Verkeersbesluit Wezuperbrug 30 km/h zone

39207-2024

Burgemeester en wethouders van Coevorden;

Overwegingen ten aanzien van het besluit

De in dit verkeersbesluit genoemde wegen liggen in de kern Wezuperbrug. De wegen in dit gebied hebben hoofdzakelijk een verblijfsfunctie. Op 29 oktober 2013 is het mobiliteitsplan “Op weg naar duurzame mobiliteit” door de gemeenteraad vastgesteld. In hoofdstuk 3 Visie en doelstellingen zijn in paragraaf 3.2 de uitgangspunten genoemd. Deze uitgangspunten zijn onder andere:

- het verbeteren van de leefbaarheid door het realiseren van verblijfsgebieden (30 en 60 km/h-zones met een lage intensiteit en hoge veiligheid);

- het beperken van doorgaand verkeer in de verblijfsgebieden (geldt zowel voor binnen als buiten de bebouwde kom);

- bij aanpassingen aan de infrastructuur (reconstructieplannen, herinrichtingen, nieuwe werken) worden de ontwerprichtlijnen CROW met betrekking tot Duurzaam Veilig toegepast;

- voor het uitvoeren van verkeersmaatregelen (fysiek, markering, bebording) wordt in het kader van kostenefficiëntie zoveel mogelijk meegelift met bestaande programma’s zoals onderhoud.

Voor het instellen van de 30 km/h zone is dit verkeersbesluit nodig.

Wetgeving

Volgens de Wegenverkeerswet (WVW 1994, art. 2) kunnen regels worden vastgesteld met het doel tot:

- het verzekeren van de veiligheid op de weg;

- het beschermen van weggebruikers en passagiers;

- het instandhouden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

- het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer;

- het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet Milieubeheer;

- het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden;

- het bevorderen van een doelmatig of zuinig energiegebruik.

Om deze doelen te bereiken kan het nodig zijn om verkeersmaatregelen te treffen. Artikel 15, 1e lid, van de WVW 1994 stelt dat voor het plaatsen of verwijderen van verkeerstekens en onderborden een verkeersbesluit moet worden genomen. Dit geldt wanneer hierdoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd. Het 2e lid van het artikel stelt dat een verkeersbesluit moet worden genomen wanneer verkeersmaatregelen op of aan de weg leiden tot een wijziging van de inrichting van de weg of wanneer verkeersmaatregelen leiden tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer. Dit geldt wanneer de maatregelen leiden tot een beperking of een uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van de weg of het weggedeelte gebruik kan maken.

Verkeersmaatregelen en argumentatie

Hieronder worden de in te stellen verkeersmaatregelen besproken.

Instellen 30 km/h-zone

Binnen de bebouwde kom van Wezuperbrug wordt een 30 km/h zone ingesteld rondom het kruispunt Oranjekanaal Noordzijde – Brugstraat – Oranjekanaal Zuidzijde, op het gedeelte van de Albert Oostingweg binnen de bebouwde kom en op de Jan Jalvingweg. Voor de exacte wegvakken wordt verwezen naar de situatietekening behorende bij dit besluit. Door het instellen van de 30 km/h zone ontstaat een veiliger situatie voor weggebruikers en bewoners. De straten hebben overwegend een verblijfsfunctie en zijn gecategoriseerd als erftoegangswegen binnen de bebouwde kom. Conform het landelijke beleid dient dan een snelheidsregime van 30 km/h te worden ingesteld. Wel moet aan diverse inrichtingseisen worden voldaan voordat een 30 km/h zone mag worden ingesteld. Zo dient de maximumsnelheid in overeenstemming te zijn met het wegbeeld.

Inrichting 30 km/h-zone

De weggedeelten die vallen binnen de 30 km/h-zone zijn zodanig ingericht dat de beoogde snelheid redelijkerwijs voortvloeit uit de aard en de inrichting van de weg en haar omgeving.

Uitvoering 30 km/h-zone

Om de in- en uitgangen van de 30 km/h zone te markeren worden borden geplaatst en wordt markering aangebracht op het wegdek in de vorm van een dubbele streep dwars op het wegdek. De aanwezige drempels en pianomarkeringen worden uitgebreid en het kruispunt geaccentueerd.

Situering en beheer van de wegen

De in dit verkeersbesluit genoemde (delen van) wegen liggen binnen de bebouwde kom van de gemeente Coevorden (kern Wezuperbrug) en zijn bij deze gemeente in beheer en onderhoud.

Overleg met politie

Conform artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer heeft er overleg plaatsgevonden met de politie.

Bevoegdheid tot het nemen van het besluit

De teamleider Vastgoed en Infrastructuur is door een geldend mandaatbesluit door het college gemandateerd tot het nemen van het besluit. Gelet op het vorenstaande en het bepaalde in de Wegenverkeerswet en de uitvoeringsregeling van die wet is tot het onderstaande besluit gekomen.

BESLUIT

  • 1.

    Het gebied in de kern Wezuperbrug, rondom het kruispunt Oranjekanaal Noordzijde – Brugstraat – Oranjekanaal Zuidzijde, op het gedeelte van de Albert Oostingweg binnen de bebouwde kom en op de Jan Jalvingweg binnen de bebouwde kom als 30 km/h zone aan te wijzen door het plaatsen van borden A1 (begin 30 km/h zone) en A2 (einde 30 km/h zone) van bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990). De borden worden geplaatst zoals is aangegeven op de bij dit besluit behorende situatietekening van 29 juni 2024, tekeningnr. 24.029-a;

  • 2.

    Dit besluit te publiceren op de website www.officielebekendmakingen.nl;

  • 3.

    Belanghebbenden erop te wijzen dat tegen het onder 1 en 2 vermelde binnen zes weken nadat het besluit bekend is gemaakt, bezwaar kan worden ingediend bij burgemeester en wethouders van Coevorden, Postbus 2, 7740 AA Coevorden.

Coevorden 29 juli 2024

Burgemeester en wethouders van Coevorden,

Namens deze,

E.R. Kuiper

Teamleider Vastgoed en Infrastructuur

Mededelingen

Bezwaar- of beroepsclausule

Ter inzage

Het verkeersbesluit ligt ter inzage van 1 augustus tot en met 11 september 2024. Het besluit is voor iedereen in te zien bij het Klant Contact Centrum. Voor meer informatie over dit besluit kunt u contact opnemen.

Bezwaar

Belanghebbenden kunnen gedurende bovengenoemde termijn bezwaar indienen. De bezwaren moeten gemotiveerd zijn en belangen betreffen die door de verkeerswetgeving worden beschermd.

Naar boven