Gemeenteblad van Breda
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Breda | Gemeenteblad 2024, 320439 | gemeenschappelijke regeling |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Breda | Gemeenteblad 2024, 320439 | gemeenschappelijke regeling |
Gemeenschappelijke regeling voor Geweld in Afhankelijkheidsrelaties (GIA) en Meldpunt Crisiszorg West-Brabant
Burgemeester en wethouders van Breda maken bekend dat de colleges van burgemeester en wethouders van de gemeenten Altena, Bergen op Zoom, Breda, Drimmelen, Etten-Leur, Geertruidenberg, Halderberge, Moerdijk, Oosterhout, Roosendaal, Rucphen, Steenbergen, Woensdrecht en Zundert de wijziging van de gemeenschappelijke regeling voor Geweld in Afhankelijkheidsrelaties (GIA) en Meldpunt Crisiszorg West-Brabant hebben vastgesteld.
De wijziging van de gemeenschappelijke regeling treedt in werking met ingang van de dag na deze bekendmaking.
Tegen het besluit tot vaststelling van de gemeenschappelijke regeling is geen bezwaar of beroep mogelijk.
Tekst gemeenschappelijke regeling
De colleges van burgemeester en wethouders van de gemeenten Altena, Bergen op Zoom, Breda, Drimmelen, Etten-Leur, Geertruidenberg, Halderberge, Moerdijk, Oosterhout, Roosendaal, Rucphen, Steenbergen, Woensdrecht en Zundert;
de besluiten van de gemeenteraden van de gemeenten Altena, Bergen op Zoom, Breda, Drimmelen, Etten-Leur, Geertruidenberg, Halderberge, Moerdijk, Oosterhout, Roosendaal, Rucphen, Steenbergen, Woensdrecht en Zundert tot het verlenen van toestemming aan de colleges van burgemeester en wethouders van deze gemeenten tot het aangaan van de samenwerking en het wijzigen van deze regeling voor de inrichting van een Meldpunt Crisiszorg en het inrichten van crisisinterventies;
op grond van artikel 5:1 van de Wet verplichte geestelijke gezondheidszorg de colleges van burgemeester en wethouders zorgdragen voor het in behandeling nemen van meldingen over personen voor wie de noodzaak tot geestelijke gezondheidszorg zou moeten worden onderzocht, het verrichten van onderzoek naar die noodzaak, het informeren van degene die een melding heeft gedaan en het zo nodig indienen van een aanvraag voor de voorbereiding van een verzoekschrift voor een zorgmachtiging bij de officier van justitie;
het rijk ten behoeve van de realisatie van het Toekomstscenario Kind- en gezinsbescherming incidenteel financiële middelen beschikbaar stelt via de decentralisatie-uitkering ‘vrouwen-opvang en huiselijk geweld’ aan de centrumgemeente Breda en dat van de gemeenten wordt verwacht op regionale schaal samen te werken aan dit toekomstscenario en dat het realiseren van het toekomstscenario grotendeels overlapt met de aanpak van Geweld in Afhankelijkheidsrelaties;
besluiten de volgende regeling gewijzigd vast te stellen:
Gemeenschappelijke regeling voor Geweld in Afhankelijkheidsrelaties (GIA) en Meldpunt Crisiszorg West-Brabant
Meldpunt Crisiszorg: Het regionale meldpunt voor crisissituaties en niet acute zorgelijke situaties, ondergebracht bij Veilig Thuis West-Brabant, met een telefoonnummer dat 24 uur per dag en zeven dagen in de week bereikbaar is en waarin in ieder geval de GGZ , het maatschappelijke werk, de GGD, Jeugdhulp en -bescherming en Veilig Thuis West-Brabant participeren;
Opdrachten GIA: de besluiten waarin de Centrumgemeente namens de Gemeenten vaststelt welke regionale activiteiten op het terrein van GIA worden uitgevoerd en welke regionale middelen hiervoor beschikbaar worden gesteld, waaronder tenminste de subsidiebeschikkingen aan Veilig Thuis West-Brabant en aan de regionale vrouwenopvang;
De Regeling is aangegaan met de volgende doelen:
De gemeente Breda wordt aangewezen als centrumgemeente als bedoeld in artikel 8, vierde lid, van de Wet gemeenschappelijke regelingen.
