Verkeersbesluit voor het instellen van diverse verkeersmaatregelen ten behoeve van de Parkstad Route, gedeelte Hoensbroek.

 

VERKEERSBESLUIT

 

Burgemeester en wethouders van Heerlen;

 

Gelet op

De bepalingen van de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV1990), het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer, de Algemene wet Bestuursrecht en het meest recente mandaatbesluit.

 

Overwegende

Met de Parkstadroute (voorheen Leisure Lane) wordt een fiets- en wandelpad aangelegd over een lengte van ongeveer 34 km. De Parkstadroute is een aantrekkelijke route gelegen tussen de gemeente Beekdaelen en de gemeente Simpelveld. De Parkstadroute is niet alleen een recreatief, maar ook praktisch voor mensen die op de fiets naar bijvoorbeeld het werk gaan. De Parkstadroute verbindt de verschillende gebieden in Parkstad en zorgt eveneens voor een verbinding met het internationale netwerk van lange afstand fietsroutes tussen de Duitse Vennbahn en het Belgische Kolenspoor. Daarnaast draagt de fietsroute voor een versterking van de (toeristische) economie en de herkenbaarheid en identiteit van de regio.

 

In de gemeente Heerlen gaat de route door Hoensbroek, Heksenberg/Brunssumerheide, Palemig en de Beitel. Dit verkeersbesluit heeft betrekking op de Parkstadroute door Hoensbroek en betreft onder andere de volgende wegen: fietspad Parkstadroute, Wingerdweg, Schuureikenweg, Zandbergsweg, Kastanjelaan, Hermesweg, Sleinadastraat, Amstenraderweg en het fietspad ter hoogte van de Akerstaat- Noord en bepaalde voetpaden met aansluiting op de Parkstadroute.

 

Uit oogpunt van

Het verzekeren van de veiligheid op de weg, het beschermen van weggebruikers en passagiers, het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan, het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer, het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade en het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden en de belangen/gevolgen als bedoeld in de Wet Milieubeheer en het verbeteren van de leefbaarheid.

 

Is het gewenst om:

 

  • 1.

    De Parkstadroute door het gebied Hoensbroek als een verplicht fietspad aan te wijzen.

  • 2.

    Bepaalde voetpaden die aansluiten op de Parkstadroute door verwijdering van de verkeersborden ‘voetpad’ ook toegankelijk te maken voor fietsers.

  • 3.

    Een voorrangsregeling in te stellen op de plekken waar de Parkstadroute aansluit op de Wingerdweg, Schuureikenweg, Zandbergsweg, Kastanjelaan, waarbij het fietsverkeer op de Parkstadroute voorrang moet verlenen aan het verkeer dat zich bevindt op de genoemde wegen.

  • 4.

    Een voorrangsregeling in te stellen op de plekken waar de Parkstadroute aansluit op de Hermesweg, Sleinadastraat en de Amstenraderweg, fietspad ter hoogte van de Akerstraat-Noord, waarbij het verkeer op deze wegen voorrang moet verlenen aan het fietsverkeer op de Parkstadroute.

 

 

Motivering

Door het instellen van de bovengenoemde verkeersmaatregelen wordt er zorggedragen voor veilige route voor fietsers en wandelaars die gebruik maken van de Parkstadroute. Tevens zorgen de verkeersmaatregelen voor verkeeroverzichtelijke en veilige situaties daar waar fietsers vanuit de Parkstadroute gedeeltelijk gebruik maken van de openbare weg. Door het instellen van diverse voorrangsmaatregelen, wordt voor het ten behoeve van het fietsverkeer duidelijk aangegeven waar voorrang verleend moet worden, door het instellen van verplichte fietspaden wordt duidelijk gemaakt waar dat het voor fietsers verplicht is daar te rijden. De fietspaden van de Parkstadroute zijn enkel toegankelijk voor fietsers, voetgangers en gehandicaptenvoertuigen.

 

Met dit verkeersbesluit wordt derhalve een overzichtelijk verkeersbeeld gecreëerd waarbij voldoende oog is voor de verkeersveiligheid ten behoeve van de het verkeer op de voornoemde wegen evenals voor de gebruikers van de Parkstadroute.

 

Belangenafweging

Er is voldoende rekening gehouden met de belangen van de bewoners, bedrijven en gebruikers van de Parkstadroute. De gemeentelijke en regionale belangen ter bevordering van de verkeersveiligheid voor het fietsverkeer en voetgangers van de Parkstadroute evenals ter bevordering van de verkeersveiligheid op gedeelten van de Parkstadroute waar sprake is van andere verkeersdeelnemers, wegen zwaarder dan de overige belangen. De maatregelen dragen bij aan een duidelijke en veilige verkeerssituatie. verkeerssituatie.

