Gemeenteblad van Zoeterwoude
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Zoeterwoude | Gemeenteblad 2024, 330517 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Zoeterwoude | Gemeenteblad 2024, 330517 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Bomenverordening 2024 Gemeente Zoeterwoude
Hoofdstuk 1: Algemene bepalingen
In deze verordening wordt verstaan onder:
Bomen Effect Analyse (BEA): Als in de buurt van een boom bouw-, aanleg-, of herinrichtingsprojecten plaatsvinden kan dit effect hebben op de boom. Een Bomen Effect Analyse is een gestandaardiseerde methode om het effect van de bouw op de boom te beoordelen. Een boomtechnisch deskundige voert de BEA uit, volgens de richtlijnen van het Handboek Bomen van het Norminstituut Bomen;
Boomstructuur: Een lijn- of vlakvormige groep bomen die als eenheid te herkennen is. De gemeente vindt deze structuren belangrijk en heeft deze daarom opgenomen op een structurenkaart. Een boomstructuur heeft een natuurwaarde of ruimtelijke functie, bijvoorbeeld in een (weg)berm of langs het water, of in een park. Dit kan een hoofdstructuur zijn, of een groene verbinding door het dorp. De structuur kan ook een historische oorsprong hebben in de geschiedenis van Zoeterwoude;
Natuurwaarde: De waarde die een boom heeft omdat deze belangrijk is voor het voortbestaan van bepaalde planten en dieren. Het gaat hierbij om een structurele functie voor een bepaalde dier- of plantensoort. Bijvoorbeeld als groeiplaats voor een bijzondere kortsmossoort, of als vaste verblijfplaats voor vleermuizen. Ook een streekeigen boomsoort kan als autochtoon plantmateriaal belangrijk zijn voor de omgeving.
Openbaar toegankelijke ruimte: in het geval van houtopstanden is het een plaats die voor het publiek toegankelijk is. Hieronder vallen ook privéterreinen die niet zijn afgegrensd van de openbare ruimte door inrichting, beplanting of begroeiing. Deze terreinen zijn feitelijk openbaar zoals beschreven in de Wegenverkeerswet. Een voorbeeld hiervan is een parkeerplaats bij een flatgebouw. Als er een slagboom of een hek voor staat is het terrein niet openbaar;
In Zoeterwoude is de afstand tot de erfgrens voor bomen, hoger dan 6 meter, 2 meter. Voor bomen tot 6 meter is de afstand tot de erfgrens 1 meter. Voor heggen en heesters is de afstand 0,5 m.
Hoofdstuk 2 Aanwijzingen beschermwaardige bomen en structuren
Artikel 2.2 Aanwijzing beschermwaardige bomen
Alle aanwezige bomen binnen de door het college aangegeven boomstructuren op de groenstructuurkaart met een stamdiameter van 25 cm of meer zijn beschermwaardig. De bomen worden beschermwaardig geacht op basis van één of meer van de volgende aanwijscriteria zoals omschreven in bijlage B van het bomenbeleidsplan Zoeterwoude:
Hoofdstuk 3 Activiteiten met betrekking tot bomen
Artikel 3.1 Activiteiten met betrekking tot bomen
Deze paragraaf gaat over de activiteiten die een negatieve invloed hebben op de bomen in gemeente Zoeterwoude. Deze activiteiten omvatten:
Artikel 3.4 Indienen aanvraag kapvergunning voor beschermwaardige bomen
De aanvrager levert bij de aanvraag in ieder geval de volgende stukken en documenten:
Een rapport van een boomveiligheidscontrole, uitgevoerd door een boomtechnisch deskundige, bij beschermwaardige bomen vanaf 50 cm diameter, gemeten op 130 cm boven maaiveld. Wanneer de vergunning voor vellen wordt aangevraagd omdat daarmee letsel of ernstige schade wordt voorkomen moet een boomveiligheidscontrole worden uitgevoerd. Het letsel of ernstige schade moet het mogelijke gevolg zijn van een teruglopende conditie..
Artikel 3.6 Herplanten bij vergunning;
In gevallen waar herplant niet binnen één jaar mogelijk is of uitstel een beter eindresultaat oplevert, kan het college, in afwijking van lid 1, op verzoek van de aanvrager, een maatwerkvoorschrift aan de vergunning verbinden. Dit is bijvoorbeeld denkbaar als het vellen plaatsvindt om een gebiedsontwikkeling mogelijk te maken. In het maatwerkvoorschrift is het mogelijk de herplantingstermijn met maximaal 3 jaar ter verruimen. De aanvrager die verzoekt om een maatwerkvoorschrift voor de herplanttermijn, onderbouwt het verzoek. Daarbij dient de aanvrager in elk geval een compensatieplan in, conform artikel 3.10.
Indien een plicht tot herplant wordt opgelegd dan dient de vervangende herplant tenminste drie jaar, te rekenen vanaf de aanplant, voldoende nazorg te krijgen. Wanneer de herplant niet aanslaat, dient deze binnen een jaar te worden vervangen op de aangegeven manier. Voor elke nieuwe vervanging geldt opnieuw drie jaar nazorg, te rekenen vanaf de aanplant.
