Besluit tot wijziging van de Subsidieregeling evenementen Zaanstad 2017

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Zaanstad;

gelet op artikel 3, tweede lid, van de Algemene Subsidieverordening (ASV) Zaanstad 2023;

besluit:

 

 

 

ARTIKEL I

De Subsidieregeling evenementen Zaanstad 2017 wordt als volgt gewijzigd:

 

A

Artikel 1.1 wordt als volgt gewijzigd:

  • 1.

    In onderdeel b wordt ‘algemene subsidieverordening Zaanstad 2014’ vervangen door ‘Algemene Subsidieverordening (ASV) Zaanstad 2023.

  • 2.

    Onderdeel c vervalt, onder verlettering van onderdeel d tot en met l tot c tot en met k.

  • 3.

    In onderdeel g (nieuw) vervalt ‘zoals bedoeld in de nota Zaanse Smaakmakers en de aanpak Stad aan de Zaan’.

  • 4.

    In onderdeel k (nieuw) wordt ‘Algemeen (sanctie)beleid bij verstrekken subsidies Zaanstad 2014’ vervangen door ‘Sanctiebeleid subsidies gemeente Zaanstad’.

  • 5.

    Onderdeel m vervalt, onder verlettering van onderdeel n tot en met r tot l tot en met p.

  • 6.

    Onderdeel s vervalt, onder verlettering van onderdeel t en u tot q en r.

  • 7.

    In onderdeel q (nieuw) vervalt ‘en vastgelegd in de notitie Stad aan de Zaan 2016 – 2019, waarin de nota Zaanse Smaakmakers is aangescherpt’.

 

B

Artikel 1.2 komt te luiden:

 

Artikel 1.2 Subsidiedoeleinden

Het college wil door middel van deze regeling een stimulans bieden aan de organisatie van evenementen in de Zaanstreek. De hoofddoelstellingen zijn als volgt:

  • 1.

    Profilering en streekmarketing:

  • Evenementen inzetten om de Zaanstreek regionaal en internationaal op de kaart te zetten. Dit draagt bij aan een grotere trots onder bewoners en trekt zowel bezoekers als bedrijven naar de regio.

  • 2.

    Economische spin-off:

  • Stimuleren van de lokale economie door het bevorderen van bezoekersuitgaven tijdens evenementen, wat bijdraagt aan de groei en inkomsten van lokale bedrijven.

  • 3.

    Sociale binding en betrokkenheid:

  • Versterken van het gemeenschapsgevoel en bevorderen van sociale interactie door middel van evenementen, waardoor de Zaanstreek een aantrekkelijkere plek wordt om te wonen en te werken. Het bevorderen van een inclusieve samenleving.

 

Door deze doelstellingen te ondersteunen, beoogt de regeling niet alleen culturele en sociale waarde toe te voegen aan de Zaanstreek, maar ook de economische vitaliteit en de algehele leefbaarheid van de regio te verbeteren.

 

C

Artikel 2.2 wordt als volgt gewijzigd:

  • 1.

    Het tweede lid komt te luiden:

    • 2.

      Het college heeft de mogelijkheid om een meerjarige subsidie toe te kennen aan een onderscheidend evenement dat van bijzonder belang is voor Zaanstad. De meerjarige subsidie is een subsidie voor twee, drie of vier jaar afhankelijk van de keuze van de aanvrager. Elk jaar moet de voortgang worden beoordeeld en moet de subsidieontvanger een aanvraag indienen voor het volgende jaar zodat het college de kwaliteit en relevantie van het evenement kan waarborgen.

 

  • 2.

    Het derde lid vervalt.

 

D

Na artikel 2.2 worden twee artikelen ingevoegd, luidende:

 

Artikel 2.2a Criteria meerjarige subsidie

  • 1.

    Locatie: het evenement wordt uitsluitend in de gemeente Zaanstad georganiseerd.

  • 2.

    Continuïteit en beoordelingsscore:

    • a.

      het evenement wordt al minstens twee jaar lang aaneengesloten in de gemeente Zaanstad georganiseerd en heeft op basis van de Subsidieregeling evenementen Zaanstad 2017 een subsidie ontvangen.

    • b.

      het evenement moet minimaal een beoordelingsscore van 26 punten behalen om in aanmerking te komen voor een meerjarige subsidie. Dit betekent dat het evenement consistent een score van minimaal 26 punten moet hebben behaald in de laatste twee jaren.

    • c.

      het evenement wordt georganiseerd door dezelfde evenementenorganisatie.

    • d.

      het evenement blijft hetzelfde tijdens de periode van de meerjarige subsidieaanvraag.

 

Artikel 2.2b Aanvraagprocedure meerjarige subsidie

  • 1.

    Bij een meerjarige subsidieaanvraag moet voor het eerste jaar een begroting en projectplan worden ingediend. Er moet in het projectplan ook aangegeven worden of men een aanvraag indient voor 2, 3 of 4 jaar.

  • 2.

    Voor het tweede, en/of derde en vierde subsidiejaar moet wederom een (lichte) aanvraag worden ingediend. Dat kan met dezelfde documenten als uit het eerste jaar. Hoewel de subsidie jaarlijks moet worden aangevraagd, is de inspanning in het tweede jaar (en/of derde en vierde jaar) doorgaans minder intensief als het evenement geen significante wijzigingen ondergaat.

