Gemeenteblad van Amsterdam
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Amsterdam | Gemeenteblad 2024, 319848 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Amsterdam | Gemeenteblad 2024, 319848 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Regeling Meerjarige subsidies Cultuurcoach 2025-2028
Het doel van de regeling Meerjarige subsidies Cultuurcoach 2025-2028 is om toegang tot het kunst- en cultuuraanbod in Amsterdam te vergroten voor kinderen en jongeren, om cultuureducatie op scholen te intensiveren en uit te breiden, en om de doorstroom van leerlingen naar het naschoolse cultuureducatieaanbod te vergroten. Cultuurcoaches vergroten de kansen van kinderen en jongeren om zowel tijdens als na school actief met kunst en cultuur in alle kunstdisciplines in aanraking te komen en dragen daarmee bij aan kansengelijkheid. Omdat cultuurcoaches als kunstvakdocenten in alle disciplines zelfstandig voor de klas staan, dragen ze bij aan de werkdrukvermindering in het onderwijs.
Artikel 1.3 Wie kan aanvragen?
Een aanvraag voor subsidie kan uitsluitend worden ingediend:
op het moment van aanvragen een toekenning heeft voor vierjarige subsidie op basis van het Amsterdamse Kunstenplan 2025-2028 door de gemeente Amsterdam of de regeling Vierjarige subsidies van het AFK; inclusief het Cultuureducatiecluster aangevuld met Muziekcentrum Zuidoost en Muziekschool Amsterdam Noord; of in de periode 2025-2028 een vierjarige subsidie van het Fonds voor Cultuurparticipatie ontvangt, en
Artikel 1.4 Waarvoor kan worden aangevraagd?
Het subsidiebedrag bedraagt minimaal € 12.500,- en maximaal € 75.000,- voor de periode van 1 juli tot en met 31 december 2025 en daarna minimaal € 25.000,- en maximaal € 150.000,- per kalenderjaar per aanvrager. Penvoerders kunnen voor maximaal € 25.000,- voor het eerste half jaar en daarna € 50.000,- per jaar aanvragen.
Artikel 2.1 Indieningsvereisten aanvraag
Een subsidie als bedoeld in de regeling wordt via het digitaal formulier op de website www.amsterdamsfondsvoordekunst.nl aangevraagd.
Indien de aanvraag wordt gedaan door een penvoeder is in aanvulling op het tweede lid een samenwerkingsverklaring tussen de penvoerder en de samenwerkingspartner verplicht, vergezeld van een machtiging met handtekening van een tekenbevoegde vertegenwoordiger van de penvoerder en samenwerkingspartner.
Artikel 3.3 Rangorde en verdeling budget
In afwijking van artikel 3.1, tweede lid, is bij het maken van een keuze tussen twee of meer aanvragen die gelijk zijn gerangschikt en niet allemaal kunnen worden gehonoreerd omdat dan het (deel)subsidieplafond wordt overschreden, de beoordeling bij het criterium ‘Vormgeving van het aanbod’ leidend. Ontstaat daarna nogmaals een gelijke rangschikking, dan is de beoordeling bij het criterium ‘Verbinding en doorstroom’ bepalend.
Artikel 4.1 Aan de subsidie verbonden verplichtingen
De cultuurcoach beschikt op het moment dat deze de gesubsidieerde activiteit uitvoert op een school over lesbevoegdheid of een akkoordverklaring van de school met de inzet van de onbevoegde cultuurcoach. Lesbevoegdheid wordt aangetoond met een diploma of certificaat. Een akkoordverklaring met de inzet van een onbevoegde cultuurcoach kan worden gegeven door de school in het geval van ruime ervaring met lesgeven.
De subsidieontvanger of penvoerder ontvangt een voorschot van 100% van het verleende subsidiebedrag per kalenderjaar.
Deze regeling treedt in werking op de dag na bekendmaking en is ook te raadplegen op www. amsterdamsfondsvoordekunst.nl
Goedgekeurd door het bestuur van het Amsterdams Fonds voor de Kunst
Laurien Saraber
directeur-bestuurder
Aldus vastgesteld in de vergadering van 16 juli 2024.
