Gemeenteblad van Den Helder
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Den Helder | Gemeenteblad 2024, 333832 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Den Helder | Gemeenteblad 2024, 333832 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Subsidieverordening evenementen Den Helder 2024
De raad van de gemeente Den Helder;
gelezen het raadsvoorstel nummer 26533 van het college van burgemeester en wethouders van Den Helder van 21 mei 2024;
gelet op artikel 149 van de Gemeentewet;
kennis genomen hebbende van de voorbereidende commissievergadering Bestuur en Middelen op 17 juni 2024;
In deze verordening en de daarop berustende bepalingen wordt verstaan onder:
Europees steunkader: een mededeling, richtsnoer, kaderregeling, besluit of vrijstellingsverordening op het gebied van staatssteun die de Europese Commissie of de Raad van de Europese Unie, gelet op de artikelen 106, derde lid, 107, 108 of 109 van het Verdrag heeft vastgesteld, waaronder de Algemene groepsvrijstellingsverordening: Verordening (EU) nr. 2017/1084 van de Commissie tot wijziging van Verordening (EU) nr. 651/2014 van de Commissie van 17 juni 2014 waarbij bepaalde categorieën steun op grond van de artikelen 107 en 108 van het Verdrag met de interne markt verenigbaar worden verklaard (PbEU L 156/1);
Evenement: het geheel van activiteiten dat niet gericht is op het maken van winst en wordt gehouden tijdens een één- of meerdaagse gebeurtenis die:
niet zijnde feesten (incl. bedrijfsfeesten, wijkfeesten, besloten feesten en jubilea), alsmede kermissen, braderieën, branche-activiteiten, belangenbehartiging, goede doelen, onderzoeken, professionalisering van een doelgroep, fora, platforms en activiteiten die een politiek, godsdienstig, religieus en/of levensbeschouwelijk karakter hebben;
Artikel 4 Kosten die voor subsidie in aanmerking komen
De subsidie kan uitsluitend worden verstrekt voor de direct aan de organisatie en uitvoering van een evenement verbonden kosten, die resteren na aftrek van inzet van eigen financiële middelen en bijdragen van derden en die naar het oordeel van het college noodzakelijk zijn voor het realiseren van het evenement.
Alleen volledige subsidieaanvragen worden in behandeling genomen. Indien een onvolledige subsidieaanvraag is ingediend, wordt de aanvrager op grond van artikel 4:5 van de Algemene wet bestuursrecht een hersteltermijn van twee weken geboden om de subsidieaanvraag te completeren. Wordt binnen de hersteltermijn van twee weken het gevraagde niet aangeleverd, dan wordt de subsidieaanvraag niet in behandeling genomen.
Artikel 8 Voorwaarden voor het indienen van een aanvraag
Bij de subsidieaanvraag voor een evenement wordt ingediend:
indien een aanvrager al meer dan éénmaal subsidie voor een vergelijkbaar evenement in voorgaande jaren heeft aangevraagd, geeft de aanvrager bij elke nieuwe subsidieaanvraag aan of er wijzigingen in de oprichtingsakte en statuten, als bedoeld onder e, sub 1, zijn doorgevoerd. Indien er sprake is van wijzigingen in de oprichtingsakte of de statuten, dan dient de aanvrager de actuele versie van deze documenten bij de subsidieaanvraag in te dienen;
Artikel 10 Wijze van beoordeling
Een subsidieaanvraag wordt aan de hand van de volgende criteria en in verhouding tot andere subsidieaanvragen beoordeeld:
Artikel 11 Aanvullende weigerings-, intrekkings- en wijzigingsgronden
Onverminderd de voorgaande leden kan het college de subsidie weigeren of intrekken als:
de aanvrager niet beschikt(e) over de vereiste vergunningen, ontheffingen of andere documenten dan wel nalatig is (geweest) bij het naleven van de (regels van de) evenementenvergunning en daartoe een bestuursrechtelijk instrument is ingezet zoals een waarschuwing, bestuursdwang, of een andere maatregel.
Artikel 13 Verplichtingen van de subsidieontvanger
De subsidieontvanger is verplicht alle relevante wijzigingen tijdig aan het college te melden voor zover deze wijzigingen van invloed zijn op het evenement en/of de organisatie daarvan.
