Verkeersbesluit aanwijzen erf Langstraat te Wijhe

 

Zaaknummer: 26776-2024

Burgemeester en wethouders van de gemeente Olst-Wijhe

Overwegingen ten aanzien van het besluit

Onderwerp:

Verkeersbesluit voor het aanwijzen van een erf op de Langstraat te Wijhe

Gelet op:

– artikel 18, lid 1, onder d van de Wegenverkeerswet 1994 (WVW 1994) ingevolge verkeersbesluiten worden genomen door burgemeester en wethouders voor zover zij betreffen het verkeer op wegen, welke niet in beheer zijn bij het Rijk, de provincie of een waterschap;

– artikel 15 lid 1 van de WVW 1994, ingevolge de plaatsing of verwijdering van de bij algemene maatregel van bestuur aangewezen verkeerstekens, verkeersborden en onderborden, voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat, geschiedt krachtens een verkeersbesluit;

– artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW), ingevolge verkeersbesluiten worden genomen na overleg met de korpschef van het betrokken regionale politiekorps;

Overwegende:

- dat de weg Langstraat gelegen is binnen de bebouwde kom van de kern Wijhe;

- dat de weg Langstraat in beheer is bij de gemeente Olst – Wijhe;

- dat de weg Langstraat een weg is als bedoeld in artikel 18, lid 1 onder d van de WVW 1994;

- dat gelet op dit artikel het college van burgemeester en wethouders van Olst – Wijhe bevoegd is verkeersbesluiten te nemen voor de genoemde weg;

- dat de bevoegdheid voor het nemen van verkeersbesluiten door het college van burgemeester en wethouders van Olst – Wijhe is gemandateerd aan de wethouder Mobiliteit;

- dat de weg Langstraat in de Verkeersvisie Olst-Wijhe is gecategoriseerd als erftoegangsweg en daarmee deel uitmaakt van een verblijfsgebied;

- dat de verkeersfunctie in een verblijfsgebied ondergeschikt is aan de verblijfsfunctie;

- dat de Langstraat gevestigd is in het centrum van de kern Wijhe;

- dat aan de Langstraat zowel winkels, bedrijven als woningen zijn gevestigd, maar dat de winkelfunctie prevaleert;

- dat in de huidige situatie de Langstraat een snelheidsregime van 30 km/uur geldt;

- dat voetgangers, (brom)fietsers en gemotoriseerd verkeer gebruik maken van dezelfde rijbaan op de Langstraat;

- dat de functie van de weg in relatie tot het gedeelde gebruik van de weg regelmatig leidt tot een gevoel van verkeersonveiligheid bij weggebruikers;

- dat uit verkeersonderzoek blijkt dat de intensiteit van gemotoriseerd verkeer relatief laag is, maar dat de beperkte rijbaanbreedte van de Langstraat vraagt om een ander verkeersregime;

- dat het college van burgemeester en wethouders van Olst – Wiihe in het voorjaar van 2024 een informatieavond heeft georganiseerd waarbij alle belanghebbenden eventuele zorgen en wensen hebben uitgesproken over het gewenste verkeersregime;

- dat voetgangers een erf over de volle breedte van de weg mogen gebruiken. Hiertoe dient het volledige wegprofiel op één niveau te zijn aangelegd. Gemotoriseerd verkeer is daarbij te gast. De huidige inrichting van de genoemde weg voldoet hieraan;

- dat bestuurders binnen het erf niet sneller mogen rijden dan 15 km/h. Het verlagen van de snelheid van 30km/h naar 15km/h heeft een gunstig effect op (het gevoel van) de verkeersveiligheid en de leefbaarheid;

- dat parkeren voor bestuurders van motorvoertuigen binnen een erf alleen is toegestaan op de plaatsen die zodanig zijn aangeduid of aangegeven;

- dat de parkeerplaatsen in de Langstraat onder de parkeerschijfzone vallen;

- dat het gelet op voorgaande gewenst is om de Langstraat aan te wijzen als erf door middel van het plaatsen van de verkeersborden G5 en G6 van bijlage 1 van het RVV 1990;

- dat de grenzen van het erf op de kruispunten met de Molenstraat en Nieuwendijk vormgegeven dienen te worden als zogeheten inritconstructies;

- dat gelet op artikel 12 van het BABW voor het plaatsen van de verkeersborden G5 en G6 van bijlage 1 van het RVV 1990 een verkeersbesluit is vereist;

- dat gelet op artikel 2 van de WVW 1994 de verkeersmaatregel strekt tot het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

- dat gelet op artikel 2 van de WVW 1994 de verkeersmaatregel strekt tot het beschermen van weggebruikers en passagiers;

- dat gelet op artikel 2 van de WVW 1994 het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer in het geding komt bij het treffen van deze verkeersmaatregel;

- dat gelet op voorgaande overwegingen het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer van ondergeschikt belang wordt geacht;

- dat overeenkomstig artikel 24 van het BABW overleg is gevoerd met de verkeersadviseur van politie- eenheid Oost Nederland, district IJsselland, daartoe gemandateerd door de Korpschef;

- dat de politie een positief advies heeft uitgebracht over de hierna genoemde verkeersmaatregel.

BESLUIT

Het college van burgemeester en wethouders van Olst-Wijhe besluit tot:

Het instellen van een erf op de Langstraat in Wijhe, middels het plaatsen van borden G5 en G6 volgens bijlage 1 van het RVV 1990.

Situatieschets:

Publicatie:

Bekendmaking van het verkeersbesluit geschiedt digitaal door publicatie in het digitale Gemeenteblad.

Wijhe, 01-07-2024

Burgermeester en wethouders van de gemeente Olst-Wijhe

Namens deze,

Marcel Blind

Wethouder mobiliteit

Mededelingen

Bezwaar- of beroepsclausule

Bent u het dan nog niet eens met dit besluit, schrijf dan een brief (een bezwaarschrift) aan het college van burgemeester en wethouders Olst – Wijhe, Postbus 23, 8130 AA te Wijhe. U moet dit bezwaarschrift hebben ingediend binnen zes weken na de dag van publicatie van dit besluit.

Zet in uw brief:

1. uw naam en adres

2. de datum

3. het kenmerk van ons besluit;

4. waarom u het niet eens bent met ons besluit;

5. uw handtekening.

Naar boven