Gemeenteblad van Breda
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Breda | Gemeenteblad 2024, 320532 | gemeenschappelijke regeling |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Breda | Gemeenteblad 2024, 320532 | gemeenschappelijke regeling |
Gemeenschappelijke regeling schoolverzuim en VSV regio West-Brabant
Burgemeester en wethouders van Breda maken bekend dat de colleges van burgemeester en wethouders van de gemeenten Alphen-Chaam, Altena, Baarle-Nassau, Bergen op Zoom, Breda, Drimmelen, Etten-Leur, Geertruidenberg, Halderberge, Moerdijk, Oosterhout, Roosendaal, Rucphen, Steenbergen, Woensdrecht en Zundert de wijziging van de gemeenschappelijke regeling Schoolverzuim en VSV regio West-Brabant hebben vastgesteld.
De wijziging van de gemeenschappelijke regeling treedt in werking met ingang van de dag na deze bekendmaking.
Tegen het besluit tot vaststelling van de gemeenschappelijke regeling is geen bezwaar of beroep mogelijk.
Tekst gemeenschappelijke regeling
De colleges van burgemeesters en wethouders van de gemeenten Alphen-Chaam, Altena, Baarle-Nassau, Bergen op Zoom, Breda, Drimmelen, Etten-Leur, Geertruidenberg, Halderberge, Moerdijk, Oosterhout, Roosendaal, Rucphen, Steenbergen, Woensdrecht en Zundert;
besluiten tot het gewijzigd vaststellen van de:
Gemeenschappelijke regeling schoolverzuim en VSV regio West-Brabant
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
In deze regeling wordt verstaan onder:
Uitvoeringsniveau 2A: taken in het kader van toezicht op de naleving van de leerplicht/kwalificatieplicht voor het MBO-onderwijs voor leerlingen ingeschreven in de desbetreffende gemeente inclusief de Doorstroompuntfunctie (deeltaken zoals genoemd onder uitvoeringsniveau 2 van het Programma schoolverzuim en voortijdig schoolverlaten West-Brabant, artikel 14, tweede lid).
Hoofdstuk 2 Doel, taken en bevoegdheden
Artikel 2 Toedeling bevoegdheden
De colleges mandateren de bevoegdheden op het gebied van uitvoeringsniveau 1 (registratie, artikel 19 Leerplichtwet 1969) die aan hen zijn toegekend in het kader van het toezicht op de naleving van de Leerplichtwet 1969 en de registratie van voortijdig schoolverlaters in het kader van de Doorstroompuntfunctie aan het gemeenschappelijk orgaan. De gemeente Breda is de gemeente die de taken zal uitvoeren.
De colleges van de Niveau 2-gemeenten mandateren de bevoegdheden, conform uitvoeringsniveau 2 zoals beschreven in artikel 14, die aan hen zijn toegekend in het kader van het toezicht op de naleving van de Leerplichtwet 1969 aan het gemeenschappelijk orgaan. De gemeente Breda is de gemeente die de taken zal uitvoeren.
De colleges van de Niveau 2A-gemeenten mandateren de bevoegdheden, conform uitvoeringsniveau 2A zoals beschreven in artikel 14, die aan hen zijn toegekend in het kader van het toezicht op de naleving van de Leerplichtwet 1969 aan het gemeenschappelijk orgaan. De gemeente Breda is de gemeente die de taken zal uitvoeren.
De colleges van de Niveau 2-gemeenten en de Niveau 2A-gemeenten staan toe dat het gemeenschappelijk orgaan voor de gemandateerde bevoegdheden ondermandaat verleent, met uitzondering van de bevoegdheid tot het aanwijzen van ambtenaren die toezien op de naleving van de Leerplichtwet 1969 en het wijzigen van de instructie leerplichtambtenaren en Doorstroomcoach.
De colleges verlenen hierbij aan de door hen aangewezen portefeuillehouder, mandaat tot het nemen van besluiten met betrekking tot de taakuitvoering van het Programma Schoolverzuim en Voortijdig Schoolverlaten. Het mandaat geldt onder de voorwaarden dat de portefeuillehouder binnen de dan geldende kaders en begroting blijft en dat van het mandaat alleen gebruik gemaakt kan worden in het regionale portefeuillehoudersoverleg.
