Gemeenteblad van Oosterhout
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Oosterhout | Gemeenteblad 2024, 325098 | gemeenschappelijke regeling |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Oosterhout | Gemeenteblad 2024, 325098 | gemeenschappelijke regeling |
GEMEENSCHAPPELIJKE REGELING WERKBEDRIJF ARBEID VOOR ALLEN (WAVA) juli 2024
Waar in de Regeling artikelen van de Gemeentewet of van enige andere wettelijke regeling van overeenkomstige toepassing worden verklaard, wordt in die artikelen in plaats van ‘de gemeente’, ‘de raad’, ‘college van burgemeester en wethouders’ en ‘de burgemeester’ onderscheidenlijk gelezen: ‘WAVA’, ‘het algemeen bestuur’, ‘het dagelijks bestuur’ en ‘de voorzitter’.
WAVA heeft tot doel in zijn rechtsgebied de Wsw uit te voeren en daarnaast zo doelmatig mogelijk taken en bevoegdheden op het terrein van werkgeversdienstverlening, beschut werk, gesubsidieerde arbeid en arbeidsre-integratie, die voortvloeien uit de Participatiewet uit te voeren.
In het kader van zijn doelstelling heeft WAVA en de aan hem verbonden organisaties tot taak het in dienst nemen van personen die op grond van de Wsw en de Participatiewet daarvoor in aanmerking komen, alsmede het aanbieden van passende arbeid en bevordering van re-integratie, voortvloeiend uit de Participatiewet.
Aan WAVA is het ten behoeve van de in de leden 1 tot en met 3 genoemde taken toegestaan te besluiten tot het oprichten van en deelnemen in andere rechtspersonen. Het besluit wordt niet genomen dan nadat de raden van de deelnemende gemeenten een ontwerpbesluit is toegezonden en in de gelegenheid zijn gesteld hun wensen en bedenkingen ter kennis van het algemeen bestuur van het openbaar lichaam of het bestuur van de bedrijfsvoeringsorganisatie te brengen.
Artikel 8 De samenstelling van het algemeen bestuur
Een lid van het algemeen bestuur dat het vertrouwen van het college, dat hem als lid heeft aangewezen, niet meer bezit, kan door dat college als zodanig worden ontslagen. In dit geval zijn de artikelen 49 en 50 van de Gemeentewet van overeenkomstige toepassing. Op het ontslagbesluit is artikel 4:8 van de Algemene wet bestuursrecht niet van toepassing.
Een lid van het algemeen bestuur dat het vertrouwen van de gemeenteraad, van de gemeente die hij vertegenwoordigt, niet meer bezit, kan door die raad overeenkomstig de artikelen 49 en 50 van de Gemeentewet, ontslagen worden. Op het ontslagbesluit is artikel 4:8 van de Algemene wet bestuursrecht niet van toepassing.
Artikel 9 De samenstelling van het dagelijks bestuur
Het dagelijks bestuur bestaat uit:
twee onafhankelijke leden door het algemeen bestuur aan te wijzen, niet zijnde lid van het algemeen bestuur of van het bestuur van de Gemeenten, zulks op grond van hun bijzondere deskundigheid op het terrein van de sociale werkgelegenheid, werkgeversdienstverlening en / of deskundigheid op het terrein van financiën en bedrijfsvoering met als doel te voorzien in de door de Gemeenten noodzakelijk geachte deskundigheid en bestuurlijke continuïteit.
HOOFDSTUK 5 De bevoegdheden van de bestuursorganen
Artikel 11 De bevoegdheden van het algemeen bestuur
Het algemeen bestuur oefent namens WAVA alle rechten van de algemene vergadering van aandeelhouders van de B.V. uit, waaronder het toezicht houden op de door de directeur van de B.V. gevoerde bedrijfsvoering, hetgeen ook geldt voor mogelijk toekomstig op te richten rechtspersonen, tenzij het vennootschappen betreft waarvoor de B.V. als houdstermaatschappij optreedt.
