Gemeenteblad van Purmerend
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Purmerend | Gemeenteblad 2024, 335050 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Purmerend | Gemeenteblad 2024, 335050 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Tijdelijke subsidieverordening verbetering slecht geïsoleerde woningen Purmerend 2024
De raad van de gemeente Purmerend,
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 14 mei 2024
gelet op titel 4.2 van de Algemene wet bestuursrecht;
de gemeente Purmerend op grond van de specifieke Uitkering aanpak Energiearmoede middelen ter beschikking heeft gekregen die zijn verstrekt op 20 januari 2022 (brief kenmerk 2022-326979) op 29 juni 2022 (briefkenmerk 2022-326979) en op 29 juni 2023 waarvan bedrag van - vooralsnog – € 344.200,-- kan worden ingezet voor verbetering van slecht geïsoleerde woningen van inwoners die in aanmerking zijn gekomen voor een energietoeslag.
vast te stellen de “Tijdelijke subsidieverordening verbetering slecht geïsoleerde woningen Purmerend 2024”.
HOOFDSTUK 1 ALGEMENE BEPALINGEN
Artikel 1. Begripsomschrijvingen
In deze verordening wordt verstaan onder:
woning: woongelegenheid als bedoeld in artikel 1, eerste lid, van de Woningwet, waaronder tevens wordt begrepen een appartement, en als zodanig bewoond is geweest alvorens een renovatie plaatsvindt en in de basisregistratie als bedoeld in artikel 2 van de Wet basisregistratie adressen en gebouwen met een woonfunctie is geregistreerd;
Onder eigenaar-bewoner wordt in deze regeling verstaan een natuurlijke persoon die:
De-minimisverordening: Verordening (EU) nr. 1407/2013 van de Commissie van 18 december 2013 betreffende de toepassing van de artikelen 107 en 108 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie op de-minimissteun (PB EU L 352 van 24.12.2013) met inbegrip van eventueel in de toekomst vast te stellen wijzigingen.
Artikel 2. Doel van de subsidieverordening.
Het doel van de subsidie is het stimuleren van bewoners-eigenaren van bestaande slecht geïsoleerde woningen in Purmerend tot het treffen van isolerende maatregelen , eventueel in samenhang met energiezuinige ventilatiemaatregelen die noodzakelijk zijn om het mogelijk te maken dat de woning van het aardgasnet afgesloten wordt.
HOOFDSTUK 2. VERSTREKKING SUBSIDIE
Artikel 4. Subsidiabele activiteiten.
Het college kan een projectsubsidie verlenen voor isolatie van
Artikel 9. Subsidie aanvragen op basis van ontzorging.
Het college stelt voor de uitvoering van het lokale isolatieprogramma op grond van de Spuk-regeling voor het verduurzamen van slecht geïsoleerde woningen een procesbeschrijving vast, op basis waarvan aanvragers kunnen kiezen voor zoveel mogelijk ontzorging om tot het verbeteren van de isolatie van de woning te komen.
Met de voorlopige beschikking en de offerte wordt een ontzorgingsovereenkomst meegezonden, waarin de aanvrager verklaart:
ermee akkoord te gaan, dat de gemeente na ontvangst van deze getekende overeenkomst het totaalbedrag aan kosten rechtstreeks overmaakt aan het offrerende bedrijf na ontvangst van de factuur en instemt met het betalen van de eigen bijdrage binnen 30 dagen na verzending van een factuur door de gemeente voor de hoogte van de eigen bijdrage zoals genoemd in lid 4b van dit artikel.
Artikel 10. Volgorde van afhandeling.
Indien er opnieuw Specifieke Uitkeringen plaatsvinden worden eerst de aanvragen afgehandeld die voor de sluitingsdatum zijn ingediend en wordt de mogelijkheid van indiening van aanvragen door eigenaar -bewoners van de niet-voltooide energielabelklasse voortgezet in de volgorde zoals hiervoor omschreven.
Onverminderd het bepaalde in art 4:48 en art. 4:49 van de Algemene wet bestuursrecht wijst het college de aanvraag voor subsidie af indien:
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van 27 juni 2024
De griffier,
R.J.C. van der Laan
De vice-voorzitter,
B. Meulenberg
Toelichting op de “Tijdelijke subsidieverordening verbetering slecht geïsoleerde woningen Purmerend 2023”.
Deze subsidieregeling strekt ertoe een specifiek subsidie mogelijk te maken aan eigenaar-bewoners met een slecht geïsoleerde woning om deze woning te verduurzamen in het kader van het Nationaal Isolatieprogramma. Het doel van het Nationaal Isolatieprogramma is om te isoleren in de periode tot en met 2030, met de nadruk op de slecht geïsoleerde woningen (label D, E, F en G) waarbij één of meerdere stappen worden gezet richting de standaard voor woningisolatie.
Het isoleren van woningen draagt bij aan CO2-reductie. Het is immers essentieel de vraag naar energie terug te brengen, om dan in de resterende vraag te kunnen voorzien met duurzame energiebronnen. Bovendien lopen de bewoners van goed geïsoleerde woningen minder risico op een hoge energierekening en energiearmoede. Ook wordt de overstap van aardgas naar duurzame bronnen makkelijker en leidt goede isolatie en kierdichting samen met goede ventilatie tot meer comfort en een gezonder leefklimaat in een woning.
