Gemeenteblad van Midden-Drenthe
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Midden-Drenthe | Gemeenteblad 2024, 325225 | andere voorlichtingsinformatie |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Midden-Drenthe | Gemeenteblad 2024, 325225 | andere voorlichtingsinformatie |
Gedoogbeslissing Nachtopvang COA
burgemeester en wethouders van Midden-Drenthe,
het gebruik en het inrichten van het Evenemententerrein aan de Hoefslag te Beilen voor nachtopvang van asielzoekers vanaf 1 september 2024 te gedogen tot de datum van de bekendmaking van de beschikking op de aangevraagde omgevingsvergunning voor dit gebruik en het bouwen, maar in elk geval niet later dan 15 januari 2025;
onder de navolgende voorwaarden:
de gebruikte tenten en overige installaties zijn van een kwaliteit en degelijkheid dat daar in het algemeen een omgevingsvergunning voor het bouwen voor wordt afgegeven: de tenten en installaties voldoen aan de algemene normen van gezondheid, constructieve veiligheid, brandveiligheid en de andere veiligheidsaspecten, zoals bedoeld in het Bbl;
de stroomvoorziening is zo uitgevoerd en ingericht dat de batterij voldoende is voor normaal gebruik van de locatie voor nachtopvang van 225 asielzoekers, personeel en de aanwezige installaties (inclusief evt. haardrogers, wifi en opladers), zodat het gebruikte aggregaat zo weinig mogelijk aanslaat;
Het college kan te allen tijde de voorwaarden van deze gedoogbeschikking, ten nadele of ten voordele van het COA wijzigen of deze gedoogbeschikking intrekken.
Als niet wordt voldaan aan deze voorwaarden, dan wel niet blijvend wordt voldaan aan deze voorwaarden kan het college dit besluit te allen tijde intrekken.
De locatie zal regelmatig worden bezocht door toezichthouders van de gemeente, de RUD en de VRD.
Op dit moment is er landelijk een groot tekort aan opvangplaatsen. De opvangcapaciteit in Ter Apel is al lang bereikt. Vanuit humanitair oogpunt en vanuit solidariteit met de gemeente Westerwolde vindt het college het belangrijk om samen met andere gemeenten in Drenthe een bijdrage te leveren. Voor de ontlasting van het aanmeldcentrum in Ter Apel heeft de gemeente zich bereidwillig getoond om het evenemententerrein te Beilen tijdelijk beschikbaar te stellen voor nachtopvang.
Het COA heeft in de planopzet aangegeven dat het beoogde gebruik is de nachtopvang van asielzoekers. Het betreft personen die aankomen in Ter Apel maar (door hun late aankomsttijd in Ter Apel) geen bed meer kunnen krijgen. Het gaat om nachtopvang voor ten hoogste 225 personen: gezinnen en alleenreizende mannen en vrouwen. Er worden geen alleenstaande minderjarige vluchtelingen ondergebracht. Opvang vindt plaats vanaf 1 september 2024 tot uiterlijk 15 januari 2025, waarbij het terrein schoon opgeleverd moet worden op diezelfde dag 15 januari 2025.
De asielzoekers zullen met begeleiding en bewaking in het normale geval ’s avonds zo tussen 19:00 uur en 20:00 uur aankomen op de locatie, en tussen 08:00 en 9:00 uur weer vertrekken naar Ter Apel. Het COA heeft aangegeven dat vluchtelingen wel eens ’s avonds laat of in de nacht aankomen in Ter Apel, en op stoelen moeten slapen als er geen bedden beschikbaar zijn. Het COA heeft daarom gevraagd om vervoer buiten deze perioden mogelijk te maken. Het vervoer geschiedt met circa 5 personenbussen, al naar gelang het aantal op te vangen personen. In de tijd dat de personen uitstappen wordt de motor uitgezet.
Overdag is er alleen bewaking en personeel van het COA aanwezig.
De nachtopvang vindt plaats in twee tenten: een slaaptent alleen voor mannen, en een slaaptent voor gezinnen, mannen en vrouwen, beide 30 x 15 meter. Er is een tent van 35 x 10 meter in gebruik als eetzaal en diverse kleinere tenten voor organisatie, beveiliging, opslag, toiletten, douches, afzondering en dergelijke, één en ander volgens de bijgevoegde kaart.
Het klaarmaken van de maaltijden vindt plaats in de eetzaaltent; ontbijt wordt ter plaatse gesmeerd. Avondeten wordt door cateraars verzorgd.