Artikel 14 Interne inlichtingenplicht en verantwoordingsplicht lid dagelijks bestuur
Het Algemeen bestuur regelt van welke besluiten van het Dagelijks bestuur in ieder geval kennisgeving wordt gedaan aan de leden van het Algemeen bestuur. Daarbij kan het Algemeen bestuur de gevallen bepalen waarin met ter inzagelegging kan worden volstaan. Het Dagelijks bestuur laat de kennisgeving of ter inzagelegging achterwege voor zover deze in strijd is met het openbaar belang.
Artikel 15 Externe inlichtingen- en verantwoordingsplicht
Het Algemeen bestuur, dagelijks bestuur, voorzitter geven aan de colleges en raden van de deelnemende gemeenten gevraagd en ongevraagd alle inlichtingen, waaronder periodieke beleidsrapportages, die voor een juiste beoordeling van het door het Algemeen bestuur gevoerde en te voeren beleid nodig zijn.
Besluiten van het Algemeen Bestuur worden niet aan zienswijzen van de raden van de gemeenten onderworpen, tenzij de Wgr of deze regeling dat expliciet voorschrijft dan wel wanneer het Algemeen Bestuur beslist dat de raden een zienswijze voorafgaande aan het nemen van een besluit naar voren mogen brengen.
Burgerparticipatie vindt plaats via inspraak in cliëntenraden sociaal domein bij de deelnemende gemeenten. Ingezetenen van de gemeenten en belanghebbenden kunnen daarnaast via de reguliere procedures bij de colleges en de raden van de gemeenten betrokken worden bij de voorbereiding, uitvoering en evaluatie van beleid.
HOOFDSTUK 6 De werkwijze van de bestuursorganen
Het algemeen bestuur vergadert in het openbaar.
Het Algemeen Bestuur kan conform artikel 23 Wgr geheimhouding opleggen, op grond van de belangen, genoemd in artikel 5.1. van de Wet open overheid, over het in die vergadering met gesloten deuren behandelde en omtrent de inhoud van de stukken welke aan het Algemeen Bestuur worden overgelegd. Die geheimhouding wordt door hen die bij de behandeling aanwezig waren en allen die van het behandelde of de stukken kennis dragen in acht genomen, totdat het Algemeen Bestuur haar opheft.
Elk lid van het algemeen bestuur heeft in de vergadering van het algemeen bestuur één stem. De stemming in het algemeen bestuur geschiedt mondeling, tenzij de voorzitter of één van de leden verzoekt om schriftelijke stemming.
Aan het hoofd van WAVA staat de directeur die belast is met de dagelijkse leiding en het beheer van WAVA;
De directeur van WAVA is qualitate qua aangesteld als statutair directeur van de B.V.. Verlies van de hoedanigheid van directeur van WAVA leidt tot beëindiging van de aanstelling als statutair directeur van de B.V., tenzij door de aandeelhouder(s) van de B.V. anders besloten wordt. De statutair directeur van de B.V. kan ook op andere gronden ontslagen worden door de aandeelhouder(s) van de B.V.
De directeur woont, voor zover het algemeen bestuur respectievelijk het dagelijks bestuur niet anders beslist, de vergaderingen van het algemeen bestuur en het dagelijks bestuur bij. Hij heeft daarin een adviserende stem. Het dagelijks bestuur kan een vervanger van de directeur als ambtelijk secretaris aanwijzen.
HOOFDSTUK 9 Financiële bepalingen
Het dagelijks bestuur is bevoegd tot afwijking van de begroting voor zover het af- en overschrijvingen betreft. Het maximum bedrag hiervoor wordt door het algemeen bestuur bij afzonderlijke verordening vastgesteld. Het dagelijks bestuur zendt deze besluiten ter kennisneming aan het algemeen bestuur en de raden van de Gemeenten. Het bepaalde in lid 5 is op deze besluiten niet van toepassing.
Het dagelijks bestuur zendt vóór 30 april van het jaar voorafgaande aan dat waarvoor de begroting dient, de algemene financiële en beleidsmatige kaders en de voorlopige jaarrekening aan de raden van de deelnemende Gemeenten.
