Gemeenteblad van Ridderkerk
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Ridderkerk | Gemeenteblad 2024, 331205 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Ridderkerk | Gemeenteblad 2024, 331205 | beleidsregel |
Beleidsregels beoordeling ventvergunning gemeente Ridderkerk
Venten is de straathandel waarbij de ondernemer zijn waren (goederen of diensten) voortdurend vanaf een andere plaats aanbiedt. Bij venten is het van belang dat de venter in beweging is; het tijdelijk stilstaan in afwachting van klanten is geen venten.
Onder venten wordt verstaan: "het in de uitoefening van de ambulante handel te koop aanbieden, verkopen of afleveren van goederen dan wel diensten op een openbare en in de open lucht gelegen plaats of aan huis", artikel 5:14 lid 1 APV. Onder venten wordt niet verstaan (lid 2):
1.1.1 Onderscheid venten en collecteren
Naast venten is collecteren apart gereguleerd: collecteren valt onder artikel 5:13 APV. Voor een openbare collecte is vergunning vereist.
Het onderscheid tussen venten en collecteren is het volgende. Van venten of colporteren is sprake wanneer voor deze goederen een reële contraprestatie in de vorm van een vast bedrag wordt gevraagd. In principe worden bij collecteren geen goederen aangeboden, maar gaat het om het inzamelen van geld en goederen. Verkrijgt men een drukwerk of ander goed door een willekeurig bedrag of een weliswaar vast, maar niet meer als reële contraprestatie aan te merken bedrag aan geld in een bus te werpen of te overhandigen als bijdrage voor een duidelijk kenbaar liefdadig of ideëel doel, dan is sprake van een collecte. De goederen worden daarbij slechts ter ondersteuning van die actie uitgereikt. De Stichting Centraal Bureau Fondsenwerving (CBF) houdt toezicht op Erkende Goede Doelen en biedt hiervoor ook een leidraad aan ons als gemeente bij de beoordeling of iets een collecte is of niet.
Op grond van artikel 5:15 APV is venten zonder vergunning van het college verboden. Uitgangspunt voor het beleid is dit ventverbod. De APV Ridderkerk bevat geen nadere bepalingen ten aanzien van locaties, dagen of uren voor welke door het college een ventvergunning kan worden afgegeven. Daarin voorziet dit beleidskader. Het aanwijzen van gebieden en tijden is gebaseerd op de algemene weigeringsgronden in artikel 1:8 APV, met name de openbare orde en openbare veiligheid, inclusief overlast voor inwoners en verkeersveiligheid.
De ambulante verkoop van goederen en diensten kan, zoals gesteld in de inleiding, een waardevolle toevoeging zijn voor Ridderkerk. Dit geldt zowel voor venten als voor standplaatsen en markten. Venten onderscheidt zich echter van standplaatsen en markten door de directe benadering van inwoners aan huis. Hierdoor kan snel overlast worden ervaren, kan met name bij ouderen vrees ontstaan voor oplichting en kan daarmee de openbare orde en openbare veiligheid in het geding komen.
Uitgangspunt is daarom dat er slechts beperkt ruimte is voor venten. Venten is mogelijk binnen de volgende kaders:
Op een ventvergunning zijn de algemene vereisten van de artikelen 1:4 tot en met 1:8 APV van toepassing, waarin onder meer is vervat dat aan de vergunning voorwaarden kunnen worden verbonden, de vergunning persoonsgebonden is, en dat de algemene weigeringsgronden van toepassing zijn.
3.1.1. Eisen aan de vergunningsaanvraag
Aan een vergunningaanvraag worden de volgende eisen gesteld:
3.1.2. Inhoud van een vergunning
In een vergunning wordt in ieder geval vermeld:
dat de vergunninghouder bij voorbaat afstand doet van alle aanspraken, welke hij tegenover de gemeente Ridderkerk zou kunnen doen gelden wegens schade, door welke oorzaak dan ook ontstaan en dat hij de gemeente Ridderkerk vrijwaart van aanspraken tot vergoeding van schade, welke het gevolg is van het gebruik maken van deze vergunning;
Aan het verlenen van een ventvergunning zijn kosten verbonden. Op grond van de Legesverordening is de aanvrager een tarief verschuldigd voor het in behandeling nemen van de aanvraag.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-331205.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.