Tijdelijke subsidieverordening verbetering slecht geïsoleerde woningen Purmerend 2024

De raad van de gemeente Purmerend,

 

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 14 mei 2024

 

gelet op titel 4.2 van de Algemene wet bestuursrecht;

 

overwegende dat:

  • -

    de Minister voor Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening op 1 februari 2023, een regeling heeft vastgesteld, nr. 2022-0000430533 houdende regels met betrekking tot de verstrekking van een specifieke uitkering aan gemeenten ten behoeve van de verduurzaming van slecht geïsoleerde woningen;

  • -

    dat gemeenten in aanmerking komen voor deze specifieke uitkering ten behoeve van het verduurzamen van slecht geïsoleerde woningen van eigenaar-bewoners, verenigingen van eigenaars en woonverenigingen;

  • -

    de gemeente Purmerend voor de eerste en tweede tranche in aanmerking komt voor een bijdrage van € 1.337.662,-- ten behoeve van het subsidie verstrekken voor het isoleren van woningen en deze onder gedeeltelijke aftrek van BTW inmiddels heeft ontvangen;

  • -

    de gemeente Purmerend op grond van de specifieke Uitkering aanpak Energiearmoede middelen ter beschikking heeft gekregen die zijn verstrekt op 20 januari 2022 (brief kenmerk 2022-326979) op 29 juni 2022 (briefkenmerk 2022-326979) en op 29 juni 2023 waarvan bedrag van - vooralsnog – € 344.200,-- kan worden ingezet voor verbetering van slecht geïsoleerde woningen van inwoners die in aanmerking zijn gekomen voor een energietoeslag.

  • -

    de hoogte van de eventuele vervolguitkering(en) nog niet bekend zijn.

B E S L U I T:

 

vast te stellen de “Tijdelijke subsidieverordening verbetering slecht geïsoleerde woningen Purmerend 2024”.

 

HOOFDSTUK 1 ALGEMENE BEPALINGEN

Artikel 1. Begripsomschrijvingen

  • 1.

    In deze verordening wordt verstaan onder:

    • a.

      College: College van burgemeester en wethouders;

    • b.

      energielabel: een energielabel als bedoeld in artikel 1.1, eerste lid, van het Besluit energieprestatie gebouwen;

    • c.

      gemengde vereniging: vereniging van eigenaars, woonvereniging of wooncoöperatie ten behoeve van gebouwen waarin zich ten minste één woning van een eigenaar-bewoner bevindt;

    • d.

      minister: Minister voor Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening;

    • e.

      slecht geïsoleerde woning: een woning met een energielabelklasse D-, E-, F-, G- of een met die labelklassen vergelijkbare energetische staat, waaronder wordt verstaan een woning waarin ten minste twee van de volgende bestaande bouwdelen niet of slecht geïsoleerd zijn:

      • I.

        de vloer en de bodem;

      • II.

        de gevel, waaronder de spouwmuur;

      • III.

        het dak en de zoldervloer en vlieringvloer;

      • IV.

        de ramen;

    • f.

      vereniging van eigenaars: vereniging van de eigenaars als bedoeld in artikel 112, eerste lid, onderdeel e, van Boek 5 van het Burgerlijk Wetboek;

    • g.

      woning: woongelegenheid als bedoeld in artikel 1, eerste lid, van de Woningwet, waaronder tevens wordt begrepen een appartement, en als zodanig bewoond is geweest alvorens een renovatie plaatsvindt en in de basisregistratie als bedoeld in artikel 2 van de Wet basisregistratie adressen en gebouwen met een woonfunctie is geregistreerd;

    • h.

      wooncoöperatie: wooncoöperatie als bedoeld in artikel 18a van de Woningwet;

    • i.

      woonvereniging: vereniging die eigenaar is van één of meer gebouwen en waarvan de leden het recht hebben om in een bepaalde woning die onderdeel uitmaakt van dat gebouw of die gebouwen te wonen.

    • j.

      Aanvrager: eigenaar-bewoner van een bestaande slecht geïsoleerde particuliere woning in Purmerend.

    • k.