Hoofdstuk 3 Gemeenschappelijk orgaan
Artikel 6 Werkwijze van het gemeenschappelijk orgaan
Het gemeenschappelijk orgaan vergadert jaarlijks ten minste vier maal en voorts zo vaak als de voorzitter dat nodig oordeelt of ten minste twee leden daarom schriftelijk en met opgaaf van redenen verzoeken. Een of meer vergaderdata gaan vooraf aan het aanleveren van de kaderbrief en de concept-begroting.
Het gemeenschappelijk orgaan kan ook buiten vergadering besluiten nemen, mits alle leden van het gemeenschappelijk orgaan in de gelegenheid zijn gesteld schriftelijk hun stem uit te brengen en zij zonder voorbehoud met het voorstel hebben ingestemd. Van een aldus genomen besluit wordt onder bijvoeging van de ingekomen antwoorden een relaas opgemaakt, dat na medeondertekening door de voorzitter bij de notulen wordt gevoegd.
Artikel 7 Inlichtingen, informatieplicht, verantwoording en ontslag
Een lid van het gemeenschappelijk orgaan is verantwoording verschuldigd aan het college dat hem heeft aangewezen, dan wel aan de raad van die gemeente, voor het door hem in het gemeenschappelijk orgaan gevoerde beleid en wel binnen drie maanden nadat dit gevraagd wordt door het betrokken college dan wel door de raad op de wijze zoals dit wordt verlangd.
Artikel 8 Uitvoerende gemeente
De uitvoerende gemeente waarborgt een goede uitvoering van de werkzaamheden voor het vermelde doel in artikel 3 van deze regeling door de inzet van vakbekwaam personeel, de zorg voor het gedetacheerde personeel, het beschikbaar stellen van apparatuur, hulpmiddelen en huisvesting, alsmede ondersteuning in de bestuurs- en financiële planning & control-cyclus.
Hoofdstuk 4 Financiële en andere bepalingen
Artikel 9 Financiën en extra dienstverlening
Extra dienstverlening kan worden ingekocht op verzoek van een deelnemende gemeente. Het gemeenschappelijk orgaan beslist of akkoord wordt gegaan met het uitvoeren van de extra dienstverlening die de gemeente wil inkopen bij het gemeenschappelijk orgaan. Hiertoe stelt het gemeenschappelijk orgaan een offerte op voor de inkopende gemeente. Nadat het gemeenschappelijk orgaan heeft besloten om in te stemmen met extra dienstverlening aan een deelnemende gemeente, verlenen de deelnemende gemeenten het gemeenschappelijke orgaan een volmacht om namens de deelnemende gemeenten een overeenkomst voor extra dienstverlening te sluiten.
Bij inkoop van extra dienstverlening door deelnemende gemeenten wordt per product een eenheidsprijs vastgesteld. De hoeveelheid afgenomen producten wordt per gemeente vooraf voor zover mogelijk per begrotingsjaar ingeschat en vooraf in rekening gebracht. Indien uit de realisatie blijkt dat de gemeente meer of minder producten binnen de extra dienstverlening heeft afgenomen dan wordt dit achteraf verrekend. De eenheidsprijs voor extra dienstverlening wordt door het gemeenschappelijk orgaan vastgesteld en mede bepaald aan de hand van:
Artikel 10 Kaders, begroting, jaarrekening, meerjarenbeleidsplan, wijze van betaling en evaluatie
Jaarlijks zendt de uitvoerende gemeente aan de raden van de deelnemende gemeenten een brief met daarin de algemene financiële en beleidsmatige kaders. In deze brief zijn de door de deelnemende gemeenten gegeven richtlijnen verwerkt. Daarnaast bevat de kaderbrief kort de belangrijkste opgaven voor het komende jaar. Voorstellen voor nieuw beleid, die niet door de deelnemende gemeenten zijn opgenomen in de richtlijnen, worden in deze kaderbrief gedaan en expliciet vermeld als nieuw beleid.
