Gemeenteblad van Eindhoven
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Eindhoven | Gemeenteblad 2024, 326502 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Eindhoven | Gemeenteblad 2024, 326502 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Besluit van burgemeester en wethouders van Eindhoven tot vaststelling van de terrasregels Eindhoven Terrasregels Eindhoven
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
In aanvulling op hetgeen is bepaald in het eerste lid, wordt in deze nadere regels terrassen Gemeente Eindhoven verstaan onder:
- eilandterras: een terras dat niet direct aan de gevel (voor- of zijgevel) van de besloten ruimte van een openbare inrichting is gelegen en dat door een stuk openbare ruimte (pad, weg, of doorgang) gescheiden is van de besloten ruimte van de openbare inrichting;
- expeditie tijden: tijden gedurende welke het voetgangersgebied toegankelijk is voor gemotoriseerd verkeer.
- gevel: de buitenmuur van een gebouw, het van buitenaf zichtbare deel van de muur;
- gevelterras: een terras dat direct aan de gevel (voor- of zijgevel) van de besloten ruimte van een openbare inrichting is gelegen;
- inground: een object dat in de grond wordt verankerd om een stabiele bevestiging te bewerkstelligen;
Artikel 2 Algemene regels voor terrassen
de exploitant van een terras ontruimt het terras voor de weekmarkt, door de burgemeester vergunde evenementen, werkzaamheden in het openbaar gebied of andere activiteiten waarvoor de in gebruik gegeven grond van het terras dient te worden gebruikt. De exploitant ontvangt daarvan vooraf een schriftelijke mededeling. Indien dit geval zich voordoet, geldt geen recht op schadevergoeding in welke vorm dan ook. Het terras wordt de avond voorafgaand aan de markt, het evenement of de werkzaamheden volledig ontruimd, tenzij ontruiming eerder noodzakelijk is, of slechts gedeeltelijke ontruiming noodzakelijk is;
terrasoverkappingen of andere bouwwerken die ingevolge de Omgevingswet een omgevingsvergunning vereisen, mogen enkel op een terras worden geplaats als daarvoor een omgevingsvergunning is verleend. Dergelijke vergunningen worden in beginsel niet verleend, tenzij er specifieke omstandigheden zijn waarbij het bouwwerk een meerwaarde heeft en noodzakelijk is binnen het gebied;
Artikel 5 Gebiedsgerichte regels
in het kader van de openbare orde en veiligheid worden er door de gemeente ingrounds geplaatst ten behoeve van wachtrijmanagement, indien en voor zover noodzakelijk. Deze ingrounds worden geplaatst op het terras om crowd management te faciliteren. Het toepassen van wachtrijmanagement gaat gepaard met aanvullende voorwaarden in de omgevingsvergunning.
Eindhoven, 9 juli 2024
Het college van burgemeester en wethouders van Eindhoven,
,burgemeester
, secretaris
Toelichting bij de Terrasregels Eindhoven
Zowel landelijk als lokaal zien we een aantal ontwikkelingen die leiden tot een toename van het terrasgebruik. Terrassen spelen een belangrijke rol in een aantrekkelijke en gastvrije (binnen)stad. Terrassen zorgen voor interactie, verlengen de verblijfsduur van (winkelend) publiek en bevolkte terrassen betekenen ook ogen op straat. Alle horecavestigingen in Eindhoven krijgen, als de ruimte het toelaat, de gelegenheid om een gevelterras te exploiteren. Het exploiteren van andere vormen van terrassen is afhankelijk van ruimte en het gebiedsprofiel.
Zowel landelijk als lokaal zien we een aantal ontwikkelingen die leiden tot een toename van het terrasgebruik. Bezoekers en bewoners van centrumgebieden komen steeds vaker ook voor ‘beleving’ naar deze centrumgebieden. Horeca biedt dit. Het aandeel horeca in centrumgebieden en daarmee het aantal terrassen neemt toe. Een plek op het terras wordt steeds vaker verkozen boven een plek in de binnenruimte. Ondernemers zetten vaker in op het aangenaam maken van de terrasruimte door aankleding, andere keuzes te maken in meubilair en overkappingen.
Met geactualiseerde terrasregels stellen we duidelijke kaders waarbinnen terrassen kunnen worden geëxploiteerd, met ruimte en verantwoordelijkheid voor de ondernemers. Het vaststellen van de nadere regels terrassen is een bevoegdheid van het college van burgemeester en wethouders op grond van artikel 2:10 lid 4 van de APV Eindhoven.