      Onder eigenaar-bewoner wordt in deze regeling verstaan een natuurlijke persoon die:

      • a.

        een woning in eigendom heeft waarin hij zijn hoofdverblijf heeft of direct na renovatie van deze woning zal hebben;

      • b.

        gerechtigde is van een bestaand appartementsrecht en in het desbetreffende appartement zijn hoofdverblijf heeft of direct na renovatie van dat appartement zal hebben;

      • c.

        zijn hoofdverblijf heeft of direct na renovatie van deze woning zal hebben in een woning van een wooncoöperatie en in verband daarmee lid is van die wooncoöperatie; of

      • d.

        op basis van zijn lidmaatschap van een woonvereniging het recht heeft om in een woning te wonen en daarin zijn hoofdverblijf heeft of direct na renovatie van deze woning zal hebben.

      • l..

        Onder “starter” wordt verstaan een huishouden dat voor verkrijging van de koopwoning een starterslening heeft aangevraagd en gekregen en in deze eerste koopwoning nog geen vijf jaar als starter woonachtig is.

      • m.

        Onder appartement wordt in deze regeling verstaan:

        • a.

          aandeel in een gebouw waarvoor een vereniging van eigenaars is opgericht, omvattende de bevoegdheid tot het uitsluitend gebruik van een woning;

        • b.

          woning in een gebouw, waarvoor een wooncoöperatie is opgericht; of

        • c.

          woning in een gebouw van een woonvereniging.

      • n.

        Starten: aanvang maken met het treffen van de fysieke maatregelen.

      • o.

        De-minimisverordening: Verordening (EU) nr. 1407/2013 van de Commissie van 18 december 2013 betreffende de toepassing van de artikelen 107 en 108 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie op de-minimissteun (PB EU L 352 van 24.12.2013) met inbegrip van eventueel in de toekomst vast te stellen wijzigingen.

Artikel 2. Doel van de subsidieverordening.

Het doel van de subsidie is het stimuleren van bewoners-eigenaren van bestaande slecht geïsoleerde woningen in Purmerend tot het treffen van isolerende maatregelen , eventueel in samenhang met energiezuinige ventilatiemaatregelen die noodzakelijk zijn om het mogelijk te maken dat de woning van het aardgasnet afgesloten wordt.

HOOFDSTUK 2. VERSTREKKING SUBSIDIE

Artikel 3. Toepassingsbereik.

Deze verordening is uitsluitend van toepassing op

  • -

    bewoners-eigenaren van een bestaande slecht geïsoleerde woning die kadastraal gelegen is in de gemeente Purmerend, en

  • -

    een vastgestelde WOZ-waarde heeft die ligt onder het maximum van de waarde die wordt gehanteerd om in aanmerking te komen voor een nationale Hypotheekgarantie.

Artikel 4. Subsidiabele activiteiten.

Het college kan een projectsubsidie verlenen voor isolatie van

  • a.

    de gevel, waaronder de spouwmuur

  • b.

    de vloer en/of de bodem;

  • c.

    het dak en/of de zoldervloer en/of vlieringvloer;

  • d.

    de ramen.

Artikel 5. Hoogte van de subsidie.

  • 1.

    De hoogte van het subsidie bedraagt maximaal € 1.000,-- per slecht geïsoleerde woning.

  • 2.

    Indien de bewoner/eigenaar in aanmerking is gekomen voor een starterslening kan dit bedrag worden verhoogd tot € 1.750,--.

  • 3.

    Indien de bewoner/eigenaar in aanmerking is gekomen voor een energietoeslag 2022, 2023 of 2024 kan het bedrag aan subsidie worden verhoogd tot maximaal €2.250,--.

  • 4.

    Indien gebruik wordt gemaakt van meerdere subsidieregelingen mag het totaalbedrag aan NIP-subsidies voor de woning een maximaal bedrag van € 4.000,-- niet overschrijden, tenzij:

    • a.

      aan een van de eigenaar-bewoners van de woning schuldhulpverlening wordt gegeven als bedoeld in artikel 3, eerste lid, onderdeel a, van de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening;

    • b.

      jegens een van de eigenaar-bewoners een schuldsaneringsregeling is uitgesproken als bedoeld in artikel 284, eerste lid, van de Faillissementswet; of

    • c.

      een van de eigenaar-bewoners van de slecht geïsoleerde woning bijzondere bijstand ontvangt als bedoeld in artikel 35, eerste of vierde lid, van de Participatiewet, in welk geval er geen maximumbedrag geldt dat ten behoeve van die woning kan worden besteed.

