Verkeersbesluit

Registratienummer: Z/24/254718 Gemeenteblad: 2024, nr.

Onderwerp: Proactief aanwijzen van twee gereserveerde parkeerplaatsen voor het laden van elektrische voertuigen ter hoogte van Laantje 9 in Wijchen.

 

Burgemeester en wethouders van Wijchen,

 

Gelet op:

• artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW);

• artikel 18 van de WVW;

• artikel 15 van de WVW 1994;

• artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: BABW);

• artikel 24 onder a van het BABW dat in overeenstemming met dit artikel overleg is gevoerd met de verkeersadviseur van politie-eenheid Oost Nederland, district Gelderland-Zuid en dat op 25 januari 2023 positief is geadviseerd.

 

Overwegende dat:

• het Laantje 9 in Wijchen in eigendom, beheer en onderhoud is bij de gemeente Wijchen;

• de gemeente Wijchen het elektrisch rijden wil stimuleren door de realisatie van een dekkend netwerk van openbare oplaadpalen;

• het college van burgemeester en wethouders hiervoor de beleidsstrategie ‘Elektrisch rijden’ gemeente Wijchen op 18 mei 2021 heeft vastgesteld;

• de strategie mede gebaseerd is op de Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL) (NAL) en de Gelders- Overijsselse Regionale Agenda Laadinfrastructuur (GO-RAL);

• de gemeente Wijchen met deze strategie het elektrisch rijden wil faciliteren, met als doel te voorkomen dat een gebrek aan laadinfra als drempel gezien wordt voor de overgang naar elektrisch rijden;

• het college van burgemeester en wethouders de ‘Beleidsregels plaatsing laadinfrastructuur gemeente Wijchen 2023’ heeft vastgesteld op 26 september 2023, met als doel om de verdere uitrol van laadinfrastructuur tot stand te laten komen;

• er een plankaart gemaakt is, met mogelijke locaties voor een openbare oplaadpaal;

• de plankaart inzicht geeft in de behoefte aan het aantal oplaadpalen, dit gebaseerd op prognoses;

• uit de prognoses blijkt dat tot 2025 er voor de gemeente Wijchen 125 oplaadpalen geplaatst zouden moeten worden;

• de gemeente Wijchen vanuit de regionale concessie verplicht is om 10 proactieve laadpalen per jaar te plaatsen (Beleidsregels plaatsing laadinfrastructuur gemeente Wijchen 2023);

• de mogelijke locaties staan aangegeven op de plankaart, waarbij geen onderscheid gemaakt is tussen de oplaadpalen die op verzoek geplaatst worden en de te plaatsen proactieve oplaadpalen;

• inwoners de mogelijkheid hebben gehad om op de voorgestelde locaties voor een oplaadpaal te reageren, dit zowel digitaal als tijdens een inloopavond;

• een oplaadpaal op de plankaart pas geplaatst wordt als er een formele aanvraag voor gedaan is, dit met uitzondering van de proactieve oplaadpalen;

• in de ‘Beleidsregels plaatsing laadinfrastructuur gemeente Wijchen 2023’ eisen zijn opgenomen waarop een proactieve locatie wordt getoetst. De belangrijkste eisen zijn:

- Locaties voor nieuwe laadpalen in de openbare ruimte liggen op grond en eigendom van de gemeente Wijchen;

- Er moet op het trottoir altijd een vrije doorgang van 90 centimeter overblijven;

- Laadpalen worden zodanig geplaatst dat de verkeersveiligheid gewaarborgd is. Dit houdt in dat de laadpaal verkeersdeelnemers het zicht niet mag ontnemen. Daarnaast mag het gebruik van de laadpaal (de doorstroom van) het verkeer niet hinderen;

- Laadpalen worden binnen 25 meter van het elektriciteitsnet (laagspanningsnet) gerealiseerd;

- Laadpalen kunnen alleen worden gerealiseerd tussen twee bestaande parkeervakken. Er worden dus geen parkeervakken (ten koste van bijvoorbeeld groen) aangelegd;

- Laadpalen worden niet binnen 3 meter van brandkranen geplaatst;

• een goede dekking van oplaadinfrastructuur niet alleen belangrijk is voor de bewoners, maar zeker ook voor de bezoekers;

• op de parkeerplaats ter hoogte van Laantje 9 een proactieve oplaadpaal voor het opladen van elektrische voertuigen geplaatst wordt, met de daarbij behorende belangenafweging;

- Er zijn in de omgeving van Laantje 9 nog geen elektrische laadpalen;

- De gemeente Wijchen vindt het wenselijk om een laadpaal te plaatsen in deze omgeving;

  • - De oplaadpaal wordt voor bewoners en bezoekers op een zichtbare locatie geplaatst;

  • - De locatie ligt binnen een gebied met een loopafstand van 250 meter, waar relatief veel woningen staan die geen gelegenheid hebben om op eigen terrein een oplaadvoorziening te realiseren;

  • - Het plaatsen van de oplaadpaal heeft als gevolg dat het gebruik van twee parkeerplaatsen wordt beperkt tot het opladen van elektrische auto’s. Dit brengt een zekere mate van verschuiving in het gebruik van de beschikbare parkeerplaatsen met zich mee;

