Gemeenteblad van Tilburg
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Tilburg | Gemeenteblad 2024, 330500 | gemeenschappelijke regeling |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Tilburg | Gemeenteblad 2024, 330500 | gemeenschappelijke regeling |
Wijziging Gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant
De colleges van burgemeester en wethouders van de gemeenten Alphen-Chaam, Altena, Baarle-Nassau, Bergen op Zoom, Breda, Dongen, Drimmelen, Etten-Leur, Geertruidenberg, Gilze en Rijen, Goirle, Halderberge, Hilvarenbeek, Loon op Zand, Moerdijk, Oisterwijk, Oosterhout, Roosendaal, Rucphen, Steenbergen, Tilburg, Waalwijk, Woensdrecht en Zundert;
dat het bestuur van de veiligheidsregio daarnaast secundair tot doel heeft om te zorgen voor een efficiënte en kwalitatief hoogwaardige organisatie van de brandweerzorg, de geneeskundige hulpverlening, de gemeenschappelijke meldkamer en de rampenbestrijding en crisisbeheersing onder één regionale bestuurlijke regie;
de toestemming van de gemeenteraden van Alphen-Chaam, Altena, Baarle-Nassau, Bergen op Zoom, Breda, Dongen, Drimmelen, Etten-Leur, Geertruidenberg, Gilze en Rijen, Goirle, Halderberge, Hilvarenbeek, Loon op Zand, Moerdijk, Oisterwijk, Oosterhout, Roosendaal, Rucphen, Steenbergen, Tilburg, Waalwijk, Woensdrecht en Zundert overeenkomstig artikel 1, tweede en derde lid van de Wet gemeenschappelijke regelingen;
de Gemeenschappelijke Regeling Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant te wijzigen waardoor deze als volgt komt te luiden:
Gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
In deze regeling wordt verstaan onder:
crisisbeheersing; het geheel van maatregelen en voorzieningen, met inbegrip van de voorbereiding daarop, dat het gemeentebestuur of het bestuur van een veiligheidsregio in een crisis treft ter handhaving van de openbare orde, indien van toepassing in samenhang met de maatregelen en voorzieningen die op basis van een bij of krachtens enige andere wet toegekende bevoegdheid ter zake van een crisis worden getroffen;
Hoofdstuk 2 Belangen, taken en bevoegdheden
De veiligheidsregio behartigt de belangen van de deelnemende gemeenten op de volgende terreinen:
Artikel 5 Taken veiligheidsregio
Ter behartiging van de in artikel 4 genoemde belangen is de veiligheidsregio, gelet op de artikelen 10, 14, 15, 16 en 17 van de Wet veiligheidsregio’s en artikel 6, tweede lid van de Wet publieke gezondheid belast met de volgende wettelijke taken:
het zorg dragen voor de voorbereiding op de bestrijding van een epidemie van een infectieziekte behorend tot groep A, als bedoeld in artikel 1 onder e Wet publieke gezondheid alsmede op de bestrijding van een nieuw subtype humaan influenzavirus, waarbij ernstig gevaar voor de volksgezondheid bestaat.
De uitoefening van de in het derde lid bedoelde taken en bevoegdheden geschiedt op basis van een dienstverleningsovereenkomst tussen de veiligheidsregio en de gemeente of gemeenten die het aangaat. In deze dienstverleningsovereenkomst wordt neergelegd welke prestaties de veiligheidsregio zal leveren, de kosten die integraal bij de betreffende gemeente(n) in rekening worden gebracht en de voorwaarden waaronder tot uitvoering van de taken en bevoegdheden wordt overgegaan.
Artikel 8 Taken en bevoegdheden Algemeen Bestuur
Het Algemeen Bestuur kan besluiten tot oprichting van of deelneming in stichtingen, maatschappen, vennootschappen, verenigingen, coöperaties en onderlinge waarborgmaatschappijen. Het Algemeen Bestuur kan slechts daartoe besluiten indien dat in het bijzonder aangewezen moet worden geacht voor de behartiging van het daarmee te dienen openbaar belang. Het besluit wordt niet genomen dan nadat de raden van de deelnemende gemeenten een ontwerpbesluit is toegezonden en in de gelegenheid zijn gesteld hun wensen en bedenkingen ter kennis van het Algemeen Bestuur te brengen.
Artikel 9 Werkwijze Algemeen Bestuur
De hoofdofficier van justitie en een vertegenwoordiger van de waterschappen, die door de voorzitters van de waterschappen, die binnen het grondgebied van de veiligheidsregio zijn gelegen, uit hun midden, is aangewezen, en de algemeen directeur veiligheidsregio worden in ieder geval uitgenodigd deel te nemen aan de vergadering. Deze functionarissen mogen deelnemen aan de beraadslaging, maar hebben geen stemrecht.