Artikel 6. Subsidieplafond.

  • 1.

    Het college stelt jaarlijks een subsidieplafond vast.

  • 2.

    De hoogte van het plafond is afhankelijk van de hoogte van de genoemde Specifieke Uitkeringen aan de gemeente ten behoeve van de verduurzaming van slecht geïsoleerde woningen en de reeds toegekende subsidies.

Artikel 7 Procedure vaststelling subsidie

De subsidieaanvraag kan worden gedaan door

  • 1.

    een aanvraag te doen volgens artikel 8 van deze verordening, of

  • 2.

    gebruik te maken van het ontzorgingsaanbod zoals vermeld in artikel 9.

Artikel 8 Aanvragen subsidie

  • 1.

    De aanvrager vraagt subsidie voor een isolatiemaatregelen zoals genoemd in artikel 4. nadat een maatregel als bedoeld in Artikel 4 is uitgevoerd, op een volledig ingevuld digitaal aanvraagformulier, beschikbaar gesteld door het college op de website purmerend.nl/duurzaam.

  • 2.

    De volledig ingediende online aanvraag bevat ten minste:

    • a.

      naam en het adres van de aanvrager;

    • b.

      het e-mailadres van de aanvrager;

    • c.

      het telefoonnummer van de aanvrager;

    • d.

      de maatregelen waarvoor subsidie wordt aangevraagd met de RC of U-waarde;

    • e.

      een kopie van het betaalbewijs (bankafschrift of bon) waaruit blijkt dat de maatregel is uitgevoerd;

    • f.

      ondertekening van de aanvrager (sms verificatie);

    • g.

      het rekeningnummer van aanvrager;

    • h.

      een factuur van de aangevraagde duurzaamheidsmaatregel(en).

  • 3.

    Indien de aanvrager aangemerkt kan worden als “starter” op de woningmarkt bewijs dat u minder dan vijf jaar woonachtig bent in een eerste koopwoning.

  • 4.

    Het college bevestigt de ontvangst van de aanvraag binnen 5 werkdagen.

  • 5.

    Het college neemt binnen 8 weken na ontvangst van de aanvraag een besluit op de aanvraag tot vaststelling subsidie.

  • 6.

    Het college kan, onder vermelding van de reden, deze termijn eenmalig verlengen met 4 weken. De rechten van de aanvrager vervallen hiermee niet.

  • 7.

    Indien de aanvraag niet alle gegevens bevat die het college voor het nemen van een beslissing noodzakelijk acht, stelt het college de aanvrager in de gelegenheid de aanvraag binnen een termijn van 4 weken volledig te maken.

  • 8.

    Indien de aanvraag niet binnen de in artikel 8, lid 6 genoemde termijn compleet is gemaakt, stelt het college deze als gevolg daarvan binnen 4 weken buiten behandeling en doet daarvan mededeling aan de aanvrager.

  • 9.

    De datum waarop de aanvraag compleet is, wordt als de datum van binnenkomst beschouwd.

Artikel 9. Subsidie aanvragen op basis van ontzorging.

  • 1.

    Het college stelt voor de uitvoering van het lokale isolatieprogramma op grond van de Spuk-regeling voor het verduurzamen van slecht geïsoleerde woningen een procesbeschrijving vast, op basis waarvan aanvragers kunnen kiezen voor zoveel mogelijk ontzorging om tot het verbeteren van de isolatie van de woning te komen.

  • 2.

    In de procesbeschrijving wordt o.a. vastgelegd:

    • a.

      Dat het proces start door een offerte te vragen bij een door het Duurzaam Bouwloket voorgedragen gecertificeerd bedrijf;

    • b.

      welke financieringsmogelijkheden er zijn voor zover eigen middelen niet toereikend zijn voor het betalen van eventueel eigen kosten;

  • 3.

    De offerte bevat ten minste:

    • a.

      naam en het adres van de aanvrager;

    • b.

      het e-mailadres van de aanvrager;

    • c.

      het telefoonnummer van de aanvrager;

    • d.

      de maatregelen waarvoor offerte is gevraagd met de geraamde kosten.

  • 4.

