Beleidsregels vrijlating giften en schadevergoedingen Dronten 2024

 

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Dronten,

 

gelet op artikel 1:3 van de Algemene wet Bestuursrecht;

 

gelet op artikel 17 en 31, lid 2, onderdeel l en m van de Participatiewet;

 

overwegende dat het wenselijk is om beleidsregels vast te stellen over de vrijlating van

giften en schadevergoedingen;

 

B E S L U I T:

 

vast te stellen de hierna volgende Beleidsregels vrijlating giften en schadevergoedingenDronten 2024

Artikel 1 Begrippen

  • 1.

    In deze beleidsregels gebruiken we verschillende begrippen. Deze begrippen betekenen

  • hetzelfde als de begrippen die in de wetten staan, waarop deze beleidsregels zijn gebaseerd.

  • 2.

    In deze beleidsregels verstaan we onder gift: een ontvangst in geld of in natura uit vrijgevigheid van derden (personen of instellingen). Er is in ieder geval geen sprake van een gift, wanneer er een terugbetalingsverplichting en/of enige vorm van tegenprestatie en/of verplichtend karakter is. Een ontvangst waarvan de herkomst niet te controleren is, merken wij niet aan als gift.

Artikel 2 Doelgroep

Deze beleidsregels gelden voor inwoners die maandelijks een uitkering voor

levensonderhoud Participatiewet ontvangen.

Artikel 3 Vrijlating giften

  • 1.

    Wij laten giften vrij tot een bedrag van € 1.200 per kalenderjaar.

  • 2.

    Het bedrag genoemd onder lid 1 geldt zowel voor een alleenstaande (ouder) als voor gehuwden/samenwonenden.

  • 3.

    Als de gift is verstrekt in natura, stellen wij de waarde van deze gift vast op de waarde in het economische verkeer.

  • 4.

    Wij laten giften (zonder maximumbedrag) vrij als deze zijn gegeven:

    • a.

      voor het verbeteren van de arbeidsmarktpositie; of

    • b.

      door een erkende liefdadigheidsorganisatie; of

    • c.

      door de voedselbank en/of andere plaatselijke organisaties; of

    • d.

      voor het aflossen van problematische schulden, voor zover deze schulden zijn ontstaan in een periode vóór aanvang van de bijstandsverlening; of

    • e.

      door een werkgever aan een werknemer en als de gift onbelast is.

Artikel 4 Vrijlating schadevergoedingen

  • 1.

    Wij laten de volgende schadevergoedingen vrij:

    • a.

      materiële schadevergoeding. U moet de schadevergoeding wel besteden aan het herstel van de schade.

    • b.

      immateriële schadevergoeding tot de voor u geldende vermogensgrens (volgens artikel 34 Participatiewet). Als de vergoeding hoger is, dan korten wij 2/3 van het meerdere bedrag. Daarbij houden wij rekening met de hoogte en aard van de ontvangen immateriële schadevergoeding, de bijzondere bestemming en de individuele situatie. Wij merken een schadevergoeding die is bedoeld voor verlies aan verdienvermogen aan als inkomen over de periode waarop de vergoeding betrekking heeft.

Artikel 5 Melden ontvangst gift of schadevergoeding

U moet de ontvangst van elke gift en/of schadevergoeding bij ons melden.

Artikel 6 Afwijken van de beleidsregels

Als toepassing van deze beleidsregels voor u gevolgen heeft die niet in verhouding staan tot

de doelen die met deze beleidsregels worden nagestreefd, kunt u de gemeente vragen de

hardheidsclausule toe te passen.

Artikel 7 Intrekking, inwerkingtreding en citeertitel

  • 1.

    De Beleidsregels vrijlating giften en schadevergoedingen Dronten 2022 worden ingetrokken.

  • 2.

    Deze beleidsregels treden, met terugwerkende kracht, in werking per 1 januari 2024.

  • 3.

    Deze beleidsregels worden aangehaald als Beleidsregels vrijlating giften en schadevergoedingen Dronten 2024.

     

Dronten, 16 juli 2024

J.D. Pruim

Secretaris

drs. J.P. Gebben

Burgemeester

Toelichting

Artikel 1 Begrippen

Op 23 augustus 2021 deed de Centrale Raad van Beroep (hierna: CRvB) uitspraak in de

zaak van de gemeente Wijdemeren. De zaak gaat over het omgaan met de structurele

ontvangst van boodschappen bij de vaststelling van de hoogte van de bijstand.

 

De CRvB oordeelt dat boodschappen niet als giften zijn aan te merken. Giften zijn

middelen en van middelen is slechts sprake als de persoon daar vrij over kan beschikken. Voor ontvangen boodschappen geldt dit niet. De persoon kan namelijk niet zelf over het - met de ontvangen boodschappen gemoeide - bedrag beschikken en hij kan deze ook niet alsnog te gelde maken. Immers kan je het bedrag voor de boodschappen niet gebruiken voor iets anders. Er zijn al boodschappen voor gekocht en die kan je niet weer verkopen. Het kan ook gaan om een andere gift in natura, zoals de betaling van zorgkosten of een vliegticket door iemand anders.