 

Gehoord/Overleg

Ingevolge artikel 24 van het BABW is vooraf overleg gepleegd met de politie. De bovengenoemde wegen zijn in beheer bij de gemeente Heerlen.

 

Besluiten:

1. Door plaatsing van verkeersborden G11 (Verplicht fietspad) met onderbord OB505 én G12 (Einde verplicht fietspad) zoals bedoeld in bijlage 1 RVV1990, bij de westelijke aansluiting van de Parkstadroute met de Wingerdweg een verplicht fietspad in te stellen in twee richtingen. Dit zoals aangegeven op de bij dit besluit behorende tekening voorzien van het kenmerk GO17554-TEK-3504/Versie 3.0, d.d. 17/05/24).

 

2. Door plaatsing van verkeersbord B6 (Verleen voorrang aan bestuurders op kruisende weg) zoals bedoeld in bijlage 1 RVV1990, in combinatie met het aanbrengen van ‘haaientanden’ zoals bedoeld in artikel 12 lid b onder VII BABW, bij de westelijke aansluiting van de Parkstadroute met de Wingerdweg een voorrangsregeling in te stellen, waarbij het fietsverkeer op de Parkstadroute voorrang moet verlenen aan het verkeer op de Wingerdweg. Dit zoals aangegeven op de bij dit besluit behorende tekening voorzien van het kenmerk GO17554-TEK-3504/Versie 3.0, d.d. 17/05/24).

 

3. Door plaatsing van verkeersborden G11 (Verplicht fietspad) en G12 (Einde verplicht fietspad) zoals bedoeld in bijlage 1 RVV1990, bij de oostelijke aansluiting van de Parkstadroute met de Wingerdweg een verplicht fietspad in te stellen voor het fietspad van de Parkstadroute. Dit zoals aangegeven op de bij dit besluit behorende tekening voorzien van het kenmerk GO17554-TEK-3504/Versie 3.0, d.d. 17/05/24.

 

4. Door plaatsing van verkeersborden B6 (Verleen voorrang aan bestuurders op kruisende weg) en B3 (Voorrangskruispunt) zoals bedoeld in bijlage 1 RVV1990, in combinatie met het aanbrengen van ‘haaientanden’ zoals bedoeld in artikel 12 lid b onder VII BABW, bij de oostelijke aansluiting van de Parkstadroute met de Wingerdweg een voorrangsregeling in te stellen, waarbij het fietsverkeer van de Parkstadroute voorrang moet verlenen aan het verkeer op de Wingerdweg. Dit zoals aangegeven op de bij dit besluit behorende tekening voorzien van het kenmerk GO17554-TEK-3504/Versie 3.0, d.d. 17/05/24.

 

5. Door plaatsing van verkeersborden G11 (verplicht fietspad) en G12 (Einde verplicht fietspad) zoals bedoeld in bijlage 1 RVV1990 bij de aansluiting van de Parkstadroute met de Schuureikenweg, een verplicht fietspad in te stellen voor het fietspad van de Parkstadroute. Dit zoals aangegeven op de bij dit besluit behorende tekening voorzien van het kenmerk GO17554-TEK-3505/Versie 2.0, d.d. 07/02/23.

 

6. Door plaatsing van verkeersborden B6 (Verleen voorrang aan bestuurders op kruisende weg) en B3 (Voorrangskruispunt) zoals bedoeld in bijlage 1 RVV1990, in combinatie met het aanbrengen van ‘haaientanden’ zoals bedoeld in artikel 12 lid b onder VII BABW, bij de aansluiting van de Parkstadroute met de Schuureikenweg, een voorrangsregeling in te stellen waarbij het fietsverkeer van de Parkstadroute voorrang moet verlenen aan het verkeer op de Schuureikenweg. Dit zoals aangegeven op de bij dit besluit behorende tekening voorzien van het kenmerk GO17554-TEK-3505/Versie 2.0, d.d. 07/02/23.