De burgemeester
Femke Halsema
De gemeentesecretaris
Peter Teesink
Sinds 6 februari 2023 is de Regeling specifieke uitkering sport en bewegen, gezondheidsbevordering, cultuurparticipatie en de sociale basis 2023-2026 (‘Brede SPUK regeling) van de ministeries van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS), Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) en Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) van kracht. Deze heeft als doel om kinderen en jongeren te stimuleren sport en kunst te beoefenen onder en buiten schooltijd.
Voor de gemeente Amsterdam betekent de SPUK 2023 dat zij per die datum met cofinanciering van de rijksoverheid 60 fte aan extra combinatiefunctionarissen kan inzetten, die sport of cultuur combineren met tenminste één andere sector, zoals onderwijs, zorg of welzijn. Het gemeentebestuur van Amsterdam heeft besloten de helft hiervan, 30 fte, beschikbaar te stellen voor cultuurcoaches. Deze uitbreiding en verbreding van de combinatiefunctie van de cultuurcoach is opgenomen in de Hoofdlijnen Kunst en Cultuur 2025-2028 van de Gemeente Amsterdam.
De regeling Meerjarige subsidies Cultuurcoach 2025-2028 is onderdeel van de samenwerking tussen de afdelingen Onderwijs en Jeugd en Kunst & Cultuur van de Gemeente Amsterdam, Mocca (het expertisecentrum voor cultuureducatie in Amsterdam) en het Amsterdams Fonds voor de Kunst (AFK).
Het doel van de regeling Meerjarige subsidies Cultuurcoach 2025-2028 is om toegang tot het kunst- en cultuuraanbod in Amsterdam te vergroten voor kinderen en jongeren, om cultuureducatie op scholen te intensiveren en uit te breiden, en om de doorstroom van leerlingen naar het naschoolse cultuureducatieaanbod te vergroten. Cultuurcoaches vergroten de kansen van kinderen en jongeren om zowel tijdens als na school actief met kunst en cultuur in alle kunstdisciplines in aanraking te komen en dragen daarmee bij aan kansengelijkheid. Omdat cultuurcoaches als kunstvakdocenten in alle disciplines zelfstandig voor de klas staan, dragen ze bij aan de werkdrukvermindering in het onderwijs.
Het tijdvak van de regeling Meerjarige subsidies Cultuurcoach 2025-2028 loopt van 1 juli 2025 tot en met 31 december 2028. Instellingen vragen voor het gehele tijdvak aan.
Met de cultuurcoaches die via deze regeling aan de slag gaan, worden zowel het (speciaal) basisonderwijs als het voortgezet (speciaal) onderwijs bediend, waarbij de focus in het voortgezet (speciaal) onderwijs gericht is op de eerste twee leerjaren van het vmbo en het praktijkonderwijs. De cultuurcoaches worden ingezet op scholen waar de kansengelijkheid en het lerarentekort het meest onder druk staan.
De cultuurcoaches worden via de Verordening Lokaal onderwijsbeleid Amsterdam (VLoA) als voorziening in natura toegewezen aan de scholen. Scholen met minimaal 30% leerlingen met verhoogde kans op een onderwijsachterstand komen hiervoor in aanmerking en kunnen in samenwerking met een culturele instelling, zoals bepaald onder hiervoor een aanvraag doen. Op verzoek van de school kan Mocca voor matching zorgen.
Subsidie op grond van deze regeling kan aangevraagd worden door een aanvrager die:
op het moment van aanvragen een toekenning heeft ontvangen voor vierjarig subsidie op basis van het Amsterdamse Kunstenplan 2025-2028: in de regeling Vierjarige subsidies 2025-2028 van het AFK, of door gemeente Amsterdam. Dit is inclusief instellingen binnen het Cluster Cultuureducatie, aangevuld met Muziekcentrum Zuidoost en Muziekschool Amsterdam Noord (zie Hoofdlijnen Kunst en Cultuur 2025-2028).
Alle hiervoor genoemde instellingen dienen een aantoonbaar structurele samenwerking te hebben met één of meer scholen waarvan minimaal 30 % van de leerlingenpopulatie bestaat uit leerlingen met een verhoogde kans op onderwijsachterstand op 1 oktober voorafgaand aan het jaar waarop de subsidieaanvraag ziet.
