Gemeenteblad van Ridderkerk
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Ridderkerk | Gemeenteblad 2024, 319919 | gemeenschappelijke regeling |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Ridderkerk | Gemeenteblad 2024, 319919 | gemeenschappelijke regeling |
Gemeenschappelijke Regeling Nieuw Reijerwaard
De raden, de colleges van burgemeester en wethouders en de burgemeesters van de gemeenten Ridderkerk, Barendrecht en Rotterdam, ieder voor zoveel het hun bevoegdheden betreft;
de gemeenten op 12 november 2009 de 'Bestuurlijke Overeenkomst bedrijventerrein Nieuw Reijerwaard' hebben getekend, waarin tussen de gemeenten, de provincie Zuid-Holland en het ministerie van EZ, mede namens VROM en V&W, afspraken zijn gemaakt met betrekking tot het versneld realiseren van het bedrijventerrein op de locatie Nieuw Reijerwaard;
de gemeenten als doel van samenwerking hebben geformuleerd het op gelijkwaardige basis samenwerken om op basis van de businesscase Nieuw Reijerwaard de locatie te ontwikkelen, zoals eerder is vastgelegd in de Procesafspraken die op 13 mei 2011 door Barendrecht, Ridderkerk en Rotterdam mede zijn ondertekend;
het ter uitvoering van de onder artikel 4 genoemde doelstelling gewenst is te komen tot een gestructureerde vorm van bestuurlijke samenwerking ter uitvoering van de Bestuurlijke Overeenkomst, waarbij wordt gekomen tot de oprichting van een rechtspersoonlijkheid bezittend openbaar lichaam, waardoor op adequate wijze in het rechtsverkeer kan worden geparticipeerd;
gelet op de Wet gemeenschappelijke regelingen en de Gemeentewet;
de volgende Gemeenschappelijke Regeling Nieuw Reijerwaard te treffen:
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
Waar in de regeling artikelen van de Gemeentewet of van enige andere wet of wettelijke regeling van overeenkomstige toepassing worden verklaard, wordt indien in die artikelen wordt gesproken van gemeente, raad, college van burgemeester en wethouders, en burgemeester, daarvoor gelezen de GR Nieuw Reijerwaard, het Algemeen Bestuur, het Dagelijks Bestuur, en de Voorzitter.
II Doelstellingen, taken en bevoegdheden
De GR Nieuw Reijerwaard heeft tot doel casu quo als belang het binnen diens rechtsgebied ontwikkelen en realiseren van minimaal 90 hectare bedrijventerrein op de locatie Nieuw Reijerwaard met de daarbij horende ontsluiting en het daarbij horende groen.
De deelnemers onthouden zich van het voeren van onderhandelingen gericht op het (doen) verwerven van gronden respectievelijk het verwerven van gronden voor zover die gronden zijn gelegen binnen het rechtsgebied alsmede het vestigen van een voorkeursrecht op grond van de Wet voorkeursrecht gemeenten en het onteigeningsinstrumentarium, tenzij de GR Nieuw Reijerwaard hiertoe verzoekt of daarvoor voorafgaande instemming heeft gegeven.
Paragraaf 1 Samenstelling, lidmaatschap en stemverhouding
Het Algemeen Bestuur bestaat uit tien leden, de voorzitter inbegrepen. De raden van Barendrecht en Ridderkerk wijzen uit hun midden, de voorzitter van de raad inbegrepen, en uit de wethouders, elk vier leden en twee plaatsvervangend leden aan. Van deze vier leden respectievelijk twee plaatsvervangend leden dienen ten minste twee leden respectievelijk één plaatsvervangend lid deel uit te maken van het college van burgemeester en wethouders. De raad van Rotterdam wijst uit de voorzitter van de raad en uit de wethouders, twee leden en twee plaatsvervangend leden aan.
Artikel 8 Vereisten lidmaatschap
Het lidmaatschap van het Algemeen Bestuur is onverenigbaar met de betrekking van ambtenaar door of vanwege een deelnemer of de GR Nieuw Reijerwaard aangesteld of daaraan ondergeschikt. Onder ambtenaar wordt ook verstaan degene die op arbeidsovereenkomst naar burgerlijk recht voor een van de deelnemers werkzaam is.
Indien tussentijds een plaats van een door een raad aangewezen lid van het Algemeen Bestuur vacant of beschikbaar komt, wijst de raad die het aangaat in zijn eerstvolgende vergadering - of zo dat niet mogelijk zou zijn ten spoedigste daarna - een nieuw lid aan. Degene die ter vervulling van een tussentijdse vacature als lid van het Algemeen Bestuur wordt benoemd, treedt af op het tijdstip, waarop degene in wiens of wier plaats hij of zij is benoemd, zou moeten aftreden.
