Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Amsterdam tot wijziging van de Subsidieregeling Buurtbanen Amsterdam 2021 in verband met het voortzetten van de stedelijke Buurtbanen (Wijzigingsbesluit Subsidieregeling Buurtbanen Amsterdam 2021 (Voortzetten stedelijke Buurtbanen))

Het college van burgemeester en wethouders van Amsterdam,

 

gelet op artikel 3 van de Algemene Subsidieverordening Amsterdam 2023 (ASA 2023),

 

overwegende dat het wenselijk is om vanaf 2024 stedelijk ruimte te bieden voor circa 26 Buurtbanen, met inzet van actieve bewoners met een groot netwerk in de buurt, gericht op buurtopbouw van binnenuit en op persoonlijke professionele ontwikkeling;

 

besluit:

Artikel I – Wijziging Subsidieregeling Buurtbanen Amsterdam 2021

De Subsidieregeling Buurtbanen Amsterdam 2021 wordt als volgt gewijzigd:

 

  • a.

    In het intitulé wordt “artikel 3 van de Algemene Subsidieverordening Amsterdam 2013 (ASA 2013)” vervangen door “artikel 8a, eerste lid, onder a, van de Participatiewet, artikel 1.5, achtste lid, en artikel 2.1, vierde lid, van de Re-integratieverordening Participatiewet en artikel 3 van de Algemene Subsidieverordening Amsterdam 2023 (ASA 2023)” en wordt na “het (gewijzigde) initiatiefvoorstel 'Van buurtwerk naar betaald werk'” ingevoegd: , alsmede de Raadsinformatiebrief Doorontwikkeling gesubsidieerd werk in Amsterdam; opvolgen motie 272 d.d. 19 juli 2023 van raadslid Bentoumyac.s, d.d. 28 november 2023.

  • b.

    Artikel 1 - Begripsomschrijvingen wordt gewijzigd als volgt:

    • 1.

      In onderdeel b wordt ‘2013’ telkens gewijzigd in: 2023;

    • 2.

      In onderdeel c wordt ‘Buurtbaan’ vervangen door: stedelijke Buurtbaan;

    • 3.

      Na onderdeel h wordt onder vervanging van de punt in onderdeel h door een puntkomma een onderdeel toegevoegd, dat luidt:

      • i.

        minimumloon: bedrag, genoemd in artikel 8, eerste lid, onder b, van de Wet minimumloon en minimumvakantiebijslag.

  • c.

    In het opschrift en de tekst van artikel 2 - Toepasselijkheid Algemene Subsidieverordening Amsterdam 2013 wordt ‘2013’ telkens gewijzigd in: 2023.

  • d.

    In artikel 3 - Doel subsidieregeling wordt na ‘2 september 2021’ ingevoegd: , en de Raadsinformatiebrief ‘Doorontwikkeling gesubsidieerd werk in Amsterdam; opvolgen motie 272 d.d. 19 juli 2023 van raadslid Bentoumya c.s.’, d.d. 28 november 2023.

  • e.

    In artikel 4 – Subsidiabele activiteit wordt na ‘een stadsdeel’ toegevoegd: of stadsgebied.

  • f.

    De artikelen 5 en 6 komen komt te luiden:

Artikel 5 – Hoogte subsidie stedelijke Buurtbaan

  • 1.

    De subsidie bedraagt € 72.000, inclusief eventueel verschuldigde btw, in geval van een dienstverband van 24 maanden met een arbeidsduur van 30 uur per week of meer. De subsidie wordt naar rato aangepast indien de looptijd van het dienstverband korter dan twee jaar is of de arbeidsduur minder dan 30 uur per week bedraagt.

  • 2.

    Het bedrag genoemd in het eerste lid wordt met ingang van elk kalenderjaar verhoogd met het percentage waarmee het minimumloon bij aanvang van dit jaar is gestegen ten opzichte van het minimumloon bij aanvang van het voorafgaande jaar, en afgerond op een veelvoud van € 240.

  • 3.

    Het gewijzigde bedrag en de dag waarop de wijziging ingaat, worden door of namens het college medegedeeld in het Gemeenteblad. Na wijziging van het bedrag worden al verleende subsidies voor de resterende duur van de Buurtbaan naar rato verhoogd.

Artikel 6 - Aantal stedelijke Buurtbanen

  • 1.

    Per stadsdeel, dan wel stadsgebied, kunnen gelijktijdig ten hoogste de volgende aantallen stedelijke Buurtbanen met een subsidie in stand worden gehouden:

    • a.

      3 Buurtbanen in Centrum;

    • b.

      3 Buurtbanen in Nieuw-West;

    • c.

      3 Buurtbanen in Noord;

    • d.

