binnen de bebouwde kom van de gemeente Coevorden en zijn bij deze gemeente in beheer en onderhoud.

Overleg met politie

Conform artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer is een verzoek om advies bij de politie gedaan. De maatregelen zijn tevens besproken in de Werkgroep Verkeer, waarin de politie zitting heeft.

Bevoegdheid tot het nemen van het besluit

De teamleider Vastgoed en Infrastructuur is door een geldend mandaatbesluit door het college gemandateerd tot het nemen van het besluit. Gelet op het vorenstaande en het bepaalde in de Wegenverkeerswet en de uitvoeringsregeling van die wet is tot het onderstaande besluit gekomen.

BESLUIT

  • 1.

    Het gebied in de kern Sleen, binnen de bebouwde kom, uitgezonderd de Oldengaerde (eerste deel), Schaapstreek (eerste deel tot aan de bestaande 30 km/h zone), Vijverbrinkenweg en Jongbloedvaart als 30 km/h zone aan te wijzen door het plaatsen van borden A1 (begin 30 km/h zone) en A2 (einde 30 km/h zone) van bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990). De borden worden geplaatst zoals is aangegeven op de bij dit besluit behorende situatietekening van 4-6-2024, tekeningnr. 24.024;

  • 2.

    Op de Boterakkersweg (tussen de bebouwde komgrens en de N376), de Oldengaerde (tussen de bebouwde komgrens en de N376), de Hellingenweg (tussen Sleen en Erm) en de Hoek een 60 km/h zone in te stellen door het plaatsen van borden A1 (begin 60 km/h zone) en A2 (einde 60 km/h zone) van bijlage 1 van het RVV 1990, zoals is aangegeven op de bij dit besluit behorende situatietekening van 4-6-2024, tekeningnr. 24.024;

  • 3.

    In de bestaande 30 km/h zones in en rond de Broekveldstraat en de Veldakkers de borden A1 (begin 30 km/h zone) en A2 (einde 30 km/h zone) van bijlage I van het RVV 1990 en de daarbij behorende markering (dubbele streep) op het wegdek te verwijderen, zoals is aangegeven op de bij dit besluit behorende situatietekening nr. 24.024;

  • 4.

    De voorrangsregeling op de Menso Altingstraat op te heffen door het verwijderen van de borden B1 en B7;

  • 5.

    Dit besluit te publiceren op de website www.officielebekendmakingen.nl;

  • 6.

    Belanghebbenden erop te wijzen dat tegen het onder 1 t/m 4 vermelde binnen zes weken nadat het besluit bekend is gemaakt, bezwaar kan worden ingediend bij burgemeester en wethouders van Coevorden, Postbus 2, 7740 AA Coevorden.

Coevorden 30 juli 2024

Burgemeester en wethouders van Coevorden,

Namens deze,

E.R.Kuiper

TEamleider Vastgoed en Infrastructuur

Mededelingen

Bezwaar- of beroepsclausule

Ter inzage

Het verkeersbesluit ligt ter inzage van 1 augustus tot en met 11 september 2024. Het besluit is voor iedereen in te zien bij het Klant Contact Centrum. Voor meer informatie over dit besluit kunt u contact opnemen.

Bezwaar

Belanghebbende kunnen gedurende bovengenoemde termijn bezwaar indienen. De bezwaren moeten gemotiveerd zijn en belangen betreffen die door de verkeerswetgeving worden beschermd.

Naar boven