Hoofdstuk 5 Programma Schoolverzuim en Voortijdig Schoolverlaten
Artikel 11 Programma Schoolverzuim en Voortijdig Schoolverlaten
Voor de uitvoering van met name genoemde taken kunnen gemeenten die niet aan deze regeling deelnemen en behoren tot de Doorstroompunt-regio West-Brabant gebruik maken van de uitvoeringsorganisatie van de uitvoerende gemeente. Indien gemeenten op deze wijze dienstverlening van de centrale organisatie af willen nemen, dan wordt dit beschouwd als inkoop van diensten. In deze situatie dient na instemming van het gemeenschappelijk orgaan tussen de desbetreffende gemeente en de deelnemende gemeenten een afzonderlijke samenwerkingsovereenkomst te worden opgesteld, waarin tevens afspraken worden opgenomen over de wijze van verrekening. De deelnemende gemeenten verlenen volmacht aan het gemeenschappelijk orgaan om een dergelijke overeenkomst aan te gaan.
Het Programma Schoolverzuim en Voortijdig Schoolverlaten uitvoeringsniveau 1 heeft betrekking op jongeren woonachtig in de gemeenten in de regio.
Het Programma Schoolverzuim en Voortijdig Schoolverlaten uitvoeringsniveau 2 heeft betrekking op jongeren woonachtig in de Niveau 2-gemeenten.
Het Programma Schoolverzuim en Voortijdig Schoolverlaten uitvoeringsniveau 2A heeft betrekking op jongeren woonachtig in de Niveau 2A-gemeenten.
Hoofdstuk 6 Uitvoering leerplichttaken en taken in het kader van de Regionale Meld- en Coördinatiefunctie
Artikel 14 Gemeentelijke leerplicht en Doorstroom-taken
Onder gemeentelijke leerplicht- en Doorstroomtaken uitvoeringsniveau 2 wordt verstaan:
de begeleiding van alle leerplichtige leerlingen uit de deelnemende gemeenten, die niet voldoen aan de leerplicht of de kwalificatieplicht, ten behoeve van de herplaatsing op een (nieuwe) school of opleiding, in overleg met de desbetreffende school of opleidingsinstituut en, indien noodzakelijk, in samenwerking met de bestaande reguliere hulp- en dienstverlenende instellingen in het werkgebied;
de begeleiding van alle leerlingen tot 23 jaar uit de deelnemende gemeenten, die een school of opleiding zonder startkwalificatie verlaten, ten behoeve van de herplaatsing op een (nieuwe) school of opleiding, dan wel doorgeleiding naar de arbeidsmarkt, in overleg met de desbetreffende school of opleidingsinstituut en, indien noodzakelijk, in samenwerking met de bestaande, reguliere hulp- en dienstverlenende instellingen in het werkgebied;
Iedere deelnemende gemeente is verplicht om, na daartoe gedaan verzoek van of namens de leidinggevende van het Regionaal Bureau Leren of diens plaatsvervanger, onverwijld actuele BRP-gegevens van alle in de gemeente woonachtige jongeren in de leeftijd van 4 tot 23 jaar te verstrekken aan de uitvoerende gemeente.
In de overeenkomst zoals bedoeld in het vorige lid wordt in ieder geval geregeld dat de uitvoerende gemeente alle passende technische en organisatorische maatregelen neemt om de persoonsgegevens die worden verwerkt, te beveiligen en beveiligd te houden tegen verlies of tegen enige vorm van onzorgvuldig, ondeskundig of ongeoorloofd gebruik.
Artikel 16 Taakuitvoering / Uitvoeringskaders
De medewerkers die taken uitvoeren in het kader van deze regeling zijn voor de dagelijkse werkzaamheden verantwoording schuldig aan de leidinggevende van het Programma waaronder zij bij de uitvoerende gemeente aangesteld zijn. De begeleiding van leerlingen in het kader van de leerplicht en Doorstroomtaken geschiedt in overleg met de scholen en de dienstverlenende instellingen.