Goed evenwicht tussen levendigheid en leefbaarheid:
Bij de actualisatie van de terrasregels is het uitgangspunt dat er een goede balans is tussen levendigheid en leefbaarheid. De transitie van ‘place to buy’ naar ‘place to be and to live’ is zichtbaar in zowel de binnenstad als (even) daarbuiten. Dit gaf aanleiding om kritisch te kijken naar de openingstijden van terrassen en om tot een ontwikkeling te komen die past bij de vijfde grootste stad van Nederland. Hierbij erkennen we naast de economische, ook de sociaal-maatschappelijke belangen van een terras. Een terras heeft een functie in de wijk waarbij het ook dient voor 'ogen op straat'. Dit draagt bij aan de veiligheid en sociale controle in een buurt. Hoewel een gedeelte van de bezoekers van terrassen in dit gebied, tevens bewoners zijn dient er aandacht te blijven voor een prettige leefomgeving. Een goede manier om deze balans te vinden, is door het opstellen van duidelijke regels en hierbij een beroep te doen op de verantwoordelijkheid van ondernemers en hen afspraken te laten maken ten aanzien van het terras. Om hier een stap in te zetten, verruimen we de openingstijden van terrassen in het gebied binnen de Ring. Terrassen in dit gebied mogen doordeweeks tot 00.00 uur geopend zijn en tot 01.00 uur in het weekend. Deze verruiming is onder meer gebaseerd op resultaten van verkennende gesprekken tussen ondernemers en de directe omgeving. De samenstelling van de bevolking in het gebied binnen de Ring verandert immers en daarmee ook de wensen en gebruiken van die bewoners. De verdichting van het woningaanbod zorgt voor meer eenpersoonshuishoudens naast en in plaats van gezinnen en dat betekent een grotere vraag naar voorzieningen. Meer (kleinere) woningen voor eenpersoonshuishoudens betekent ook een grotere vraag naar plekken waar men kan afspreken, ontmoeten en simpelweg ‘buiten kan zijn’. Bij de lange en warme zomers van voorgaande jaren, bleek dat horecaterrassen belangrijke plekken zijn om elkaar buiten te kunnen ontmoeten. Ook in het gebied buiten de Ring realiseren we een verruiming in het weekend. Terrassen in dit gebied mogen doordeweeks tot 23:00 uur geopend zijn en tot 00:00 in het weekend.
Om de openbare orde en veiligheid te waarborgen, is het noodzakelijk dat terrassen in de directe nabijheid van horecagelegenheden liggen om snel in te grijpen bij eventuele incidenten op het terras. Het gaat erom dat ondernemers overwegend weten wat er op het terras gaande is. In de meeste gevallen mag terrasmeubilair alleen voor de eigen gevel van de horecagelegenheid worden geplaatst. Bij eilandterrassen kan een afwijkende locatie voor het terrasmeubilair worden goedgekeurd.
Evenementen zijn op terrassen niet toegestaan. Het past bij een bruisende stad als Eindhoven om entertainment op een terras wel toe te staan in de vorm van activiteiten. Dit omvat bijvoorbeeld niet-versterkte livemuziek, een silent disco of een pubquiz. Activiteiten die passen bij de sfeer van het terras, waarbij gasten overwegend blijven zitten en die geen overlast veroorzaken voor de omgeving, kunnen worden aangemeld bij de gemeente. Door deze flexibiliteit kunnen onze terrassen levendige ontmoetingsplekken blijven, waar bewoners en bezoekers kunnen genieten van een gevarieerd aanbod aan entertainment.
Op bepaalde plekken in Eindhoven is de terrasruimte schaars. Dit is van toepassing daar waar er meer (potentiële) vraag naar terrasruimte bestaat dan ter beschikking staat. Dat betekent dat behoefte bestaat aan een eerlijke verdelingsprocedure, waarbij ondernemers die potentieel in aanmerking komen voor een terrasvergunning, gelijke kansen krijgen voor ruimtegebruik ten behoeve van het plaatsen van terrasmeubilair. Het college heeft de vrijheid om een geschikte verdelingsmethode te kiezen waarbij in eerste instantie een beroep wordt gedaan dat op de ondernemers zelf om onderling tot een goede verdeling te komen. Bij een aanvraag voor een schaarse terrasvergunning worden belangrijke aspecten zoals beschikbaarheid, procedure, aanvraagtijdvak en criteria adequaat bekendgemaakt, met een duidelijke en consistente toepassing van de verdelingsregels. In situaties waar terrasruimte als schaars wordt beschouwd, worden de vergunningen voor een periode van vijf jaar afgegeven. Deze beperkte geldigheidsduur is bedoeld om ervoor te zorgen dat de beschikbare terrasruimte periodiek opnieuw kan worden geëvalueerd en eerlijk kan worden verdeeld onder belanghebbenden. Dit beleid bevordert eerlijke concurrentie en een rechtvaardige verdeling van terrasruimte in de stad.
