Gemeenteblad van Alkmaar
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Alkmaar | Gemeenteblad 2024, 320335 | gemeenschappelijke regeling |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Alkmaar | Gemeenteblad 2024, 320335 | gemeenschappelijke regeling |
Gemeenschappelijke regeling vuilverbrandingsinstallatie Alkmaar en omstreken
Instellingsbesluit Gemeenschappelijke regeling vuilverbrandingsinstallatie Alkmaar en omstreken
De gemeenteraden en colleges van burgemeester en wethouders van de gemeenten:
Alkmaar, Bergen, Castricum, Dijk en Waard, Heiloo, Uitgeest en Wormerland;
Ieder voor zover het zijn bevoegdheden betreft,
Gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van
De gemeenschappelijke regeling met ingang van 1 juli 2024 gewijzigd vast te stellen, genaamd “vuilverbrandingsinstallatie Alkmaar en omstreken”, waardoor deze luidt als volgt:
GEMEENSCHAPPELIJKE REGELING VUILVERBRANDINGSINSTALLATIE ALKMAAR EN OMSTREKEN
HOOFDSTUK II BELANG EN BEVOEGDHEDEN VAN HET LICHAAM
Ingevolge de Wet milieubeheer zijn aan de raden en de colleges van burgemeester en wethouders van de deelnemende gemeenten bevoegdheden voor de verwerking van afvalstoffen opgedragen. Deze door de raden en de colleges van de deelnemende gemeenten aan het lichaam overgedragen bevoegdheden worden door het lichaam uitgeoefend.
Aan het bestuur van het lichaam worden ter behartiging van de in artikel 3 genoemde belangen ter verwezenlijking van de in artikel 4 omschreven taken alle bevoegdheden met uitzondering van de verordenende bevoegdheid toegekend welke op grond van de Wet milieubeheer toebehoren aan de bestuursorganen van de deelnemende gemeenten, evenals alle bevoegdheden van regeling en bestuur voortvloeiende uit de Wgr en de Gemeentewet - met uitzondering van de bevoegdheid andere belastingen te heffen dan bedoeld in artikel 229 - en voorts met inachtneming van de beperkingen daarin gesteld en met in acht neming van hetgeen in deze regeling verder is bepaald.
HOOFDSTUK III SAMENSTELLING EN INRICHTING VAN HET BESTUUR
Het algemeen bestuur vergadert zo vaak als hij daartoe heeft besloten, maar minimaal twee keer per jaar en verder zo dikwijls als de voorzitter dit nodig acht of ten minste twee leden van het algemeen bestuur dit verzoeken (onder schriftelijke opgave van de te behandelen onderwerpen). In het laatste geval vindt de vergadering binnen twee weken plaats als bedoeld in artikel 17 van de Gemeentewet en artikel 22 van de wet.
De voorzitter roept de leden schriftelijk tot de vergadering op, welke oproepingen, met uitzondering van spoedgevallen, ten minste acht dagen vóór het houden van de vergaderingen aan de leden van het algemeen bestuur worden toegezonden. Zij vermelden zoveel mogelijk de aangelegenheden, waarvoor de vergadering is belegd.
Op grond van de belangen genoemd in artikel 10 van de Wet openbaarheid van bestuur over de geheimhouding van de inhoud van stukken is het bepaalde in artikel 23, leden 1 tot en met 4 van de wet van toepassing. In een besloten vergadering van het algemeen bestuur worden geen besluiten genomen over de begroting, de wijziging van de begroting, de jaarrekening, afschrijvingsrelingen, voorstellen tot wijziging van de gemeenschappelijke regeling alsmede toetreding van gemeenten tot de regeling.
Een lid van het dagelijks bestuur kan door het algemeen bestuur worden ontslagen, als dit lid niet meer het vertrouwen van het algemeen bestuur bezig. In dit geval is het bepaalde in artikelen 49 en 50 van de Gemeentewet van overeenkomstige toepassing. Op het ontslagbesluit is artikel 8:1 van de Algemene wet bestuursrecht niet van toepassing.
HOOFDSTUK IV BEVOEGDHEDEN VAN HET BESTUUR
Het algemeen bestuur besluit tot het oprichten van en deelnemen in stichtingen, maatschappen, vennootschappen, verenigingen, coöperaties en onderlinge waarborgmaatschappijen als dat bijzonder aangewezen moet worden geacht voor de behartiging van het daarmee te dienen openbaar belang. Het besluit wordt niet genomen dan nadat de raden een ontwerpbesluit is toegezonden en in de gelegenheid zijn gesteld hun wensen en bedenkingen ter kennis van het algemeen bestuur te brengen.
Binnen 30 dagen na de ontvangst dient het lid van het algemeen bestuur dit verzoek om inlichtingen schriftelijk te beantwoorden en deze beantwoording in te dienen bij de desbetreffende gemeenteraad. Indien beantwoording niet binnen deze termijn kan plaatsvinden geeft het betrokken lid van het algemeen bestuur de voorzitter voornoemd daarvan gemotiveerd bericht.
De gemeenteraad kan besluiten dat het door hem aangewezen lid van het algemeen bestuur zich mondeling dan wel schriftelijk dient te verantwoorden voor het door hem in het algemeen bestuur gevoerde beleid. De gemeenteraad stelt daarbij tevens de termijn vast waarbinnen deze verantwoording moet plaatsvinden.