Jaarlijks maakt de uitvoerende gemeente ter uitvoering van artikel 25 van de Leerplichtwet 1969 vóór 1 oktober voor de Niveau 2-gemeenten en Niveau 2A-gemeenten een inhoudelijk leerplichtjaarverslag over de uitvoering en het gevoerde beleid inzake handhaving van de leerplicht en kwalificatieplicht en de resultaten daarvan over het afgelopen schooljaar.
Aangezien wettelijk het leerplichtjaarverslag vóór 1 oktober van ieder jaar aan de raden van de gemeenten aangeboden dient te worden, zal voor de gemeenten die niet deelnemen aan uitvoeringsniveau 2 vóór 1 september een concept statistisch leerplichtjaarverslag aangeboden worden aan het gemeenschappelijk orgaan. Vervolgens wordt het statistisch leerplichtjaarverslag aangeboden aan de raden van deze gemeenten.
Artikel 18 Bezwaar en beroep, klachten en geschillen
Scholen, ouders of leerlingen die een klacht hebben over een leerplichtambtenaar of over het Regionaal Bureau Leren in het algemeen, kunnen zich met een klacht wenden tot het college van burgemeester en wethouders van de woongemeente van de leerling. Op deze klacht is de interne en externe klachtenprocedure van deze gemeente van toepassing.
Hoofdstuk 7 Toetreding, uittreding, wijziging en opheffing
Toetreding door een niet aan deze regeling deelnemende gemeente kan bij besluiten van het college van burgemeester en wethouders van die gemeente plaatsvinden, wanneer de deelnemende gemeenten in het gemeenschappelijk orgaan instemmen met de toetreding waarbij besluitvorming plaatsvindt conform artikel 6.
Hoofdstuk 8 Geschillenbeslechting
Artikel 24 Geschillenbeslechting
Geschillen omtrent de toepassing, in de ruimste zin, van de regeling tussen de (besturen van de) deelnemende gemeenten zullen nadat zij via een aangetekend schrijven kenbaar zijn gemaakt, worden besproken tussen een vertegenwoordiging van de besturen en gedeputeerde staten. Conform artikel 28 Wet Gemeenschappelijke Regelingen beslissen de gedeputeerde staten van de provincie Noord-Brabant.
Ingezetenen van de deelnemende gemeenten en belanghebbenden kunnen via reguliere procedures bij de colleges en de raden van de gemeenten betrokken worden bij de voorbereiding, uitvoering en evaluatie van beleid in het kader van deze regeling.
Artikel 26 Zienswijzen op besluiten
Naast de wettelijk verplichte gevallen, wordt besluitvorming op grond van deze regeling aan de raden voorgelegd voor het indienen van een zienswijze bij:
Aldus vastgesteld door
Burgemeester en wethouders van de gemeente Alphen-Chaam op 3 april 2024;
Burgemeester en wethouders van de gemeente Altena op 23 april 2024;
Burgemeester en wethouders van de gemeente Baarle-Nassau op 26 maart 2024;
Burgemeester en wethouders van de gemeente Bergen op Zoom op 11 juni 2024;
Burgemeester en wethouders van de gemeente Breda op 28 mei 2024;
Burgemeester en wethouders van de gemeente Drimmelen op 2 juli 2024;
Burgemeester en wethouders van de gemeente Etten-Leur op 2 juli 2024;
Burgemeester en wethouders van de gemeente Geertruidenberg op 24 juni 2024;
Burgemeester en wethouders van de gemeente Halderberge op 26 maart 2024;
Burgemeester en wethouders van de gemeente Moerdijk op 9 juli 2024;
Burgemeester en wethouders van de gemeente Oosterhout op 11 juni 2024;
Burgemeester en wethouders van de gemeente Roosendaal op 25 juni 2024;
Burgemeester en wethouders van de gemeente Rucphen op 26 maart 2024;
Burgemeester en wethouders van de gemeente Steenbergen op 11 juni 2024;
Burgemeester en wethouders van de gemeente Woensdrecht op 24 juni 2024;
Burgemeester en wethouders van de gemeente Zundert op 2 juli 2024.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-320532.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.