In een tijd waarin klimaatverandering een urgente uitdaging vormt, is het essentieel dat er verantwoordelijkheid wordt genomen voor de impact op het milieu. In lijn met de ambities voor duurzaamheid en milieubewustzijn is door het college besloten om op grond van artikel 2:10 lid 4 van de APV Eindhoven een verbod in te voeren op gasheaters, ook wel bekend als terrasverwarming op gasbasis per 1 november 2024. Het gebruik van gasheaters draagt bij aan de uitstoot van broeikasgassen, zoals CO2 en methaan, wat op zijn beurt bijdraagt aan de opwarming van de aarde. Door het verbieden van gasheaters op terrassen nemen we een stap in de richting van het verminderen van onze ecologische voetafdruk.
Hoewel het verbod specifiek gericht is op gasheaters, willen we benadrukken dat terrasverwarming op elektriciteit nog niet verboden is. Echter, we moedigen ondernemers en horecagelegenheden actief aan om alternatieven te verkennen die duurzamer zijn en minder belastend voor het milieu.
Het bieden van meer vrijheid voor de inrichting van een gevelterras in Eindhoven kan bijdragen aan de diversiteit en identiteit van horecazaken. Het is daarbij belangrijk dat de inrichting van het terras kan aansluiten bij de identiteit van de horecazaak en dat er rekening wordt gehouden met de impact op de openbare ruimte. Het geven van meer vrije keuzes in decoratie en terrasmeubilair voor gevelterrassen kan helpen om de identiteit van de horecazaak te benadrukken en de levendigheid te vergroten.
Voor het inrichten van een eilandterras zijn er meer kaders aangaande de ruimtelijke uitstraling. De kaders en regels kunnen bijvoorbeeld betrekking hebben op de afmetingen van het terras, de keuzes voor meubilair, de afscheidingen en het overig meubilair. Hierin bieden we ruimte voor maatwerk waarbij de nadruk ligt op collectieve afstemming met andere ondernemers. We doen een beroep op de verantwoordelijkheid en het vertrouwen bij de ondernemers om tot een kwalitatief goed voorstel te komen. Door een goede communicatie en afstemming tussen de ondernemers in het gebied kunnen er passende afspraken worden gemaakt om dit in goede banen te leiden.
Voor het gebruik van terrassen op openbare grond wordt precariobelasting geheven. Het gelijkheidsbeginsel vereist gelijke behandeling van gelijke gevallen, maar tariefdifferentiatie is toegestaan als er objectieve rechtvaardiging voor is. Bij precariobelasting voor terrassen in Eindhoven wordt tariefdifferentiatie tussen drie gebieden (A, B, en C) gerechtvaardigd door factoren zoals de druk op en kwaliteit van de openbare ruimte. Een deel van de inkomsten uit precariobelasting zal worden geïnvesteerd in de kwaliteit van de openbare ruimte.
testraat, Vrijstraat, Hermanus Boexstraat, Hooghuisstraat, Nieuwstraat en Markt.
Door de centrale ligging en aantrekkingskracht van het kernwinkelgebied zijn de terrassen hier doorgaans beter bezet, wat leidt tot hogere inkomsten voor ondernemers. Het intensieve gebruik van terrassen legt een grotere druk op de openbare ruimte, wat meer onderhoud en beheer door de gemeente vereist. De gemeente heeft meer geïnvesteerd in de infrastructuur en kwaliteit van de openbare ruimte in dit gebied, waardoor de aantrekkelijkheid en waarde van het gebruik van de grond voor terrassen toenemen. De tarieven zijn gerechtvaardigd omdat de ondernemers meer inkomsten genereren door de hoge bezettingsgraad, en omdat de gemeente meer kosten maakt voor onderhoud en investeringen in dit gebied.
Gebied B (Primair horecagebied):
Locaties: Overig centrum, exclusief de gebieden in Gebied A, plus Strijp-S.
Deze gebieden trekken veel bezoekers door de concentratie van horecagelegenheden, wat leidt tot een redelijke bezettingsgraad van de terrassen. De hoge dichtheid van horecagelegenheden zorgt voor een significante druk op de openbare ruimte, wat gemeentelijke investeringen in onderhoud en beheer vereist. Een middelhoog tarief is gerechtvaardigd omdat de concentratie van horecagelegenheden een behoorlijke bezoekersaantallen en bezettingsgraad van de terrassen veroorzaakt, en de gemeente onderhoudskosten maakt, zij het minder intensief dan in het kernwinkelgebied.
De terrassen in deze gebieden hebben doorgaans een lagere bezettingsgraad, wat resulteert in lagere inkomsten voor de ondernemers. Door de lagere bezoekersaantallen en solitaire ligging van horecagelegenheden is de druk op de openbare ruimte aanzienlijk minder, wat leidt tot lagere kosten voor onderhoud en beheer door de gemeente. Lagere tarieven zijn gerechtvaardigd vanwege de lagere inkomsten voor ondernemers en de verminderde gemeentelijke kosten voor onderhoud en beheer van de openbare ruimte.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-326502.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.