      3 Buurtbanen in Oost;

    • e.

      3 Buurtbanen in West;

    • f.

      3 Buurtbanen in Zuid;

    • g.

      3 Buurtbanen in Zuidoost;

    • h.

      1 Buurtbaan in Weesp.

  • 2.

    Indien financieel ruimte is geschapen voor het realiseren van een of meer extra stedelijke Buurtbanen in een stadsdeel, kan het college hiervoor in afwijking van het vorige lid subsidie verlenen.

  • 3.

    Per stadsdeel en stadsgebied wordt online inzichtelijk gemaakt of er actueel ruimte bestaat om een nieuwe stedelijke Buurtbaan te realiseren en op welke termijn hiervoor ruimte wordt verwacht. Dit gebeurt op de webpagina met de URL https://www.amsterdam.nl/subsidies/subsidieregelingen/subsidie-buurtbaan/.

  • 4.

    Bij wijziging van de URL, genoemd in het vorige lid, worden de gewijzigde URL en de dag waarop de wijziging ingaat, door of namens het college bekendgemaakt in het Gemeenteblad.

     

  • g.

    In artikel 8 - Bij de aanvraag in te dienen gegevens wordt ‘In aanvulling op artikel 5, tweede lid, van de ASA 2013’ gewijzigd in: In afwijking van artikel 6, tweede lid, van de ASA 2023.

  • h.

    Artikel 9 komt te luiden als volgt:

Artikel 9 – Aanvraag subsidie stedelijke Buurtbaan

  • 1.

    Een subsidieaanvraag voor een stedelijke Buurtbaan in een stadsdeel of stadsgebied kan worden ingediend vanaf twee maanden voordat in dit stadsdeel of stadsgebied ruimte voor een stedelijke Buurtbaan wordt verwacht.

  • 2.

    Aanvragen worden per stadsdeel of stadsgebied in behandeling genomen in de volgorde van ontvangst daarvan.

  • 3.

    Als tijdstip van ontvangst geldt het moment waarop de aanvraag compleet is.

  • i.

    In artikel 10 - Weigeringsgronden wordt ‘artikel 9, tweede lid, van de ASA 2013’ gewijzigd in ‘artikel 8, tweede lid, van de ASA 2023’ en worden na onderdeel c onder vervanging van de punt in onderdeel c door een puntkomma twee onderdelen toegevoegd, die luiden:

    • d.

      in het betreffende stadsdeel of stadsgebied geen ruimte is voor het realiseren van een stedelijke Buurtbaan;

    • e.

      de aanvraag is ingediend, meer dan twee maanden voordat in dit stadsdeel ruimte voor een stedelijke Buurtbaan werd verwacht.

  • j.

    In artikel 11 - Verplichtingen die aan de subsidie kunnen worden verbonden wordt ‘artikel 10 en 11 van de ASA 2013’ vervangen door: artikel 9 en 10 van de ASA 2023.

  • k.

    Artikel 12 komt te luiden:

Artikel 12 - Vaststelling van de subsidie stedelijke Buurtbaan

In aanvulling op artikel 16, eerste lid, van de ASA 2023 worden bij de aanvraag tot vaststelling door de subsidieontvanger stukken ingediend waaruit de duur en de omvang van het dienstverband met de werknemer in het kader van een stedelijke Buurtbaan blijken en wordt een opgave gedaan van loonkosten en andere uitgaven in verband met de stedelijke Buurtbaan.

 

  • l.

    Artikel 13 – Inwerkingtreding en verval vervalt.

Artikel II - Inwerkingtreding

Dit besluit treedt in werking met ingang van 2 september 2024.

Artikel III - Citeertitel

Dit besluit wordt aangehaald als Wijzigingsbesluit Subsidieregeling Buurtbanen Amsterdam 2021 (Voortzetten stedelijke Buurtbanen).

Aldus vastgesteld in de vergadering van 16 juli 2024.

De voorzitter

Femke Halsema

De gemeentesecretaris

Peter Teesink

Toelichting  

Algemeen deel

In vervolg op het raadsinitiatief Van buurtwerk naar betaald werk zijn vanaf zomer 2021 binnen alle stadsdelen meerdere actieve buurtbewoners gestart op een gesubsidieerde Buurtbaan. Deze subsidieregeling die deze Buurtbanen mogelijk maakte had een tijdelijk karakter. Inzet is om door te gaan met stedelijke Buurtbanen waarbij de subsidieregeling een doorlopend karakter heeft. Het doel is door het realiseren van Buurtbanen verspreid over de stad, de sociale basis van buurten te versterken met de inzet van actieve bewoners en hun kennis en ervaringen van de buurt, waarbij zij zich als werknemer kunnen ontwikkelen en door kunnen stromen naar regulier betaald werk. Een werkgever kan met de subsidie een Buurtbaner in dienst nemen en deze Buurtbaan in een stadsdeel 24 maanden in stand houden.