Het is toegestaan om als penvoerder voor een samenwerking met een partnerorganisatie aan te vragen. Deze samenwerkingspartner dient te voldoen aan de hierboven onder het tweede en derde streepje genoemde eisen. Zo kunnen instellingen die zelf niet kunnen aanvragen maar wel een waardevolle bijdrage kunnen leveren, actief betrokken worden. Deze samenwerkingspartner mag geen winstoogmerk hebben. Het AFK gaat met de penvoerder de subsidierelatie aan.
Een aanvrager kan maximaal één eigen aanvraag en maximaal één aanvraag als penvoerder indienen, waarbij elke aanvraag afzonderlijk moet voldoen aan de eisen gesteld in de regeling.
Binnen de regeling kan subsidie worden aangevraagd voor de meerjarige inzet van cultuurcoaches in de periode van 1 juli 2025 tot en met 31 december 2028. De inzet van de cultuurcoach(es) dient per school minimaal 8 uur per week te zijn.
De taken van de cultuurcoach zijn lesuren, begeleidingsuren, doorverwijsuren naar naschools aanbod, uren om samenwerking met andere organisaties tot stand te brengen, en deelname aan de deskundigheidsbevordering van de cultuurcoaches door Mocca. Ook kan er een klein bedrag opgevoerd worden voor coördinerende/organiserende uitvoeringsuren, acquisitie door de cultuurcoach zelf en voorbereidingsuren. Deze dienen in verhouding te staan tot de uren voor de primaire taken.
De middelen uit de regeling kunnen alleen ingezet worden voor kosten voor activiteitenuren van de cultuurcoach(es). De regeling voorziet niet in overhead van organisatiekosten die geen verband houden met de activiteiten van de cultuurcoach zoals overheadskosten vanuit de aanvragende culturele instelling. De subsidieontvanger maakt minimaal 2% en maximaal 5% van de cultuurcoach vrij voor de deskundigheidsbevordering van de cultuurcoaches door Mocca.
Vanuit de middelen uit de SPUK van het Rijk met cofinanciering vanuit de afdeling Onderwijs van de Gemeente Amsterdam bedraagt het totale budget voor de regeling Meerjarige subsidies Cultuurcoach 2025-2028 jaarlijks € 1.600.000,-.
Een aanvrager kan minimaal € 25.000,- en maximaal € 150.000,- per jaar aanvragen. Penvoerders kunnen voor maximaal € 50.000,- per jaar aanvragen. Er kan uitsluitend worden aangevraagd voor de periode van 1 juli 2025 t/m 31 december 2028.
Het normbedrag voor 1 fte cultuurcoach is € 50.000,-. Afhankelijk van de opleiding en ervaring van de beoogde cultuurcoach mag de aanvrager afwijken van het normbedrag, zolang deze voldoet aan fair pay. In de urenspecificatie dienen het ‘soort’ uren (les/voorbereiding/etc.) te worden benoemd met bijbehorend uurtarief en aantal uren.
Aanvragen worden ingediend met behulp van het digitale aanvraagformulier via de website van het AFK. Het formulier en de bijbehorende richtlijnen voor de bijlagen zijn te vinden op de website van het AFK. Om toegang te krijgen tot het online aanvraagformulier vraagt de organisatie op de website eerst een account aan. De aanvrager ontvangt dit account meestal binnen een werkdag, maar bij grote drukte kan het langer duren. Vraag daarom tijdig een account aan.
De regeling gaat van maandag 18 november 10:00 uur t/m vrijdag 29 november 16:00 uur open. We nemen de aanvraag alleen in behandeling als de aanvraag op tijd is ingediend, het aanvraagformulier volledig is ingevuld, en alle verplichte bijlagen zijn toegevoegd.
Een adviescommissie beoordeelt de aanvragen aan de hand van de beoordelingscriteria uit de regeling. De adviseurs zijn geselecteerd op basis van hun professionele deskundigheid.
De adviescommissie toetst alle aanvragen die voldoen aan de formele vereisten om voor subsidie in aanmerking te kunnen komen, aan de volgende vier criteria:
De criteria worden toegepast om vast te stellen welke aanvragen het beste passen bij de doelstellingen van deze regeling. Een positief advies op een of meer van de criteria betekent niet dat subsidie wordt verstrekt; het totaalbeeld van de criteria is bepalend.
