Ontwerp verkeersbesluit 2024VB28 diverse maatregelen project Kempenbaan Oost

 

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Veldhoven,

Overwegingen ten aanzien van het besluit

Vereiste van een besluit

Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

Voor maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de inrichting van de weg of tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken, moet een verkeersbesluit worden genomen op grond van het bepaalde in artikel 15, tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994.

 

Gelet op

de bepalingen in de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990, het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW) en de Algemene wet bestuursrecht;

artikel 26 van het BABW wordt dit besluit bekendgemaakt door op de in de artikelen 5 onderscheidenlijk 6 van de Bekendmakingswet bepaalde wijze;

het vigerende besluit interne mandaten, volmachten en machtigingen.

 

Uit oogpunt van

het verzekeren van de veiligheid op de weg;

het beschermen van de weggebruikers en passagiers;

het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.

 

Overwegende

dat bedrijventerrein De Run (Veldhoven-Zuid) zowel regionaal, nationaal als internationaal van grote economische betekenis is;

dat voor het verbeteren van de bereikbaarheid van bedrijventerrein De Run en het vergroten van de doorstroming en verwerkingscapaciteit van de Kempenbaan, de Meerveldhovenseweg, de Karel de Grotelaan en de toe- en afritten N2 een pakket korte, middellange en lange termijn-maatregelen door diverse partijen ondertekend is en tot uitvoer gebracht is (Maatregelenpakket Brainportregio Eindhoven), zoals een grootschalige reconstructie van Kempenbaan-West en Kempenbaan-Oost;

dat bij het project Kempenbaan-Oost onder meer de volgende wegen of delen van wegen zijn betrokken: Meerveldhovenseweg, Karel de Grotelaan, Kempenbaan, de toe- en afritten van de N2, De Run 1100, De Run 2100, De Run 3100, De Run 4200 en Provincialeweg;

dat onderdeel van het project Kempenbaan-Oost onder meer een verbreding van de Kempenbaan, de Meerveldhovenseweg en de Karel de Grotelaan is ten behoeve van een goede doorstroming van het autoverkeer, fietsverkeer, voetgangersverkeer en openbaar vervoer;

dat vanwege de doorstroming op de Kempenbaan, de Karel de Grotelaan, de Meerveldhovenseweg en de N2 de aansluitingen van De Run 2000 en de Provincialeweg van de Kempenbaan voor autoverkeer zijn ontkoppeld;

dat een ‘Ministation’ op de Kempenbaan nabij de Provincialeweg is aangelegd voor een veilige en comfortabele uitwisseling tussen openbaar vervoer, fiets-, voetgangers- en eventueel collectief besloten busvervoer;

dat het project Kempenbaan-Oost voorzag in twee belangrijke fietsroutes te weten een noord-zuid en een west-oost verbinding die onderling met elkaar verbonden zijn bij het ‘Ministation’;

dat een retourbypass is aangelegd voor een optimale auto-ontsluiting van De Run 1100 op de noordelijke toe- en afrit van de N2;

dat diverse onderzoeken ten grondslag hebben gelegen aan de nieuwe inrichting van de Kempenbaan-Oost, zoals verkeersberekeningen over de doorstroming en verkeersveiligheidsaudits.

 

Motivering

We hebben een aanvraag ontvangen voor het reserveren van een individuele gehandicaptenparkeerplaats in de nabijheid van een woning gelegen aan de Meiveld 56 te Veldhoven. De aanvrager is ouder van de houder van een gehandicaptenparkeerkaart en voor bepaalde verplaatsingen aangewezen op het gebruik van een aangepaste auto. Wij zijn van mening dat de aanvrager zeer gebaat is bij een gehandicaptenparkeerplaats in de nabijheid van zijn woonadres, voor de periode dat de gehandicaptenparkeerkaart is toegewezen.

Met het aanwijzen van een individuele gehandicaptenparkeerplaats (op kenteken) in de nabijheid van de eigen woning willen we de gebruiker daarvan in staat stellen om een actief en mobiel leven te leiden. Het belang van de gehandicapte om zijn voertuig op de parkeerplaats nabij zijn woning te kunnen parkeren weegt daarom naar onze mening zwaarder dan het belang hierbij van niet-gehandicapte weggebruikers.

 

Gehoord

Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is overleg gepleegd met de operationeel expert wijkzorg, namens de politiechef Eenheid Oost Brabant van de Nationale Politie en dat deze positief heeft geadviseerd.

Overeenkomstig artikel 25 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is voorts overleg gepleegd met de verkeerskundige van de gemeente Eindhoven en de verkeerskundige van de gemeente Veldhoven en dat deze dit voornemen positief hebben beoordeeld.