Artikel 14 Verantwoording door de subsidieontvanger
Het college kan bij de verlening van subsidies vanaf € 5.000,- tot € 10.000,- bepalen dat de aanvrager binnen 8 weken nadat het evenement waarvoor subsidie is verstrekt heeft plaatsgevonden verplicht is een aanvraag tot vaststelling van de verleende subsidie in te dienen. De aanvraag tot vaststelling wordt door de aanvrager via de website van de gemeente Den Helder ingediend. De aanvraag tot vaststelling bevat:
De aanvrager van een subsidie van € 10.000,- en hoger dient binnen 8 weken nadat het evenement heeft plaatsgevonden een aanvraag tot vaststelling van de verleende subsidie in te dienen. De aanvraag tot vaststelling wordt door de aanvrager via de website van de gemeente Den Helder ingediend. De aanvraag om vaststelling bevat:
Indien een aanvrager niet verplicht is na afloop van een evenement verantwoording af te leggen over de voor het evenement verleende subsidie of een aanvraag tot vaststelling van de verleende subsidie in te dienen, staat het de aanvrager vrij een inhoudelijke en/of financiële terugkoppeling van het evenement te geven aan het college.
Artikel 15 Terugvorderingsgronden
Het college vordert een subsidie terug met rente als dit nodig is ter uitvoering van een terugvorderingsbesluit van de Europese Commissie of een onherroepelijke rechterlijke uitspraak.
Artikel 16 Berekening van uurtarieven, uniforme kostenbegrippen
Bij subsidie waarop een Europees steunkader van toepassing is, komen alleen die tarieven en kostenbegrippen in aanmerking die voldoen aan de eisen van het toepasselijke steunkader.
Aldus besloten in de raadsvergadering van 1 juli 2024,
voorzitter,
J.A. de Boer MSc.
griffier,
mr. drs. M. Huisman
Toelichting bij de Subsidieverordening evenementen Den Helder 2024
Met de regio en met Regio Kop van Noord-Holland wordt bedoeld de gemeenten Schagen, Hollands Kroon en Den Helder.
Evenementen verschillen in de mate van uitstraling. De uitstraling van een evenement kan als lokaal, regionaal of bovenregionaal worden aangemerkt. Wanneer sprake is van welke mate van uitstraling is uitgelegd in de begripsbepalingen.
Een evenement mag niet gericht zijn op het maken van winst. Onderdelen van evenementen mogen wel winst maken. In sommige gevallen zoals horeca of merchandising is dat zelfs wenselijk omdat de organisator dat inzet als inkomsten van het evenement.
Artikel 2 Reikwijdte verordening en bevoegdheid college
Indien het voor een subsidieaanvrager niet duidelijk is of een evenement past binnen het beleid van de gemeente, kan hierover van te voren contact opgenomen worden met de gemeente Den Helder.
Artikel 4 Kosten die voor subsidie in aanmerking komen
Inzet eigen financiële middelenWe gaan ervan uit dat een subsidieaanvrager een bijdrage uit eigen middelen doet aan een evenement. Deze eigen bijdrage moet de subsidieaanvrager in de begroting van het evenement opnemen.
Op grond van de Algemene wet bestuursrecht is de gemeente verplicht jaarlijks vooraf aan aanvragers van evenementensubsidie duidelijk kenbaar te maken welk bedrag maximaal beschikbaar is om uitvoering te geven aan de Subsidieverordening evenementen Den Helder 2024 en wat de verdelingssystematiek is.
Om evenementensubsidie te kunnen aanvragen moet de subsidieaanvrager een stichting of vereniging zijn. De vereniging moet rechtspersoonlijkheid hebben. Stichtingen die evenementensubsidie aanvragen mogen niet gericht zijn op het maken van winst.
De reguliere aanvraagtermijn is vanaf 1 september tot en met 30 september. Uit de evaluatie van de Subsidieverordening evenementen Den Helder 2020 bleek dat er een wens is dat organisatoren van evenementen die in het eerste kwartaal (januari, februari of maart) van enig jaar plaatsvinden, eerder weten of ze wel of niet evenementensubsidie krijgen. Er is daarom in de Subsidieverordening evenementen Den Helder 2024 een extra aanvraagtermijn opgenomen. Dit betekent dat een subsidieaanvraag voor een evenement dat plaatsvindt in het eerste kwartaal kan worden ingediend vanaf 1 juni tot en met 30 juni van het jaar voorafgaand aan het jaar waarin het evenement plaatsvindt.
De aanvrager van subsidie voor een evenement dat in het eerste kwartaal wordt gehouden kiest of de aanvraag vanaf 1 juni tot en met 30 juni wordt ingediend of vanaf 1 september tot en met 30 september.