 

Dat is anders bij de schenking van goederen zoals bij een auto. Iemand kan dan zelf bepalen of hij de auto houdt of verkoopt.

 

Wel zou het ontvangen van boodschappen een substantiële kostenbesparing kunnen opleveren. In dat geval kan de bijstand hierop worden afgestemd met toepassing van artikel 18, lid 1 Participatiewet.

 

Vervolgvraag is of aan het ontvangen van voedselpakketten van de voedselbank dezelfde

consequenties moeten worden verbonden. De CRvB wijst erop dat de verstrekkingen vanuit

de voedselbanken verschillen van de structurele en onvoorwaardelijke ontvangst van

boodschappen in bovenstaande casus. Bij de ondersteuning vanuit de voedselbanken gaat

het om noodhulp. Betrokkenen worden daarom door de voedselbanken voorafgaand, maar

ook daarna periodiek, financieel beoordeeld. Daarbij gaat het om in beginsel tijdelijke ondersteuning.

 

Wanneer de herkomst van een betaling niet verifieerbaar is (bijvoorbeeld bij kasstortingen), wordt deze niet als gift aangemerkt en vindt er ook geen vrijlating plaats. Middelen waarvan de herkomst niet duidelijk is worden altijd als inkomsten beschouwd.

 

Artikel 2 Doelgroep

De beleidsregels zijn alleen van toepassing op personen die een maandelijkse uitkering voor levensonderhoud (algemene bijstand) ontvangen.

 

De beleidsregels zijn niet van toepassing op personen die bijzondere bijstand ontvangen of aanvragen.

 

Artikel 3 Vrijlating giften

Lid 1

Met het bedrag van € 1.200 per kalenderjaar zijn wij in lijn met verwachte landelijke wetgeving over vrijlating van giften.

 

Wanneer iemand gedurende een jaar minder dan € 1.200 aan giften heeft ontvangen, dan mag het restant niet meegenomen worden naar het volgende jaar.

 

Ook als de uitkering later in het kalenderjaar is toegekend, geldt het bedrag van € 1.200.

 

Lid 2 en 3

Geen verdere uitleg.

 

Lid 4

Er zijn verschillende redenen om een gift (zonder maximumbedrag) vrij te laten. Deze hebben betrekking op het verbeteren van de kansen om betaald werk te vinden, bijvoorbeeld rijlessen of studiekosten.

 

Bij onderdeel d gaat het om een gift die wordt ontvangen ter afbetaling van een problematische schuld. Een schuld is in ieder geval problematisch als op het

moment van aanvang van de bijstandsverlening een negatief vermogen is vastgesteld en er

een aantoonbare terugbetalingsverplichting rust op deze schulden, waarvan de termijn is

overschreden. Wij vragen wel bewijsstukken bij u op zodat wij kunnen controleren dat de gift is besteed aan het aflossen van de schuld.

 

Onderdeel e heeft bijvoorbeeld betrekking op een kerstpakket of tegoedbon die een werkgever incidenteel geeft aan zijn werknemers.

 

Artikel 4 Vrijlaten schadevergoedingen

Een schadevergoeding voor verlies aan verdienvermogen moet worden aangemerkt als

inkomen. Deze vergoeding is namelijk bedoeld voor de kosten van het levensonderhoud. Het vervangt het inkomen dat door de toegebrachte schade geheel of gedeeltelijk niet meer kan worden verdiend. De bijstand hoeft daarop slechts aan te vullen. Dit deel van de

schadevergoeding moet worden toegerekend aan de periode waarop deze vergoeding

betrekking heeft. Daarbij wordt de leeftijd op het moment van het ontstaan van de immateriële schadevergoeding en de statistische eindleeftijd in aanmerking genomen, waarbij de toerekening per kalendermaand plaatsvindt.

 

Een vergoeding voor materiële schade is bedoeld voor herstel van geleden schade. Er moet

vervanging of reparatie plaatsvinden van goederen. Daarom wordt deze vergoeding vrijgelaten.

 

Artikel 5 Melden ontvangst gift of schadevergoeding

De verplichting tot het geven van inlichtingen is vastgelegd in artikel 17 Participatiewet.

Daarnaast geeft het de gemeente ook de kans om vroeg te reageren op een mogelijke

financiële noodsituatie. Als een inwoner melding maakt van de gift kunnen wij onderzoeken

of wij een helpende hand kunnen bieden of misschien is een gift overbodig omdat er in het

andere mogelijkheden zijn. Denk bijvoorbeeld aan een aanmelding schuldhulpverlening en/of naar de voedselbank.

 

Artikel 6 Afwijken van de beleidsregels

Geen verdere uitleg.

 

Artikel 7 Intrekking, inwerkingtreding en citeertitel

Geen verdere uitleg.

Naar boven