 

Voornemens

Op grond van eerder genoemde overwegingen hebben burgemeester en wethouders de volgende maatregelen sinds medio november 2023 ingesteld:

 

tot het aanpassen van de infrastructuur en het instellen van diverse maximumsnelheden en voorrangssituaties op de wegen -of delen van wegen- Meerveldhovenseweg, Karel de Grotelaan, Kempenbaan, N2, De Run 1100, De Run 2100, De Run 3100, De Run 4200, Provincialeweg en eventuele aanliggende zijwegen, door middel van het plaatsen of verplaatsen van de volgende verkeersborden en onderborden van bijlage 1 van het RVV 1990:

 

A1 zone in (maximum snelheid) 30 km/uur op De Run 1100 en de Oranje Nassaulaan;

 

A2 zone uit (maximum snelheid) 30 km/uur op De Run 1100 en de Oranje Nassaulaan;

 

A1 50 (maximum snelheid) op diverse locaties;

 

A1 70 (maximumsnelheid) op de Kempenbaan ten westen van het kruispunt met De Run 1000 en aan beide zijden van het kruispunt met De Run 3100;

 

A1 80 (maximumsnelheid) op de toeritten van de N2;

 

B1 (voorrangsweg) op diverse locaties;

 

B6 (verleen voorrang) op diverse locaties;

 

C2 (eenrichtingsweg, via deze zijde gesloten) aan achterzijde van de toeritten van de N2;

 

C16 (gesloten voor voetgangers) bij de afritten van de N2;

 

D1 (rotonde) op het middeneiland van de rotonde bij De Run 1100 en de retourbypass;

 

D2 (rechts passeren) in de middenbermen van diverse wegen;

 

D3 (passeren aan beide zijden) in de middenbermen van diverse wegen;

 

D4 (verplichte rijrichting rechtdoor) bij de retourbypass ter hoogte van de verkeerslichten bij de westelijke afrit van de N2;

 

D5 (verplichte rijrichting rechtsaf) bij de retourbypass ter hoogte van de verkeerlichten bij de oostelijke toerit van de N2;

 

E1 (parkeerverbod) aan beide zijden van de Provincialeweg;

 

E1zb (parkeerverbodszone) ter hoogte van de keerlus op het eind van De Run 2100;

 

E1ezb (einde parkeerverbodszone) ter hoogte van de keerlus op het eind van De Run 2000;

 

G3 (begin autoweg) bij de toeritten van de N2;

 

G4 (einde autoweg) bij de afritten van de N2;

 

G7 (voetpad) op diverse locaties;

 

G11 en G12a (verplicht fietspad/fiets-bromfietspad) op diverse locaties, eventueel met onderbord OB502 of OB505;

 

H1 (bebouwde kom) op de Meerveldhovenseweg in Eindhoven ten oosten van de toe- en afritten van de N2;

 

H1 (bebouwde kom) op de Kempenbaan in Veldhoven ten westen van de toe- en afritten van de N2;

 

H2 (einde bebouwde kom) op de Karel de Grotelaan in Eindhoven ten oosten van de toe- en afritten van de N2;

 

H2 (einde bebouwde kom) op de Kempenbaan in Veldhoven ten oosten van de toe- en afritten van de N2;

 

L3b (bushalte).

  •  

  • Het aanbrengen van diverse markeringen, waaronder haaientanden, stopstrepen, verdrijvingsvlakken, puntmarkeringen en doorgetrokken strepen, een en ander zoals op de bij dit besluit behorende tekeningen 1909-3724, 1909-3725, 1909-3726, 1909-3727, 1909-3728, 1909-3729, 1909-3730, 1909-3731, 1909-3732, 1909-3773, 1909-3774, 1909-4846, 1909-4847, 1909-4854, 1909-4855 en 1909-4856 staat aangegeven.

  • Het intrekken van alle eerder genomen verkeersbesluiten binnen het projectgebied van Kempenbaan-Oost -voor zover deze conflicteren met dit nieuwe verkeersbesluit- en het verwijderen van alle conflicterende bestaande markeringen, verkeersborden en onderborden van bijlage 1 van het RVV 1990.

Veldhoven 7 augustus 2024

College van burgemeester en wethouders van Veldhoven

Mededelingen

Dit ontwerp verkeersbesluit ligt met bijbehorende tekening van donderdag 8 augustus 2024 tot en met woensdag 18 september 2024 ter inzage in de informatieruimte van het gemeentehuis en is te raadplegen via www.officielebekendmakingen.nl.

 

Zienswijze

Tegen dit ontwerp verkeersbesluit kunnen belanghebbenden binnen 6 weken na de datum van publicatie hun zienswijze bij voorkeur schriftelijk indienen bij het College van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Veldhoven, Postbus 10101, 5500 GA te Veldhoven.

De schriftelijke zienswijze dient te zijn ondertekend en bevat ten minste het volgende:

naam en adres van de indiener;

datum en handtekening;

vermelding van het nummer en de datum van het ontwerp verkeersbesluit;

een motivering waarom men zich niet kan verenigen met het voornemen.

Alleen de belanghebbende die een zienswijze heeft ingediend, kan in de verdere procedure beroep instellen en dan nog uitsluitend voor zover het de onderdelen van het besluit betreft waartegen de zienswijze zich richtte. Deze beperking geldt uiteraard niet voor zover in het definitieve verkeersbesluit wijzigingen worden aangebracht ten opzichte van het ter inzage gelegen ontwerp verkeersbesluit.

 

Naar boven