  • - Dit kan tot gevolg hebben dat een bewoner niet meer op ‘zijn gebruikelijke parkeerplaats’ kan parkeren, maar elders een parkeerplaats moet zoeken;

  • - In de praktijk zal dit naar verwachting van beperkte invloed zijn, aangezien de gebruiker van de oplaadpaal waarschijnlijk nu ook al in dit gebied parkeert;

  • - Bij de gemeente is geen zodanige parkeeroverlast bekend dat het niet mogelijk is om twee parkeerplaatsen te kunnen aanwijzen voor het opladen van elektrische voertuigen;

  • - De locatie is zo gekozen dat er maximaal aan de eisen uit de ‘Beleidsregels plaatsing laadinfrastructuur gemeente Wijchen 2023’ voldaan wordt;

• het de eigenaar of houder van een elektrisch voertuig is toegestaan deze te parkeren op een door het college gereserveerde parkeerplaats voor het opladen van een elektrisch voertuig, indien het voertuig wordt aangesloten aan de oplaadpaal bij de parkeerplaats;

• zonder uitsluiting van brandstofvoertuigen en elektrische voertuigen die niet zijn aangesloten aan de oplaadpaal, een oplaadpaal niet gegarandeerd altijd te gebruiken is voor het opladen van elektrische voertuigen;

• uit de opgedane ervaring blijkt dat als er maar één parkeerplaats aangewezen wordt, deze een zodanig gebruik kent dat al snel de tweede parkeerplaats ook aangewezen moet worden;

• bij iedere oplaadpaal daarom twee parkeerplaatsen aangewezen worden;

• de bruikbaarheid van de weg niet verandert (parkeerdruk blijft gelijk), doordat anders de bestuurder zijn elektrisch voertuig op een andere parkeerplaats zal parkeren;

• de belangen in de voorgaande overwegingen tegen elkaar zijn afgewogen;

• de bovengenoemde maatregel wordt genomen op basis van artikel 2 van de WVW 1994:

- lid 1: a. het verzekeren van de veiligheid op de weg;

- lid 1: b. het beschermen van weggebruikers en passagiers;

- lid 1: c. het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

- lid 1: d. het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer;

- lid 2: a. het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet Milieubeheer.

 

nemen, gelet op het voorgaande, het volgende

 

B E S L U I T:

  • I.

    De op de tekening 00W1762 aangegeven twee openbare parkeerplaatsen t.h.v. Laantje 9 te Wijchen aan te wijzen voor het opladen van elektrische voertuigen door middel van het plaatsen van het verkeersbord E8c (Parkeergelegenheid alleen bestemd voor het opladen van elektrische voertuigen) van bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990), met onderbord OB504 (twee parkeervakken) van bijlage I van het RVV 1990.

  •  

Namens het college van burgemeester en wethouders van Wijchen,

 

Linda Dijkstra

beleidsmedewerker fysieke leefomgeving, team gebiedsinrichting

Datum: 24 juli 2024

 

Bijlage 1: Situatietekening Laantje 9 in Wijchen

Bijlage 2: Advies politie-eenheid Oost-Nederland

 

Bezwaar

Binnen zes weken na de dag dat dit besluit is bekendgemaakt kan een belanghebbende tegen dit besluit een bezwaarschrift indienen bij ons college. De termijn van zes weken begint te lopen op de dag na de publicatie van dit besluit.

 

Het bezwaarschrift moet ondertekend zijn en tenminste bevatten:

• naam en adres van de indiener,

• datum van het bezwaarschrift,

• omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht,

• de gronden van het bezwaar.

 

Heeft u er veel belang bij dat dit besluit niet in werking treedt, dan kunt u een voorlopige voorziening vragen. Het verzoek om een voorlopige voorziening moet u richten aan de Voorzieningenrechter, sector bestuursrecht, Postbus 9030, 6800 EM Arnhem.

Indien u zo’n verzoek indient, moet u bij ons ook een bezwaarschrift indienen. Een kopie van dit bezwaarschrift moet u bij het verzoek om een voorlopige voorziening overleggen.

Voor de behandeling van een verzoek om een voorlopige voorziening is griffierecht verschuldigd.

 

Dit besluit ligt gedurende de termijn van zes weken na de dag van openbare kennisgeving ter inzage in het gemeentehuis bij de balie van de Afdeling Bouwen en Leefomgeving, gevestigd aan de Kasteellaan 27 te Wijchen. U kunt dit besluit inzien gedurende de openingstijden.

 

Een afschrift van dit verkeersbesluit wordt verzonden aan:

• Politie-eenheid Oost-Nederland, team verkeer; de heer M. van Mourik, Postbus 9109, 6500 HL Nijmegen;

• Team Tweestromenland, Teamchef A. Buco;

• Werkorganisatie Druten Wijchen, domein Publiekszaken, Balie Bouwen en Leefomgeving (ter inzagelegging);

• Werkorganisatie Druten Wijchen, domein fysieke leefomgeving, team ruimtelijk beheer.

 

Naar boven