 

7. Door verwijdering van verkeersborden G7 (Voetpad) en G13 (onverplicht fietspad) én door plaatsing van verkeersborden G11 (Verplicht fietspad) en G12 (Einde verplicht fietspad) zoals bedoeld in bijlage 1 RVV1990 bij de aansluiting van de Parkstadroute met de Zandbergsweg een verplicht fietspad in te stellen voor het fietspad van de Parkstadroute. Dit zoals aangegeven op de bij dit besluit behorende tekening voorzien van het kenmerk GO17554-TEK-3506/Versie 3.0, d.d. 17/05/24.

 

8. Door plaatsing van verkeersborden B6 (Verleen voorrang aan bestuurders op kruisende weg) en B3 (Voorrangskruispunt) zoals bedoeld in bijlage 1 RVV1990 in combinatie met het aanbrengen van ‘haaientanden’ zoals bedoeld in artikel 12 lid b onder VII BABW, bij de aansluiting van de Parkstadroute met de Zandbergsweg een voorrangsregeling in te stellen waarbij het fietsverkeer van de Parkstadroute voorrang moet verlenen aan het verkeer op de Zandbergsweg. Dit zoals aangegeven op de bij dit besluit behorende tekening voorzien van het kenmerk GO17554-TEK-3506/Versie 3.0, d.d. 17/05/24.

 

9. Door verwijdering van verkeersbord G7 (voetpad) en door plaatsing van verkeersbord G11 (Verplicht fietspad), voor het pad gelegen tussen huisnummer 22b en 22c aan de Zandbergsweg een verplicht fietspad in te stellen . Dit zoals aangegeven op de bij dit besluit behorende tekening voorzien van het kenmerk G)17554-TEK-3506/ Versie 3.0, d.d. 17/05/24.

 

10. Door plaatsing van verkeersborden G11 (verplicht fietspad) zoals bedoeld in bijlage 1 RVV1990 bij de aansluiting van de Parkstadroute met de Hermesweg een verplicht fietspad in te stellen voor het fietspad van de Parkstadroute. Dit zoals aangegeven op de bij dit besluit behorende tekening voorzien van het kenmerk GO17554-TEK-3507/Versie 3.0, d.d. 17/05/24.

 

11. Door plaatsing van verkeersborden B6 (Verleen voorrang aan bestuurders op kruisende weg) in combinatie met het aanbrengen van ‘haaientanden’ zoals bedoeld in artikel 12 lid b onder VII BABW bij de aansluiting van de Parkstadroute met de Hermesweg, waardoor het verkeer op Hermesweg voorrang moet verlenen aan fietsverkeer op de Parkstadroute. Dit zoals aangegeven op de bij dit besluit behorende tekening voorzien van het kenmerk GO17554-TEK-3507/Versie 3.0, d.d. 17/05/24.

 

12. Door plaatsing van verkeersbord G11 (verplicht fietspad), een verplicht fietspad in te stellen voor het pad gelegen aan de Piet Stalmeijerstraat ter hoogte van huisnummer 54 met aansluiting op de Parkstadroute. Dit zoals aangegeven op de bij dit besluit behorende tekening voorzien van het kenmerk GO17554-TEK-3507/Versie 3.0, d.d. 17/05/24.

 

13. Door plaatsing van verkeersbord G11 (Verplicht fietspad) bij de aansluiting van de Parkstadroute met de Sleinadastraat een verplicht fietspad instellen voor de Parkstadroute. Dit zoals aangegeven op de bij dit besluit behorende tekening voorzien van het kenmerk GO17554-TEK-3508/Versie 2.0, d.d. 07/02/23.

 

14. Door plaatsing B6 (Verleen voorrang aan bestuurders op kruisende weg) in combinatie met het aanbrengen van ‘haaientanden’ bij de aansluiting van de Parkstadroute met de Sleinadastraat een voorrangsregeling in te stellen waarbij verkeer op de Sleinadastraat voorrang moet verlenen aan het fietsverkeer op de Parkstadroute. Dit zoals aangegeven op de bij dit besluit behorende tekening voorzien van het kenmerk GO17554-TEK-3508/Versie 2.0, d.d. 07/02/23.

 

15. Door plaatsing van verkeersbord G11 (Verplicht fietspad) en G12 (Einde verplicht fietspad) bij de westelijk aansluiting van de Parkstadroute/ Spoordijkstraat met de Kastanjelaan een verplicht fietspad in te stellen voor de Parkstadroute. Dit zoals aangegeven op de bij dit besluit behorende tekening voorzien van het kenmerk GO17554-TEK-3509/Versie 2.0, d.d. 07/02/23.