Omdat de Subsidieverordening evenementen Den Helder 2024 pas na 1 juli 2024 inwerking treedt, kunnen aanvragen voor evenementen die in het eerste kwartaal 2025 plaatsvinden nog geen gebruik maken van de extra indieningstermijn vanaf 1 juni tot en met 30 juni 2024. In die gevallen kan alleen gebruik gemaakt worden van de indieningstermijn vanaf 1 september tot en met 30 september 2024.
Artikel 8 Voorwaarden voor het indienen van een aanvraag
Voor een aantal verplichte bijlagen is een format ontwikkeld. Dit is een standaardformulier. Het doel van een format is dat alle benodigde gegevens ingevuld worden. Hierdoor kunnen we de gegevens beter vergelijken en beoordelen.
Bij een subsidieaanvraag voor evenementen moet o.a. een begroting en een promotieplan worden ingediend, deze worden betrokken bij de beoordeling van de subsidieaanvraag. In het format voor de begroting is aangegeven welke kosten in principe voor subsidie in aanmerking komen. In het format van het promotieplan laat de aanvrager zien hoe en wanneer bekendheid wordt gegeven aan het evenement. De formats staan op de website van de gemeente Den Helder vermeld: Evenementensubsidie - Gemeente Den Helder
De reguliere beslistermijn is 1 december; deze beslistermijn kan eenmalig worden uitgesteld tot 31 december. Voor de aanvragen die op grond van artikel 7 lid 2 zijn ingediend tussen 1 juni en 30 juni is een extra beslismoment opgenomen, nl. uiterlijk 1 september. Deze beslistermijn kan eenmalig verlengd worden tot en met 30 september.
Besluiten over het verlenen van evenementensubsidie worden genomen onder voorbehoud van het beschikbaar stellen van budget door de gemeenteraad voor het betreffende jaar.
Artikel 10 Wijze van beoordeling
Er zijn nadere regels inzake de beoordelingscriteria en de wijze van beoordeling (Subsidieregeling evenementen Den Helder 2024). Alle regelingen zijn te raadplegen via https://lokaleregelgeving.overheid.nl/.
Artikel 11 Aanvullende weigerings-, wijzigings- en intrekkingsgronden
In dit artikel staan de redenen vermeld waarom een subsidieaanvraag kan worden geweigerd, en waarom een subsidieverlening zou kunnen worden ingetrokken of gewijzigd.
Artikel 12 Hoogte en duur van de subsidie
Er kan maximaal 25% van de kosten die voor subsidie in aanmerking komen aan subsidie worden verleend. Dit betekent dat de organisatoren ervoor moet zorgen dat 75% van de kosten uit andere bronnen betaald moet worden. Denk daarbij aan een eigen inbreng van de organisator, entreegelden, sponsorgelden, opbrengsten uit horeca of andere verkoop, andere subsidies etc.
Artikel 13 Verplichtingen van de subsidieontvanger
Artikel 14 Verantwoording door de subsidieontvanger
Hoewel er gewerkt wordt vanuit vertrouwen, is er behoefte aan meer inzicht in o.a. het werkelijke aantal deelnemers en bezoekers, de werkelijke kosten ten opzichte van de begrote kosten en een inhoudelijk verslag achteraf. Om een goed beeld te geven hoe het evenement is verlopen, kan een subsidieontvanger verwijzen naar uitingen in de pers en op relevante social mediakanalen.
Met relevante social mediakanalen wordt in ieder geval bedoeld het social mediakanaal van de evenementenorganisatie dan wel de subsidieaanvrager zelf, maar ook de socials van kranten, dagbladen en tijdschriften, persbureaus, radio en televisie en journalisten die bij de nieuwsmedia werkzaam zijn. Het overzicht dat in het kader van de verantwoording door de subsidieontvanger wordt aangeleverd hoeft niet compleet en uitputtend te zijn. Het overzicht moet wel een redelijk beeld geven over hoe het evenement is verlopen.
Terugkoppeling door subsidieontvanger over de wijze waarop het evenement is verlopen.
Als een subsidieontvanger niet verplicht is achteraf informatie te verstrekken of verantwoording in te dienen, is het voor subsidieontvanger mogelijk een terugkoppeling te geven van het evenement aan college.
Artikel 15 Terugvorderingsgronden
Artikel 16 Berekening uurtarieven, uniforme kostenbegrippen
Artikel 17 Hardheidsclausule, ontheffing en onvoorziene gevallen
In dit artikel wordt beschreven in welke bijzondere gevallen het college kan besluiten af te wijken van de regels van deze verordening.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-333832.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.