Omdat het een nachtvoorziening is, zullen de sanitaire voorzieningen naar verwachting op bepaalde tijdstippen vrij intensief gebruikt worden. Voor zowel drinkwater als vuilwater gebruikt het COA een buffervoorziening, waardoor de belasting van het waterleidingnetwerk en het riool ter plaatse gering is. Hetzelfde geldt voor de elektriciteitsvoorziening. Hier is een buffer in de vorm van een batterij. Als de batterij leeg is, wordt overgeschakeld op een generator. Het COA heeft aangegeven dat dit slechts sporadisch en voor korte duur is.
Rondom het terrein is een hek, waardoor het mogelijk is om te controleren wie in- en uitgaan. In beginsel staat het de asielzoekers vrij om naar buiten te gaan, maar de ervaring van het COA is dat dat niet, of slechts zeer sporadisch gebeurt.
Vanwege het gebruik van de locatie in de nacht over een langere periode van enkele maanden en de relatief lage ligging van het terrein, waardoor in het verleden wel problemen waren met de afvoer van regenwater, wordt het gehele opvangterrein vanuit oogpunt van hygiëne en veiligheid in het herfst/winterseizoen verhard met betonklinkers, ongeveer 4000m2.
De situering van de opvang is voor op het evenemententerrein, bij de ingang aan de Hoefslag, ter hoogte van de manege van De Stroomruiters. Er komt een parkeervoorziening voor personeel en bezoekers. Rond de parkeerplaats bij de opvang legt het COA een lus aan, waardoor de bussen kunnen draaien en via het bedrijventerrein De Hanekampen kunnen aanrijden en ook weer vertrekken. Andere wegen zoals het zuidelijk gedeelte van de Hoefslag of de Hijkerweg worden niet gebruikt. Zo wordt de belasting door geluid en verkeersbewegingen voor de aanwonenden van die wegen zoveel mogelijk vermeden. Eén en ander volgens de bijgevoegde overzichtstekening.
Toetsing gebruik aan Omgevingsplan
Op de locatie van het evenemententerrein geldt het Omgevingsplan van de gemeente Midden-Drenthe. In het tijdelijk gedeelte daarvan is het oude bestemmingsplan Beilen uit 2013 opgenomen. In dat bestemmingsplan heeft het perceel de bestemming ‘Agrarisch’, met de aanduiding ‘evenemententerrein’, en de Waarde ‘Archeologie 2’. Het perceel is daardoor mede bestemd voor het behoud van de mogelijk te verwachten archeologische waarden. Deze waarde ligt voor een klein gedeelte onder de locatie.
Het hebben van een nachtopvang van asielzoekers voor een aantal maanden is geen agrarische activiteit en valt niet onder de definitie van evenement. Het gebruik is, naar het nu lijkt, het meest te scharen onder logiesfunctie. Weliswaar is de duur van de opvang vier en een halve maand lang genoeg om langdurig verblijf te kunnen vaststellen, maar het is niet zeker of ook iedere nacht dezelfde personen aanwezig zijn: de bezetting is variabel. Het gebruik van gronden en bouwwerken voor logiesfunctie is overigens expliciet als strijdig gebruik aangemerkt (artikel 3.5 onder a, sub 4 van het oude Bestemmingsplan).
Voor het planologisch regelen van het beoogde gebruik is een omgevingsvergunning benodigd. Dit kan met een omgevingsvergunning voor een buitenplanse omgevingsplanactiviteit (Bopa), die het tijdelijke gebruik en het opzetten van tenten (tijdelijk bouwwerk) regelt. Deze omgevingsvergunning is ten tijde van dit besluit aangevraagd. Het perceel is eigendom van de gemeente. Het perceel wordt voor het strijdige gebruik aan het COA verhuurd. Omdat de gemeente eigenaar is, is de gemeente aanvrager van de Omgevingsvergunning.
Omdat de druk op Ter Apel hoog is, en de gemeente door de gegeven omstandigheden (De afspraak om nachtopvang in Beilen in te richten is pas in mei 2024 op de provinciale tafel gemaakt en de eerste gesprekken met het COA waren in juni 2024) zich niet heeft kunnen voorbereiden op vergunningverlening voor deze beoogde activiteit op deze locatie, kan de omgevingsvergunning niet vóór de aanvang van de activiteit worden verleend, en kunnen ook de voor de aanvraag omgevingsvergunning benodigde onderzoeken niet worden uitgevoerd.