De overige leden van de Veiligheidsdirectie, als bedoeld in artikel 20, tweede lid, onder a of de aangewezen vervangers kunnen door de voorzitter worden uitgenodigd deel te nemen aan de vergadering. De voorzitter nodigt andere functionarissen wier aanwezigheid in verband met de te behandelen onderwerpen van belang is uit deel te nemen aan de vergadering. De leden van de Veiligheidsdirectie en de andere genodigde functionarissen mogen deelnemen aan de beraadslaging, maar hebben geen stemrecht.
Artikel 12 Besluitvorming Algemeen Bestuur
In afwijking van het tweede lid bedraagt, voor besluiten tot vaststelling van de begroting, begrotingswijzigingen, jaarrekening en het beleidsplan als bedoeld in artikel 14 van de Wet veiligheidsregio’s, het aantal stemmen dat elk lid van het Algemeen Bestuur kan uitbrengen, één stem per 50.000 inwoners of een gedeelte daarvan, van de gemeente die door het lid wordt vertegenwoordigd.
Een voorstel tot vaststelling van de begroting, begrotingswijzigingen, jaarrekening en het beleidsplan als bedoeld in artikel 14 van de Wet veiligheidsregio’s wordt aangehouden, indien de stemming met één stem per 50.000 vertegenwoordigde inwoners of een gedeelte daarvan, een ander besluit oplevert c.q. zou opleveren dan een stemming met één stem voor elk lid van het Algemeen Bestuur.
In een situatie als bedoeld in het vorige lid wordt het voorstel tot vaststelling binnen de periode van één maand opnieuw voor besluitvorming aangeboden, waarbij elk lid van het Algemeen Bestuur één stem per 50.000 vertegenwoordigde inwoners of een gedeelte daarvan uit kan brengen. Op het aldus genomen besluit is het vorige lid niet van toepassing.
Artikel 13 Samenstelling Dagelijks Bestuur
Het Dagelijks Bestuur bestaat uit de voorzitter, de plaatsvervangend voorzitter en tenminste drie en ten hoogste vijf andere leden, aan te wijzen door en uit het Algemeen Bestuur met in achtneming van het bepaalde in artikel 15. Het Algemeen Bestuur houdt bij de samenstelling rekening met een representatieve vertegenwoordiging vanuit de deelnemende gemeenten.
Artikel 14 Taken en bevoegdheden Dagelijks Bestuur
Het Dagelijks Bestuur is belast met en bevoegd tot:
het nemen van besluiten namens het openbaar lichaam, het Dagelijks Bestuur, of het Algemeen Bestuur rechtsgedingen, bezwaarprocedures of administratief beroepsprocedures te voeren of handelingen ter voorbereiding daarop te verrichten, tenzij het Algemeen Bestuur, voor zover het het bestuur aangaat, in voorkomende gevallen anders beslist;
Hoofdstuk 9 Financiële bepalingen
Artikel 27 Kaders en begroting
Voor zover de bijdragen opgenomen in de ontwerpbegroting worden berekend aan de hand van de inwoneraantallen van de gemeenten, wordt uitgegaan van het aantal inwoners volgens de door het Centraal Bureau voor de Statistiek openbaar gemaakte bevolkingscijfers per 1 januari van het jaar, voorafgaande aan dat, waarvoor de bijdrage verschuldigd is.
De beheerder van de in het vorige lid aan te wijzen archiefbewaarplaats oefent overeenkomstig de regeling als bedoeld in het eerste lid toezicht uit op het beheer van de archiefbescheiden van de veiligheidsregio en haar organen, voor zover deze archiefbescheiden niet zijn overgebracht naar een archiefbewaarplaats.
Hoofdstuk 11 Toetreding, uittreding, wijziging en opheffing
Toetreding tot deze regeling is slechts mogelijk na wijziging van de indeling van gemeenten in regio´s als bedoeld in artikel 8 van de Wet veiligheidsregio´s.
De regeling kan worden gewijzigd bij daartoe strekkende besluiten van tenminste tweederde van de deelnemende gemeenten.
Artikel 34 Duur van de regeling
De gemeenschappelijke regeling wordt getroffen voor onbepaalde tijd.
Artikel 36 Toezending en bekendmaking
Het gemeentebestuur van de gemeente Tilburg draagt zorg voor bekendmaking van het besluit tot vaststelling van de regeling, van de besluiten tot wijziging en opheffing van de regeling en van besluiten tot toetreding en uittreding in het door dat gemeentebestuur uitgegeven gemeenteblad.
Aldus vastgesteld, met in achtneming van artikel 32 van deze regeling door van de colleges van burgemeester en wethouders van de gemeenten Alphen-Chaam, Altena, Baarle-Nassau, Bergen op Zoom, Breda, Dongen, Drimmelen, Etten-Leur, Geertruidenberg, Gilze en Rijen, Goirle, Halderberge, Hilvarenbeek, Loon op Zand, Moerdijk, Oisterwijk, Oosterhout, Roosendaal, Rucphen, Steenbergen, Tilburg, Waalwijk, Woensdrecht en Zundert;
de voorzitter,
Th.L.N. Weterings
de secretaris,
A.C.. Trijselaar
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-330500.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.