Bij de beoordeling wordt per criterium gebruik gemaakt van een waarderingsschaal in woorden (zoals ‘goed’, ‘voldoende’, ‘zwak’) als conclusie van de inhoudelijke beoordeling per criterium. Alle criteria wegen daarbij even zwaar.
De waarderingsschaal in woorden bij elk criterium is een hulpmiddel voor een zorgvuldige en evenwichtige beoordeling van de ingediende aanvragen. Aan de waarderingsschaal in woorden zijn cijfers (punten) gekoppeld, om de rangorde van de aanvragen te bepalen. De besluiten worden dus gebaseerd op met argumenten omklede adviezen over aanvragen. Dit gebeurt aan de hand van de criteria en daarbij toegekende waarderingen met bijbehorende cijfers.
De waarderingen met bijbehorende cijfers worden voor elk van de criteria als volgt toegepast. Het cijfer staat op zichzelf en betreft geen directe vergelijking met andere aanvragers.
Als de adviescommissie de aanvraag als ‘onvoldoende’ beoordeelt op het criterium ‘Financiële uitwerking’ wordt de aanvraag afgewezen. De aanvraag wordt ook afgewezen als deze 12 punten of minder heeft gekregen.
Let op: Bij het toetsen aan de criteria staat de aanvraag centraal. De adviescommissie baseert haar oordeel allereerst op de door de aanvrager ingediende stukken. Er wordt ook gekeken naar het verleden. Het is van belang dat het plan past bij de ervaring en ontwikkeling op het gebied van cultuureducatie en talentontwikkeling van de aanvrager in de afgelopen jaren, inclusief cultuurcoaches waar van toepassing. Het plan reflecteert hierop en de voorgestelde activiteiten bouwen er logisch op voort.
We beoordelen hier in hoeverre de activiteiten de doelgroep kunnen enthousiasmeren en inspireren voor kunst en cultuur, en de mate waarin kunst toegankelijk wordt gemaakt voor kinderen met verhoogde kans op een onderwijsachterstand. We kijken daarbij hoe het cultuuraanbod op de school wordt uitgebreid en/of geïntensiveerd, en of dit overtuigend aansluit bij de leerlingen. Ook wordt bekeken op welke wijze de cultuurcoach en het aanbod worden ingebed in het totale cultuurbeleid van de school.
We beoordelen in hoeverre en op welke wijze de cultuurcoach een actieve rol speel in de verbinding met, en actieve doorverwijzing naar, buiten- en naschools cultureel aanbod. In hoeverre ontwikkelt de aanvrager hiervoor aansprekende en duurzame samenwerking met scholen en andere maatschappelijke of culturele organisaties? Is overtuigend onderbouwd met welke samenwerkingspartners wordt gewerkt? Indien het gaat om partners buiten de buurt van de school, is dit duidelijk gemotiveerd? Ook wordt getoetst of de aanvrager samenwerkt met het Jeugdfonds Cultuur en Sport om de doorstroom van leerlingen van minder kapitaalkrachtige ouders/verzorgers naar naschools aanbod te bevorderen.
Profiel van de cultuurcoach(es)
Blijkt uit de cv/biografie van de cultuurcoach het benodigde vakmanschap voor de activiteiten? We beoordelen hier in welke mate de cultuurcoach de kennis en ervaring in huis heeft om de taken uit te voeren: zowel de lessen in school als de verbinding en doorstroom tot stand brengen naar het na- en/of buitenschoolse aanbod. Wanneer de naam van de beoogde cultuurcoach nog niet bekend is, dient een profielschets van de cultuurcoach en wijze van werven toegelicht te worden. Vanuit de opzet om de cultuurcoaches samen een representatieve weerspiegeling te laten zijn van de Amsterdamse bevolking dient de aanvrager toe te lichten op welke wijze de Code Diversiteit en Inclusie toegepast wordt bij de werving en selectie van cultuurcoaches.
Beoordeeld wordt of er een realistisch en onderbouwd overzicht is van de verwachte werkzaamheden van de cultuurcoach en de bijbehorende kosten. De richtlijn voor de verhouding tussen de uren voor lesgeven en doorverwijzen is 50-50%. Als de aanvrager hiervan afwijkt dient dit te worden onderbouwd. Ook wordt binnen de uren van de cultuurcoach ruimte geboden voor deskundigheidsbevordering en eventueel coördinerende taken. Het is duidelijk wat de concrete verloning of het uurtarief van de cultuurcoach is, en deze is conform fair pay.