Volgens vaste rechtspraak van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State moet een bestuursorgaan dat bevoegd is om tegen een overtreding (gebruik in afwijking van Omgevingsplan) handhavend op te treden, dit ook doen (de zogenaamde beginselplicht tot handhaven).
Onder bijzondere omstandigheden kan worden afgezien van handhavend optreden en kan de strijdigheid met wet- en regelgeving tijdelijk worden gedoogd. Gedogen kan in drie uitzonderingssituaties:
Omdat een omgevingsvergunning is aangevraagd en het de verwachting is dat deze kan worden afgegeven, is hier sprake van een overgangssituatie in afwachting van legalisatie.
Daarnaast is sprake van de andere situaties: door de grote druk op de opvang van vluchtelingen ontstaat er een overmachtssituatie in die zin dat niet, zoals bij de realisatie van opvang van andere doelgroepen, de tijd kan worden genomen om te wachten tot de omgevingsvergunning afgegeven of zelfs onherroepelijk is. Handhaven zou bovendien onevenredig zijn in verhouding tot het grote en acute belang van de opvang van asielzoekers in het land.
In de praktijk na de kabinetsnota ‘Grenzen aan gedogen’, is gedogen aanvaardbaar indien:
Het gedogen is in afwachting van de omgevingsvergunning en is dus beperkt in tijd. De andere voorwaarden zeggen iets over de inhoud van dit besluit.
In deze situatie is het mogelijk te gedogen. Omdat het gedogen zelf geen besluit is waartegen in rechte kan worden opgekomen, is het van belang dat het gedogen geen onaanvaardbare en onomkeerbare gevolgen met zich meebrengt: de verwachting moet zijn dat de situatie ook vergunbaar is met de aangevraagde omgevingsvergunning. Omdat de resultaten van de benodigde onderzoeken nog niet beschikbaar zijn, is in de afweging van belangen zoveel mogelijk een veilige marge aangehouden. De voorwaarden zijn zo beperkend dat met alle in redelijkheid te verwachten uitkomsten rekening wordt gehouden. Voor de belangenafweging wordt uitgegaan van de feiten die nu bekend zijn, en de verwachtingen die voortvloeien uit het huidige gebruik.
Ter plaatse van het Evenemententerrein is in het oude bestemmingsplan Beilen van 2013 de aanduiding Evenemententerrein gelegd. De reden daarvan is volgens de toelichting het voortzetten van het bestaande gebruik: het is een beschrijvend, conserverend bestemmingsplan. Dat bestaande gebruik bestond destijds uit het gebruik voor de landbouwnijverheidstentoonstelling en dergelijke vrij grootschalige al dan niet meerdaagse evenementen in de open lucht die niet gemakkelijk in het centrum van Beilen konden worden georganiseerd. In de praktijk werden en worden drie à vier evenementen per jaar georganiseerd. Het gras wordt regelmatig gemaaid. Er is een toegangsweg met grasklinkers aan de zuidelijke rand, welke onlangs nog gedeeltelijk is verhard. Bij de toegangsweg is nu een beachvolleybal/voetvolleybalveld aanwezig.
Het oprichten van tijdelijke bouwwerken (tenten, tribunes) voor evenementen en het gebruik van generatoren voor stroomvoorziening ter plaatse behoren tot het bestaande gebruik waarvoor evenementenvergunning en omgevingsvergunning wordt verleend.
Voor wat betreft de belasting van de omgevingswaarden valt de belasting van de nachtopvang goed beschouwd ruim binnen de grenzen die normaal gesproken aan een meerdaags (lawaai)evenement worden gegeven, met name voor wat betreft het geluid, de belasting van het milieu, natuurlijke waarden, de belasting van de woonomgeving, het maximaal aantal personen en de aanwezigheid van motoren en motorvoertuigen. Het verschil is het nachtelijke tijdstip van de activiteit en de duur van vier en een halve maand.
Op een gedeelte van het perceel, aan de randen van de locatie, is de waarde Archeologie 2 van toepassing. Het is daar verboden zonder omgevingsvergunning dieper dan 30 centimeter de grond te roeren. Met de activiteiten van de aanleg wordt rekening gehouden met deze diepte. Het eventueel afgraven of draineren van de bodem mag niet dieper zijn dan tot op 30 centimeter vanaf het oorspronkelijke maaiveld en het opbrengen van scherp zand en bestrating zal de archeologische en aardkundige waarden niet (meer) verstoren.
