Gemeenteblad van Leidschendam-Voorburg
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Leidschendam-Voorburg | Gemeenteblad 2024, 327035 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Leidschendam-Voorburg | Gemeenteblad 2024, 327035 | beleidsregel |
Beleidsregels collectieve scootmobielstallingen
1. Voorkeursscenario’s locatie
Bij de beoordeling van aanvragen van een Omgevingsvergunning voor collectieve scootmobielstallingen stuurt het college op het zoveel mogelijk inpandig inrichten van deze voorziening, mits deze voldoen aan de brandveiligheidseisen.
De aanvrager van een Omgevingsvergunning voor een collectieve scootmobielstalling – hierna de aanvrager – geeft gemotiveerd inzicht in wat de mogelijkheden of onmogelijkheden voor de inrichting van een collectieve scootmobielstalling zijn. Het college hanteert de volgende hiërarchie in voorkeursscenario’s voor de locatie van collectieve scootmobielstallingen:
Indien de aanvrager aantoont dat het inrichten van een collectieve scootmobielstalling in het woongebouw niet mogelijk is, dan dient de aanvrager inzichtelijk te maken welke alternatieve oplossingen voorhanden zijn. Te denken valt aan het benutten van bergingen of woningen, mits compensatie van deze woningen mogelijk is, bijvoorbeeld door het tegelijkertijd optoppen van woongebouwen.
Indien de grond in eigendom van de aanvrager onderbouwd ontoereikend dan wel afwezig is, mag de aanvrager plaatsing van de scootmobielstalling in de openbare ruimte onderzoeken. Het college is hier echter uiterst terughoudend in en hanteert de volgende opties voor de plaatsing van de collectieve scootmobielstalling deels of geheel in de openbare ruimte:
2. Criteria ruimtelijke kwaliteit
Voor de inrichting van een collectieve scootmobielstalling deels of geheel in de openbare ruimte gelden de volgende criteria voor de ruimtelijke kwaliteit. Het betreft criteria met betrekking tot situering, aanhelen omgeving vormgeving, materialen en beplanting. Nadrukkelijk geldt de mogelijkheid voor maatwerk.
2.1 Ruimtelijke inpassing en duurzaamheid
De geplande collectieve scootmobielstalling dient ondergeschikt aan en functioneel passend in de omgeving te zijn. Het bouwwerk voldoet aan de volgende voorwaarden:
Indien de aanvrager in het uiterste geval kan onderbouwen dat de plaatsing van een collectieve scootmobielstalling uitsluitend deels of geheel in het openbaar groen mogelijk is, gelden de eerder vastgestelde beleidsuitgangspunten:
2.5 Sociale en verkeersveiligheid
Bij de plaatsing van de stalling is inzicht in het effect voor de sociale – en verkeersveiligheid noodzakelijk. De plaatsing van de scootmobielstalling mag niet leiden tot een verslechtering van de verkeerssituatie. Uitgangspunt is handhaving van het zicht op de omliggende ruimte en de openbare weg. Daarnaast dient er voldoende ruimte over te blijven voor bestaande verkeersstromen (voetganger, fiets, auto, etc.) rond de stalling. Tenslotte mag het gebruik van de toegang tot de stalling geen extra hinder geven voor andere verkeersdeelnemers.
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van het college van burgemeester en wethouders van Leidschendam-Voorburg van 9 juli 2024,
R.J. den Haan, M.W. Vroom
Gemeentesecretaris, burgemeester
Deze Beleidsregels collectieve scootmobielstallingen Leidschendam-Voorburg – hierna Beleidsregels – omvatten nadere richtlijnen en voorwaarden voor het realiseren van collectieve scootmobielstallingen in Leidschendam-Voorburg. Het is een toetsingskader voor de beoordeling van aanvragen van Omgevingsvergunningen voor deze voorzieningen. Daarmee kan het college het proces tot vergunningverlening waar mogelijk versnellen. Aanleiding is de toenemende behoefte aan scootmobielstallingen als gevolg van de forse vergrijzing in de gemeente en de trend om langer zelfstandig te willen of te moeten wonen. De verscherpte richtlijnen voor een brandveilige scootmobielstalling per 1 januari 2024 benadrukken de urgentie om Beleidsregels hiervoor te ontwikkelen.
Voor de context voor deze Beleidsregels zijn de demografische ontwikkeling en de woonopgave van belang.
Leidschendam-Voorburg is de meest vergrijsde gemeente in de regio Haaglanden.
De bevolkingsprognose voor 2050 laat zien dat het aantal inwoners vanaf 75 jaar en ouder in de gemeente Leidschendam-Voorburg de komende jaren steeds verder toeneemt. Het actuele aantal 65-plussers is relatief hoog, namelijk 41% in Leidschendam-Voorburg en 33% in Nederland. Hiervan woont 94% thuis. De prognose van de vergrijzing tot 2050 is te zien in de volgende grafiek (Bron: Statline).
