Beleidsregels beoordeling ventvergunning gemeente Ridderkerk

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Ridderkerk;

Besluit:

 

vast te stellen de ‘’Beleidsregels beoordeling ventvergunning gemeente Ridderkerk’’.

Ventbeleid

Venten is de straathandel waarbij de ondernemer zijn waren (goederen of diensten) voortdurend vanaf een andere plaats aanbiedt. Bij venten is het van belang dat de venter in beweging is; het tijdelijk stilstaan in afwachting van klanten is geen venten.

1.1 Definitie venten

Onder venten wordt verstaan: "het in de uitoefening van de ambulante handel te koop aanbieden, verkopen of afleveren van goederen dan wel diensten op een openbare en in de open lucht gelegen plaats of aan huis", artikel 5:14 lid 1 APV. Onder venten wordt niet verstaan (lid 2):

  • a.

    het aan huis afleveren van goederen door of vanwege degene die dit doet ter exploitatie van zijn winkel als bedoeld in artikel 1 van de Winkeltijdenwet;

  • b.

    het te koop aanbieden, verkopen of afleveren van goederen dan wel het aanbieden van diensten als bedoeld in het eerste lid op jaarmarkten en markten als bedoeld in artikel 160, eerste lid onder g, van de Gemeentewet;

  • c.

    het te koop aanbieden, verkopen of afleveren van goederen dan wel het aanbieden van diensten als bedoeld in het eerste lid op een standplaats als bedoeld in artikel 5:17 van deze verordening.

1.1.1 Onderscheid venten en collecteren

Naast venten is collecteren apart gereguleerd: collecteren valt onder artikel 5:13 APV. Voor een openbare collecte is vergunning vereist.

Het onderscheid tussen venten en collecteren is het volgende. Van venten of colporteren is sprake wanneer voor deze goederen een reële contraprestatie in de vorm van een vast bedrag wordt gevraagd. In principe worden bij collecteren geen goederen aangeboden, maar gaat het om het inzamelen van geld en goederen. Verkrijgt men een drukwerk of ander goed door een willekeurig bedrag of een weliswaar vast, maar niet meer als reële contraprestatie aan te merken bedrag aan geld in een bus te werpen of te overhandigen als bijdrage voor een duidelijk kenbaar liefdadig of ideëel doel, dan is sprake van een collecte. De goederen worden daarbij slechts ter ondersteuning van die actie uitgereikt. De Stichting Centraal Bureau Fondsenwerving (CBF) houdt toezicht op Erkende Goede Doelen en biedt hiervoor ook een leidraad aan ons als gemeente bij de beoordeling of iets een collecte is of niet.

2. Locaties venten

Op grond van artikel 5:15 APV is venten zonder vergunning van het college verboden. Uitgangspunt voor het beleid is dit ventverbod. De APV Ridderkerk bevat geen nadere bepalingen ten aanzien van locaties, dagen of uren voor welke door het college een ventvergunning kan worden afgegeven. Daarin voorziet dit beleidskader. Het aanwijzen van gebieden en tijden is gebaseerd op de algemene weigeringsgronden in artikel 1:8 APV, met name de openbare orde en openbare veiligheid, inclusief overlast voor inwoners en verkeersveiligheid.

De ambulante verkoop van goederen en diensten kan, zoals gesteld in de inleiding, een waardevolle toevoeging zijn voor Ridderkerk. Dit geldt zowel voor venten als voor standplaatsen en markten. Venten onderscheidt zich echter van standplaatsen en markten door de directe benadering van inwoners aan huis. Hierdoor kan snel overlast worden ervaren, kan met name bij ouderen vrees ontstaan voor oplichting en kan daarmee de openbare orde en openbare veiligheid in het geding komen.

Uitgangspunt is daarom dat er slechts beperkt ruimte is voor venten. Venten is mogelijk binnen de volgende kaders:

  • Alleen van maandag tot en met zaterdag tussen 8.00 en 20.00 uur van 1 april t/m 30 september en tussen 9.00 en 18.00 uur van 1 oktober t/m 31 maart;

  • In afwijking van bovenstaande mag op Dodenherdenking (4 mei) worden gevent tot 19.00 uur;

  • Vergunningen worden voor de duur van maximaal één jaar verleend. Er is niet op langere termijn een investering die moet worden terugverdiend.