De gemeenteraad is bevoegd het door hem aangewezen lid in het algemeen bestuur tussentijds ontslag te verlenen wanneer het lid verzuimt te voldoen aan het gestelde in de artikelen 16 en 17 van deze regeling dan wel anderszins het vertrouwen van de gemeenteraad heeft verloren. In dit geval zijn de artikelen 49 en 50 Gemeentewet van toepassing.
Bevoegdheden dagelijks bestuur
Het dagelijks bestuur is in ieder geval bevoegd:
te besluiten namens het lichaam, het dagelijks bestuur of het algemeen bestuur rechtsgedingen, bezwaarprocedures of administratief beroepsprocedures te voeren of handelingen ter voorbereiding daarop te verrichten, tenzij het algemeen bestuur, voor zover het het algemeen bestuur aangaat, in voorkomende gevallen anders beslist.
Actieve informatieplicht van bestuur aan raden
Het bestuur van het openbaar lichaam verstrekt de raden van de deelnemers de inlichtingen die de raden nodig hebben voor de uitoefening van hun taken.
Bij de informatieverstrekking geldt dat
Schriftelijke inlichtingen zendt het bestuur (dagelijks bestuur, algemeen bestuur en/of voorzitter) rechtstreeks naar en gelijktijdig aan de raden en in cc aan de colleges van de deelnemers. Indien de informatie wordt verstrekt door dagelijks bestuur of voorzitter dan wordt het algemeen bestuur vooraf geïnformeerd.
HOOFDSTUK V FINANCIELE BEPALINGEN
De deelnemende gemeenten zijn gezamenlijk garant voor de richtige betaling van rente en aflossing van de door het lichaam gesloten leningen en van de sommen, welke het lichaam in rekening-courant opneemt, alsmede van door anderen aangegane leningen die door het lichaam worden gegarandeerd, naar verhouding van het inwonertal op 1 januari, voorafgaande aan het jaar, waarin voor de eerste maal de rente en aflossing is verschuldigd, uitgedrukt in een veelvoud van 1000 naar boven afgerond en zoals gepubliceerd door het Centraal Bureau voor de Statistiek.
Het dagelijks bestuur zendt de ontwerp-jaarrekening uiterlijk 15 april van het jaar na het jaar waarvoor de jaarrekening dient, een voorlopige jaarrekening aan de raden. De raden kunnen op de concept bestemming van het rekeningsresultaat hun zienswijze kenbaar maken bij het bestuur van de werkorganisatie.
Een uittredende gemeente blijft gedurende vijf jaar na uittreding gehouden een aandeel in de rente- en afschrijvingslasten, verbonden aan de door het lichaam vóór de uittreding gedane investeringen, te betalen. Dit aandeel wordt afgeleid van het deel der rente- en afschrijvingslasten, dat geacht kan worden door de uittredende gemeente in het aan de uittreding voorafgaande jaar overeenkomstig het bepaalde in artikel 28 te zijn gedragen en bedraagt achtereenvolgens 75%, 60%, 45%, 30% en 15% van dat deel.
HOOFDSTUK VIII EVALUATIE, WIJZIGING EN OPHEFFING VAN DE REGELING
Het dagelijks bestuur van de regeling zorgt er voor dat 1 jaar vóór het tijdstip waarop een evaluatie zal plaatsvinden een signaal uit gaat naar de deelnemers van de regeling, met daarbij een procesbeschrijving over het aandragen van de onderwerpen en, wanneer een stemverhouding ontbreekt, het stemmen daarover.
Het liquidatieplan voorziet in de verplichting van de gemeenten tot deelneming in de financiële gevolgen van de opheffing. Indien de regeling alle op haar rustende verplichtingen is nagekomen en een batig saldo resteert, dan wordt dit batig saldo aan de hand van de gehanteerde verdeelsleutel aan de gemeenten uitgekeerd. Resteert een negatief saldo, dan zijn de gemeenten naar rato van de gehanteerde verdeelsleutel gehouden deze verplichtingen op zich te nemen.
Het dagelijks bestuur draagt zorg voor de archiefbescheiden van de organen van het openbaar lichaam.
Artikel 39 Archiefbewaarplaats
Voor de bewaring van de over te brengen archiefbescheiden van de organen van het openbaar lichaam wordt aangewezen de archiefbewaarplaats van Regionaal Historisch Centrum Alkmaar.
Met het toezicht op het beheer van de archiefbescheiden van de organen van het openbaar lichaam, voor zover deze niet zijn overgebracht naar de archiefbewaarplaats, is belast de archivaris van Regionaal Historisch Centrum Alkmaar.
Ondertekening
Aldus besloten in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Alkmaar van 27-06-2024
Aldus besloten in de openbare vergadering van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Alkmaar van 09-07-2024.
Aldus besloten in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Dijk en Waard van 18-06-2024
Aldus besloten in de openbare vergadering van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Dijk en Waard van 24-06-2024 .
Aldus besloten in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Wormerland van 11-06-2024
Aldus besloten in de openbare vergadering van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Wormerland van 09-07-2024 .
Aldus besloten in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Castricum van 13-06-2024 .
Aldus besloten in de openbare vergadering van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Castricum van 09-07-2024 .
Aldus besloten in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Uitgeest van 27-06-2024 .
Aldus besloten in de openbare vergadering van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Uitgeest van 02-07-2024 .
Aldus besloten in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Bergen van 20-06-2024.
Aldus besloten in de openbare vergadering van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Bergen van 09-07-2024 .
Aldus besloten in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Heiloo van 24-06-2024.
Aldus besloten in de openbare vergadering van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Heiloo van 09-07-2024 .
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-320335.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.