Gemeenteblad van Hengelo
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Hengelo | Gemeenteblad 2024, 325049 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Hengelo | Gemeenteblad 2024, 325049 | beleidsregel |
Toetsingskader Evenementenvergunningen Hengelo
Het college respectievelijk de burgemeester van de gemeente Hengelo hebben, gelet op het bepaalde in titel 4.3 van de Algemene wet bestuursrecht, artikel 35 van de Alcoholwet en de artikelen 1:4, 1:8 en 2:24 tot en met 2:26 van de Algemene Plaatselijke Verordening (APV), besloten:
Vast te stellen het ‘Toetsingskader Evenementenvergunningen Hengelo’:
APV: Algemene plaatselijke verordening die geldig is binnen de gemeente Hengelo;
Besluit bgbop: Besluit brandveilig gebruik en basishulpverlening overige plaatsen;
Bouwsel: Bijeenkomsttent, tribune, podium of elke andere constructie die naar een plaats is gebracht of ter plaatse is geconstrueerd om daar kortstondig te functioneren;
Richtlijn CoBc: de landelijke richtlijn Constructieve Toetsingscriteria Evenementenvergunning;
A-categorie evenementen: Een evenement waarvoor het verbod geldt van artikel 2:25 lid 1 APV en dat conform de risicoscan in bijlage 1 bij deze beleidsregels is geclassificeerd als een laag risico-evenement met aanduiding categorie A;
B-categorie evenementen: Een evenement waarvoor het verbod geldt van artikel 2:25 lid 1 APV dat conform de risicoscan in bijlage 1 bij deze beleidsregels is geclassificeerd als een gemiddeld risico-evenement met aanduiding categorie B;
C-categorie evenementen: Een evenement waarvoor het verbod geldt van artikel 2:25 lid 1 APV dat conform de risicoscan in bijlage 1 bij deze beleidsregels is geclassificeerd als een hoog risico-evenement met aanduiding categorie C;
Evenemententerrein: plaats waarop een evenement wordt gehouden;
Binnenstad brede evenementen: Een evenement bestaande uit meerdere activiteiten die plaatsvindt in meer dan twee straten/pleinen in de binnenring (gebied begrensd door de Marskant – Spoorstraat – Industrieplein – Parallelweg LS - Veloursstraat - Wolter ten Catestraat – Drienerstraat – Enschedesestraat – Wemenstraat – Oldenzaalsestraat – Deldenerstraat)
Dit toetsingskader geeft nader invulling aan de artikelen 1:4, 1:8 en 2:24 tot en met 2:26 van de APV.
Artikel 3 Toetsingskader vergunningen
Een aanvraag voor een evenementenvergunning wordt getoetst op een aantal aspecten om na te gaan of de vergunning kan worden verleend en om bij verlening van de vergunning tot de juiste voorschriften bij de vergunning te komen.
Hierbij wordt gehandeld conform de toetsingscriteria op grond van artikel 1:8 APV. In de vergunning kunnen afhankelijk van de locatie en het evenement nadere voorschriften worden gesteld op grond van artikel 1:4 APV lid 1.
De burgemeester neemt bij de beoordeling van een aanvraag om vergunning onder meer de volgende belangen in aanmerking:
De burgemeester kan de vergunning weigeren ter bescherming van de hiervoor genoemde belangen, dan wel aan de vergunning voorschriften en beperkingen verbinden met het oog op de bedoelde belangen.
Artikel 4 Risicoclassificatie evenementen
Evenementen waarvoor het verbod geldt van artikel 2:25 lid 1 APV worden geclassificeerd met behulp van de risicoscan van bijlage 1 bij dit toetsingskader.
De burgemeester stelt, gelet op artikel 2:25 lid 4 APV, het formulier uit bijlage 2 bij dit toetsingskader vast als aanvraagformulier voor vergunningplichtige evenementen.
De volgende indieningsvereisten zijn van toepassing op alle vergunningplichtige categorieën evenementen:
Artikel 8 Evenementencriteria Brinkplein
Indien men voornemens is om een evenement (deel van een evenement) op het dek van de parkeergarage onder het Brinkplein te organiseren, dient er door de aanvrager een rekentechnische onderbouwing ingediend te worden waarmee wordt aangegeven dat de optredende belastingen ten gevolge van het evenement lager zijn dan de toelaatbare belasting (max. 10 kN/m²). Tenzij evident is dat een berekening niet noodzakelijk is.
Artikel 9 Constructief toetsingskader
Voor de constructieve veiligheid van bouwsels geldt de richtlijn CoBc.
Artikel 10 Toetsingskader zorgverlening
Voor de zorgverlening tijdens evenementen geldt de Veldnorm Evenementenzorg (VNEZ).