Een lid van het Algemeen Bestuur kan te allen tijde ontslag nemen. Hij deelt zijn ontslag mee aan de raad die hem heeft aangewezen. De in de vorige volzin bedoelde raad doet mededeling van het ontslag aan het Algemeen Bestuur. Het lid houdt zitting in het Algemeen Bestuur totdat in de opvolging is voorzien.
Paragraaf 2 Bevoegdheden en Werkwijze
Met inachtneming van het bepaalde in artikel 4 behoren aan het Algemeen Bestuur alle bevoegdheden toe die niet ingevolge de regeling aan het Dagelijks Bestuur of de voorzitter zijn overgedragen. Het Algemeen Bestuur kan, door nadere regels te stellen, het uitoefenen van deze bevoegdheden overdragen aan het Dagelijks Bestuur, met dien verstande dat niet kunnen worden overgedragen de bevoegdheden bedoeld in het tweede lid, onder a.
Artikel 14 Zienswijzen bij voorgenomen besluiten
Buiten de in deze regeling of bij of krachtens de wet bepaalde gevallen zijn er geen besluiten van het Algemeen Bestuur, waarvoor aan de raden van de deelnemende gemeenten een zienswijze, als bedoeld in artikel 10, vijfde lid, van de wet wordt gevraagd.
Paragraaf 1 Samenstelling en Stemverhouding
Het Algemeen Bestuur wijst in zijn eerste vergadering van elke zittingsperiode de leden van het Dagelijks Bestuur aan. Eén lid wordt aangewezen uit de leden van het Algemeen Bestuur, welke afkomstig zijn van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Barendrecht, één lid, uit de leden van het Algemeen Bestuur welke afkomstig zijn van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Ridderkerk en één lid, uit de leden van het Algemeen Bestuur welke afkomstig zijn van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Rotterdam.
Indien tussentijds een plaats in het Dagelijks Bestuur openvalt, wijst het Algemeen Bestuur een nieuw lid aan uit de gemeente van waaruit het betreffende lid afkomstig is, met inachtname van het gestelde in lid 2. Gaat het openvallen van een plaats in het Dagelijks Bestuur gepaard met het openvallen van een plaats in het Algemeen Bestuur, dan zal het Algemeen Bestuur het kiezen van een nieuw lid van het Dagelijks Bestuur uitstellen totdat de opengevallen plaats in het Algemeen Bestuur weer is bezet.
Paragraaf 2 Bevoegdheden en Werkwijze
Aan het Dagelijks Bestuur is, onverminderd hetgeen overigens in of krachtens deze regeling is bepaald, opgedragen:
Te besluiten namens het openbaar lichaam, het dagelijks bestuur of het algemeen bestuur rechtsgedingen, bezwaarprocedures of administratief beroepsprocedures te voeren of handelingen ter voorbereiding daarop te verrichten, tenzij het algemeen bestuur, voor zover het het algemeen bestuur aangaat, in voorkomende gevallen anders beslist;
Tot privaatrechtelijke rechtshandelingen van het openbaar lichaam te besluiten, met uitzondering van besluiten als bedoeld in artikel 31 van de Wgr, tot oprichting van of deelneming in privaatrechtelijke rechtspersonen en met uitzondering van de in artikel 11, lid 2 sub b en c aan het Algemeen Bestuur voorbehouden rechtshandelingen;
Het Dagelijks Bestuur stelt voor zijn vergaderingen en andere werkzaamheden een Reglement van Orde vast.
Artikel 22 Zienswijzen bij voorgenomen besluiten
Buiten de in deze regeling of bij of krachtens de wet bepaalde gevallen zijn er geen besluiten van het Dagelijks Bestuur, waarvoor aan de raden van de deelnemende gemeenten een zienswijze, als bedoeld in artikel 10, vijfde lid, van de wet wordt gevraagd
V De Voorzitter en Plaatsvervangend voorzitter
Indien tussentijds de functie van Voorzitter beschikbaar komt, wijst het Algemeen Bestuur zo spoedig mogelijk een nieuwe Voorzitter aan, zulks met inachtneming van het bepaalde in het eerste en derde lid. Gaat het beschikbaar komen van de functie van Voorzitter gepaard met het openvallen van een plaats in het Algemeen Bestuur, dan zal het Algemeen Bestuur het aanwijzen van een nieuwe Voorzitter uitstellen totdat de opengevallen plaats in het Algemeen Bestuur weer is bezet. Het bepaalde in de eerste en tweede volzin is van overeenkomstige toepassing op het tussentijds beschikbaar komen van de functie van Plaatsvervangend voorzitter, met dien verstande dat ten aanzien van de nieuwe aanwijzing het tweede lid overeenkomstig van toepassing is.
