Gemeenteblad van Amsterdam
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Amsterdam | Gemeenteblad 2024, 334789 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Amsterdam | Gemeenteblad 2024, 334789 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
Artikel 2 Toepasselijkheid ASA 2023
De ASA 2023 is van toepassing, tenzij daarvan in deze regeling uitdrukkelijk wordt afgeweken.
Artikel 3 Doel subsidieregeling
Het doel van deze subsidieregeling ter uitvoering van het beleidskader Pride 2025 en verder voor de jaren 2025, 2027 en 2028 is bij te dragen aan de zichtbaarheid, acceptatie, emancipatie en veiligheid van de lhbtiq+ gemeenschap en de viering van dat je in Amsterdam mag zijn wie je bent en mag houden van wie je wilt middels het subsidiëren van een activiteitenprogramma voor de Pride-week en activiteiten in de Pride-maand.
Hoofdstuk 2 Subsidiabele activiteiten
Artikel 4 Subsidiabele activiteiten: activiteitenprogramma Pride-week en Pride-slotweekend, hoogte subsidie
Artikel 5 Subsidiabele activiteiten: vergunningplichtige en vergunningsvrije activiteiten; hoogte van de subsidie
Het college kan voor de jaren 2025, 2027 en 2028 een eenmalige subsidie verlenen voor een vergunningplichtige of vergunningsvrije activiteit die bijdraagt aan de zichtbaarheid, acceptatie, emancipatie en veiligheid van de lhbtiq+ gemeenschap in de periode met ingang van 3 juli tot en met de laatste woensdag van juli.
Artikel 7 Beoordeling aanvragen voor het activiteitenprogramma Pride-week en Pride-slotweekend
Het college beoordeelt na ontvangst van een aanvraag voor het activiteitenactiviteitenprogramma voor de Pride-week, inclusief het Pride-slotweekend, als bedoeld in artikel 4, eerste lid, of de gevraagde subsidie zou kunnen worden verleend of wordt geweigerd op grond van artikel 13, eerste lid, en dat voor zover deze niet al wordt geweigerd op grond van artikel 8, eerste lid, van de ASA 2023.
Artikel 8. Beoordeling aanvragen vergunningsplichtige en vergunningsvrije activiteiten, verdeling subsidieplafond
Het college beoordeelt na ontvangst van een aanvraag voor een activiteit zoals vermeld in artikel 6, tweede lid, of de gevraagde subsidie zou kunnen worden verleend of wordt geweigerd op grond van artikel 13, eerste en tweede lid, en dat voor zover deze niet al wordt geweigerd op grond van artikel 8, eerste lid, van de ASA 2023.
Als het subsidieplafond voor een van de activiteiten zoals vermeld in artikel 6, tweede lid, a en b. van deze regeling ontoereikend is om alle niet geweigerde aanvragen te honoreren, hanteert het college de rangschikking op de prioriteitenlijst voor de betreffende activiteit. Deze rangschikking van hoog naar laag wordt bepaald door het aantal punten dat wordt gehaald op basis van de criteria zoals vermeld in lid 3.
Subsidie voor de activiteiten als genoemd in artikel 4 kan uitsluitend worden aangevraagd door een rechtspersoon zonder winstoogmerk.
Artikel 10 Bij de subsidieaanvraag voor het activiteitenprogramma voor de Pride-week en het Pride-slotweekend in te dienen gegevens
In aanvulling op artikel 6, tweede lid van de ASA 2023, omvat het activiteitenprogramma voor de subsidie, bedoeld in artikel 4, een breed en divers activiteitenprogramma voor de Pride-week dat zoveel mogelijk groepen uit de lhbtiq+ gemeenschap aanspreekt en betrekt en bijdraagt aan de doelstellingen van de Pride zoals geformuleerd in artikel 3, met als belangrijke programmatische onderdelen:
Artikel 11 Bij de subsidieaanvraag voor vergunningplichtige en vergunningsvrije activiteiten in te dienen gegevens
In aanvulling op artikel 6, tweede lid, van de ASA 2023 wordt bij de aanvraag voor een vergunningplichtige of een vergunningsvrije activiteit een activiteitenplan ingediend.
Dit activiteitenplan bevat in ieder geval:
Iedere Amsterdammer moet de ruimte hebben om zichzelf te zijn en zich vrij en beschermd te voelen. Het is iets waar we aandacht voor moeten blijven vragen en waar we als stad voor moeten blijven vechten. Want nog altijd kunnen sommige Amsterdammers niet zichzelf zijn zonder te worden geconfronteerd met geweld, discriminatie, sociale onveiligheid en uitsluiting. De Pride is een belangrijk evenement voor de lhbtiq+ gemeenschap, de stad en voor Amsterdammers. We dragen ieder jaar uit dat we strijden voor gelijkwaardigheid van de lhbtiq+ gemeenschap, en onze onderlinge verschillen niet alleen respecteren, maar ook zichtbaar maken en vieren. Het college van B&W vindt het van groot belang dat dit evenement ieder jaar plaatsvindt en dat het een evenement is waar de hele lhbtiq+ gemeenschap zich zoveel mogelijk in herkent en zich door vertegenwoordigd voelt.
