Gemeenteblad van Leeuwarden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Leeuwarden | Gemeenteblad 2024, 331221 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Leeuwarden | Gemeenteblad 2024, 331221 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Centrumgemeenteregeling samenwerking Dienst Sociale Zaken en Werkgelegenheid Noardwest Fryslân en Leeuwarden
- op 1 juli 2022 de Wet gemeenschappelijke regelingen is gewijzigd hetgeen het nodig maakt om reeds bestaande centrumgemeenteregelingen op een aantal onderdelen te wijzigen c.q. te vernieuwen;
- van deze gelegenheid gebruik wordt gemaakt om ook een aantal technische- en uitvoeringsaspecten aan te passen;
- het bestuur van de Dienst Sociale Zaken en Werkgelegenheid Noardwest Fryslân en het college van de gemeente Leeuwarden sinds 1 juni 2015 een goede samenwerking en dienstverlening hebben op het terrein van de bedrijfsvoering c.q. het organiseren van ondersteunende (werk)processen noodzakelijk achten voor een goede uitvoering van hun openbare c.q. wettelijke c.q. publieke taken te bieden en met name voor goede, betaalbare en snelle openbare dienstverlening op diverse beleidsvelden van de beide organisaties aan de burgers;
- het bestuur van de Dienst Sociale Zaken en Werkgelegenheid en het college van de gemeente Leeuwarden ten aanzien van de samenwerking streven naar maximale efficiëntie en effectiviteit in de uitvoering van de aan hen opgelegde en hiervoor bedoelde taken;
- samenwerking tussen de Dienst Sociale Zaken en Werkgelegenheid Noardwest Fryslân en de gemeente Leeuwarden op dit gebied meer uitvoeringskracht geeft, in die zin dat kennis en ervaring van alle samenwerkende partijen wordt gebundeld en deze de hiervoor bedoelde dienstverlening aan de burgers c.q. uitvoering van de bedoelde taken bevordert;
- samenwerking tussen de Dienst Sociale Zaken en Werkgelegenheid Noardwest Fryslân en de gemeente Leeuwarden meer zekerheid verschaft dat er te allen tijde voldoende gekwalificeerd personeel beschikbaar is en daarmee een kwalitatief goede dienstverlening en taakvervulling te allen tijde beschikbaar is;
- een goede bedrijfsvoering en dienstverlening verder ondersteunend is aan de verplichte en vrijwillige gemeentelijke c.q. regionale samenwerking tussen Friese gemeenten in het sociale domein;
- Het bestuur van de Dienst Sociale Zaken en Werkgelegenheid Noardwest Fryslân en het college van de gemeente Leeuwarden het voornemen hebben uitgesproken hun uitvoeringskracht wat betreft de in de Regeling omschreven taken en bevoegdheden, zo veel mogelijk te bundelen bij de gemeente Leeuwarden, als centrumgemeente;
- deze bundeling van uitvoeringskracht wordt gegoten in de vorm van de centrumgemeenteconstructie (artikel 8, vierde lid, Wet gemeenschappelijke regelingen);
- door het weloverwogen inzetten van het Shared Service Centrum van de gemeente Leeuwarden en door intensief samen te werken met de Dienst Sociale Zaken en Werkgelegenheid Noardwest Fryslân alsmede door ook kennis te bundelen en ervaringen uit te wisselen, de bedrijfsvoering en dienstverlening wordt verbeterd en versterkt;
- in de personeelsbehoefte van het Shared Service Centrum van de gemeente Leeuwarden onder meer kan worden voorzien door detachering van ambtenaren en medewerkers van de Dienst Sociale Zaken en Werkgelegenheid Noardwest Fryslân bij de gemeente Leeuwarden;
- een van de doelstellingen van de onderhavige bundeling van uitvoeringskracht tevens is het investeren in ambtenaren en medewerkers door middel van opleiding, training en het opdoen van ervaring;
