Reglement Burgerlijke stand gemeente Wierden 2024

Burgemeester en wethouders van de gemeente Wierden;

 

Gelet op het bepaalde in artikel 1:16 van het Burgerlijk Wetboek en de artikelen 1 tot en met 4 van het Besluit burgerlijke stand 1994;

 

Besluit:

 

Vast te stellen het Reglement Burgerlijke stand gemeente Wierden 2024.

 

 

 

Artikel 1 Begripsbepalingen

Het reglement verstaat onder:

  • 1.

    Wet: het Burgerlijk Wetboek;

  • 2.

    Besluit: Besluit burgerlijke stand 1994;

  • 3.

    Ambtenaar van de burgerlijke stand: een ambtenaar in dienst van de gemeente of van een andere gemeente als zodanig aangewezen door het college;

  • 4.

    Buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand: een ambtenaar in dienst van de gemeente of van een andere gemeente, of een persoon die geen ambtenaar in de gemeentelijke dienst is, maar als zodanig is aangewezen door burgemeester en wethouders;

  • 5.

    Gemeentehuis: alle huizen die bij besluit van het college als zodanig zijn aangewezen;

  • 6.

    Trouwlocatie: de bij aanwijzing door het college vastgestelde locatie;

  • 7.

    College: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Wierden;

  • 8.

    Het bureau van de burgerlijke stand: het kantoor van team burgerzaken waar de ambtenaar van de burgerlijke stand kantoor houdt.

 

Artikel 2 Ambtenaar van de burgerlijke stand en buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand

 

  • 1.

    Het minimum aan ambtenaren van de burgerlijke stand in dienst bij de gemeente Wierden is twee.

  • 2.

    Het college kan tot ambtenaar van de burgerlijke stand aanwijzen:

    • a.

      beëdigde ambtenaren in dienst van de gemeente Wierden;

    • b.

      beëdigde ambtenaren in dienst van een andere gemeente.

  • 3.

    Het college kan buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand benoemen.

  • 4.

    De buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand, die slechts voor één dag wordt aangewezen, ontvangt geen vergoeding voor de voltrekking van een huwelijk of geregistreerd partnerschap.

  • 5.

    Op verzoek kan voor een specifiek huwelijk een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand worden aangewezen voor één dag mits het een persoon betreft die aangewezen en beëdigd is als buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand in een andere gemeente.

 

Artikel 3 Aanwijzingsperiode

  • 1.

    De ambtenaar van de burgerlijke stand wordt aangewezen voor de maximale duur van de periode dat hij in dienst is van de gemeente.

  • 2.

    De buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand wordt aangewezen voor:

    • a.

      Een periode waarin hij als buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand in dienst is bij de gemeente of;

    • b.

      Het sluiten van een huwelijk of geregistreerd partnerschap, wanneer hiertoe een verzoek door het bruidspaar is ingediend.

  • 3.

    De aanwijzingsperiode voor de ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand en de namen van de ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand zijn vastgelegd in het aanwijsbesluit.

 

Artikel 4 Locaties

  • 1.

    De ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand verrichten hun wettelijke taken in het gemeentehuis of op een daartoe door het college aangewezen locatie.

  • 2.

    De ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand kunnen, voor zover daartoe gewichtige redenen bestaan, elders binnen de gemeente hun wettelijke taken verrichten.

 

Artikel 5 Voorwaarden voor aanwijzing van een eenmalige trouwlocatie

  • 1.

    Het college wijst de eenmalige trouwlocatie aan.

  • 2.

    Het bruidspaar is verantwoordelijk voor het naar behoren inrichten van de locatie. Hieronder wordt tenminste verstaan:

    • a.

      de aanwezigheid van voldoende tafels en stoelen;

    • b.

      voldoende verlichting van de ruimte;

    • c.

      aanwezigheid van een spreekgestoelte;

    • d.

      een aparte ruimte voor de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand waar hij zich kan omkleden, kan terugtrekken en waardevolle materialen kan opbergen;

    • e.

      de aanwezigheid van een toiletvoorziening.

  • 3.

    De tot gemeentehuis aangewezen locatie mag niet leiden tot strijd met de openbare orde of goede zeden.

  • 4.

    De tot gemeentehuis aangewezen locatie dient voor de duur van de huwelijkssluiting voor ieder vrij bereikbaar en toegankelijk te zijn.

  • 5.

    Dekosten voor het gebruik van de locatie worden rechtstreeks door de betreffende accommodatie aan het bruidspaar in rekening gebracht. Dit staat los van de leges die de gemeente Wierden vraagt voor de huwelijksvoltrekking.

  • 6.

    De veiligheid van de aanwezigen dient te zijn gewaarborgd. Bij huwelijksvoltrekkingen waar meer dan 50 personen gelijktijdig in een gebouw (bijvoorbeeld in een schuur) aanwezig zijn, moet vooraf een melding brandveilig gebruik zijn gedaan. Bij huwelijksvoltrekkingen waar 150 personen of meer op overige plaatsen (bijvoorbeeld in een (party)tent) aanwezig zijn, moet vooraf een melding brandveilig gebruik bij de gemeente Wierden zijn gedaan.