De afwatering op de bestaande sloten zal door de verharding iets toenemen. De opvang heeft enige afstand tot de boomwallen, en een ruime afstand tot het bosje aan de noordwestkant. Gelet op het huidige gebruik en het onderhoud van het evenemententerrein is het niet te verwachten dat de verharding en het gebruik als nachtopvang voor de genoemde periode natuurwaarden onherstelbaar zal beïnvloeden.
De activiteit vindt plaats in de nachtelijke uren. Omdat het gaat om een nachtopvang, waarin ook gezinnen met jonge kinderen verblijven is het de regel dat er in de avonduren en in de nacht geen lawaai gemaakt wordt. De bewakers en de begeleiding zien erop toe dat het er zo rustig mogelijk aan toe gaat. Als er onrust ontstaat, wordt geprobeerd met praten te de-escaleren. Overigens is het zo, dat geluid van stemmen onder de Omgevingswet niet kan worden genormeerd.
Als de vraag naar stroom incidenteel zo groot is dat de reguliere stroomvoorziening en de batterij het niet aankan, slaat de generator aan. De ervaring van het COA bij vergelijkbare locaties is, dat dit af en toe voor kan komen, maar dat het dan om een korte periode gaat van enkele minuten. Om dit te bewerkstelligen is een voorwaarde opgenomen dat het stroomvoorziening met de batterij voldoende moet zijn om (gelet op de eerdere ervaringen voorzienbaar) normaal gebruik mogelijk te maken. Gelet op het te verwachten gebruik zal de piek in de stroomvoorziening ’s ochtends vroeg zijn en eventueel ’s avonds. Volgens het COA is de generator van een vrij geruisloos type.
De bussen waarmee gereden wordt zijn moderne touringcars. Er zijn gemiddeld tien bussen per dag: vijf ’s ochtends tussen 08:00 uur en 09:00 uur en vijf ’s avonds tussen 19:00 uur en 20:00 uur, waarbij in situaties dat er vluchtelingen later in de avond aankomen op Ter Apel, vervoer later in de avond of in de nacht kan plaatsvinden. Door de perioden waarin het aanrijden en wegrijden van bussen in beginsel plaatsvindt op uren te stellen waarin normaal gesproken de meeste activiteit plaatsvindt in een woonwijk, wordt de geluidsbelasting door het busvervoer voor omwonenden zoveel mogelijk beperkt.
De aanrijroute van de bussen is hetzelfde als de rit terug naar Ter Apel. De bussen gaan vanaf de N381 bussen bij de rotonde meteen de Hanekampen op, rijden dan op de Hoefslag tot aan de locatie. Door de aanrijroute te leggen door een bedrijventerrein waar normaal gesproken ook activiteiten plaatsvinden met zwaar verkeer, ook wel in de avonduren, wordt overlast door vervoersbewegingen zoveel mogelijk vermeden, dan wel geminimaliseerd.
Bevoorrading van de locatie zal gedurende de dag geschieden. Omdat het een nachtopvang betreft zal het vooral gaan om bevoorrading voor de maaltijden. Het is niet de verwachting dat dit dagelijks veel vervoersbewegingen zijn.
Parkeren door bezoekers en personeel geschiedt op het terrein, tussen de tenten en de Hoefslag. Het geluid van parkeren is vergelijkbaar met het normale geluid van parkeren in een woonwijk.
Het is de verwachting dat de omwonenden, ook vanwege het achtergrondgeluid van de A28 en de N381, geen noemenswaardige toename van geluid zullen ervaren als gevolg van het gebruik.
Volgens het COA is op het terrein permanente beveiliging aanwezig. Om het terrein is een hekwerk met een poort met bewaking waardoor gecontroleerd kan worden wie in- en uitgaat. De opgevangen vluchtelingen zijn vrij om zich te bewegen buiten de opvanglocatie. Volgens het COA is het de ervaring dat degenen die worden opgevangen veelal binnen de locatie blijven, ook omdat het een nachtverblijf is en de opgevangen personen behoefte hebben aan rust.
Buiten de directe nabijheid van de opvanglocatie is de gemeente en de politie verantwoordelijk voor de openbare veiligheid. De politie is op de hoogte van de locatie.