Artikel 30 Gemeentelijke bijdrage
De Gemeenten betalen bij wijze van voorschot elk kwartaal 1/4 deel van de in de leden 1,2,3 en 4 genoemde bijdragen, zoals deze geprognosticeerd zijn in de begroting voor dat boekjaar. Jaarlijks worden bij vaststelling van de jaarstukken de definitieve bijdragen vastgesteld en verrekend met Gemeenten.
Indien het algemeen bestuur, conform artikel 28 lid 8 van deze Regeling, tot een gescheiden financieel resultaat heeft besloten ten aanzien van andere taken dan de Wsw-taak, wordt dit financieel resultaat van die andere taken buiten beschouwing gelaten bij de berekening van de gemeentelijke bijdrage conform dit artikel, en zal het algemeen bestuur besluiten op welke wijze dat gescheiden financieel resultaat verrekend zal worden met de gemeenten die bij hebben gedragen aan de totstandkoming van dat resultaat.
Het dagelijks bestuur doet uiterlijk 1 mei aan het algemeen bestuur verantwoording over het afgelopen jaar in aansluiting op de posten van de begroting, onder overlegging van de door de directeur opgestelde jaarrekening, de daarbij behorende bescheiden en een rekening van de door de Gemeenten te betalen bedragen. Het dagelijks bestuur voegt daarbij een verslag van het onderzoek naar de deugdelijkheid van de rekening, ingesteld door de op grond van artikel 32 aangewezen accountant.
Het besluit van het algemeen bestuur houdende vaststelling van de rekening strekt, voor zover het de daarin opgenomen ontvangsten en uitgaven betreft, het dagelijks bestuur en het rekeningplichtig personeel van WAVA tot ontlasting, behoudens later in rechte gebleken valsheid in bewijsstukken of andere onregelmatigheden.
De Gemeenten waarborgen jegens derden de voldoening van rente, aflossing en kosten van door WAVA te sluiten vaste geldleningen alsmede van gelden die WAVA in rekening-courant of bij wijze van geldlening zal opnemen, naar evenredigheid van het aantal geplaatste Wsw-werknemers in het jaar waarin de overeenkomst voor de desbetreffende transactie wordt gesloten.
HOOFDSTUK 11 Toetreding, uittreding, wijziging, opheffing
Een college kan geheel of gedeeltelijk uit de regeling treden door een daartoe strekkend besluit van het betreffende college en na verkregen toestemming van de betreffende raad. Onder gedeeltelijk uittreden wordt verstaan het vanaf een bepaalde datum niet langer afnemen van diensten van c.q. niet langer delegeren van tot dan toe gedelegeerde taken en bevoegdheden aan de gemeenschappelijke regeling.
In het geval diensten, taken en bevoegdheden door alle colleges die de betreffende diensten, taken en bevoegdheden afnemen hebben gedelegeerd met ingang van dezelfde datum niet langer worden afgenomen c.q. niet langer worden gedelegeerd, stellen de colleges met elkaar een plan op waarin alle aspecten en gevolgen daarvan worden geregeld, zodat er geen sprake is van achterblijvende kosten en achterblijvend personeel.
De voorlopige respectievelijk de definitieve uittreedsom bestaat uitsluitend uit een vergoeding ter compensatie van frictiekosten en desintegratiekosten, onder aftrek van eventuele baten, een reëel aandeel in het vermogen van andere entiteiten bedoeld in artikel 4 en de waarde van de formatie die de uittredende gemeente overneemt, als bedoeld in artikel 40, lid 1.
Onder desintegratiekosten worden verstaan alle kosten direct dan wel toekomstig, te maken dan wel te dragen door de Regeling en onderliggende entiteiten die samenhangen met de afbouw van overcapaciteit in personele en materiële sfeer en andere verplichtingen, de afbouw van risico’s daarbij inbegrepen, ontstaan als direct gevolg van de uittreding.
De Regeling brengt alle frictiekosten en desintegratiekosten, onder aftrek van eventuele baten en de waarde van de formatie die de uittredende gemeente overneemt, als bedoeld in artikel 40, lid 1, in rekening bij de uittredende deelnemer. De uittredende deelnemer is verplicht tot betaling van de definitieve uittreedsom.