    De gemeente geeft naar aanleiding van de ontvangen offerte van het gecertificeerde bedrijf een voorlopige beschikking af waarin wordt aangegeven:

    • a.

      voor welke subsidies en tot welke hoogte de aanvrager in aanmerking komt;

    • b.

      hoe hoog een eventuele eigen bijdrage is;.

    • c.

      of mitigerende maatregelen in het kader van de Flora en Faunawet noodzakelijk zijn zoals is opgenomen in het door de gemeenteraad vastgestelde Soorten Management Plan en wat dit betekent voor de aanpak;

  • 5.

    Met de voorlopige beschikking en de offerte wordt een ontzorgingsovereenkomst meegezonden, waarin de aanvrager verklaart:

    • a.

      ermee akkoord te gaan, dat de gemeente na ontvangst van deze getekende overeenkomst het totaalbedrag aan kosten rechtstreeks overmaakt aan het offrerende bedrijf na ontvangst van de factuur en instemt met het betalen van de eigen bijdrage binnen 30 dagen na verzending van een factuur door de gemeente voor de hoogte van de eigen bijdrage zoals genoemd in lid 4b van dit artikel.

    • b.

      de gemeente volmacht geeft om namens aanvrager de ISDE-subsidie aan te vragen en te ontvangen.

  • 6.

    De aanvrager bevestigt de subsidieaanvraag op basis van het ontzorgingsaanbod door verzending van de ondertekende offerte en de ondertekende ontzorgingsovereenkomst binnen vier weken na ontvangst van het aanbod.

  • 7.

    De datum van ontvangst van de getekende offerte en getekende overeenkomst wordt gezien als datum van de subsidieaanvrage.

  • 8.

    Indien de ondertekende offerte en de ondertekende overeenkomst niet binnen de in artikel 9, lid 6 genoemde termijn is teruggezonden wordt eenmalig een herinnering per email gezonden en/of telefonisch contact opgenomen.

  • 9.

    Indien als gevolg hiervan binnen 4 weken nog steeds geen ondertekende offerte en ontzorgingsovereenkomst is ontvangen, stelt het college deze aanvraag als gevolg daarvan buiten behandeling en doet daarvan mededeling aan de aanvrager.

  • 10.

    Hierna blijft voor aanvrager de mogelijkheid open van een subsidieaanvraag volgens Artikel 8 maar vervalt de voorrang in afhandeling voor de woning op basis van het energielabel zoals vermeld in artikel 10.

Artikel 10. Volgorde van afhandeling.

  • 1.

    Het college handelt de aanvragen genoemd in artikel 7 in volgorde van binnenkomst af waarbij rekening wordt gehouden met het volgende.

    • a.

      Bewoners-eigenaren van een woning met een energielabel G die in aanmerking zijn gekomen voor energietoeslag worden als eerste afgehandeld, daarna de overige eigenaren-bewoners met een woning met energielabel G.

    • b.

      Na bewoners-eigenaren van een woning met een energielabel G worden bewoners-eigenaren van een woning met energielabel F die in aanmerking zijn gekomen voor energietoeslag als eerste afgehandeld, daarna de overige eigenaren-bewoners met een woning met energielabel F.

    • c.

      Hierna volgen op dezelfde wijze de bewoners-eigenaren van de woningen met energielabels E en daarna D.

  • 2.

    Zodra bekend is dat het aantal aanvragen de middelen voor die energielabelklasse overschrijdt, wordt na publicatie van het bereiken van het budgetplafond de mogelijkheid van indiening van de aanvragen gesloten.

  • 3.

    Indien niet voldoende middelen beschikbaar zijn om alle aanvragen binnen een bepaalde energielabelklasse te honoreren vindt toewijzing plaats via loting waarbij eerst in aanmerking komen de bewoners-eigenaren met een energietoeslag en daarna de overige eigenaren in die energielabelklasse.

  • 4.

    Indien er opnieuw Specifieke Uitkeringen plaatsvinden worden eerst de aanvragen afgehandeld die voor de sluitingsdatum zijn ingediend en wordt de mogelijkheid van indiening van aanvragen door eigenaar -bewoners van de niet-voltooide energielabelklasse voortgezet in de volgorde zoals hiervoor omschreven.

  • 5.

    Na vaststelling van de subsidie, wordt het subsidiebedrag binnen 6 weken na vaststelling uitbetaald op het rekeningnummer van de aanvrager zoals vermeld op het aanvraagformulier.

