Gemeenteblad van Zutphen
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Zutphen | Gemeenteblad 2024, 331497 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Zutphen | Gemeenteblad 2024, 331497 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Verordening van de raad van de gemeente Zutphen houdende bepalingen over inspraak, participatie en het uitdaagrecht (Verordening inspraak, participatie en uitdaagrecht gemeente Zutphen 2024)
De raad van de gemeente Zutphen,
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders met nummer 642697;
gelet op artikel(en) 149 en 150 van de Gemeentewet en afdeling 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht;
Verordening van de raad van de gemeente Zutphen houdende bepalingen over inspraak, participatie en het uitdaagrecht (Verordening inspraak, participatie en uitdaagrecht gemeente Zutphen 2024)
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
Deze verordening verstaat onder:
Artikel 3 Procedure bij inspraak
Artikel 4 Procedure bij inwonerparticipatie
Het bevoegde bestuursorgaan kan van de volgens het vijfde lid gemaakte keuze afwijken, als het participatietraject sterk uiteenlopende visies oplevert of omdat de inwonerparticipatie leidt tot nieuwe ideeën en inzichten die op gespannen voet staan met de vooraf gestelde kaders. Wanneer dit zich voordoet, wordt dat goed gemotiveerd en gecommuniceerd aan de participanten.
Artikel 5 Procedure bij overheidsparticipatie
Artikel 6 Uitdaagrecht: wij gaan het zelf doen
Als het voorstel wordt overgenomen, zorgt het college voor gepaste ondersteuning. De gemaakte afspraken, over onder andere de taken, het resultaat, het budget, de looptijd en de periodieke evaluatie, worden vastgelegd in een overeenkomst. Er kan op verschillende manieren worden ondersteund:
Artikel 9 Intrekking oude regeling
De Inspraakverordening Zutphen, zoals vastgesteld bij besluit van 26 januari 2004, wordt ingetrokken.
Aldus besloten in de openbare vergadering van
de raad van de gemeente Zutphen,
gehouden op: 8 juli 2024
De voorzitter, de griffier,
Zutphen is een aantrekkelijke en uitnodigende gemeente aan de IJssel. Het is een ondernemende gemeente, creatief, duurzaam, inspirerend, met een sociaal hart en een rijke geschiedenis. Daar zijn we trots op. Wij zijn er voor de Zutphense samenleving en maken graag gebruik van de daar aanwezige kennis en ervaring. We stimuleren als gemeentebestuur dat inwoners samen met ons het initiatief nemen om Zutphen en Warnsveld mooier, veiliger en socialer te maken.
Om dat ook formeel beter te regelen, wordt met deze verordening het instrument van inspraak met participatie en het uitdaagrecht verbreed. Met het vaststellen van deze verordening wordt de Inspraakverordening Zutphen 2004 ingetrokken.
We realiseren ons bij alles wat we doen dat het vooral gaat om de geest van de wetgever en niet de letter van de wet.
We benadrukken dat participatie verschillende vormen heeft en dat het altijd zo kan zijn, dat naar elkaar luisteren toch betekent dat een ander besluit wordt genomen dan je als participant had gehoopt. Maar dat kunnen we dan wel goed uitleggen en dat doen we ook.
Elk proces is uniek en vraagt om maatwerk om de juiste participatie te kunnen organiseren. We zijn vooraf duidelijk over de mate van invloed.
We zijn daarin ondernemend en betrokken en we vertrouwen op onszelf en de ander.
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
In dit artikel worden de belangrijkste in deze verordening gehanteerde begrippen uitgelegd.
Artikel 2 Doelstelling en reikwijdte
In dit artikel leggen we uit waarom we het belangrijk vinden om deze participatieverordening vast te stellen en in welke situaties meedoen van toepassing is. Het vierde lid is opgenomen omdat er bijvoorbeeld sprake kan zijn van een subsidieverordening, wijkbudgetten of een gemeentelijke adviescommissie.
Artikel 3 Procedure bij inspraak
Dit artikel gaat over de mogelijkheden van inspraak. Wij hebben als gemeentebestuur beleid opgesteld en maken eenvoudig kenbaar dat je daar alleen vanuit het wettelijke recht op mag reageren, omdat meer invloed om de in dit artikel vermelde redenen niet mogelijk of wenselijk is.
Artikel 4 Procedure bij inwonerparticipatie
In dit artikel leggen we uit hoe we als gemeentebestuur inwoners en belanghebbenden betrekken bij de plannen die we (willen) maken en/ of uitvoeren. We gebruiken daarvoor een door ons ontwikkelde ‘samenspraakwijzer’ waarin beschreven staat welke manier van meedoen het beste past bij welke situatie. Het verslag van een participatietraject wordt in ieder geval aan de participanten verstuurd, maar ook openbaar gemaakt via onze gemeentelijke communicatiekanalen.
We leggen goed uit wat we met de inbreng hebben gedaan en/ of waarom we aspecten niet hebben meegenomen.
Artikel 5 Procedure bij overheidsparticipatie
In dit artikel wordt aangegeven hoe wij als gemeentebestuur willen meedoen bij plannen en ideeën die vanuit de inwoners en belanghebbenden komen. Het is belangrijk om goed na te gaan of een initiatief op draagvlak kan rekenen voordat we eraan bijdragen.
Artikel 6 Uitdaagrecht: wij gaan het zelf doen
Dit artikel biedt de mogelijkheid om een gemeentelijke taak zelf uit te voeren. We promoten dat al enkele jaren vanuit het motto: ‘Wij gaan het zelf doen’. Inwoners en lokale maatschappelijke organisaties uit de gemeente Zutphen kunnen een plan indienen als zij denken een gemeentelijke taak goedkoper zelf uit te kunnen voeren, zoals bijvoorbeeld het onderhouden van een parkje. Een (groot) draagvlak en betrokkenheid zijn belangrijk en het moet gaan om taken waarvoor geld is opgenomen in de begroting.
In het achtste lid van dit artikel is opgenomen dat een initiatiefnemer bij ons terecht kan om geholpen te worden om goed na te denken over de vraag en om samen de juiste verwachtingen te hebben.
Artikel 7 Participatie ruimtelijke initiatieven, Omgevingswet
Dit artikel legt uit hoe participatie bij ruimtelijke initiatieven werkt. Deze verordening is namelijk niet van toepassing op de instrumenten in de Omgevingswet. Dat zijn de Omgevingsvisie, het Omgevingsprogramma, het Omgevingsplan en de Omgevingsvergunning.
Artikel 8 Evaluatie en monitoring
We willen steeds verbeteren. Zo is in deze verordening bijvoorbeeld nog niets opgenomen over dorps- en wijkdemocratie. We zijn het wijkgericht werken aan het door ontwikkelen om te kijken hoe we de betrokkenheid vanuit onze wijken in Zutphen en in Warnsveld het beste kunnen vormgeven. Bepalingen daarover kunnen altijd later in deze verordening worden opgenomen.
Over wat we doen leggen we verantwoording af. Deze verantwoording is openbaar en we communiceren hier actief over.
Artikel 9 Intrekking oude regeling
Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-331497.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.