Artikel 11 Evenementenkalender
In de APV is in artikel 2:25C opgenomen dat jaarlijks een evenementenkalender wordt vastgesteld waar organisatoren van tevoren evenementen voor kunnen aanmelden. De aanmeldingen worden beoordeeld op basis van het afwegingskader zoals opgenomen in bijlage 4. Na vaststelling is voor de evenementen op de kalender de openbare ruimte gereserveerd op de datum en locatie die staat vermeld in de evenementenkalender een evenement te organiseren. De definitieve toestemming wordt geregeld door het verlenen van een evenementenvergunning.
Artikel 12 Art. 35 ontheffing tijdens evenementen
Tijdens binnenstad brede evenementen worden op het evenemententerrein artikel 35 ontheffingen van de Alcoholwet enkel verleend aan de houder van de evenementenvergunning of met toestemming van de houder van de evenementenvergunning.
Tenzij de burgemeester in de evenementenvergunning expliciet het gebruik van glas toestaat, is het gebruik van glas voor het schenken en consumeren van drinken tijdens evenementen op het evenemententerrein niet toegestaan.
Artikel 14 Confetti en (wens)ballonen verbod
Tijdens evenementen is, met het oog op natuur en milieu, het gebruik van confetti en (wens)ballonen verboden.
Tel onderstaande punten bij elkaar op:
Toegankelijkheid van aan- en afvoerwegen voor hulpverleningsdiensten |
||
Is het evenement van invloed op de bereikbaarheid van de omgeving |
||
Het onderstaande aanvraagformulier kan digitaal ingevuld worden via de pagina over de evenementenvergunning op www.hengelo.nl
Bent u gemachtigd om een evenementenvergunning aan te vragen: nee/ja
Aantal bezoekers en deelnemers gelijktijdig aanwezig:
Aanwezigheid specifieke doelgroepen:
Toegankelijkheid voor aan-en afvoerwegen hulpdiensten
Gemeentegrens overschrijdend: nee/ja
Is het evenement van invloed op de bereikbaarheid van de omgeving: nee/ja
Weekdagevenement: maandag t/m donderdag of vrijdag t/m zondag (inclusief feestdagen)
Bij daglicht: ja/nee/deels bij daglicht, deels in het donker
Meerdere aaneengesloten dagen: nee/ja
Gebruik vuurwerk/special effects:
Stap 3 - Constructieve- en brandveiligheid
Plaatst u tijdens het evenement bouwsels groter dan 25m2 of hoger dan 1 meter: nee/ja
Gaat u een evenement organiseren in een bestaand bouwwerk: nee/ja
Worden er verkeersregelaars ingezet: nee/ja
Worden er straten/parkeerterreinen afgesloten: nee/ja
Biedt u parkeergelegenheid: nee/ja
Gaat u tijdens het evenement tegen betaling alcoholhoudende drank schenken buiten een horeca inrichting met een alcoholwetvergunning? Dan hebt u hiervoor een zogenaamde artikel 35 Alcoholwet ontheffing nodig.
Wilt u een artikel 35 ontheffing aanvragen: nee/ja
U hebt een vergunning nodig als het gaat om een gewoon kampeerterrein of een natuurkampeerterrein. Een kampeerterrein is een terrein dat bestemd is voor het plaatsen van kampeermiddelen (zoals een tent of caravan) voor recreatief nachtverblijf.
Wilt u een kampeerontheffing aanvragen: nee/ja
In het Omgevingsplan van de gemeente Hengelo staan geluidregels waaraan een evenement moet voldoen.
Wilt u tijdens het evenement versterkte muziek ten gehore brengen: nee/ja
Vindt het evenement plaats binnen een horecaverblijf (incl. terras): nee/ja
Het is verboden om op zondag gerucht (muziek en geluid) voort te brengen en voor 13:00 uur openbare vermakelijkheden (evenementen) te houden. De burgemeester kan van deze verboden een ontheffing verlenen. Wanneer een van de onderstaande vragen met “Ja” wordt beantwoord dan wordt deze aanvraag aangemerkt als een verzoek om ontheffing te verlenen van de Zondagswet.
Vind het evenement plaats op een zondag: nee/ja
Vind het evenement plaats voor 13:00 uur: nee/ja
Verkeersmaatregelen : gaat u tijdens uw evenement wegen afsluiten, Verkeersregelaars plaatsen of heeft uw evenement een hoog bezoekersaantal? Dan zult u een verkeersplan en verkeerstekening bij moeten sluiten. Hieronder is onder het kopje verkeersplan en verkeerstekening vermeld wat er in deze documenten moet staan.
Verkeersplan en verkeerstekening
Evenementen kunnen door hun omvang en inhoud veel invloed hebben op het verkeer. Daarom moet bij evenementen een verkeersplan worden opgesteld, met daarbij ook een verkeerstekening. Dit heeft tot doel om de bezoekers/deelnemersstromen te regelen en de overlast voor bedrijven, bewoners en de overige weggebruikers zo veel mogelijk te beperken.