Deze subsidieregeling is gebaseerd op het beleidskader Pride 2025 en verder, dat op 18 juni 2024 is vastgesteld door het college van B&W. Met deze subsidieregeling wil het college activiteiten en evenementen mogelijk maken die bijdragen aan het realiseren en uitvoeren van de doelstellingen van de gemeente voor de Pride: zichtbaarheid, acceptatie, emancipatie en veiligheid van de lhbtiq+ gemeenschap en de viering van dat je in Amsterdam mag zijn wie je bent en mag houden van wie je wilt.
Ambtelijke en externe adviescommissie
De beoordeling van de subsidieaanvragen voor een activiteitenprogramma voor de laatste week van de Pride, inclusief het slotweekend wordt gedaan door een ambtelijke adviescommissie.
De beoordeling van de subsidieaanvragen voor eenmalige vergunningsplichtige of vergunningsvrije activiteiten, wordt gedaan door een externe adviescommissie. Deze adviescommissie bestaat uit onafhankelijke deskundigen, aangewezen door de gemeente, met expertise op het gebied van inclusie en diversiteit, programmering en evenementenorganisatie. Ze verrichten hun werkzaamheden op basis van een hiervoor opgestelde opdrachtovereenkomst.
Pride-maand, Pride-week en Pride-slotweekend
In deze subsidieregeling wordt onderscheid gemaakt tussen de Pride-maand, de Pride-week en het Pride-slotweekend. Voor activiteiten in de Pride-maand, met uitzondering van het slotweekend, is het voor verschillende organisaties mogelijk om subsidie aan te vragen. Voor een activiteitenprogramma in de Pride-week, inclusief het slotweekend met een botenparade, stellen we subsidie beschikbaar voor één partij. De term ‘Pride-week’ wordt om technische redenen gebruikt en zal niet in de communicatie over de Pride gebruikt worden.
Een kaartje waarop de S100 (centrumring), is aangegeven, vindt u in de bijlage.
Vergunningplichtige en vergunningsvrije activiteiten
In deze subsidieregeling wordt onderscheid gemaakt tussen vergunningsplichtige en vergunningsvrije activiteiten. Vergunningplichtige activiteiten zijn activiteiten waarvoor op grond van de APV een vergunning is vereist of kennisgeving moet worden gedaan. Dit betreft over het algemeen evenementen in de openbare ruimte. Voor vergunningsvrije activiteiten is een vergunning of melding op grond van de APV niet verplicht. Dit betreft binnenactiviteiten.
Artikel 3 Doel subsidieregeling
Deze regeling heeft een inclusieve doelstelling. Uitgangspunt is dat activiteiten in principe voor iedereen toegankelijk zijn, gericht zijn op verbinding en ruimte bieden voor dialoog. Er is tijdens de Pride geen plaats voor discriminatie en het uitsluiten van personen en/of groepen.
Artikel 4 Subsidiabele activiteiten: meerjarig activiteitenprogramma Pride-week en Pride-slotweekend, hoogte subsidie
In deze subsidieregeling maken we onderscheid tussen 3 verschillende subsidiabele activiteiten. Onder dit artikel wordt de activiteit omschreven voor een meerjarig activiteitenprogramma in de Pride-week, in de jaren 2025, 2027 en 2028.
Het gaat om een activiteitenprogramma voor de laatste zaterdag van juli tot en met de eerste zondag van augustus (in totaal 9 dagen). Doel van de activiteit is om een breed en divers activiteitenprogramma voor de laatste week van de Pride mogelijk te maken, met daarin de grote evenementen in het slotweekend van de Pride (donderdag, vrijdag, zaterdag en zondag), zoals de botenparade en de straat- en pleinfeesten.
In 2026 vindt in Amsterdam van 25 juli t/m 8 augustus de World Pride plaats. Stichting Pride Amsterdam heeft de bid gewonnen om in dat jaar de World Pride te organiseren. Daarom wordt er in 2026 geen subsidie verleend vanuit deze subsidieregeling voor deze subsidiabele activiteit.
Artikel 5 Subsidiabele activiteiten: vergunningsplichtige en vergunningsvrije activiteiten; hoogte van de subsidie
In deze subsidieregeling maken we onderscheid tussen 3 verschillende subsidiabele activiteiten. In dit artikel worden twee verschillende activiteiten beschreven waarvoor subsidie aangevraagd kan worden:
Vergunningplichtige activiteiten van minimaal 10.000 en maximaal 25.000 euro. Met vergunningplichtige activiteiten worden evenementen in de openbare ruimte bedoeld.
Vergunningsvrije activiteiten van minimaal 5.000 en maximaal 15.000 euro. Met vergunnigsvrije activiteiten worden binnenactiviteiten bedoeld.
Voorbeelden van activiteiten die onder dit artikel worden verstaan zijn (de lijst is niet volledig):
Tot de kosten, die betrekking hebben op de subsidiabele activiteiten worden bijvoorbeeld gerekend: kosten van huur locatie, inhuur spreker of gespreksleider, verzorging catering, posters, flyers, brochures. Huur van geluidsinstallatie en camera apparatuur.