Hierin worden enkele gehanteerde begrippen nader geduid.
Artikel 2 Doel van de subsidieverordening.
Het is noodzakelijk om een afzonderlijke verordening op te stellen omdat het qua onderwerp en proces afwijkt van hetgeen in de ASP (Algemene Subsidieverordening voor de gemeente Purmerend) is opgenomen. Met de NIP-subsidie mogen ook tegelijkertijd subsidies op basis van andere regelingen worden ingezet. Er mag gestapeld worden met de gemeentelijke duurzaamheidssubsidie op grond van de “Bijzondere subsidieverordening verduurzaming particuliere woningen c.a. 2017” maar ook met de Subsidies van het Rijk t.w. de ISDE-subsidies. Voor zover zaken in deze verordening niet zijn geregeld is de ASP van toepassing.
De specifieke bijdrageregeling waar de regeling op is gebaseerd beperkt de bijdragen tot particuliere woningen met een WOZ-waarde tot en met de maximale waarde van de Nationale Hypotheekgarantie
Artikel 4. Subsidiabele activiteiten
Er is bewust gekozen voor een beperkt aantal voorzieningen die in aanmerking komen.
De voorkeur van het college gaat uit naar gevel- en/of spouwmuurisolatie. Dit omdat dit onderdeel het meeste extra comfort biedt en in de meeste gevallen de hoogste besparing oplevert. De eigenaar kan desgewenst ook kiezen voor een van de andere isolatiemogelijkheden, maar hoe groter het aantal deelnemers voor een isolatievorm, hoe lager de kosten.
In artikel 1 is een slecht geïsoleerde woning gedefinieerd als woongelegenheid als bedoeld in artikel 1, eerste lid, van de Woningwet met een energielabel klasse D, E, F, G. In veel gevallen hebben woningen echter nog geen energielabel als bedoeld in artikel 1.1, eerste lid, van het Besluit Energieprestatie Gebouwen. Om in die gevallen toch te kunnen kwalificeren als slecht geïsoleerde woning onder deze regeling, moet een gemeente de energetische staat van de woning bepalen aan de hand van het aantal niet of slecht geïsoleerde bouwdelen. Het gaat daarbij om de volgende bestaande bouwdelen:
Er is sprake van een woning met een vergelijkbare energetische staat als minste twee van de genoemde bouwdelen niet of slecht geïsoleerd zijn. Bouwdelen zijn slecht geïsoleerd wanneer ze niet voldoen aan de huidige isolatie-eisen, zie hiervoor onderstaand schema.
Aan isolatie van de gevel zit een nadeel en dat is dat bij het isoleren rekening moet worden gehouden met de eisen die worden gesteld in de Flora- en Faunawet. Het is verplicht onderzoek te laten plaatsvinden naar de eventuele aanwezigheid van beschermde dieren zoals genoemd in het Soort Management Plan (SMP). Omdat Purmerend een van de weinige gemeenten in Noord-Holland is die sinds 2014 gewerkt heeft aan het inventariseren van de beschermde diersoorten in de bebouwde kom, beschikt de gemeente inmiddels over een database die een goed inzicht geeft in wat eigenaren mogen verwachten ten aanzien van de aanwezigheid van beschermde diersoorten in hun gevel (of dak). Hierdoor is een collectieve ontheffing mogelijk mits de eigenaar en/of het isolatiebedrijf zich houdt aan de voorgeschreven mitigerende maatregelen zoals opgenomen in het SMP. Nb. Dit kan betekenen dat rekening moet worden gehouden met beperkingen in een bepaald seizoen of dat beperkte fysieke maatregelen moeten worden genomen. In de huidige aanpak worden eigenaren hierin ontzorgd en is er budget opgenomen voor het uitvoeren van de mitigerende maatregelen. Het SMP is gereed en ligt ter vaststelling bij de Omgevingsdienst NHN.
Mogelijke aanwezigheid van asbest.
De ervaringen in de Proeftuin aardgasvrij tonen aan, dat in een deel van de grondgebonden woningen een reële kans bestaat op de aanwezigheid van asbestvervuiling onder de vloer. Met name de woningen in de jaren vijftig hebben in het verleden een asbesthoudende riolering onder de vloer gehad en deze is niet altijd deskundig verwijderd toen deze riolering werd vervangen door PVC-leidingen. De kans is daarom aanwezig dat de bodem onder de vloer eerst gesaneerd moet worden alvorens hierin isolatiewerkzaamheden kunnen plaatsvinden. Dit is een reden om niet op voorhand te kiezen voor bodem of vloerisolatie hoewel dit in veel gevallen het meest eenvoudig is.
Artikel 5. Hoogte van de subsidie.
De Specifieke Uitkering vraagt om vooral eigenaren met energiearmoede in aanmerking te laten komen voor de regeling. Deze krijgen niet alleen voorrang in de afhandeling maar komen tevens voor een hoger subsidiebedrag in aanmerking. Zie in dit verband ook artikel 10 Volgorde van afhandeling. Ook “starters”op de woningmarkt komen in aanmerking voor extra subsidie mits zij nog niet langer dan vijf jaar wonen in de koopwoning waarvoor zij de starterslening hebben verkregen.