Aan het college van de centrumgemeente wordt door de colleges van de gemeenten mandaat verleend om namens de colleges van de gemeenten, voor zover nodig, alle besluiten te nemen en andere rechtshandelingen te verrichten die noodzakelijk zijn ter behartiging van het in artikel 2 gestelde doel en de daartoe opgedragen taken zoals aangegeven in artikel 4, tweede lid, onder a t/m g tenzij een wettelijk voorschrift of de aard van de bevoegdheid zich hiertegen verzet.
De colleges van de gemeenten kunnen de in deze Regeling verleende mandaten intrekken onder de voorwaarde dat zij hun gemeentelijke bijdrage aan de regionale activiteiten op het gebied van GIA en het Meldpunt Crisiszorg gedurende twaalf maanden na intrekking blijven inzetten bij de betrokken uitvoeringsorganisaties.
Artikel 6 Regionaal beleid GIA en Meldpunt Crisiszorg
De colleges van de gemeenten leggen op voordracht van het Plenair overleg Gemeenten het regionaal beleid ter vaststelling voor aan de raden van de gemeenten. Na vaststelling gebruikt het college van de centrumgemeente het regionaal beleid als basis voor de opdrachten GIA en Meldpunt Crisiszorg.
Artikel 7 Plenair overleg Gemeenten
Iedere gemeente heeft één stem. Besluitvorming over voorstellen die aan de colleges zullen worden voorgelegd, vindt plaats op basis van unanimiteit van de bij het overleg aanwezige portefeuillehouders of door hen gemachtigde ambtenaren. Voor geldige besluitvorming is een aanwezigheid van minimaal de helft plus één van het aantal deelnemende gemeenten vereist.
Artikel 8 Ambtelijke regiowerkgroep GIA
De ambtelijke regiowerkgroep GIA bestaat uit leden van de 14 deelnemende gemeenten, waarbij elke vertegenwoordiger ook een spilfunctie heeft ten aanzien van de portefeuilles jeugd, veiligheid en Wmo, zodat deze portefeuilles geacht worden in de ambtelijke regiowerkgroep GIA vertegenwoordigd te zijn.
Artikel 10 Regionaal Uitvoeringsbudget GIA
In het geval dat het rijk, aanvullend op de structurele middelen, incidenteel middelen beschikbaar stelt aan de centrumgemeente voor de ontwikkeling van nieuwe projecten, beleid of voorzieningen, worden die middelen toegevoegd aan het regionaal uitvoeringsbudget om de benodigde stappen met de regio te kunnen zetten.
Het Regionaal Uitvoeringsbudget GIA wordt door de centrumgemeente beschikbaar gesteld aan uitvoeringsorganisaties die een bijdrage leveren aan de regionale aanpak van GIA, waaronder in ieder geval de subsidies voor Veilig Thuis en regionale vrouwenopvang. Subsidieverstrekking geschiedt op basis van de vigerende subsidieregelgeving van de centrumgemeente.
Artikel 11 Jaarlijkse bijdrage GIA
De jaarlijkse bijdrage GIA van de gemeenten wordt bepaald door op het totaal benodigde budget voor regionale uitvoeringsplannen GIA de beschikbare rijksmiddelen in mindering te brengen en het resterende bedrag bij de deelnemende gemeenten in rekening te brengen op basis van de inwoneraantallen (CBS, peildatum 1 januari van het jaar voorafgaand aan het jaar waarvoor het budget beschikbaar wordt gesteld). De centrumgemeente kan op basis van deze regeling geen andere kosten aan de gemeenten doorberekenen. Een eventuele wijziging van de jaarlijkse bijdragen GIA van de gemeenten wordt in het Plenair overleg Gemeenten vastgesteld en ter besluitvorming aan de gemeenten voorgelegd.