Artikel 3.9 Herplant-/instandhoudingsplicht bij vellen zonder vereiste vergunning
Voor het vellen, verwijderen op andere wijze teniet doen van een beschermwaardige boom is een vergunning nodig. Als deze niet is afgegeven en de boom toch geveld wordt zal het college herplant opleggen. Indien herplant niet mogelijk is zal de gemeente financiële compensatie eisen. De financiële compensatie is voor rekening van de eigenaar van de grond waar de boom op staat of de persoon die verantwoordelijk is voor de tenietdoening. De hoogte van de financiële compensatie is gelijk aan de vervangingswaarde. Bij bomen wordt de hoogte van de financiële compensatie bepaald op basis van de richtlijnen van de Nederlandse Vereniging van Taxateurs van Bomen (NVTB). De financiële compensatie wordt gestort in het herplantfonds. Naast de financiële compensatie zal het college het verplichten om de boom te herplanten. De herplantplicht wordt verder geregeld in artikel 3.6
Indien een boom waarop een vergunningsplicht als bedoeld in artikel 3.2 van toepassing is, in het voortbestaan ernstig wordt bedreigd, kan het college aan de zakelijk gerechtigde van de grond waarop zich de boom bevindt dan wel aan degene die op een andere manier als aansprakelijke aan te wijzen is, de verplichting opleggen om overeenkomstig de door hen te geven aanwijzingen binnen een door hen te stellen termijn voorzieningen te treffen, waardoor die bedreiging wordt weggenomen.
Hoofdstuk 4 Beheer en onderhoud
Artikel 4.1 Toegelaten activiteiten aan bomen
Activiteiten aan bomen zijn toegestaan als deze bijdragen aan de doelstellingen zoals benoemd in het Bomenbeleidsplan Zoeterwoude 2024 of als instandhouding niet verantwoord is vanwege kans op letsel of schade aan personen of goederen. Tot deze activiteiten behoren:
activiteiten die betrekking hebben op het kappen van doorgeschoten wortels van bomen van naastgelegen percelen op eigen terrein, in het kader van burenrecht (Burgerlijk Wetboek 5:44 lid 2). De maximale diameter van de te kappen wortels mag niet groter zijn dan 5 centimeter, en het kappen moet haaks op de wortelrichting gebeuren, om onherstelbare schade (Burgerlijk Wetboek 6:162) en daarmee risicovolle situaties aan de boom te voorkomen;
Als sprake is van een dode/terminale/onstabiele boom die direct gevaar oplevert voor bebouwing, bewoners, gebruikers van het perceel of weggebruikers, kan deze met spoed (binnen een dag) gekapt moeten worden.
De burgemeester kan hiervoor toestemming geven, in het kader van de openbare orde en veiligheid.
Artikel 4.3 Bestrijding boomziekten
Als op een erf of terrein één of meer bomen aanwezig zijn die volgens het college gevaar opleveren voor het verspreiden van een boomziekte of voor vermeerdering van de ziekteverspreiders zoals insecten, is de rechthebbende die daarvoor door het college is aangeschreven verplicht binnen de daarvoor gegeven termijn:
Artikel 4.4 kabel en/of leidingwerkzaamheden in de nabijheid van bomen
De schade aan bomen wordt achteraf vastgesteld op basis van de Richtlijnen NVTB (Nederlandse vereniging van taxateurs van bomen). De aansprakelijkheidsstelling voor de schade vindt plaats conform het civiele aansprakelijkheidsrecht. Het totale schadebedrag wordt opgebouwd uit de getaxeerde schade inclusief taxatiekosten, beredderingskosten en overige bijkomende kosten zoals voor verhalen van schade.
Artikel 4.5 activiteiten in de nabijheid van bomen
Als in de nabijheid van gemeentelijke bomen werkzaamheden gaan plaatsvinden die mogelijk een negatief effect hebben op de boom, is de uitvoerder verplicht een Boom Effect Analyse op te stellen van en voorafgaand aan de werkzaamheden. Het is verplicht de daaruit voortvloeiende maatregelen met betrekking tot bescherming van de boom op te volgen.
Bij aangerichte schade ten gevolge van het uitvoeren van werkzaamheden, en/of de aanleg, instandhouding en opruiming van werken in de nabijheid van bomen, laat gemeente Zoeterwoude het herstel verrichten door een door de gemeente geselecteerde aannemer. De marktconforme kosten worden aan de uitvoerder doorberekend. De uitvoerder wordt hiervan vooraf (schriftelijk of per mail) op de hoogte gebracht door de gemeente Zoeterwoude;
De schade aan bomen wordt achteraf vastgesteld op basis van de Richtlijnen NVTB (Nederlandse vereniging van taxateurs van bomen). De aansprakelijkheidsstelling voor de schade vindt plaats volgens het civiele aansprakelijkheidsrecht. Het totale schadebedrag wordt opgebouwd uit de getaxeerde schade inclusief taxatiekosten, beredderingskosten en overige bijkomende kosten zoals voor verhalen van schade.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-330517.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.