De in het derde lid bedoelde systematiek wordt gebaseerd op: a. Relevante regelgeving; b. Relevante jurisprudentie; c. Feiten en omstandigheden die bekend waren op het moment van de daadwerkelijke uittreding. Beleidswijzigingen, wijziging van economische omstandigheden en wijziging van inzichten die zich voordoen of opkomen na het moment van de daadwerkelijke uittreding kunnen niet worden betrokken bij de bepaling van de hoogte van de uittreedsom.
De Regeling alsmede de uittredende deelnemer is gehouden redelijkerwijs al het mogelijke te doen om de uittredingskosten zo laag mogelijk te houden. Het voorgaande behoeft niet te leiden tot wijziging van overeenkomsten met en verplichtingen jegens derden die zijn aangegaan respectievelijk bepaald voorafgaand aan het tijdstip van ontvangst door het algemeen bestuur van het besluit tot uittreding van de deelnemer.
Met het oog op het bepalen van de inhoud van het uittredingsplan wijst het Algemeen bestuur een onafhankelijke externe deskundige aan die in opdracht van het Algemeen bestuur het concept-uittredingsplan voorbereidt. De onafhankelijke deskundige kan, in overleg met het Algemeen bestuur, voor specifieke onderdelen van het Uittredingsplan andere deskundigen inschakelen.
Het Algemeen bestuur wijst de onafhankelijke externe deskundige aan op basis van een gezamenlijke voordracht van de uittredende deelnemer en het Dagelijks bestuur. Indien geen overeenstemming kan worden bereikt over een gezamenlijke voordracht, wijst het Algemeen bestuur de onafhankelijke externe deskundige aan op basis van meerderheid van stemmen in het Algemeen bestuur.
Ten minste 12 maanden voorafgaand aan het moment van uittreding stelt het Algemeen bestuur het uittredingsplan en de voorlopige uittreedsom vast. Het Algemeen bestuur baseert de berekening van de voorlopige uittreedsom op de systematiek als bedoeld in artikel 37, derde lid en op de jaarrekening van de Regeling over het meest recent verstreken begrotingsjaar.
Uiterlijk 6 maanden na het moment van uittreding stelt het Algemeen bestuur de definitieve uittreedsom vast. Het Algemeen bestuur baseert de berekening van de definitieve uittreedsom op de systematiek als bedoeld in artikel 37, derde lid en op de jaarrekening van het begrotingsjaar direct voorafgaand aan het moment van uittreding.
Bij de voorbereiding van het concept uittredingsplan biedt het Algemeen bestuur de uittredende deelnemer de keuze tussen een betaling van de uittreedsom in een aantal termijnen of voor betaling van de uittreedsom in een keer. In het uittredingsplan bepaalt het Algemeen bestuur conform de voorkeur van de uittredende deelnemer of de uittredende deelnemer de uittreedsom in een daarbij te bepalen aantal termijnen of in een keer dient te betalen. Als de uittredende deelnemer kiest voor betaling in termijnen kan het Algemeen bestuur een rentevergoeding in rekening brengen.
De uittredende deelnemer is gehouden zich in te spannen om de formatie van de Regeling en onderliggende entiteiten die als gevolg van de uittreding boventallig is geworden met behoud van arbeidsvoorwaarden in dienst te nemen of anderszins in stand te doen houden. De waarde van de formatie die de uittredende deelnemer overneemt van het openbaar lichaam wordt gekapitaliseerd en in mindering gebracht op de uittreedsom.
Aldus vastgesteld door het college van de gemeente Altena:
De burgemeester,
secretaris,
Aldus vastgesteld door het college van de gemeente Drimmelen:
De burgemeester,
secretaris,
Aldus vastgesteld door het college van de gemeente Geertruidenberg:
De burgemeester,
secretaris,
Aldus vastgesteld door het college van de gemeente Oosterhout
De burgemeester,
secretaris,
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-325098.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.