Artikel 12 Regionaal uitvoeringsbudget Meldpunt Crisiszorg
Het regionaal uitvoeringsbudget voor Meldpunt Crisiszorg bestaat uit middelen, die voorheen door gemeenten beschikbaar werden gesteld voor crisishulp jeugd, crisishulp maatschappelijk werk en crisismeldingen Veilig Thuis. Dit budget wordt aangevuld met bijdragen van de gemeenten als bedoeld in artikel 13. Het budget kan eveneens worden aangevuld met bijdragen van derden bij verbreding van de triagefunctie.
Artikel 13 Jaarlijkse bijdrage gemeenten Meldpunt Crisiszorg
De aanvullende jaarlijkse bijdrage voor het Meldpunt Crisiszorg van de Gemeenten wordt op basis van de inwoneraantallen berekend (CBS, peildatum 1 januari van het jaar voorafgaand aan het jaar waarvoor het budget beschikbaar wordt gesteld) en in het Plenair overleg Gemeenten vastgesteld en ter besluitvorming aan de gemeenten voorgelegd.
De Gemeenten betalen jaarlijks vóór 1 februari van het betreffende jaar de verschuldigde bijdrage(n) aan de Centrumgemeente op basis van facturering door de Centrumgemeente.
De centrumgemeente rapporteert eens per jaar achteraf aan de colleges van de gemeenten over de werkelijke besteding van de regionale uitvoeringsbudgetten zoals vermeld in de artikelen 10 en 12.
Naast de bijdrage zoals genoemd in het vorige lid, is de uittredende gemeente een schadevergoeding verschuldigd die het rechtstreekse gevolg is van de uittreding doordat er minder rijksmiddelen aan de centrumgemeente worden verstrekt. De hoogte van deze schadevergoeding zal worden bepaald op basis van de verminderde rijksbijdrage en (langlopende) verplichtingen. Te denken valt daarbij aan onder meer subsidieverplichtingen, lopende acties/projecten en overige nog nader vast te stellen kosten die het gevolg zijn van de benodigde inspanningen om alle verplichtingen aan te passen aan de gewijzigde situatie.
De Regeling kan op voorstel van het Plenair overleg Gemeenten en/of op voorstel van het college van een gemeente worden gewijzigd bij eensluidende besluiten van de colleges van de gemeenten nadat de raden in de gelegenheid zijn gesteld een zienswijze te geven en nadat de raden voor de wijziging toestemming hebben verleend.
Het college van de centrumgemeente wordt aangewezen als gemeentebestuur zoals bedoeld in artikel 26, eerste lid, van de Wet gemeenschappelijke regelingen.
De centrumgemeente legt aan alle uitvoeringsorganisaties GIA en Meldpunt Crisiszorg de verplichting op om alle passende technische en organisatorische maatregelen te nemen om de persoonsgegevens die worden verwerkt ten dienste van de gemeenten (zijnde, de verantwoordelijken) te beveiligen en beveiligd te houden tegen verlies of tegen enige vorm van onzorgvuldig, ondeskundig of ongeoorloofd gebruik.
Aldus vastgesteld door
het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Altena op 23 april 2024;
het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Bergen op Zoom op 11 juni 2024;
het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Breda op 28 mei 2024;
het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Drimmelen op 2 juli 2024;
het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Etten-Leur op 2 juli 2024;
het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Geertruidenberg op 24 juni 2024;
het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Halderberge op 26 maart 2024;
het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Moerdijk op 9 juli 2024;
het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Oosterhout op 11 juni 2024;
het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Roosendaal op 25 juni 2024;
het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Rucphen op 26 maart 2024;
het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Steenbergen op 11 juni 2024;
het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Woensdrecht op 24 juni 2024;
het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Zundert op 2 juli 2024.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-320439.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.