Artikel 24 Taken en bevoegdheden
De Voorzitter vertegenwoordigt de GR Nieuw Reijerwaard in en buiten rechte. Hij kan de vertegenwoordiging aan een door hem gemachtigde opdragen. Indien de GR Nieuw Reijerwaard en een van de deelnemers gezamenlijk betrokken zijn in een geding en de Voorzitter tevens burgemeester van de betrokken gemeente is, oefent de Plaatsvervangend voorzitter de in de eerste volzin bedoelde bevoegdheid uit.
VI Informatie, verantwoording en ontslag
Artikel 27 Externe werking, bestuursorganen
Het Algemeen Bestuur, het Dagelijks Bestuur en de Voorzitter geven aan de raden van de deelnemers, gevraagd of ongevraagd, alle inlichtingen die voor een juiste beoordeling van het door het bestuur gevoerde en te voeren beleid nodig is, indien het verstrekken daarvan niet in strijd is met het openbaar belang.
Artikel 28 Externe werking, leden Algemeen Bestuur
Een lid van het Algemeen Bestuur geeft het bestuursorgaan dat hem als lid heeft aangewezen, gevraagd en ongevraagd, mondeling of schriftelijk de door een of meerdere leden van dat bestuursorgaan overeenkomstig het Reglement van Orde van dat bestuursorgaan verlangde inlichtingen, waarvan het verstrekken niet in strijd is met artikel 16, vijfde lid Wet gemeenschappelijke regelingen.
Een lid van het Algemeen Bestuur is aan het bestuursorgaan dat hem als lid heeft aangewezen, verantwoording schuldig voor het door hem in het Algemeen Bestuur gevoerde beleid. Het afleggen van verantwoording vindt plaats op de wijze zoals geregeld in het Reglement van Orde van het desbetreffende bestuursorgaan, met dien verstande dat daarbij een termijn in acht wordt genomen die het lid de gelegenheid biedt om zich desgewenst door het Dagelijks Bestuur te laten informeren.
Artikel 29 De secretaris en de directeur
Tot het personeel van de GR Nieuw Reijerwaard behoren de secretaris en de directeur. Het Algemeen Bestuur beslist over de benoeming, de schorsing en het ontslag van de secretaris en de directeur. Deze functies zijn onverenigbaar. De secretaris en de directeur worden bij verhindering of ontstentenis vervangen op een door het Algemeen Bestuur te bepalen wijze.
Het Dagelijks Bestuur, de secretaris en de directeur worden, teneinde de betrokkenheid van de deelnemers ook op ambtelijk niveau te waarborgen, in hun werkzaamheden bijgestaan door een regelmatig bijeen te roepen Afstemmingsoverleg, bestaande uit ambtelijk vertegenwoordigers in wisselende samenstelling – afhankelijk van het onderwerp – afkomstig uit de deelnemers.
Artikel 31 Rechtspositie overleg
Op de secretaris, de directeur en de eventuele overige ambtenaren van de GR Nieuw Reijerwaard, en op het eventuele overige personeel werkzaam op arbeidsovereenkomst naar burgerlijk recht zijn de regelingen en voorschriften van de gemeente waar het openbaar lichaam GR Nieuw Reijerwaard zijn zetel heeft van toepassing.
Artikel 32 Detachering en dienstverlening
Voor de uitvoering van de in artikel vijf, eerste lid genoemde deeltaken is het Dagelijks Bestuur, met inachtneming van de door het Algemeen Bestuur te stellen regels, bevoegd tot het aangaan van overeenkomsten met elk van de deelnemers, waarbij personeel in dienst van de deelnemers wordt gedetacheerd bij de GR Nieuw Reijerwaard. In deze overeenkomsten worden bepalingen opgenomen over het functionele werkgeverschap, de rechtspositie en de kosten.
Voor de uitvoering van de in artikel vijf, eerst lid genoemde deeltaken is het Dagelijks Bestuur, met inachtneming van de door het Algemeen Bestuur te stellen regels, bevoegd tot het aangaan van dienstverleningsovereenkomsten met elk van de deelnemers. In deze overeenkomsten worden bepalingen opgenomen over de met de uitvoering gepaard gaande kosten.
Artikel 34 Administratie en beheer
Met betrekking tot de regels op het gebied van administratie en beheer van vermogenswaarden is de betreffende verordening van de gemeente waar het openbaar lichaam GR Nieuw Reijerwaard zijn zetel heeft van toepassing. Deze regels dienen te waarborgen dat aan de eisen van rechtmatigheid, verantwoording en controle wordt voldaan.
Met betrekking tot de controle op de administratie en op het beheer van vermogenswaarden zijn de betreffende verordeningen van de gemeente waar het openbaar lichaam GR Nieuw Reijerwaard zijn zetel heeft van toepassing. Deze regels dienen onder meer te waarborgen dat de rechtmatigheid en doelmatigheid van de administratie en het financiële beheer worden getoetst.