 

Met het voorliggende besluit tot wijziging van de Subsidieregeling Buurtbanen Amsterdam 2o21 krijgt deze regeling een doorlopend karakter. Hiermee ontstaat de mogelijkheid om steeds 22 Buurtbanen in de gemeente in te vullen.

 

Artikelsgewijze toelichting

 

Artikel I – Wijziging Subsidieregeling Buurtbanen Amsterdam 2021

 

Onderdeel a. wijziging Intitulé

Met de subsidieregeling geeft het college mede uitvoering aan de wettelijke re-integratietaak in het kader van de Participatiewet. Hierop wordt de grondslag voor de subsidieregeling aangevuld. Daarnaast wordt verwezen naar de nieuwe Algemene subsidieverordening Amsterdam 2023. De subsidieregeling is voortgekomen uit een raadsinitiatief. Met de wijziging van de regeling wordt uitvoering gegeven aan de raadsinformatiebrief van 28 november 2023 over de doorontwikkeling van gesubsidieerd werk en aan motie 272.23, getiteld ‘Faciliteer en ondersteun sleutelpersonen in Amsterdamse wijken’. Hierop wordt het Intitulé aangevuld.

 

Onderdeel b. Wijziging artikel 1 – Begripsomschrijvingen

De begripsomschrijvingen worden geactualiseerd.

Met het oog op de invoering van extra buurtgerichte banen in een aantal stadsdelen, worden ter onderscheiding hiervan de eerder ingevoerde Buurtbanen die stadsbreed georganiseerd kunnen worden, nu in deze regeling aangeduid als stedelijke Buurtbanen.

In verband met het indexeren van het subsidiebedrag wordt verwezen naar het zogenoemde referentieminimumloon, een wettelijk maandbedrag dat ongeveer gelijk is aan het rechtens geldende bruto minimumloon per maand bij een werkweek van 36 uur per week. Afhankelijk van het aantal werkdagen in een kalenderjaar kan dit maandloon iets afwijken van het referentieminimumloon. Aan de ontwikkeling van het referentieminimumloon zijn onder meer bruto uitkeringen gekoppeld en de loonkostensubsidie Participatiewet. Ook de indexering van de subsidies voor Buurtbanen wordt hieraan gekoppeld.

 

Onderdeel c. Wijziging artikel 2 - Toepasselijkheid Algemene Subsidieverordening Amsterdam 2013

De verwijzingen naar de subsidieverordening worden geactualiseerd.

 

Onderdeel d. Wijziging artikel 3 - Doel subsidieregeling

Deze bepaling is aangevuld met een verwijzing naar de eerder genoemde raadsbrief en motie (zie ook de toelichting bij onderdeel a).

 

Onderdeel e. Wijziging artikel 4 – Subsidiabele activiteit

De tekst wordt geactualiseerd door naast de stadsdelen ook het stadsgebied Weesp te vermelden, dat vanaf 2022 deel uitmaakt van de gemeente Amsterdam.

 

Onderdeel f. Wijziging artikelen 5 en 6 (Hoogte subsidie stedelijke Buurtbaan en Aantal stedelijke Buurtbanen)

Met het nieuwe artikel 5 – Hoogte subsidie stedelijke Buurtbaan is niet langer sprake van een vast en onveranderlijk subsidiebedrag, zoals dit gold vanaf 2021 (€ 60.000 bij een dienstverband van twee jaar met een omvang vanaf 0,8 fte). Het subsidiebedrag is verhoogd op basis van de stijging van het minimumloon sinds 2022 met ca. 20%. In de toekomst wordt het subsidiebedrag jaarlijks geïndexeerd conform het wettelijke minimumloon; ook nadat een subsidie is verleend zal de subsidieaanspraak hierop worden aangepast. De afronding van het tweejarige subsidiebedrag op een veelvoud van € 240 zorgt ervoor dat ook op maandbasis sprake is van een afgerond bedrag (veelvoud van € 10).

 

Waar de subsidie voor Buurtbanen eerder gekoppeld was aan de parttimefactor van het betreffende dienstverband, bestaat nu recht op het volledige subsidiebedrag voor een stedelijke Buurtbaan bij een dienstverband van 30 uur per week. Dit brengt meer eenduidigheid in de subsidie-aanspraak bij een kortere werkweek. De subsidiehoogte hangt niet meer af van de omvang van een volledige werkweek bij de betreffende werkgever, maar alleen van de arbeidsduur van de werknemer. In de praktijk hebben bijna alle Buurtbaners een dienstverband voor 32 uur per week; alleen bij uitzondering, wordt een kortere werkweek afgesproken, bijvoorbeeld omdat iemand minder uren beschikbaar is voor werk.

