Subsidieregeling Huisvesting Huisartsen gemeente Haarlem 2024-2027

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Haarlem,

 

Overwegende dat:

 

  • -

    Huisartsen of huisartsenpraktijken in de gemeente Haarlem te maken kunnen krijgen met een huisvestingsvraagstuk, waarbij er aanvullende huisvesting nodig is om kwalitatief goede zorg te kunnen blijven bieden aan inwoners van Haarlem;

  • -

    Er met betrekking tot de huisvesting van een huisartsenpraktijk onvoorziene omstandigheden kunnen bestaan waarbij de zorg aan patiënten onder druk komt te staan/afhangt van de huisvesting;

  • -

    Het gewenst is subsidie te verstrekken ten behoeve van de waarborging van de toegankelijkheid van huisartsenzorg in de gemeente Haarlem;

  • -

    De continuïteit van huisartsenzorg in de gemeente Haarlem onderdruk staat vanwege huisvestingsvraagstukken;

  • -

    Huisartsenzorg in Haarlem toegankelijk moet blijven voor inwoners;

  • -

    In de door de Nederlandse Zorgautoriteit vastgestelde tarieven voor huisartsenzorg huisvestingskosten zijn verdisconteerd;

  • -

    Er zich onverwachte en onvoorziene omstandigheden kunnen voordoen waardoor de huisvesting van huisartsenpraktijen niet meer adequaat is waardoor huisartsenzorg onder druk kan komen te staan;

  • -

    Een huisartsenpraktijk over onvoldoende financiële middelen kan beschikken om de huisvesting aan te passen;

  • -

    Een samenwerking tussen huisartsen, zorgverzekeraars en de gemeente Haarlem kan bijdragen aan de toegankelijkheid van huisartsenzorg in de gemeente Haarlem;

  • -

    Zorgverzekeraars een financiële bijdrage kunnen leveren aan huisartsenpraktijken ten behoeve van de (kwaliteit van de) huisvesting van huisartsenpraktijken.

Gelet op Titel 4.2 van de Algemene wet bestuursrecht en artikel 3 van de Algemene subsidieverordening gemeente Haarlem 2021;

 

BESLUIT:

 

  • 1.

    De Subsidieregeling Huisvesting Huisartsen gemeente Haarlem 2024-2027 vast te stellen.

  • 2.

    Het subsidieplafond voor de jaren 2024 t/m 2027 vast te stellen op € 100.000,- per jaar .

Artikel 1. Begripsomschrijvingen

In deze Subsidieregeling en de daarop berustende bepalingen wordt verstaan onder:

 

  • 1.

    Algemene Subsidieverordening: Algemene subsidieverordening gemeente Haarlem 2021;

  • 2.

    College: college van burgemeester en wethouders van gemeente Haarlem;

  • 3.

    Huisarts: een in Nederland gevestigde arts die als zodanig geregistreerd staat conform de

    voorwaarden zoals bedoeld in artikel 3 van de Wet BIG en die is ingeschreven als huisarts in het de Registratiecommissie Geneeskundig Specialisten (RGS) ingesteld register van erkende huisartsen van de KNMG;

  • 4.

    Huisartsenpraktijk: Een huisartsenpraktijk is een medische voorziening waar huisartsen zorg bieden aan patiënten;

  • 5.

    Eigenaar: iedere particulier of privaatrechtelijke rechtspersoon die in de gemeente Haarlem een bestaand gebouw in eigendom heeft als bedoeld in artikel 5:1, eerste lid, van het Burgerlijk Wetboek;

  • 6.

    Verklaring de-minimissteun: Een schriftelijke of elektronische verklaring van een onderneming over alle de-minimissteun die deze onderneming gedurende een periode van drie jaar heeft ontvangen (VERORDENING (EU) 2023/2831).

Artikel 2. Afstemming Algemene subsidieverordening Haarlem

Voor zover in deze subsidieregeling daarvan niet wordt afgeweken, is de vigerende Algemene subsidieverordening gemeente Haarlem van toepassing.

Artikel 3. Doelstelling

Deze regeling heeft als doel om de toegankelijkheid van huisartsenzorg in de gemeente Haarlem te ondersteunen door middel van een financiële bijdrage ten behoeve van huisvesting van huisartsenpraktijken.

Artikel 4. Subsidiabele activiteiten

Het college kan in de periode van 2024 tot en met 2027 aan huisartsen gevestigd in Haarlem een éénmalige subsidie verlenen voor:

 

  • 1.

    Verbouwingskosten ten behoeve van de huisartsenpraktijk;

  • 2.