3. Ventvergunning

Op een ventvergunning zijn de algemene vereisten van de artikelen 1:4 tot en met 1:8 APV van toepassing, waarin onder meer is vervat dat aan de vergunning voorwaarden kunnen worden verbonden, de vergunning persoonsgebonden is, en dat de algemene weigeringsgronden van toepassing zijn.

3.1. Soorten ventvergunningen

Er zijn drie soorten ventvergunningen:

  • dagvergunning: een ventvergunning die wordt verleend voor minimaal 1 dag, maar niet langer dan een maand;

  • halfjaarvergunning: een ventvergunning langer dan 1 maand, maar niet langer dan een half jaar;

  • jaarvergunning: een ventvergunning die wordt verleend voor een periode van langer dan een half jaar, maar niet langer dan 1 jaar.

3.1.1. Eisen aan de vergunningsaanvraag

Aan een vergunningaanvraag worden de volgende eisen gesteld:

  • de vergunning moet worden aangevraagd door middel van een daarvoor vastgesteld aanvraagformulier;

  • de aanvrager geeft aan dat hij binnen de gehele gemeente een vergunning aanvraagt;

  • de aanvrager geeft aan welke goederen en/of diensten aangeboden zullen worden;

  • de aanvrager geeft aan voor welke periode hij een vergunning aanvraagt;

  • de aanvrager geeft aan welke maatregelen hij treft voor duurzaamheid en milieu (bijv. elektrisch vervoer, vermijden van plastics);

  • de aanvrager overlegt een kopie van een geldig bewijs van inschrijving bij de Kamer van Koophandel in de betreffende branche.

3.1.2. Inhoud van een vergunning

In een vergunning wordt in ieder geval vermeld:

  • dat het verboden is op of aan de weg een standplaats in te nemen;

  • dat de vergunninghouder de verkeersveiligheid in acht neemt en geen hinder zal veroorzaken voor overige weggebruikers;

  • het gebied waar gevent mag worden;

  • dat het bij het te koop aanbieden, verkopen of afgeven geen muziek of lawaai mag worden voortgebracht, anders dan door middel van onversterkte stem;

  • dat, indien de weg ten gevolge van het te koop aanbieden, verkopen of afgeven verontreinigd wordt, de vergunninghouder er zorg voor draagt dat de weg onmiddellijk wordt gereinigd;

  • dat de vergunninghouder, onverminderd het bepaalde in artikel 6:162 en de artikelen 6: 169-172 Burgerlijk Wetboek, aansprakelijk is voor alle schade, welke door het uitoefenen van de bevoegdheden, ontleend aan deze vergunning, aan werken of eigendommen van de gemeente wordt veroorzaakt;

  • dat de vergunninghouder bij voorbaat afstand doet van alle aanspraken, welke hij tegenover de gemeente Ridderkerk zou kunnen doen gelden wegens schade, door welke oorzaak dan ook ontstaan en dat hij de gemeente Ridderkerk vrijwaart van aanspraken tot vergoeding van schade, welke het gevolg is van het gebruik maken van deze vergunning;

  • dat de vergunninghouder alle aanwijzingen en/of bevelen, gegeven door de brandweer, de politie of daartoe aangewezen ambtenaren van de gemeente stipt en onverwijld dient op te volgen.

Aan het verlenen van een ventvergunning zijn kosten verbonden. Op grond van de Legesverordening is de aanvrager een tarief verschuldigd voor het in behandeling nemen van de aanvraag.

4. Weigeringsgronden

De APV bevat voor venten geen bijzondere weigeringsgronden, dus voor de ventvergunning geldt alleen de algemene bepaling van artikel 1:8 APV, over onder meer de openbare orde, de openbare veiligheid, de volksgezondheid en de bescherming van het milieu.

Aldus vastgesteld op 9 juli 2024

het college van burgemeester en wethouders van Ridderkerk,

de secretaris,

Mw. M. Kitselar

de burgemeester,

dhr. C.A. Oosterwijk

Naar boven