  • 6.

    Uit overschrijding van de in artikel 7, lid 4 en 5 bedoelde termijn kan de aanvrager niet afleiden dat zijn aanvraag is of wordt gehonoreerd.

Artikel 11 Weigeringsgronden

Onverminderd het bepaalde in art 4:48 en art. 4:49 van de Algemene wet bestuursrecht wijst het college de aanvraag voor subsidie af indien:

  • 1.

    Er voor de woning reeds eerder subsidie is toegekend op grond van deze verordening.

  • 2.

    Indien subsidie wordt aangevraagd voor een activiteit die niet valt onder artikel 4.

  • 3.

    Het budget niet toereikend (meer) is om de aanvraag subsidie te honoreren, omdat het subsidieplafond bereikt is.

  • 4.

    Subsidie wordt gevraagd voor een subsidiabele activiteit die vóór inwerkingtreding van de verordening is uitgevoerd.

Artikel 12. Vaststelling subsidie op basis van artikel 8.

  • 1.

    Het door het college vastgestelde vaststellingsformulier dient binnen 13 weken na afloop van de gesubsidieerde activiteit door het college te zijn ontvangen.

  • 2.

    Bij het vaststellingformulier dienen de facturen en betaalbewijzen te zijn bijgevoegd, zodat wordt aangetoond, dat de voorzieningen daadwerkelijk binnen 5 maanden na datum van de verlening van het subsidie zijn uitgevoerd respectievelijk zijn toegepast en betaald.

  • 3.

    Aangetoond dient te worden dat de voorzieningen of maatregelen daadwerkelijk zijn geïnstalleerd en voldoen aan de isolatiecriteria zoals zijn vermeld in de toelichting van artikel 4 van deze verordening.

Artikel 13. Vaststelling subsidie op basis van artikel 9.

  • 1.

    De aanvrager ontvangt een voorlopige subsidiebeschikking die wordt meegestuurd met de offerte met daarbij een ontzorgingsaanbod in de vorm van een ontzorgingsovereenkomst.

  • 2.

    Het subsidie op basis van artikel 9 wordt definitief vastgesteld zodra de factuur van het gecertificeerde bedrijf is ontvangen en betaald en de ISDE-subsidie is aangevraagd en ontvangen door de gemeente.

  • 3.

    Het besluit wordt verstuurd naar de aanvrager.

Artikel 14. Onvoorziene gevallen.

In alle gevallen waarin deze verordening niet voorziet of toepassing daarvan niet overeenkomt met de bedoeling ervan, beslist het college.

Artikel 15. Hardheidsclausule.

Het college kan de verordening buiten toepassing laten of daarvan afwijken, voor zover toepassing gelet op het belang dat deze regeling beoogt te beschermen leidt tot een onbillijkheid van overwegende aard.

HOOFDSTUK 3 SLOTBEPALINGEN

Artikel 16. Inwerkingtreding.

Deze verordening treedt in werking op de dag na die waarop zij is bekendgemaakt en is van kracht tot 31 december 2030.

Artikel 17 Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als: Tijdelijke subsidieverordening verbetering slecht geïsoleerde woningen Purmerend 2024.

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van 27 juni 2024

De griffier,

R.J.C. van der Laan

De vice-voorzitter,

B. Meulenberg

Toelichting op de “Tijdelijke subsidieverordening verbetering slecht geïsoleerde woningen Purmerend 2023”.

Deze subsidieregeling strekt ertoe een specifiek subsidie mogelijk te maken aan eigenaar-bewoners met een slecht geïsoleerde woning om deze woning te verduurzamen in het kader van het Nationaal Isolatieprogramma. Het doel van het Nationaal Isolatieprogramma is om te isoleren in de periode tot en met 2030, met de nadruk op de slecht geïsoleerde woningen (label D, E, F en G) waarbij één of meerdere stappen worden gezet richting de standaard voor woningisolatie.

 

Het isoleren van woningen draagt bij aan CO2-reductie. Het is immers essentieel de vraag naar energie terug te brengen, om dan in de resterende vraag te kunnen voorzien met duurzame energiebronnen. Bovendien lopen de bewoners van goed geïsoleerde woningen minder risico op een hoge energierekening en energiearmoede. Ook wordt de overstap van aardgas naar duurzame bronnen makkelijker en leidt goede isolatie en kierdichting samen met goede ventilatie tot meer comfort en een gezonder leefklimaat in een woning.