 

16.Door plaatsing B6 (Verleen voorrang aan bestuurders op kruisende weg) in combinatie met het aanbrengen van ‘haaientanden’ zoals bedoeld in artikel 12 lid b onder VII BABW bij de westelijk aansluiting van de Parkstadroute /Spoordijkstraat met de Kastanjelaan een voorrangsregeling in te stellen waarbij fietsverkeer op de Parkstadroute voorrang moet verlenen aan het verkeer op Kastanjelaan. Dit zoals aangegeven op de bij dit besluit behorende tekening voorzien van het kenmerk GO17554-TEK-3509/Versie 2.0, d.d. 07/02/23.

 

17. Door plaatsing van verkeersbord G11 (Verplicht fietspad) en verkeersbord G12 (Einde verplicht fietspad) bij de oostelijke aansluiting van de Kastanjelaan met de Parkstadroute een verplicht fietspad in te stellen voor de Parkstadroute. Dit zoals aangegeven op de bij dit besluit behorende tekening voorzien van het kenmerk GO17554-TEK-3510/Versie 3.0, d.d. 17/05/24.

 

18. Door plaatsing van de verkeersborden B6 ( Voorrangsregeling) in combinatie met het aanbrengen van ‘haaientanden’ zoals bedoeld in artikel 12 lid b onder VII BABW bij de aansluiting van de Parkstadroute met de Kastanjelaan een voorrangsregeling in te stellen waarbij het fietsverkeer op de Parkstadroute voorrang moet verlenen aan het verkeer op de Kastanjelaan. Dit zoals aangegeven op de bij dit besluit behorende tekening voorzien van het kenmerk GO17554-TEK-3510/Versie 3.0, d.d. 17/05/24.

 

19. Door plaatsing van verkeersborden G11 (Verplicht fietspad) bij de aansluiting met de Amstenraderweg een verplicht fietspad in te stellen voor de Parkstadroute. Dit zoals aangegeven op de bij dit besluit behorende tekening voorzien van het kenmerk GO17554-TEK-3510/Versie 3.0, d.d. 17/05/24.

 

19. Door plaatsing van de verkeersborden B6 (Voorrangsregeling) in combinatie met het aanbrengen van ‘haaientanden’ zoals bedoeld in artikel 12 lid b onder VII BABW, bij de aansluiting van de Parkstadroute met de Amstenraderweg een voorrangsregeling in te stellen waarbij het verkeer op de Amstenraderweg voorrang moet verlenen aan het fietsverkeer op de Parkstadroute. Dit zoals aangegeven op de bij dit besluit behorende tekening voorzien van het kenmerk GO17554-TEK-3510/Versie 3.0, d.d. 17/05/24.

 

21. Door verwijdering van verkeersbord G7 (Voetpad) en door plaatsing van verkeersbord G11 (Verplicht fietspad) een verplicht fietspad in te stellen voor het pad vanaf de Spoordijk ter hoogte van huisnummer 44 naar de Parkstadroute. Dit zoals aangegeven op de bij dit besluit behorende tekening voorzien van het kenmerk GO17554-TEK-3510/Versie 3.0, d.d. 17/05/24.

 

22. Door verwijdering van verkeersbord G7 (Voetpad) en door plaatsing van verkeersbord G11 (Verplicht fietspad) een verplicht fietspad in te stellen voor het pad ter hoogte van de Doctor Philipsstraat huisnummer 52 met aansluiting op de Parkstadroute eveneens toegankelijk te maken voor fietsers. Dit zoals aangegeven op de bij dit besluit behorende tekening voorzien van het kenmerk GO17554-TEK-3511/Versie 2.0, d.d. 07/02/23.

 

23. Door plaatsing van verkeersbord G11 (Verplicht fietspad) en bord G12 (Einde verplicht fietspad) op de Acker ter hoogte van huisnummer 43 met aansluiting op de Parkstadroute een verplicht fietspad in te stellen. Dit zoals aangegeven op de bij dit besluit behorende tekening voorzien van het kenmerk GO17554-TEK-3512/Versie 3.0, d.d. 15/06/24.

 

24. Door plaatsing van verkeersbord B6 (Verleen voorrang aan bestuurders op kruisende weg) in combinatie met het aanbrengen van ‘haaientanden’ zoals bedoeld in artikel 12 lid b onder VII BABW bij de aansluiting van de Parkstadroute met het fietspad tussen de Parkstadroute en de Akerstraat- Noord een voorrangsregeling in te stellen waarbij het verkeer waarbij het verkeer op het fietspad tussen de Parkstad route en de Akerstaat -Noord voorrang moet verlenen aan het fietsverkeer op de Parkstadroute. Dit zoals aangegeven op de bij dit besluit behorende tekening voorzien van het kenmerk GO17554-TEK-3512/Versie 3.0, d.d. 15/06/24.