De vertaling van de grafiek in de volgende tabel geeft te zien dat de toename van het aantal 60-plussers tot en met 2050 ruim 5.400 bedraagt. De grootste groei gaat plaatsvinden voor 2035.
Uitgangspunt van het Rijk is de wens van ouderen om zo lang mogelijk op een goede manier zelfstandig te kunnen blijven wonen. In 2018 heeft het Rijk hiervoor met gemeenten en maatschappelijke partijen het Pact voor de Ouderenzorg afgesloten.
Met het langer thuis wonen groeit de behoefte aan brandveilige collectieve scootmobielstallingen. De sociale verhuurders in Leidschendam-Voorburg benadrukken dat deze behoefte in Leidschendam-Voorburg groot en zeer urgent is.
De gemeente heeft zich samen met alle gemeenten, de Provincie Zuid-Holland en de woningcorporaties in de regio Haaglanden met de ondertekening van het Tussenakkoord in 2021 en de Regionale Realisatieagenda Wonen Haaglanden (RRWH) gecommitteerd aan de groei van de woningvoorraad in Leidschendam-Voorburg met minimaal 750 sociale huurwoningen t/m 2030. Vanwege de woningnood is het opofferen van sociale huurwoningen geen voor de hand liggende oplossing.
Vertrekpunt voor de Beleidsregels is het beleid voor Leidschendam-Voorburg dat door de raad is vastgesteld, waaronder Structuurvisie Ruimte voor Wensen 2040, Uitvoeringsprogramma & Investeringsagenda Groenstructuurplan 2012, Woonzorgvisie 2022, Bestedingsplan Langer zelfstandig wonen 2021 en Nota Parkeernormen 2023.
De Beleidsregels zijn integraal ontwikkeld vanuit de ruimtelijke aspecten erfgoed, groen, parkeren en verkeer, stadsbeheer, stedenbouw en wonen en zijn niet strijdig met de ontwerp Nota Omgevingskwaliteit Leidschendam-Voorburg.
In de Bestemmingsreserve Langer zelfstandig wonen zijn gelden geoormerkt voor het beschikbaar stellen van een subsidie voor collectieve voorzieningen zoals scootmobielstallingen.
Sociale verhuurders en Verenigingen van Eigenaars (VvE’s) kunnen een beroep doen op deze subsidie via de Subsidieregeling collectieve woningaanpassingen Leidschendam-Voorburg.
1.4 Prettige woon- en leefomgeving
De gemeente Leidschendam-Voorburg wordt ervaren als een ‘groene woongemeente’ en onze omgevingsvisie (nog in ontwikkeling) zet in op het behouden en versterken van dat groene karakter. Onze inwoners zien groen als een belangrijke kernkwaliteit binnen de gemeente.
Het college zet de komende jaren in op extra vergroening voor een aantrekkelijkere woon- en leefomgeving (Groenactieplan 2024-2026). De Bouwsteen Groene woongemeente stelt dat bouwen niet ten koste mag gaan van groen.
Per 1 januari 2024 is er een belangrijke wijziging in de regelgeving rondom brandveiligheid in woongebouwen. Het Besluit bouwwerken leefomgeving (Bbl) is op dit onderdeel aangepast om de veiligheid van bewoners nog meer te waarborgen. Zo mogen er geen brandbare objecten meer in de gangen en andere gemeenschappelijke verkeersruimtes van woongebouwen staan, zoals scootmobielen. De nieuwe regelgeving staat toe dat scootmobielen in het woongebouw worden geplaatst, mits voorzieningen voor de brandveiligheid zijn gerealiseerd. De sociale verhuurders en VvE’s hebben een zorgplicht dat de scootmobielen niet op gevaarlijke plekken staan. Een berging die goed brandveilig is gemaakt, kan een optie zijn voor een scootmobielstalling. Inpandige opslagvoorzieningen hebben als nadeel dat ze niet overal te realiseren zijn in woongebouwen. Redenen zijn een beperkte ruimte en onvoldoende mogelijkheden tot het garanderen van de brandveiligheid. Ook met de groei van het aantal scootmobielen ten gevolge van de vergrijzing kan een inpandige opslagvoorziening niet altijd de oplossing bieden.
In de Veiligheidsregio Haaglanden heeft overleg plaatsgevonden met meerdere partijen, waaronder gemeenten en woningcorporaties in de regio Haaglanden. De conclusie is dat de kans dat er een brand ontstaat vanuit de scootmobiel klein is, echter de impact dermate groot dat nu voornamelijk wordt gekeken naar een oplossing die de impact omlaag brengt.
Indien sprake is van het realiseren van collectieve scootmobielstallingen op gemeentegrond, dan is voor het gebruik van gemeentegrond privaatrechtelijke toestemming vereist voor het recht van opstal.
Voor het vestigen een recht van opstal kunnen de gemeente en de initiatiefnemer een overeenkomst aangaan. Hieraan zijn kosten verbonden.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-327035.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.