De asielzoekers/vluchtelingen worden bij de poort en bij de tenten gecontroleerd. Er is veel kundig bewakingspersoneel aanwezig dat ervaring heeft met het bewaren van de sociale veiligheid binnen de locatie. Omdat het COA de ervaring heeft dat de in de nachtopvang opgevangen personen op het terrein van de locatie blijven, is het de verwachting dat omwonenden geen noemenswaardige hinder zullen ondervinden. Voor het geval er gevoelens zijn van aantasting van de sociale veiligheid is de voorwaarde opgenomen dat het COA een nummer beschikbaar stelt.
Voor de sociale veiligheid op het terrein zal er verlichting worden aangebracht. De verlichting van het terrein en de directe nabijheid voor de veiligheid is noodzakelijk. Om te zorgen dat er zo weinig mogelijk gevolgen zijn voor de omgeving (natuur en omwonenden) zal het licht zich tot het strikt noodzakelijke moeten beperken. De verwachting is dat de lichtintensiteit op deze manier niet zal leiden tot onevenredige aantasting van de belangen van de natuur of inwoners.
Door de bestrating en daardoor betere afwatering van het terrein ontstaat er binnen de gegeven omstandigheden een zo veilig en hygiënisch mogelijke leefsituatie voor de personen die worden opgevangen.
Aan de Hoefslag is de manege van De Stroomruiters. Hier vinden vervoersbewegingen plaats met paarden, waaronder ook vrachtwagens. De weg van de Hoefslag is smal, en de rijsnelheid is laag. Ter hoogte van de uitrit van het evenemententerrein is de weg redelijk overzichtelijk, zodat de toename van het verkeer op De Hoefslag naar verwachting niet zal zorgen voor een afname van de verkeersveiligheid. Om de aanwonenden aan de Hoefslag en de Hijkerweg niet te belasten is ervoor gekozen zowel de aanrijroute als de retourroute over het bedrijventerrein de Hanekampen te leggen. De route wordt aangegeven met bordjes.
Door de VRD wordt vóór de ingebruikname van de tenten op 1 september 2025 de brandveiligheid en gebruiksveiligheid beoordeeld. Het COA heeft toegezegd de opmerkingen onmiddellijk te implementeren.
Overige veiligheidsaspecten van de nachtopvang worden geregeld door het opnemen van voorwaarden, waarbij verwezen wordt naar de regels in het Besluit bouwwerken leefomgeving.
De opvang vindt op ruime afstand plaats van de bedrijven. De verwachting is dat de opvang geen gevolg zal hebben voor de bedrijfsuitoefening van deze bedrijven. Het is mogelijk dat bestemmingsverkeer enige hinder ondervindt van de bussen, als deze moeten wachten voor verkeer op de Hoefslag.
De opvang vindt plaats op ongeveer 200 meter van woonbebouwing. De meeste woonbebouwing is daarvan gescheiden door een boomsingel, de weg, de manege en struweel. Visueel is er voldoende afstand tussen de activiteit en de woonbebouwing van de wijk Langkampen en de woonbebouwing aan de Hijkerweg dat de activiteit ook op afstand zal worden ervaren. Bewoners van de woningen op het bedrijventerrein De Hanekampen zullen enige toename ervaren vanwege het verkeer dat te maken heeft met de nachtopvang.
Al met al zijn de belangen die tegen het tijdelijk toestaan van de nachtopvang spreken niet zo zwaarwegend dat van gedogen zou moeten worden afgezien. Er zijn gelet op de te verwachten gevolgen van deze tijdelijke functie op deze locatie geen redenen om te verwachten dat de omgevingsvergunning voor de activiteit en het oprichten van tijdelijke bouwwerken niet zou kunnen worden afgegeven. Met de voorwaarden kunnen de belangen voldoende beschermd worden.
Op grond van de uitspraak van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State van 24 april 2019 (ECLI:NL:RVS:2019:1356) kunnen tegen een gedoogbeslissing geen rechtsmiddelen zoals bezwaar worden aangewend. Desgewenst kan een verzoek om handhaving worden ingediend bij het college van burgemeester en wethouders. Tegen het besluit dat het college daarop zal nemen staan wel rechtsmiddelen open.
Voor vragen en/of opmerkingen kan contact worden opgenomen met de afdeling communicatie van de gemeente, via telefoonnummer 0593-539222.
Dit besluit treedt in werking onmiddellijk na de verzending aan het COA. Het besluit wordt voorts integraal geplaatst in het Gemeenteblad van Midden-Drenthe.
aldus besloten in de vergadering van 16 juli 2024
burgemeester en wethouders van Midden-Drenthe
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-325225.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.