De volgende onderdelen moeten worden ingeleverd bij het afsluiten van wegen en parkeervoorzieningen i.v.m. een evenement:
Ad A. in het verkeersplan dienen de volgende aspecten te worden uitgewerkt/beschreven:
Geef aan of en op welke wegen de inzet van Verkeersregelaars noodzakelijk is (inclusief data en tijden). De organisatie dient zorg te dragen voor voldoende Verkeersregelaars. De politie bepaald uiteindelijk in overleg de plaatsen en het aantal Verkeersregelaars. Verkeersregelaars dienen, voordat zij kunnen worden aangesteld door de wegbeheerder, een instructie te volgen. De organisatie dient zorg te dragen dat hun Verkeersregelaars de instructie hebben gevolgd. De organisatie dient zorg te dragen dat de juiste wettelijk verplichte kleding voor Verkeersregelaars gedragen wordt. De organisatie dient alle Verkeersregelaars te verzekeren tegen risicoaansprakelijkheid. Meer informatie is te vinden op: https://www.verkeersregelaarsexamen.nl
Bijlage 4 – Afwegingskader evenementen
Artikel 2:25C Evenementenkalender:
De Evenementenkalender draagt bij aan een goede programmering van verschillende evenementen (zowel “binnen” als “buiten” evenementen). Deze programmering is om een aantal redenen van essentieel belang: het voorkomen van wildgroei van evenementen in kwantitatieve zin, het waarborgen van een goede kwaliteit en het spreiden van evenementen over het gehele jaar (of voor buitenevenementen “het seizoen” dat over het algemeen loopt van april tot en met oktober). Wanneer een organisator tijdig zijn voornemens voor het houden van een evenement in het komende jaar bekend maakt, dan kan zijn plan bij de vaststelling van de evenementenkalender meegewogen worden. Dat een evenement vermeld wordt op de kalender is geen definitieve toestemming. Het betekent alleen dat er geen andere (grote) evenementen gepland zijn in die periode en op die locatie. Ook voor evenementen die op de evenementenkalender staan, geldt dat twaalf weken voor aanvang van het evenement een vergunning aangevraagd moet worden bij de gemeente.
Als bij het opstellen van de evenementenkalender blijkt dat verschillende evenementen op dezelfde datum of locatie gepland zijn, dan krijgt slechts één van de evenementen een vergunning. Welke? Eerst brengen we de organisatoren met elkaar in contact om de plannen onderling af te stemmen of een vorm van samenwerking te vinden. Lukt dat niet, dan maakt de gemeente een keuze op basis van de onderstaande kaders.
Daarnaast is het aantal toegestane evenementen per locatie per jaar op sommige plekken beperkt. Dit geldt zeker voor het PB Plantsoen. Zijn meer evenementen gemeld dan zijn toegestaan op een locatie? Eerst brengen we de organisatoren met elkaar in contact om de plannen onderling af te stemmen of een vorm van samenwerking te vinden. Lukt dat niet, dan maakt de gemeente een keuze op basis van de onderstaande kaders.
We baseren ons op onze visie en de vraag wat een evenement bijdraagt aan het realiseren van de doelstellingen van de omgevingsvisie(s). Dit doen we in samenspraak met Hengelo Promotie.
Collectief gaat voor individueel
Een evenement aangevraagd door en voor meerdere deelnemers gaat voor een aanvraag gedaan door een individu.
Het gaat hier om ervaringen met door de aanvragers georganiseerde evenementen. Hoe is in het verleden het traject van vergunningverlening verlopen, hoe zijn de evenementen verlopen, hoe zijn de evenementen geëvalueerd, zijn er – en zo ja hoeveel – overtredingen geconstateerd, zijn klachten uit de omgeving ontvangen, etc. Het betreft hier ervaringen tot een periode van maximaal 3 jaar.
Vaststelling evenementenkalender
Begin november worden de binnengekomen meldingen beoordeeld en op de kalender geplaatst. Wanneer sprake is van een samenloop van evenementen en/of teveel evenement op een locatie dan wordt, wanneer onderling overleg geen oplossing biedt, op basis van de criteria: bijdrage evenement, collectief voor individueel en ervaringen uit het verleden beoordeeld welk evenement op de evenementenkalender wordt geplaatst. Dit doen we samen met Hengelo Promotie. De vastgestelde evenementenkalender wordt gepubliceerd op www.hengelo.nl en via Hengelo Promotie bekend gemaakt. Met organisatoren wiens evenement geen plek krijgt op de evenementenkalender wordt hierover contact opgenomen.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-325049.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.