Voor een evenement in de openbare ruimte moeten leges worden betaald. Kosten die worden gemaakt voor het betalen van leges kunnen niet vanuit subsidie worden betaald. Bij het aanvragen van subsidie voor een vergunningplichtige activiteit dienen aanvragers hier rekening mee te houden en alternatieve financiering te regelen.
Artikel 7 Beoordeling aanvragen activiteitenprogramma Pride-week en Pride-slotweekend
De aanvragen voor een activiteitenprogramma voor de Pride-week, inclusief het slotweekend, worden beoordeeld door een ambtelijke adviescommissie, aan de hand van het scoreformulier in artikel 7, lid 3. In het scoreformulier is een rating aangebracht per criterium. Met deze rating wordt de prioritering aangegeven. De adviescommissie geeft per criterium 0 - 5 of 0 - 10 punten.
In de beoordeling van de aanvraag wordt gekeken naar drie onderdelen: het activiteitenprogramma, de organisatie en de financiële onderbouwing. Op het onderdeel n activiteitenprogramma kunnen de meeste punten worden gescoord.
Voor deze activiteit geldt dat er maar één aanvrager subsidie toegekend krijgt. Dit is de aanvraag die in de inhoudelijke beoordeling de meeste punten ontvangt.
Aanvragen dienen voor ieder onderdeel meer dan de helft van de punten te behalen. In totaal moeten aanvragen minimaal 48 van de in totaal 80 punten behalen om in aanmerking te komen voor de subsidie.
Artikel 8. Beoordeling aanvragen vergunningplichtige en vergunningsvrije activiteiten
De aanvragen voor vergunningplichtige en vergunningsvrije activiteiten worden door een externe adviescommissie apart van elkaar beoordeeld en gerangschikt, op basis van het scoreformulier in artikel 8, lid 3. In het scoreformulier is een rating aangebracht per item. Met deze rating wordt de prioritering aangegeven. De adviescommissie geeft per criterium 0 tot 10 of 0 tot 20 punten.
In de beoordeling van de aanvraag wordt gekeken naar drie onderdelen: de mate waarin de aanvraag innovatief is, een activiteitenplan en een begroting. Bij de beoordeling worden extra punten toegekend aan activiteiten vernieuwend karakter, en waarmee minder zichtbare en/of gemarginaliseerde groepen binnen de lhbtiq+ gemeenschap worden aangesproken. Met gemarginaliseerde groepen worden BIPOC of transpersonen bedoeld.
Ook krijgen aanvragers extra punten als hun activiteit binding heeft met de buurt waarin de activiteit wordt georganiseerd en zij met hun activiteit een bijdrage leveren aan het spreiden van activiteiten over de stad, met bijzondere waardering voor de stadsdelen Noord, Nieuw-West en Zuidoost
Voor beide type activiteiten geldt dat de externe adviescommissie de aanvragen beoordeelt in twee rondes. In de eerste ronde worden alle aanvragen individueel beoordeelt en gerangschikt aan de hand van het scoreformulier. In de tweede ronde kijkt de adviescommissie integraal naar de aanvragen en beoordeelt op basis van de rangschikking in de eerste ronde of er een breed en divers activiteitenprogramma ontstaat, met een goede spreiding over de stad.
Aanvragen moeten in totaal ten minste 50 punten scoren om in aanmerking te komen voor subsidie. In totaal kunnen er 90 punten worden gescoord.
Subsidieaanvragen worden getoetst op basis van de criteria uit artikel 8 en 9. Indien aan deze criteria onvoldoende punten worden toegekend (minimaal 48 punten voor de activiteit beschreven in artikel 4, en minimaal 50 punten voor de activiteiten beschreven in artikel 5 ) zal de aanvraag geweigerd worden.
Koppeling tussen deze subsidieregeling en de evenementenkalender.
In Amsterdam wordt vanwege de schaarse ruimte die er is voor het organiseren van grote evenementen (meer dan 2000 bezoekers) gewerkt met een evenementenkalender. Het beoordelen en toekennen van een subsidieaanvraag en het verkrijgen van een plek op de evenementenkalender zijn twee processen die los van elkaar moeten worden doorlopen.
Organisaties die een groot evenement willen organiseren (meer dan 2000 bezoekers) tijdens de Pride-maand, moeten op tijd een vooraankondiging doen om op de evenementenkalender te komen. De termijn voor het doen van een vooraankondiging wordt jaarlijks vastgesteld door het college. Subsidieaanvragen voor een groot evenement (meer dan 2000 bezoekers), die geen plek hebben gekregen op de evenementenkalender, worden geweigerd.
Artikel 14 Aanvullende verplichtingen
Artikel 9 en 10 van de ASA 2023 regelen diverse verplichtingen voor de subsidieontvanger. Er geldt daarbij de specifieke verplichting dat wanneer een organisatie subsidie ontvangt om een activiteit tijdens de Pride te organiseren, deze verplicht is om deze activiteit bekend te maken op het door de gemeente gekozen communicatiekanaal waarop het activiteitenprogramma van de Pride wordt gepubliceerd.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-334789.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.