  • 7.

    De gemeente is niet aansprakelijk voor schade ontstaan tijdens of voortvloeiend uit voltrekking van het huwelijk op de locatie.

  • 8.

    Indien wordt gekozen voor een locatie en huwelijksvoltrekking in de open lucht is het bruidspaar zelf verantwoordelijk voor het regelen van een uitwijklocatie.

  • 9.

    De inzet van de gemeente bestaat uitsluitend uit het (eenmalig) aanwijzen van de huwelijkslocatie en het beschikbaar stellen van een (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand.

  • 10.

    Het niet voldoen aan de bepalingen van dit artikel kan voor de gemeente reden zijn de huwelijkssluiting niet op de overeengekomen tijd en locatie te laten plaatsvinden.

 

Artikel 6 Leiding

Medewerker beleidsuitvoering II is belast met de leiding inzake de uitvoering van de burgerlijke stand.

 

Artikel 7 Kosteloze huwelijksvoltrekkingen en geregistreerde partnerschappen

Voor kosteloze huwelijksvoltrekkingen als bedoeld in artikel 4 van de Wet rechten burgerlijke stand gelden de volgende beleidsregels:

  • 1.

    Tenminste één van de partners moet ingeschreven staan in de gemeente Wierden zoals bedoeld in artikel 1.1 onder f van de Wet basisregistratie personen;

  • 2.

    De kosteloze huwelijksvoltrekkingen en geregistreerde partnerschappen worden in een spreekkamer in het gemeentehuis op de locatie Plantsoenlaan 1 in Wierden door een ambtenaar van de burgerlijke stand voltrokken op dinsdag om 08.30 of 09.00 uur;

  • 3.

    Kosteloze voltrekkingen beperken zich tot het uitvoeren van de wettelijke formaliteiten, zoals het geven van het ‘ja-woord’ en het opmaken van de akte van huwelijk of geregistreerd partnerschap;

  • 4.

    Er mogen maximaal 6 personen (inclusief bruidspaar en getuigen) aanwezig zijn;

  • 5.

    Er wordt geen toespraak gehouden;

  • 6.

    Er kan geen voorkeur worden uitgesproken voor een ambtenaar die het huwelijk of geregistreerd partnerschap zal voltrekken;

  • 7.

    Er is geen bode aanwezig;

  • 8.

    Er vindt vooraf geen gesprek plaats met de ambtenaar van de burgerlijke stand die het huwelijk voltrekt;

  • 9.

    Het geven van een persoonlijke invulling aan de ceremonie, zoals bijvoorbeeld een toespraak, het afspelen van muziek, het drinken van champagne of bijvoorbeeld het strooien van rijst, confetti o.i.d. is niet toegestaan.

  •  

  • Artikel 8 Openstelling

  • 1.

    Het gemeentehuis op de locatie Plantsoenlaan 1 te Wierden is voor huwelijksvoltrekkingen of registratie van partnerschappen geopend op maandag tot en met zaterdag van 10.00 – 17.00 uur;

  • 2.

    De door het college aangewezen vaste trouwlocaties zijn geopend op maandag tot en met zaterdag van 09.00 – 22.00 uur;

  • 3.

    Het bruidspaar dient de trouwdatum en het tijdstip eerst af te stemmen met de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand en de locatie voordat de trouwdatum wordt gereserveerd;

  • 4.

    Voor de openingstijden van het bureau van de burgerlijke stand wordt aangesloten bij de openingstijden van de balie van burgerzaken zoals vermeld op de website van de gemeente Wierden;

  • 5.

    Het bureau van de burgerlijke stand is gesloten op algemeen erkende of daarmee gelijkgestelde feestdagen in de zin van artikel 3 van de Algemene termijnenwet of andere, door het college aangewezen, dagen;

  • 6.

    In bijzondere gevallen kan het college besluiten tot afwijking van de in het eerste lid aangegeven uren.

 

Artikel 9 Wijzigen of annuleren huwelijk

Voor het wijzigen of annuleren van een gereserveerde datum voor een huwelijk of geregistreerd partnerschap worden kosten in rekening gebracht.

Artikel 10 Reservering huwelijk

Een huwelijksdatum kan maximaal één jaar voor de huwelijksdatum worden gereserveerd.

 

Artikel 11 Schakelbepaling

De in dit reglement genoemde bepalingen over het huwelijk en huwelijksvoltrekkingen zijn ook van toepassing voor het geregistreerd partnerschap en de omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk.

 

Artikel 12 Slotbepalingen

  • 1.

    Het reglement kan worden aangehaald als “Reglement Burgerlijke stand gemeente Wierden 2024”;

  • 2.

    Dit reglement treedt in werking op de dag nadat deze is bekend gemaakt.

  •  

Burgemeester en wethouders van de gemeente Wierden,

de secretaris,

de loco-burgemeester,

Marcel Klos

Richard Kortenhoeven

 

 

 

Wierden, 23 juli 2024

Naar boven