Artikel 35 Comptabiliteitsvoorschriften
De begroting, de begrotingswijzigingen, de meerjarenraming, en de rekening worden ingericht overeenkomstig de in en krachtens het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten gestelde regels.
De raden van de deelnemers kunnen binnen twaalf weken na toezending van de ontwerpbegroting het Dagelijks Bestuur van hun zienswijzen doen blijken. Het Dagelijks Bestuur stelt de raden voorafgaande aan het vaststellen van de begroting schriftelijk en gemotiveerd in kennis van zijn oordeel over de zienswijzen, alsmede van de eventuele conclusies die het daaraan verbindt.
Het Algemeen Bestuur stelt de begroting vast vóór 15 september van het jaar voorafgaande aan dat waarvoor de begroting moet dienen. Na vaststelling wordt de begroting toegezonden aan de raden van de deelnemers. De vastgestelde begroting wordt binnen veertien dagen na vaststelling doch uiterlijk vóór 15 september van het jaar voorafgaande aan dat waarvoor de begroting dient, gezonden aan Gedeputeerde Staten.
Van de rechtmatigheid en de doelmatigheid van de baten en lasten van de GR Nieuw Reijerwaard wordt door het Dagelijks Bestuur over het verstreken dienstjaar verantwoording gedaan aan het Algemeen Bestuur, onder overlegging van de door of namens de directeur, overeenkomstig de in artikel 33, eerste lid bedoelde verordening, aangeboden rekening met toelichting. Het Dagelijks Bestuur voegt daarbij een verslag van het onderzoek naar de deugdelijkheid van de rekening, ingesteld door de op grond van artikel 33, tweede lid, genoemde regelen aangewezen deskundige.
Artikel 38 Risicoverdeling deelnemers
Ten behoeve van het startkapitaal van de GR Nieuw Reijerwaard kan door de deelnemers een nader vast te stellen financiële bijdrage worden verleend. De deelnemers staan er voor in dat de GR Nieuw Reijerwaard te allen tijde over voldoende middelen beschikt om aan zijn verplichtingen jegens derden te kunnen voldoen.
Indien aan het Algemeen Bestuur blijkt dat een deelnemende gemeente weigert de uit het eerste lid voortvloeiende uitgaven op de gemeentebegroting te zetten, doet het Algemeen Bestuur onverwijld aan Gedeputeerde Staten het verzoek over te gaan tot toepassing van de artikelen 194 en 195 van de Gemeentewet.
Indien het Dagelijks Bestuur voornemens is een geldlening aan te trekken onder rechtstreekse garantiestelling van de deelnemers, dan gaat het Dagelijks Bestuur niet over tot het aangaan van zodanige geldlening totdat door de deelnemers schriftelijk is meegedeeld dat met de verlening van die garantiestelling wordt ingestemd. Het Dagelijks Bestuur richt ten aanzien van dit voornemen een schriftelijk verzoek tot garantiestelling aan de deelnemers.
XII Toetreding, uittreding, wijziging en opheffing
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Ridderkerk draagt zorg voor de bekendmaking van besluiten tot wijziging, verlenging of opheffing van de regeling door kennisgeving van de inhoud daarvan in een van overheidswege uitgegeven blad of een dag-, nieuws- of huis-aan- huisblad dat in alle deelnemende gemeenten verschijnt, dan wel op een andere geschikte wijze. Elektronische bekendmaking vindt uitsluitend plaats in een van overheidswege uitgegeven blad. Besluiten tot wijziging, verlenging of opheffing van de regeling treden in werking op de in dat besluit aangewezen dag.
Gedeputeerde Staten beslissen omtrent geschillen over de toepassing, in de ruimste zin des woords, van deze regeling tussen besturen van deelnemers of tussen besturen van een of meer deelnemers en het bestuur van het openbaar lichaam, voor zover die geschillen niet behoren tot die zoals vermeld in artikel 112, eerste lid van de Grondwet of tot die waarvan de beslissing krachtens artikel 112, tweede lid van de Grondwet is opgedragen aan hetzij de rechterlijke macht, hetzij aan gerechten die niet tot de rechterlijke macht behoren. Het bepaalde in artikel 28, tweede en derde lid van de Wet gemeenschappelijke regelingen is van overeenkomstige toepassing.
Alvorens een beslissing zoals bedoeld in het eerste lid te nemen, legt het Algemeen Bestuur een dergelijk geschil om advies voor aan een door het Algemeen Bestuur in te stellen geschillencommissie, zulks met inachtneming van het bepaalde in lid 3 en 4. Het Algemeen Bestuur kan regels stellen voor het functioneren van de geschillencommissie.
Artikel 47 Niet-voorziene gevallen
In alle gevallen waarin deze regeling niet voorziet, wordt, voor zover wet- en regelgeving zich daartegen niet verzet, door het Algemeen Bestuur een voorziening getroffen.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-319919.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.