De commissie adviseert aan het bestuur van het AFK over de hoogte van de toe te kennen subsidie. Uitgangspunt bij het bepalen van de subsidiehoogte is voor het AFK niet per definitie het door de aanvrager gevraagde bedrag, maar het bedrag dat door de commissie en het AFK redelijk wordt geacht voor de aanvraag.
Bij het bepalen van de hoogte van de subsidie wordt rekening gehouden met de volgende aspecten:
De middelen uit de regeling kunnen alleen ingezet worden voor kosten voor activiteitenuren van de cultuurcoach(es). De regeling voorziet niet in overhead van organisatiekosten die geen verband houden met de activiteiten van de cultuurcoach en die niet door de cultuurcoach zelf en gericht op diens primaire taken worden uitgevoerd. Het volgen van deskundigheidsbevordering bij Mocca is onderdeel van de aanstelling van de cultuurcoach. Fair pay mag hierbij niet onder druk komen te staan.
Er kunnen binnen de regeling géén uren voor overhead van de culturele instelling aangevraagd worden. De primaire taken van de cultuurcoach zijn lesuren, begeleidingsuren, doorverwijsuren naar naschools aanbod en deelname aan de deskundigheidsbevordering van de cultuurcoaches door Mocca. Secundair kan er een klein bedrag opgevoerd worden voor coördinerende/ organiserende uitvoeringsuren, acquisitie door de cultuurcoach zelf en voorbereidingsuren. Deze dienen in verhouding te staan tot de uren voor de primaire taken.
Het bestuur besluit uiterlijk op 1 mei 2025 over alle aanvragen. Het besluit wordt per mail aan alle aanvragers bekend gemaakt. Ook worden de besluiten op de website www.afk.nl gepubliceerd, waarbij wordt aangegeven of een aanvraag is toegekend en wat het toegekende subsidiebedrag is. Daarbij worden ook de adviezen van de adviescommissie integraal gepubliceerd.
VERPLICHTINGEN EN VERANTWOORDING
Bij de uitvoering van het plan meldt de aanvrager of penvoerder veranderingen die wezenlijk zijn voor de subsidiëring aan het AFK. Daarvan is bijvoorbeeld sprake als bepaalde activiteiten komen te vervallen, als er sprake is van wijzigingen in de school/ scholen en/of de uitvoerende cultuurcoaches of als er aanzienlijke veranderingen zijn in de financiering van de activiteiten. Als achteraf blijkt dat sprake is van een wezenlijke verandering die niet is gemeld, kan het AFK de subsidie lager vaststellen of intrekken. Dit is voor risico van de aanvrager of penvoerder. In geval van twijfel kan een aanvrager of penvoerder contact opnemen met het AFK om te bepalen of sprake is van een wezenlijke wijziging.
De subsidieontvanger of penvoerder neemt deel aan monitoring en evaluatie en deskundigheidsbevordering van de cultuurcoaches door Mocca en is verplicht om deel te nemen aan het jaarlijkse BRC-monitor van het Rijk.
Aan de subsidie is ook de verplichting verbonden dat de cultuurcoach op het moment dat deze zijn taak als cultuurcoach gaat uitvoeren, over een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG), en over een lesbevoegdheid dan wel een akkoordverklaring van de school beschikt. Lesbevoegdheid blijkt uit een diploma/certificaat. Een school kan een akkoordverklaring afgeven wanneer er sprake is van ruime ervaring in lesgeven.
Voor de vaststelling van de subsidie dient de subsidieontvanger of penvoerder binnen drie maanden na afloop van de gehele subsidieperiode een inhoudelijke en een financiële verantwoording in conform de daartoe gegeven richtlijnen van het AFK.
De financiële verantwoording wordt voorzien van (minimaal) een samenstellingsverklaring conform de daartoe gegeven richtlijnen van het AFK.
Wanneer de activiteiten volgens de aanvraag zijn uitgevoerd en er is voldaan aan alle subsidieverplichtingen, stelt het AFK de subsidie binnen zestien weken vast. Deze termijn kan met zes weken worden verlengd. De aanvrager krijgt daarvan bericht.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-319848.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.