 

Artikelsgewijze toelichting.

 

Artikel 1 Begripsbepalingen

Hierin worden enkele gehanteerde begrippen nader geduid.

 

Artikel 2 Doel van de subsidieverordening.

Het is noodzakelijk om een afzonderlijke verordening op te stellen omdat het qua onderwerp en proces afwijkt van hetgeen in de ASP (Algemene Subsidieverordening voor de gemeente Purmerend) is opgenomen. Met de NIP-subsidie mogen ook tegelijkertijd subsidies op basis van andere regelingen worden ingezet. Er mag gestapeld worden met de gemeentelijke duurzaamheidssubsidie op grond van de “Bijzondere subsidieverordening verduurzaming particuliere woningen c.a. 2017” maar ook met de Subsidies van het Rijk t.w. de ISDE-subsidies. Voor zover zaken in deze verordening niet zijn geregeld is de ASP van toepassing.

 

Artikel 3 Toepassingsbereik

De specifieke bijdrageregeling waar de regeling op is gebaseerd beperkt de bijdragen tot particuliere woningen met een WOZ-waarde tot en met de maximale waarde van de Nationale Hypotheekgarantie

 

Artikel 4. Subsidiabele activiteiten

Er is bewust gekozen voor een beperkt aantal voorzieningen die in aanmerking komen.

De voorkeur van het college gaat uit naar gevel- en/of spouwmuurisolatie. Dit omdat dit onderdeel het meeste extra comfort biedt en in de meeste gevallen de hoogste besparing oplevert. De eigenaar kan desgewenst ook kiezen voor een van de andere isolatiemogelijkheden, maar hoe groter het aantal deelnemers voor een isolatievorm, hoe lager de kosten.

 

In artikel 1 is een slecht geïsoleerde woning gedefinieerd als woongelegenheid als bedoeld in artikel 1, eerste lid, van de Woningwet met een energielabel klasse D, E, F, G. In veel gevallen hebben woningen echter nog geen energielabel als bedoeld in artikel 1.1, eerste lid, van het Besluit Energieprestatie Gebouwen. Om in die gevallen toch te kunnen kwalificeren als slecht geïsoleerde woning onder deze regeling, moet een gemeente de energetische staat van de woning bepalen aan de hand van het aantal niet of slecht geïsoleerde bouwdelen. Het gaat daarbij om de volgende bestaande bouwdelen:

  • a.

    de vloer/bodem;

  • b.

    de gevel, waaronder de spouwmuur;

  • c.

    het dak/de zolder en de vlieringvloer;

  • d.

    de ramen.

Er is sprake van een woning met een vergelijkbare energetische staat als minste twee van de genoemde bouwdelen niet of slecht geïsoleerd zijn. Bouwdelen zijn slecht geïsoleerd wanneer ze niet voldoen aan de huidige isolatie-eisen, zie hiervoor onderstaand schema.

 

Wanneer is een schilelement slecht

Aanpakken bij

Indicatie dikte of Rc of U-waarde

Dak

Hellend/plat dak

Geen, slechte en matige isolatie

Minder dan 9 cm aanwezig / een Rc . 2,0

Zolder-/vlieringvloerisolatie

Als er geen zolder-/vlieringvloerisolatie aanwezig is (als alternatief voor dakisolatie, alleen toe te passen bij een onverwarmde zolder en gesloten vlieringluik of gesloten toegangsdeur)

Rc ≤ 0,5

Gevel

Geen spouwmuurisolatie, voorzetwand of buitengevelisolatie aanwezig

Rc ≤ 1,1

Vloer-/bodem-isolatie

Geen of slechte vloer- en bodemisolatie aanwezig, aanpakken bij matige vloerisolatie niet perse noodzakelijk

Minder dan 5 cm aanwezig, Rc ≤ 1,3

Glas

Enkel glas, oud dubbelglas en HR glas. Vanaf het jaar 2000 staat het type glas vaak ook vermeld op het metaal tussen de glaslagen. HR+, HR++, triple-glas en vacuümglas is beglazing die wel voldoet.

Ug waarde ≥ 1,6

 

Vleermuizen.