Het subsidieplafond wordt jaarlijks vastgesteld op basis van de middelen die voor dit doel via de Specifieke uitkering beschikbaar worden gesteld. Is het budget voor dat jaar op dan worden nieuwe aanvragen niet meer in behandeling genomen. Omdat niet duidelijk is wat de exacte termijnen zijn van aanvraag uitbetaling van de specifieke Uitkering kan het zijn dat lopende het jaar opnieuw een subsidieplafond wordt vastgesteld. Zowel het subsidieplafond als de aankondiging van het bereiken van het plafond wordt in lokale bladen gepubliceerd.
Artikel 7. Procedure vaststelling subsidie.
Subsidie kan op twee manieren worden aangevraagd.
Eigenaren kunnen gebruik maken van de website van de gemeente om een subsidie op grond van het NIP aan te vragen. Dat verzoek wordt in behandeling genomen en een subsidiebedrag wordt vastgesteld en na realisering van de voorziening uitbetaald.
Een tweede mogelijkheid is om gebruik te maken van een ontzorgingsaanbod (door ondertekening van de ontzorgingsovereenkomst.) Daarbij hoeft men alleen een offerte aan te vragen die alvorens deze wordt toegestuurd wordt aangevuld met de hoogte van de subsidie waarvoor men in aanmerking komt. Dat gaat niet alleen om de aanvraag van NIP-subsidie maar er wordt meteen gestapeld met de gemeentelijke subsidie en de verwachte bijdrage op grond van ISDE.
Artikel 8. Aanvragen Subsidie.
Het artikel geeft de stappen en de termijnen aan waarbinnen zaken dienen te zijn afgerond en dat de voorzieningen voldoen aan de doeleinden.
Artikel 9. Subsidie aanvragen op basis van ontzorging.
Het ontzorgingsaanbod betekent, dat voor het uitvoeren van de isolatie, de subsidies enz. slechts drie stappen door de eigenaar behoeven te worden gezet.
Na ontvangst van de offerte en de daarbij gevoegde conceptbeschikking voor 1 of meer subsidies ondertekent de eigenaar de overeenkomst dat hij of zij instemt met de aanpak en het vermelde restbedrag dat hij als eigen bijdrage moet betalen aan de gemeente zal overmaken. Nb. Voor de ISDE-subsidieaanvraag moet de eigenaar een digitale foto van de situatie voor en na de werkzaamheden opsturen naar de gemeente van de uitgevoerde werkzaamheden.
Artikel 10. Volgorde van afhandeling.
Het doel van dit artikel is om woningen met de laagste labels voorrang te geven boven woningen met hogere labels. Daarbinnen wordt voorrang gegeven aan eigenaren die een energietoeslag hebben ontvangen.
Omdat de Specifieke uitkering zich over meer jaren uitspreidt krijgen eigenaren die voor een energietoeslag in aanmerking zijn gekomen voorrang omdat hierbij de kans op energiearmoede groter is. Dit artikel regelt hoe bij het bereiken van het budgetplafond dient te worden gehandeld en wie na aanvulling van het budget het eerst in aanmerking komt.
Artikel 12. Vaststelling subsidie op basis van artikel 8.
Dit spreekt voor zich maar omdat er twee wijzen van aanvragen zijn dient dit expliciet te worden opgenomen.
Artikel 13. Vaststelling subsidie op basis van artikel 9.
De aanvraag onder artikel 9 loopt een ander proces. Door de ontzorging met betrekking tot subsidies wordt de aanvraag van de offerte bij de - via het Duurzaam Bouwloket geselecteerde - uitvoerende partij, gezien als aanvraag van de subsidiebijdrage(n). De voorlopige vaststelling van het subsidie is gekoppeld aan de offerte. Voor zover de offerte de waarde van de toegekende subsidies overstijgt wordt door de gemeente een factuur gezonden naar de aanvrager.
De definitieve vaststelling , is gekoppeld aan de betaalde factuur aan de uitvoerende partij. Normaliter komt dit overeen met het totaal van het toegekend subsidie en de eventuele eigen bijdrage van eigenaar. Voor zover de factuur de waarde van de toegekende subsidies en de eigen bijdrage overstijgt, bijvoorbeeld door meerwerk, of niet meewerken aan het doen van een ISDE-aanvraag wordt door de gemeente alsnog een factuur gezonden naar de aanvrager.
Artikel 14 Onvoorziene gevallen
Het is niet mogelijk om zaken in de verordening uitputtend te regelen. Mochten onvoorziene gevallen meer dan incidenteel voorkomen zal een wijziging van de verordening aan de gemeenteraad worden voorgelegd.
Het college kan de verordening buiten toepassing laten of daarvan afwijken, voor zover toepassing gelet op het belang dat deze regeling beoogt te beschermen leidt tot een onbillijkheid van overwegende aard.
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering d.d. 27 juni 2024
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-335050.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.