Gemeenteblad van Dronten
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Dronten | Gemeenteblad 2024, 331163 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Dronten | Gemeenteblad 2024, 331163 | beleidsregel |
Beleidsregels vrijlating giften en schadevergoedingen Dronten 2024
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Dronten,
gelet op artikel 1:3 van de Algemene wet Bestuursrecht;
gelet op artikel 17 en 31, lid 2, onderdeel l en m van de Participatiewet;
overwegende dat het wenselijk is om beleidsregels vast te stellen over de vrijlating van
vast te stellen de hierna volgende Beleidsregels vrijlating giften en schadevergoedingenDronten 2024
In deze beleidsregels verstaan we onder gift: een ontvangst in geld of in natura uit vrijgevigheid van derden (personen of instellingen). Er is in ieder geval geen sprake van een gift, wanneer er een terugbetalingsverplichting en/of enige vorm van tegenprestatie en/of verplichtend karakter is. Een ontvangst waarvan de herkomst niet te controleren is, merken wij niet aan als gift.
Artikel 4 Vrijlating schadevergoedingen
Wij laten de volgende schadevergoedingen vrij:
immateriële schadevergoeding tot de voor u geldende vermogensgrens (volgens artikel 34 Participatiewet). Als de vergoeding hoger is, dan korten wij 2/3 van het meerdere bedrag. Daarbij houden wij rekening met de hoogte en aard van de ontvangen immateriële schadevergoeding, de bijzondere bestemming en de individuele situatie. Wij merken een schadevergoeding die is bedoeld voor verlies aan verdienvermogen aan als inkomen over de periode waarop de vergoeding betrekking heeft.
Artikel 5 Melden ontvangst gift of schadevergoeding
U moet de ontvangst van elke gift en/of schadevergoeding bij ons melden.
Artikel 6 Afwijken van de beleidsregels
Als toepassing van deze beleidsregels voor u gevolgen heeft die niet in verhouding staan tot
de doelen die met deze beleidsregels worden nagestreefd, kunt u de gemeente vragen de
Op 23 augustus 2021 deed de Centrale Raad van Beroep (hierna: CRvB) uitspraak in de
zaak van de gemeente Wijdemeren. De zaak gaat over het omgaan met de structurele
ontvangst van boodschappen bij de vaststelling van de hoogte van de bijstand.
De CRvB oordeelt dat boodschappen niet als giften zijn aan te merken. Giften zijn
middelen en van middelen is slechts sprake als de persoon daar vrij over kan beschikken. Voor ontvangen boodschappen geldt dit niet. De persoon kan namelijk niet zelf over het - met de ontvangen boodschappen gemoeide - bedrag beschikken en hij kan deze ook niet alsnog te gelde maken. Immers kan je het bedrag voor de boodschappen niet gebruiken voor iets anders. Er zijn al boodschappen voor gekocht en die kan je niet weer verkopen. Het kan ook gaan om een andere gift in natura, zoals de betaling van zorgkosten of een vliegticket door iemand anders.
Dat is anders bij de schenking van goederen zoals bij een auto. Iemand kan dan zelf bepalen of hij de auto houdt of verkoopt.
Wel zou het ontvangen van boodschappen een substantiële kostenbesparing kunnen opleveren. In dat geval kan de bijstand hierop worden afgestemd met toepassing van artikel 18, lid 1 Participatiewet.
Vervolgvraag is of aan het ontvangen van voedselpakketten van de voedselbank dezelfde
consequenties moeten worden verbonden. De CRvB wijst erop dat de verstrekkingen vanuit
de voedselbanken verschillen van de structurele en onvoorwaardelijke ontvangst van
boodschappen in bovenstaande casus. Bij de ondersteuning vanuit de voedselbanken gaat
het om noodhulp. Betrokkenen worden daarom door de voedselbanken voorafgaand, maar
ook daarna periodiek, financieel beoordeeld. Daarbij gaat het om in beginsel tijdelijke ondersteuning.
Wanneer de herkomst van een betaling niet verifieerbaar is (bijvoorbeeld bij kasstortingen), wordt deze niet als gift aangemerkt en vindt er ook geen vrijlating plaats. Middelen waarvan de herkomst niet duidelijk is worden altijd als inkomsten beschouwd.
De beleidsregels zijn alleen van toepassing op personen die een maandelijkse uitkering voor levensonderhoud (algemene bijstand) ontvangen.
De beleidsregels zijn niet van toepassing op personen die bijzondere bijstand ontvangen of aanvragen.
Met het bedrag van € 1.200 per kalenderjaar zijn wij in lijn met verwachte landelijke wetgeving over vrijlating van giften.
Wanneer iemand gedurende een jaar minder dan € 1.200 aan giften heeft ontvangen, dan mag het restant niet meegenomen worden naar het volgende jaar.
Ook als de uitkering later in het kalenderjaar is toegekend, geldt het bedrag van € 1.200.
Er zijn verschillende redenen om een gift (zonder maximumbedrag) vrij te laten. Deze hebben betrekking op het verbeteren van de kansen om betaald werk te vinden, bijvoorbeeld rijlessen of studiekosten.
Bij onderdeel d gaat het om een gift die wordt ontvangen ter afbetaling van een problematische schuld. Een schuld is in ieder geval problematisch als op het
moment van aanvang van de bijstandsverlening een negatief vermogen is vastgesteld en er
een aantoonbare terugbetalingsverplichting rust op deze schulden, waarvan de termijn is
overschreden. Wij vragen wel bewijsstukken bij u op zodat wij kunnen controleren dat de gift is besteed aan het aflossen van de schuld.
Onderdeel e heeft bijvoorbeeld betrekking op een kerstpakket of tegoedbon die een werkgever incidenteel geeft aan zijn werknemers.
Artikel 4 Vrijlaten schadevergoedingen
Een schadevergoeding voor verlies aan verdienvermogen moet worden aangemerkt als
inkomen. Deze vergoeding is namelijk bedoeld voor de kosten van het levensonderhoud. Het vervangt het inkomen dat door de toegebrachte schade geheel of gedeeltelijk niet meer kan worden verdiend. De bijstand hoeft daarop slechts aan te vullen. Dit deel van de
schadevergoeding moet worden toegerekend aan de periode waarop deze vergoeding
betrekking heeft. Daarbij wordt de leeftijd op het moment van het ontstaan van de immateriële schadevergoeding en de statistische eindleeftijd in aanmerking genomen, waarbij de toerekening per kalendermaand plaatsvindt.
Een vergoeding voor materiële schade is bedoeld voor herstel van geleden schade. Er moet
vervanging of reparatie plaatsvinden van goederen. Daarom wordt deze vergoeding vrijgelaten.
Artikel 5 Melden ontvangst gift of schadevergoeding
De verplichting tot het geven van inlichtingen is vastgelegd in artikel 17 Participatiewet.
Daarnaast geeft het de gemeente ook de kans om vroeg te reageren op een mogelijke
financiële noodsituatie. Als een inwoner melding maakt van de gift kunnen wij onderzoeken
of wij een helpende hand kunnen bieden of misschien is een gift overbodig omdat er in het
andere mogelijkheden zijn. Denk bijvoorbeeld aan een aanmelding schuldhulpverlening en/of naar de voedselbank.
Artikel 6 Afwijken van de beleidsregels
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-331163.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.