- deze bundeling onverlet laat die taken en bevoegdheden van het bestuur van de Dienst Sociale Zaken en Werkgelegenheid Noardwest Fryslân waarvan slechts de voorbereiding en uitvoering wordt opgedragen aan het college van de gemeente Leeuwarden en waarvoor geen mandaat als bedoeld in artikel 4 lid 1 aan de gemeente Leeuwarden is verleend;
- er regelmatig overleg plaatsvindt op bestuurlijk en ambtelijk niveau over de uitvoering en verloop van de samenwerking teneinde de samenwerking zoveel mogelijk te laten aansluiten bij de wensen van de beide organisaties, een en ander tegen de achtergrond van een optimale taakvervulling en dienstverlening aan de burgers;
- de gemeenteraad van de gemeente Leeuwarden en het bestuur van de Dienst Sociale Zaken en Werkgelegenheid Noardwest Fryslân toestemming hebben verleend voor het treffen van deze gemeenschappelijke regeling, overeenkomstig artikel 1, vierde lid, van de Wet gemeenschappelijke regelingen;
Artikel 8, lid 4 van de Wet gemeenschappelijke regelingen;
de Centrumgemeenteregeling samenwerking Dienst Sociale Zaken en Werkgelegenheid Noardwest Fryslân en Leeuwarden
In deze gemeenschappelijke regeling wordt verstaan onder:
Governance-model: het model waarin de uitgangspunten van de onderlinge samenwerkingsstructuur is vastgelegd, in welke structuur onderling op diverse niveaus zaken over de samenwerking worden afgestemd en waarin tevens keuzes worden voorbereid om te komen tot optimalisatie van de samenwerking en verdere harmonisatie van gebruikte systemen;
De samenwerking tussen de Centrumgemeente en de Dienst (hierna tezamen ook te noemen “de organisaties”) en bundeling van elkaars ervaring, kennis en personeel is tevens van belang om de openbare dienstverlening van de organisaties aan de burgers te kunnen garanderen en efficiënt uit te voeren, bijvoorbeeld de ondersteuning van de wettelijk verplichte regionale samenwerking door gemeenten in het sociaal domein.
Het college van de Centrumgemeente en het bestuur van de Dienst hebben de bevoegdheid, indien en zodra daar in de toekomst behoefte toe bestaat, in onderling overleg en goedvinden de in artikel 2.1. bedoelde samenwerking uit te breiden met al die taken en dienstverlening die de gemeente en de Dienst alsdan geraden voorkomen.
De gemeente Leeuwarden wordt aangewezen als Centrumgemeente, zoals bedoeld in artikel 8, vierde lid, van de Wet gemeenschappelijke regelingen.
Het bestuur van de Dienst kan bij separaat vast te stellen besluit mandaten, volmachten en machtigingen aan het college van de Centrumgemeente verlenen die nodig zijn om de in het kader van deze Regeling te sluiten SLA en eventueel andere te sluiten overeenkomsten, die onder deze Regeling vallen, uit te voeren middels het Shared Service Centrum. Aan de SLA zal het besluit van die verleende mandaten, volmachten en machtigingen toegevoegd worden.
In de SLA is een nadere uitwerking gegeven aan de Regeling. In de SLA zijn onder meer geregeld:
Het college van de Centrumgemeente overlegt zo nodig ten minste eenmaal per jaar met het bestuur van de Dienst. Het college van de Centrumgemeente en het bestuur van de Dienst komen voorts bijeen wanneer één van beide dit, onder schriftelijke opgaaf van redenen, noodzakelijk acht. De Centrumgemeente en de Dienst zullen in dit overleg vertegenwoordigd zijn door de portefeuillehouder Bedrijfsvoering van de Centrumgemeente en de voorzitter van het bestuur en de directeur van de Dienst.
De gemeentesecretaris van de Centrumgemeente overlegt ten minste eenmaal per jaar met de directeur van de Dienst over de uitvoering van de SLA, bedoeld in artikel 5. In dit overleg wordt in ieder geval aan de hand van ambtelijke verslaglegging de samenwerking over het voorgaande kalenderjaar geëvalueerd.