    Verhuiskosten van de huisartsenpraktijk;

  • 3.

    Tijdelijke huisvesting van de huisartsenpraktijk.

Artikel 5. Subsidieplafond

Het subsidieplafond bedraagt voor de resterende periode van 2024 €100. 000, voor het jaar 2025 €100. 000, voor het jaar 2026 €100. 000 en voor het jaar 2027 €100. 000.

Artikel 6. Subsidieontvanger

De subsidie kan uitsluitend worden verstrekt aan:

 

  • 1.

    Een huisarts die ten minste één jaar voorafgaand aan het indienen van de aanvraag als huisarts gevestigd was in de gemeente Haarlem en eigenaar of mede-eigenaar is van een huisartsenpraktijk gevestigd in een pand in de gemeente Haarlem.

  • 2.

    De huisarts regelt eventuele vergunningen, verklaringen en toestemmingen. Bij een subsidieverlening zijn vergunningen en toestemmingen niet automatisch verleend.

Artikel 7. Subsidievoorwaarden

De huisarts komt in aanmerking voor subsidie voor het uitvoeren van activiteiten zoals genoemd in artikel 4, onder de volgende voorwaarden:

 

  • 1.

    De subsidie is uitsluitend bedoeld voor de bestaande huisarts(enpraktijken);

  • 2.

    De werkzaamheden ten behoeve van subsidiabele activiteiten zoals bedoeld in artikel 4 zijn nog niet gestart voor de aanvraag;

  • 3.

    Ten tijde van de aanvraag heeft de zorgverzekeraar een bedrag toegekend aan de aanvrager ten behoeve van één of meerdere van de subsidiabele activiteiten zoals bedoeld in artikel 4.

Artikel 8. Aanvraagprocedure en beslistermijn

  • 1.

    Aanvragen voor subsidie worden ingediend met het door het college beschikbaar gestelde digitale aanvraagformulier dat volledig en naar waarheid is ingevuld.

  • 2.

    Voor zover het een subsidieaanvraag betreft voor een verbouwing, dient de aanvraag een verbouwingsplan te bevatten. Het verbouwingplan bevat in ieder geval:

    • a)

      Een beschrijving van de voorgestelde verbouwingsmaatregelen;

    • b)

      Een uiteenzetting van de begroting, zoals offertes, specificaties van materiaal,- en arbeidskosten en eventuele bronnen van financiering naast het gevraagde subsidiebedrag;

    • c)

      Een verklaring van de aanvrager waarin staat dat de verkregen subsidie uitsluitend ingezet wordt voor het verbouwingsmaatregelen waarvoor subsidie is aangevraagd;

    • d)

      Indien de aanvrager de accommodatie huurt dient een toestemmingsverklaring van de verhuurder bij de aanvraag te worden overlegd.

  • 3.

    Indien voor de eerste keer subsidie wordt aangevraagd voegt men een exemplaar van de inschrijving in de KvK bij de aanvraag.

  • 4.

    Bij de aanvraag wordt een ingevulde verklaring de-minimissteun overlegd.

  • 5.

    Per adres kan in de periode van 2024 tot en met 2027 maximaal éénmaal een subsidie op grond van deze regeling worden verleend.

  • 6.

    Uiterlijk 8 weken na de datum van binnenkomst besluit het college op de subsidieaanvraag. Deze termijn gaat in op het moment dat een volledige aanvraag bij de gemeente is ingediend.

  • 7.

    Het college behoudt zich het recht voor indien nodig, de genoemde termijn te verlengen met 4 weken.

Artikel 9. Hoogte van de subsidie

De hoogte van de subsidie bedraagt maximaal het bedrag dat door de zorgverzekeraar is toegekend aan de aanvrager voor één van de subsidiabele activiteiten zoals bedoeld in artikel 4, tot een maximaal bedrag van € 75.000,- per aanvraag.

Artikel 10. Beoordelingscriteria / Verdeelregels

  • 1.

    Het college verdeelt het beschikbare subsidiebedrag voor de uitvoering van de activiteiten zoals bedoeld in artikel 4, op volgorde van ontvangst van volledig ingediende aanvragen.

  • 2.

    De datum en het tijdstip van ontvangst is de datum en tijdstip waarop de aanvraag volledig is ingediend.

  • 3.

    De subsidie wordt toegekend voor zover het subsidieplafond nog niet is bereikt.

  • 4.

    Op basis van de informatie aangeleverd bij de aanvraag wordt de hoogte van het eventuele subsidiebedrag bepaald dat aan de aanvrager kan worden toegekend met inachtneming van de bepalingen in deze subsidieregeling.