 

Het nieuwe artikel 6 – Aantal stedelijke Buurtbanen geeft het aantal stedelijke Buurtbanen aan dat gelijktijdig kan worden gerealiseerd, namelijk 22. Per stadsdeel gaat het om drie Buurtbanen en daarnaast om één Buurtbaan in het stadsgebied Weesp. Wanneer in een stadsdeel het genoemde aantal (stedelijke) Buurtbanen is bereikt, kan een subsidie voor een nieuwe Buurtbaan worden toegekend als een of meer van de eerder lopende Buurtbanen afloopt. Medio 2024 was per stadsdeel sprake van de volgende aantallen lopende Buurtbanen: Centrum – 1; Nieuw-West – 5; Noord – 2; Oost – 2; West – 2; Zuid – 3; en Zuidoost – 6. Het aantal lopende Buurtbanen in Zuidoost is inclusief drie plaatsen die met aanvullende middelen zijn gerealiseerd. In Weesp was het nog niet gelukt om tot een Buurtbaan te komen. Met de aanpassing van de subsidieregeling ontstaat er in een aantal stadsdelen direct ruimte voor een nieuwe Buurtbaan (Centrum, Noord, Oost en West, en ook in Weesp). In de andere stadsdelen ontstaat er weer ruimte voor nieuwe plekken als een van de bestaande Buurtbanen afloopt.

 

Waar actueel ruimte bestaat en op welke termijn ruimte voor een nieuwe Buurtbaan wordt verwacht zal online inzichtelijk worden gemaakt voor potentiële kandidaten, werkgevers en andere potentiële belanghebbenden. Dit gebeurt op de subsidiepagina van de gemeente Amsterdam. Aanvragen kunnen worden ingediend vanaf twee maanden voordat in een stadsdeel of stadsgebied ruimte ontstaat voor een nieuwe Buurtbaan. Aanvragen worden per stadsdeel of stadsgebied behandeld op de volgorde waarin zij binnenkomen (zie ook de toelichting bij onderdeel h hieronder).

 

Onderdeel g. Wijziging artikel 8 – Bij de aanvraag in te dienen gegevens

De tekst is geactualiseerd met inachtneming van de ASA 2023.

 

Onderdeel h. Wijziging artikel 9 (Aanvraag subsidie stedelijke Buurtbaan)

Subsidie voor een stedelijke Buurtbaan in een bepaald stadsdeel of Weesp kan worden aangevraagd vanaf twee maanden voordat daar ruimte ontstaat voor een nieuwe Buurtbaan. Wanneer dit het geval is per stadsdeel/stadsgebied online inzichtelijk voor belanghebbenden. Aanvragen worden in behandeling genomen in de volgorde waarin zij compleet zijn ingediend.

 

Onderdeel i. Wijziging artikel 10 – Weigeringsgronden

De verwijzingen naar de algemene subsidieverordening zijn geactualiseerd. Er worden twee weigeringsgronden toegevoegd. Deze houden verband met het maximale aantal Buurtbanen dat geldt voor een stadsdeel/stadsgebied (zie onderdeel f/artikel 6) en met de datum vanaf wanneer een subsidieaanvraag voor een Buurtbaan in een bepaald stadsdeel/stadsgebied kan worden ingediend (zie onderdeel h/artikel 9).

 

Onderdeel j. Wijziging artikel 11 – Verplichtingen die aan de subsidie kunnen worden verbonden

De tekst is geactualiseerd met inachtneming van de ASA 2023.

 

Onderdeel k. Wijziging artikel 12 (Vaststelling van de subsidie stedelijke Buurtbaan)

De tekst is geactualiseerd met inachtneming van de ASA 2023. Hierin is bepaald dat de ontvanger van een eenmalige subsidie uiterlijk twaalf weken na afloop van de activiteiten een aanvraag tot vaststelling van de subsidie bij het college moet indienen (artikel 17, tweede lid, van de ASA 2023). Omdat de duur en omvang van de stedelijke Buurtbaan van belang is voor de vaststelling, is het nodig dat de aanvrager als bewijs hiervoor stukken overlegt.

 

Onderdeel l. Vervallen artikel 13 (Inwerkintreding en verval)

Met het onderhavige wijzigingsbesluit en het herleven van een subsidiemogelijkheid voor (stedelijke) Buurtbanen is deze bepaling niet meer actueel.

 

Artikel II – Inwerkingtreding

De wijziging treedt in werking met ingang van maandag 2 september 2024. Dit gebeurt met het oog op de inrichting van het online aanvraagproces.

Naar boven