De bij de uitvoering van de behartiging van het in artikel 2 gestelde belang en de uitvoering van de daartoe behorende taken betrokken ambtenaren en medewerkers van de Centrumgemeente en de Dienst overleggen kwantitatief en kwalitatief als in het Governance-model is vastgelegd over de uitvoering van de SLA over de in artikel 2 bedoelde taken.
Artikel 9 – Informatievoorziening door de Dienst
Het bestuur van de Dienst en/of ambtenaren geven het college van de Centrumgemeente binnen vier weken alle inlichtingen die het college of ambtenaren van de Centrumgemeente ter behartiging van het in artikel 2 gestelde belang nodig heeft.
Artikel 10 – Overige informatievoorziening
De Rekenkamers van de gemeente Harlingen, Terschelling, Vlieland en Waadhoeke en van de Centrumgemeente zijn bevoegd alle documenten die ter behartiging van het in artikel 2 gestelde belang berusten bij het college van de Centrumgemeente, te onderzoeken voor zover zij dat ter vervulling van haar taak als bedoeld in artikel 182, eerste lid, van de Gemeentewet nodig achten.
Deze actieve informatieplicht zal bij de Centrumgemeente middels een vermelding van de in dit kader relevante gegevens in de paragraaf verbonden partijen van de jaarstukken plaatsvinden. De Dienst draagt zorg voor een soortgelijke inbedding van de informatieplicht in de generieke verslaglegging door de Dienst aan de gemeenteraden van haar deelnemers.
Artikel 11 – Deskundigenadvies
Indien het overleg, bedoeld in het tweede lid, niet tot een oplossing leidt, benoemen het college van de Centrumgemeente en het bestuur van de Dienst elk een onafhankelijke deskundige. Beide deskundigen benoemen gezamenlijk een derde deskundige, die als voorzitter van de adviescommissie optreedt. Het college van de Centrumgemeente en het bestuur van de Dienst treden gezamenlijk op als opdrachtgever van de adviescommissie. Het college van de Centrumgemeente en het bestuur van de Dienst zetten in hun opdracht aan de adviescommissie in ieder geval het probleem uiteen, formuleren de te beantwoorden vragen en bepalen de termijn waarbinnen de adviescommissie haar advies uitbrengt.
Na ontvangst van het advies, bedoeld in het vierde lid, treden de afvaardigingen, bedoeld in het tweede lid, nogmaals in overleg om te trachten, gelet op het advies van de adviescommissie, bedoeld in het vierde lid, tot een oplossing van het geschil te komen. Indien dat overleg niet tot een oplossing leidt, kan het college van de Centrumgemeente en het bestuur van de Dienst het geschil, overeenkomstig artikel 28 van de Wet gemeenschappelijke regelingen, voorleggen aan gedeputeerde staten van de provincie Fryslân.
Artikel 12 – Wijziging van de Regeling
Het college van de Centrumgemeente en het bestuur van de Dienst besluiten omtrent de voorgestelde wijziging niet dan nadat het college van de Centrumgemeente daartoe een zienwijze heeft gevraagd en toestemming heeft verkregen van de gemeenteraad van de Centrumgemeente overeenkomstig artikel 1, vierde lid van de Wet gemeenschappelijke regelingen.
Artikel 13.a – Opheffing van de Regeling
De Regeling wordt opgeheven bij gelijkluidend besluit van het college van de Centrumgemeente en het bestuur van de Dienst. Het college van de Centrumgemeente en het bestuur van de Dienst besluiten daartoe niet dan nadat zij beiden daartoe een zienswijze hebben gevraagd en toestemming heeft verkregen van de respectievelijke gemeenteraden, overeenkomstig artikel 1 van de Wet gemeenschappelijke regelingen.
