Verkeersbesluit 60 km/h zone Oosterhesselen

56070-2023

Gemeente Coevorden

Overwegingen ten aanzien van het besluit

Aanleiding

De in dit verkeersbesluit genoemde wegen liggen in het gebied tussen Oosterhesselen (Edveensweg/Klenkerweg), het Drostendiep, de A37 en de N854. De wegen zijn gecategoriseerd als “erftoegangswegen” buiten de bebouwde kom.

Op 29 oktober 2013 is het Mobiliteitsplan “Op weg naar duurzame mobiliteit” door de gemeenteraad vastgesteld. In hoofdstuk 3 Visie en Doelstellingen zijn in paragraaf 3.2 de uitgangspunten genoemd. Deze uitgangspunten zijn onder andere:

- het verbeteren van de leefbaarheid door het realiseren van verblijfsgebieden (30 en 60 km/h- zones met een lage intensiteit en hoge veiligheid);

- het beperken van doorgaand verkeer in de verblijfsgebieden (geldt zowel voor binnen als buiten de bebouwde kom).

In hoofdstuk 5 Landelijk Coevorden is in paragraaf 5.2 Buitengebied en 5.3 Dorpen aangegeven dat voor het inrichten van 30 km/h en 60 km/h zones deze gebiedsgericht en fasegewijs zullen worden ingericht om de doelstellingen te behalen.

Wetgeving

Volgens de Wegenverkeerswet (WVW 1994, art. 2) kunnen regels worden vastgesteld met het doel tot:

het verzekeren van de veiligheid op de weg;

het beschermen van weggebruikers en passagiers;

het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer;

het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet Milieubeheer;

het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden;

het bevorderen van een doelmatig of zuinig energiegebruik.

Om deze doelen te bereiken kan het nodig zijn om verkeersmaatregelen te treffen. Artikel 15, 1e lid, van de WVW 1994 stelt dat voor het plaatsen of verwijderen van verkeerstekens en onderborden een verkeersbesluit moet worden genomen. Dit geldt wanneer hierdoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd. Het tweede lid van het artikel stelt dat een verkeersbesluit moet worden genomen wanneer verkeersmaatregelen op of aan de weg leiden tot een wijziging van de inrichting van de weg of wanneer verkeersmaatregelen leiden tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer. Dit geldt wanneer de maatregelen leiden tot een beperking of een uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van de weg of het weggedeelte gebruik kan maken.

Verkeersmaatregelen en argumentatie

Hieronder worden de in te stellen verkeersmaatregelen besproken.

Instellen 60 km/h zone

Op de in dit besluit met “60 km/h zone” aangeduide wegen wordt een 60 km/h zone ingesteld. Voor de exacte wegvakken wordt verwezen naar de situatietekening behorende bij dit besluit. Door het instellen van de 60 km/h zone ontstaat een veiliger situatie voor weggebruikers en bewoners. De straten hebben overwegend een verblijfsfunctie en zijn gecategoriseerd als erftoegangswegen buiten de bebouwde kom. Conform het landelijke beleid dient dan een snelheidsregime van 60 km/h te worden ingesteld. Wel moet aan diverse inrichtingseisen worden voldaan voordat een 60 km/h zone mag worden ingesteld. Zo dient de maximumsnelheid in overeenstemming te zijn met het wegbeeld.

Inrichting 60 km/h zone

De weggedeelten die vallen binnen de 60 km/h zone zijn zodanig ingericht dat de beoogde snelheid redelijkerwijs voortvloeit uit de aard en de inrichting van de weg en haar omgeving. De in de 60 km/h zone liggende wegen worden naast het lokale verkeer gebruikt door agrarisch verkeer en deels ook door overig langzaam verkeer (fietsers en bromfietsers); er is sprake van gemengd gebruik. Om de snelheidsverschillen tussen de verschillende weggebruikers te verkleinen wordt de maximum snelheid teruggebracht naar maximaal 60 km/h. De wegen in het gebied worden, bij voldoende breedte, voorzien van een onderbroken markering aan weerszijden van de rijbaan, zodanig dat er een rijloper ontstaat met aan weerszijden een suggestiestrook. Om de snelheidsovergangen duidelijk aan te geven gaan wij die locaties voorzien van opvallende portalen, zo ook op de bebouwde komgrenzen, voorzien van bijbehorende markeringen. Tevens wordt langs de Verlengde Hoogeveenschevaart op enkele plekken maatregelen getroffen in de vorm van plateaus en/of aangepaste markering.

Overleg met politie

Conform artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer hebben wij overleg gehad met de politie.

Bevoegdheid tot het nemen van het besluit

De teamleider Vastgoed en Infrastructuur is door een geldend mandaatbesluit door het college gemandateerd tot het nemen van het besluit. Gelet op het vorenstaande en het bepaalde in de Wegenverkeerswet en de uitvoeringsregeling van de wet is tot het onderstaande besluit gekomen.

BESLUIT

Een verkeersbesluit te nemen om:

  • 1.

    De wegen in het buitengebied tussen Oosterhesselen en de A37 buiten de bebouwde kom aan te wijzen als 60 km/h zone door het plaatsen van borden A1 (begin 60 km/h zone) en A2 (einde 60 km/h zone) van bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990. De borden worden geplaatst zoals is aangegeven op situatietekeningnr. 23016-01.

  • 2.

    Dit besluit te publiceren in het Gemeenteblad op www.officielebekendmakingen.nl

  • 3.

    Belanghebbenden erop te wijzen dat tegen het onder 1 vermelde binnen zes weken nadat het besluit bekend is gemaakt, bezwaar kan worden ingediend bij burgemeester en wethouders van Coevorden, Postbus 2, 7740 AA Coevorden.

Coevorden 30 juli 2024

Burgemeester en wethouders van Coevorden,

Namens deze,

E.R. Kuiper

Teamleider Vastgoed en Infrastructuur

Mededelingen

Bezwaar- of beroepsclausule

Ter inzage

Het verkeersbesluit ligt ter inzage van 2 augustus tot en met 12 september 2024. Het besluit is voor iedereen in te zien bij het Klant Contact Centrum. Voor meer informatie over dit besluit kunt u contact opnemen.

Bezwaar

Belanghebbende kunnen gedurende bovengenoemde termijn bezwaar indienen. De bezwaren moeten gemotiveerd zijn en belangen betreffen die door de verkeerswetgeving worden beschermd.

Naar boven