Aan isolatie van de gevel zit een nadeel en dat is dat bij het isoleren rekening moet worden gehouden met de eisen die worden gesteld in de Flora- en Faunawet. Het is verplicht onderzoek te laten plaatsvinden naar de eventuele aanwezigheid van beschermde dieren zoals genoemd in het Soort Management Plan (SMP). Omdat Purmerend een van de weinige gemeenten in Noord-Holland is die sinds 2014 gewerkt heeft aan het inventariseren van de beschermde diersoorten in de bebouwde kom, beschikt de gemeente inmiddels over een database die een goed inzicht geeft in wat eigenaren mogen verwachten ten aanzien van de aanwezigheid van beschermde diersoorten in hun gevel (of dak). Hierdoor is een collectieve ontheffing mogelijk mits de eigenaar en/of het isolatiebedrijf zich houdt aan de voorgeschreven mitigerende maatregelen zoals opgenomen in het SMP. Nb. Dit kan betekenen dat rekening moet worden gehouden met beperkingen in een bepaald seizoen of dat beperkte fysieke maatregelen moeten worden genomen. In de huidige aanpak worden eigenaren hierin ontzorgd en is er budget opgenomen voor het uitvoeren van de mitigerende maatregelen. Het SMP is gereed en ligt ter vaststelling bij de Omgevingsdienst NHN.

 

Mogelijke aanwezigheid van asbest.

De ervaringen in de Proeftuin aardgasvrij tonen aan, dat in een deel van de grondgebonden woningen een reële kans bestaat op de aanwezigheid van asbestvervuiling onder de vloer. Met name de woningen in de jaren vijftig hebben in het verleden een asbesthoudende riolering onder de vloer gehad en deze is niet altijd deskundig verwijderd toen deze riolering werd vervangen door PVC-leidingen. De kans is daarom aanwezig dat de bodem onder de vloer eerst gesaneerd moet worden alvorens hierin isolatiewerkzaamheden kunnen plaatsvinden. Dit is een reden om niet op voorhand te kiezen voor bodem of vloerisolatie hoewel dit in veel gevallen het meest eenvoudig is.

 

Artikel 5. Hoogte van de subsidie.

De Specifieke Uitkering vraagt om vooral eigenaren met energiearmoede in aanmerking te laten komen voor de regeling. Deze krijgen niet alleen voorrang in de afhandeling maar komen tevens voor een hoger subsidiebedrag in aanmerking. Zie in dit verband ook artikel 10 Volgorde van afhandeling. Ook “starters”op de woningmarkt komen in aanmerking voor extra subsidie mits zij nog niet langer dan vijf jaar wonen in de koopwoning waarvoor zij de starterslening hebben verkregen.

 

Artikel 6. Subsidieplafond

Het subsidieplafond wordt jaarlijks vastgesteld op basis van de middelen die voor dit doel via de Specifieke uitkering beschikbaar worden gesteld. Is het budget voor dat jaar op dan worden nieuwe aanvragen niet meer in behandeling genomen. Omdat niet duidelijk is wat de exacte termijnen zijn van aanvraag uitbetaling van de specifieke Uitkering kan het zijn dat lopende het jaar opnieuw een subsidieplafond wordt vastgesteld. Zowel het subsidieplafond als de aankondiging van het bereiken van het plafond wordt in lokale bladen gepubliceerd.

 

Artikel 7. Procedure vaststelling subsidie.

Subsidie kan op twee manieren worden aangevraagd.

Eigenaren kunnen gebruik maken van de website van de gemeente om een subsidie op grond van het NIP aan te vragen. Dat verzoek wordt in behandeling genomen en een subsidiebedrag wordt vastgesteld en na realisering van de voorziening uitbetaald.

Een tweede mogelijkheid is om gebruik te maken van een ontzorgingsaanbod (door ondertekening van de ontzorgingsovereenkomst.) Daarbij hoeft men alleen een offerte aan te vragen die alvorens deze wordt toegestuurd wordt aangevuld met de hoogte van de subsidie waarvoor men in aanmerking komt. Dat gaat niet alleen om de aanvraag van NIP-subsidie maar er wordt meteen gestapeld met de gemeentelijke subsidie en de verwachte bijdrage op grond van ISDE.

 

Artikel 8. Aanvragen Subsidie.