Alvorens een besluit tot opheffing, bedoeld in het eerste lid, wordt genomen, stellen het college van Centrumgemeente en het bestuur van de Dienst de gemeenteraden in de gelegenheid om hun zienswijze ten aanzien van de opheffing te uiten, zulks als bedoeld in artikel 1, tweede, derde en vierde lid van de Wet gemeenschappelijke regelingen.
Een (eenzijdig) besluit tot uittreding door het college van de Centrumgemeente of door het bestuur van de Dienst leidt eveneens tot opheffing van de regeling. Een besluit tot uittreding door het college van de Centrumgemeente of het bestuur van de Dienst wordt niet genomen dan nadat het college van de Centrumgemeente en het bestuur van de Dienst daartoe toestemming hebben verkregen van de respectievelijke gemeenteraden overeenkomstig artikel 1, vierde lid van de Wet Gemeenschappelijke Regelingen.
Alvorens een besluit als bedoeld in het eerste lid wordt genomen stellen de college van Centrumgemeente en het bestuur van de Dienst de respectievelijke gemeenteraden in de gelegenheid om hun zienswijze ten aanzien van de uittreding te uiten, zulks als bedoeld in artikel 1, derde lid van de Wet gemeenschappelijke regelingen. Daarna - zulks met inachtneming van de ontvangen wensen en bedenkingen - inventariseren de functionarissen als bedoeld in artikel 7 lid 1 van de regeling de gevolgen van de uittreding. Vervolgens benoemen zij gezamenlijk een externe deskundige met wie zij een uittredingsplan opstellen.
In het uittredingsplan wordt voorzien in alle gevolgen die het uittreden heeft voor het vermogen van de Centrumgemeente en de Dienst, met name doch niet uitsluitend op het gebied van personeel, contracten, huisvesting en investeringen. Uitgangspunt is dat de uittredende partij alle financiële en personele gevolgen draagt die diens uittreding en daaruit voortvloeiende opheffing van deze regeling voor de andere partij heeft. Tevens wordt een tijdspad opgenomen tot aan het moment van definitieve uittreding en financiële afwikkeling daarvan. Er wordt een uittredingssom bepaald aan de hand van de principes van goed koopmanschap en accounting.
Ter bepaling van de uittredingssom worden slechts frictiekosten (alle incidentele kosten te maken door de overblijvende partij die het directe gevolg van de beslissing tot uittreding van de uittredende partij) en desintegratiekosten (alle kosten direct dan wel toekomstig te maken dan wel te dragen door overblijvende partij die samenhangen met de afbouw van overcapaciteit in personele en materiële sfeer en andere verplichtingen, de afbouw van risico’s daarbij inbegrepen, ontstaan als direct gevolg van de uittreding van de uittredende partij) in aanmerking genomen.
Artikel 14 – Duur van de Regeling
De Regeling wordt met inachtneming van het bepaalde in artikel 18 getroffen voor onbepaalde tijd.
Artikel 15 – Inzending Regeling
Het college van de Centrumgemeente is belast met de inzending van de Regeling aan gedeputeerde staten van de provincie Fryslân, publicatie in het Gemeenteblad en opname in de Decentrale Regelgeving en Officiële Publicaties.
Het college van de Centrumgemeente is, in het geval van het wijzigingsbeheer, bevoegd namens de aan de regeling deelnemende zorgdragers archiefbescheiden, die binnen of op grond van de beschikbaar gestelde voorzieningen wordt verwerkt, op grond van de Archiefwet 1995, te vervangen of te vernietigen.
Artikel 17 - Verwerken van persoonsgegevens
Daar waar het college van de Centrumgemeente bij de uitvoering van deze Regeling dan wel de te sluiten SLA of eventueel andere te sluiten overeenkomsten die onder deze Regeling vallen, persoonsgegevens in de zin van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) verwerkt, wordt conform artikel 4 AVG bepaald welke partij verwerkingsverantwoordelijke is en welke partij verwerker is. Er kan dan sprake zijn van gezamenlijke verwerkingsverantwoordelijkheid, een verwerkingsverantwoordelijkheid van partijen zelf of een verwerker.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-331221.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.