  • 5.

    Indien het aangevraagde subsidiebedrag het subsidieplafond overschrijdt, kan de subsidie worden verleend tot het subsidieplafond of kan de aanvraag worden doorgeschoven naar het volgende subsidiejaar.

  • 6.

    Indien een aanvraag vanwege een niet toereikend resterend bedrag in het subsidiejaar waarin in de subsidie wordt aangevraagd, wordt doorgeschoven naar het volgende subsidiejaar geldt het volgende:

    • a)

      De aanvraag die in hetzelfde subsidiejaar is ingediend na de aanvraag die wordt doorgeschoven kan eerder in aanmerking komen als het aangevraagde bedrag niet boven het plafond ligt van het subsidiejaar waarin de aanvraag is gedaan.

    • b)

      De doorgeschoven aanvraag wordt als eerstvolgende behandeld in het opvolgende subsidiejaar.

Artikel 11. Weigeringsgronden

In aanvulling op de weigeringsgronden genoemd in de artikelen 4:25, tweede lid en 4:35 van de Algemene wet bestuursrecht en in artikel 8 van de Algemene subsidieverordening gemeente Haarlem 2021, weigert het college de subsidie wanneer:

 

  • 1.

    De subsidiabele activiteiten zijn afgerond voordat de aanvraag tot subsidieverlening is ingediend;

  • 2.

    Het college reeds eerder subsidie heeft verleend ten behoeve van een verbouwing op hetzelfde adres.

  • 3.

    Niet voldaan is aan het bepaalde in deze regeling;

  • 4.

    Het subsidieplafond bereikt is;

  • 5.

    De subsidieaanvrager geen eigenaar is van het pand waarin de huisartsenpraktijk gehouden wordt en geen schriftelijke toestemming van de eigenaar kan overleggen voor de uitvoering van de activiteit waarvoor subsidie wordt aangevraagd.

Artikel 12. Verplichtingen

Onverminderd het bepaalde in artikel 4:37 van de Algemene wet bestuursrecht en de Algemene subsidieverordening gemeente Haarlem 2021 is de ontvanger van een subsidie verplicht:

 

  • 1.

    De verbouwing van de huisartsenpraktijk binnen één jaar na dagtekening van de van subsidiebeschikking te starten;

  • 2.

    De met de subsidie bekostigde verbouwde huisvesting minimaal voor vijf jaar te (laten) gebruiken als huisartsenpraktijk.

Artikel 13. Verantwoording en vaststelling van de subsidie

De ontvanger van de subsidie dient uiterlijk 6 weken nadat de uitvoering is gerealiseerd een verzoek tot vaststelling in, bestaande uit:

 

  • 1.

    Een inhoudelijk verslag waaruit blijkt in hoeverre de gesubsidieerde activiteiten zijn verricht, aansluitend op artikel 8 lid 2, ondersteund met foto’s van de verrichte werkzaamheden;

  • 2.

    Financiële verantwoording die inzicht geeft in de totale kosten voor de subsidiabele activiteiten, waaruit ten minste de inzet van de subsidie, cofinanciering van de zorgverzekeraar en eventuele bijdrage(n) derden blijkt.

Artikel 14. Terugvorderen

Het college kan overgaan tot terugvordering van het gehele subsidiebedrag indien:

  • 1.

    De subsidiabele activiteiten niet zijn aangevangen binnen een jaar na subsidieverlening;

  • 2.

    Het verbouwde pand of gedeelten daarvan binnen vijf jaar niet meer worden gebruikt als huisartsenpraktijk.

Artikel 15. Hardheidsclausule

  • 1.

    Het college kan één of meer bepalingen uit deze regeling in individuele gevallen buiten toepassing laten of daarvan afwijken, voor zover de toepassing van die bepalingen voor de aanvrager -subsidieontvanger gevolgen zou hebben die onevenredig zijn in verhouding tot de met de betrokken bepalingen te dienen doelen.

  • 2.

    Het college kan niet afwijken van artikel 5 van deze subsidieregeling.

Artikel 16. Publicatie

Deze subsidieregeling wordt na vaststelling door het college bekendgemaakt in het Gemeenteblad.

Artikel 17. Inwerkingtreding

Deze subsidieregeling treedt in werking op de dag na bekendmaking en loopt tot en met 31 december 2027.

Artikel 18. Citeertitel

Deze subsidieregeling wordt aangehaald als Subsidieregeling Huisvesting Huisartsen gemeente Haarlem 2024-2027.

 

Naar boven