 

 

 

 

 

Ter inzage legging en bezwaar:

Het verkeersbesluit ligt met ingang van de dag na de publicatie gedurende zes weken voor een ieder kosteloos ter inzage in de Publiekshal van de gemeente Heerlen (Geleenstraat 25). Inzage is alleen mogelijk op afspraak. U kunt uw afspraak maken via het telefoonnummer +31 (0) 45 560 50 40 of 14045. De stukken worden dan voor u klaargelegd.

Bent u het niet eens met dit besluit? Dan kunt u een bezwaarschrift bij ons indienen. Dit kunt u op twee manieren doen: digitaal of schriftelijk.

Een bezwaarschrift moet u indienen binnen 6 weken na de bekendmaking van het besluit. Let op: doe dit op tijd, anders wordt uw bezwaar niet inhoudelijk afgehandeld. Dit geldt ook als u nog in overleg bent met de behandelend ambtenaar. Stuur desnoods een voorlopig bezwaarschrift. Hierin kunt u aangeven dat u uw bezwaar op een later moment nog verder zal toelichten.

Digitaal indienen

U kunt niet via e-mail een bezwaarschrift bij ons indienen. U kunt met het formulier voor bezwaarschriften tegen een besluit van de gemeente Heerlen uw bezwaar digitaal indienen. Door het digitale formulier te gebruiken, doorloopt u op eenvoudige wijze de verschillende stappen bij het indienen van een bezwaarschrift. In het formulier vragen wij u of u er mee kunt instemmen dat de verdere correspondentie met u via e-mail plaatsvindt. De gemeente Heerlen kan u dan eenvoudig en efficiënt op de hoogte houden van het verloop van de verdere procedure. U ontvangt dan geen papieren post meer.

Schriftelijk indienen

Wilt u of kunt u geen gebruik maken van het digitale formulier? Dan kunt u uw bezwaarschrift ook per post of fax sturen naar: Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Heerlen,

Postbus 1, 6400 AA, Heerlen, fax: (045) 560 3953.

Zet in uw bezwaarschrift ten minste:

- tegen welk besluit u bezwaar maakt;

- de datum en het kenmerk van het besluit waartegen u bezwaar maakt (stuur bij voorkeur een kopie mee);

- uw naam, adres en woonplaats;

- waarom u bezwaar maakt;

- uw handtekening

- als u voor iemand anders bezwaar maakt, bijvoorbeeld namens een bedrijf, stuur dan een machtiging mee.

Het bezwaar heeft geen schorsende werking.

Indien onverwijlde spoed, gelet op de betrokken belangen, dat vereist, kan -nadat bezwaar is gemaakt bij het College van Burgemeester en Wethouders- aan de voorzieningenrechter van de Rechtbank Limburg, bestuursrechtelijke zaken, postbus 950, 6040 AZ Roermond, worden verzocht om een voorlopige voorziening te treffen. Hieraan zijn griffierechten verbonden.

Bijlage n :

  • 1.

    G017554-TEK-35 04 /Versie 3 .0, d.d. 17 /0 5 /202 4 .

  • 2.

    G017554-TEK-3505/Versie 2.0, d.d. 07/02/2023.

  • 3.

    G017554-TEK-35 06 /Versie 3 .0, d.d. 1 7 / 0 5/ 202 4 .

  • 4.

    G017554-TEK-35 07 /Versie 3 .0, d.d. 17/05/ 202 4 .

  • 5.

    G017554-TEK-35 08 /Versie 2 .0, d.d. 07 / 02 / 2023.

  • 6.

    G017554-TEK-35 09 /Versie 2 .0, d.d. 07 / 02 / 2023.

  • 7.

    G017554-TEK-35 10 /Versie 3 .0, d.d. 17/05/ 202 4 .

  • 8.

    G017554-TEK-35 11 /Versie 2 .0, d.d. 07 / 02 / 2023.

  • 9.

    G017554-TEK-35 12 /Versie 3.0, d.d. 15/ 0 6/ 202 4 (op tekening 15/07/2024)

 

 

 

 

 

 

Heerlen, 20 juni 2024

Burgemeester en wethouders van Heerlen,

namens dezen,

Specialist verkeer

R. Schmeitz

Naar boven