Het artikel geeft de stappen en de termijnen aan waarbinnen zaken dienen te zijn afgerond en dat de voorzieningen voldoen aan de doeleinden.

 

Artikel 9. Subsidie aanvragen op basis van ontzorging.

Het ontzorgingsaanbod betekent, dat voor het uitvoeren van de isolatie, de subsidies enz. slechts drie stappen door de eigenaar behoeven te worden gezet.

  • 1.

    Aangeven dat hij of zij een offerte wil voor 1 of meer van de voorzieningen genoemd in artikel 4.

  • 2.

    Na ontvangst van de offerte en de daarbij gevoegde conceptbeschikking voor 1 of meer subsidies ondertekent de eigenaar de overeenkomst dat hij of zij instemt met de aanpak en het vermelde restbedrag dat hij als eigen bijdrage moet betalen aan de gemeente zal overmaken. Nb. Voor de ISDE-subsidieaanvraag moet de eigenaar een digitale foto van de situatie voor en na de werkzaamheden opsturen naar de gemeente van de uitgevoerde werkzaamheden.

  • 3.

    De eigenaar ontvangt een factuur voor zijn eigen kosten en hij betaalt binnen 30 dagen deze factuur.

Nb. Indien hij meerdere isolatievoorzieningen laat uitvoeren en hiervoor onvoldoende eigen middelen aanwezig zijn kan de eigenaar hiervoor een Duurzaamheidslening aanvragen bij de gemeente of bij het Warmtefonds.

 

Artikel 10. Volgorde van afhandeling.

Het doel van dit artikel is om woningen met de laagste labels voorrang te geven boven woningen met hogere labels. Daarbinnen wordt voorrang gegeven aan eigenaren die een energietoeslag hebben ontvangen.

Omdat de Specifieke uitkering zich over meer jaren uitspreidt krijgen eigenaren die voor een energietoeslag in aanmerking zijn gekomen voorrang omdat hierbij de kans op energiearmoede groter is. Dit artikel regelt hoe bij het bereiken van het budgetplafond dient te worden gehandeld en wie na aanvulling van het budget het eerst in aanmerking komt.

 

Artikel 11 Weigeringsgronden

Dit spreekt voor zich.

 

Artikel 12. Vaststelling subsidie op basis van artikel 8.

Dit spreekt voor zich maar omdat er twee wijzen van aanvragen zijn dient dit expliciet te worden opgenomen.

 

Artikel 13. Vaststelling subsidie op basis van artikel 9.

De aanvraag onder artikel 9 loopt een ander proces. Door de ontzorging met betrekking tot subsidies wordt de aanvraag van de offerte bij de - via het Duurzaam Bouwloket geselecteerde - uitvoerende partij, gezien als aanvraag van de subsidiebijdrage(n). De voorlopige vaststelling van het subsidie is gekoppeld aan de offerte. Voor zover de offerte de waarde van de toegekende subsidies overstijgt wordt door de gemeente een factuur gezonden naar de aanvrager.

De definitieve vaststelling , is gekoppeld aan de betaalde factuur aan de uitvoerende partij. Normaliter komt dit overeen met het totaal van het toegekend subsidie en de eventuele eigen bijdrage van eigenaar. Voor zover de factuur de waarde van de toegekende subsidies en de eigen bijdrage overstijgt, bijvoorbeeld door meerwerk, of niet meewerken aan het doen van een ISDE-aanvraag wordt door de gemeente alsnog een factuur gezonden naar de aanvrager.

 

Artikel 14 Onvoorziene gevallen

Het is niet mogelijk om zaken in de verordening uitputtend te regelen. Mochten onvoorziene gevallen meer dan incidenteel voorkomen zal een wijziging van de verordening aan de gemeenteraad worden voorgelegd.

.

Artikel 15. Hardheidsclausule

Het college kan de verordening buiten toepassing laten of daarvan afwijken, voor zover toepassing gelet op het belang dat deze regeling beoogt te beschermen leidt tot een onbillijkheid van overwegende aard.

 

Artikel 16. Inwerkingtreding.

Dit spreekt voor zich.

 

Artikel 17. Citeertitel.

Idem.

 

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering d.d. 27 juni 2024

 

de griffier,

R.J.C. van der Laan

 

de vice-voorzitter,

B. Meulenberg

Naar boven