  • 3.

    De beoordelingscriteria blijven hetzelfde en de organisatie kan veel van de eerdere documenten hergebruiken. Bij een ongewijzigd projectplan, wordt niet de gehele aanvraag opnieuw beoordeeld door het adviespanel.

  • 4.

    Algemene voorwaarden: voor meerjarige subsidie gelden dezelfde voorwaarden als bij een jaarsubsidie.

  • 5.

    Bij een meerjarige subsidieaanvraag is het voldoende om alleen voor het eerste jaar de begroting en projectplan in te dienen. Voor de daaropvolgende jaren moet een vereenvoudigde verlengingsaanvraag worden ingediend bestaande uit een voortgangsrapportage, (bijgewerkte) begroting en projectplan uiterlijk op 1 oktober van het voorafgaande jaar.

 

E

Artikel 2.3 wordt als volgt gewijzigd:

  • 1.

    In het tweede lid wordt '40’ vervangen door ‘37’ en wordt ‘25’ vervangen door ‘22’.

  • 2.

    In het derde lid wordt ‘40’ telkens vervangen door ‘37’.

 

F

Artikel 2.4 wordt als volgt gewijzigd:

  • 1.

    In het eerste lid, onderdeel a, wordt ‘Zaanstad als stad van’ vervangen door ‘het hedendaagse Zaanse DNA:’.

  • 2.

    In het eerste lid, onderdeel b, wordt ‘verbinding met 1 van de 4 hotspots of de Zaan’ vervangen door ‘belang voor de stad’.

  • 3.

    In het eerste lid vervalt onderdeel e, onder verlettering van de onderdelen f tot en met j tot e tot en met i.

  • 4.

    Het tweede lid vervalt, onder vernummering van het derde lid tot tweede lid.

 

G

In artikel 2.6, zevende lid, wordt ‘25’ vervangen door ‘22'.

 

H

Bijlage 1 wordt vervangen door de bijlage, opgenomen als bijlage A bij deze regeling.

 

I

Bijlage 2 wordt vervangen door de bijlage, opgenomen als bijlage B bij deze regeling.

 

ARTIKEL II

Dit besluit treedt in werking op de dag na die van bekendmaking.

 

 

 

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de vergadering van burgemeester en wethouders van Zaanstad, [16 juli 2024].

drs. J. Hamming, burgemeester

drs. G. Blom, gemeentesecretaris

Bijlage A behorende bij artikel I, onderdeel G

 

Bijlage 1 Toelichting op toetsingscriteria uit artikel 2.4

De Zaanstreek is al eeuwenlang een centrum van ambacht, maakindustrie en erfgoed, en heeft zich door de jaren heen ontwikkeld tot een regio die trots is op haar rijke geschiedenis en innovatieve geest. Het hedendaagse Zaanse DNA omvat niet alleen deze historische aspecten, maar ook een sterke focus op ondernemerschap en een levendige culturele scene. Evenementen die aansluiten bij deze kenmerken, dragen bij aan het behoud en de promotie van de unieke identiteit van Zaanstad.

 

Criterium:

Het evenement draagt bij aan het vertellen van het verhaal van de Zaanstreek en het uitdragen van het lokale heden en verleden. Een evenement moet ook een sterke band tonen met één of meerdere van de volgende elementen die het hedendaagse Zaanse DNA vertegenwoordigen:

 

Ambacht:

Traditionele Technieken: Evenementen die ambachtelijke vaardigheden zoals houtbouw en molentechnieken in ere houden en vernieuwen, bijvoorbeeld door demonstraties of workshops.

Modern Ambacht: Integratie van traditionele ambachten met moderne technieken en materialen, zoals duurzame houtbouw of hedendaagse kunstvormen geïnspireerd door oude ambachten.

 

Maakindustrie:

Industriële Innovatie: Evenementen die de vooruitgang in de Zaanse maakindustrie belichten, met nadruk op nieuwe technologieën en duurzame productieprocessen.

Toekomst van de Industrie: Activiteiten die de rol van de Zaanstreek als voorloper in industriële innovatie benadrukken, zoals tentoonstellingen over slimme technologieën en digitalisering in de productie.

 

Erfgoed:

Materieel en Immaterieel Erfgoed: Evenementen die de rijke geschiedenis en tradities van de Zaanstreek vieren, inclusief monumenten, verhalen en culturele landschappen.

Innovatieve Erfgoedbeleving: Gebruik van moderne technologieën zoals bijvoorbeeld VR en AR om het erfgoed op nieuwe manieren te presenteren en toegankelijk te maken voor een breed publiek.

 

Zaans ondernemerschap: Evenementen die de ondernemingsgeest van de Zaanstreek benadrukken, bijvoorbeeld door het tonen van lokale bedrijven die innovatieve en duurzame oplossingen ontwikkelen.

Startups en Innovatie: Platforms bieden voor nieuwe ondernemingen en startups om hun ideeën te presenteren en te netwerken met gevestigde bedrijven en investeerders.

Cultuur:

 

Culturele diversiteit: Evenementen die de diverse culturele achtergronden van de Zaanse bevolking weerspiegelen en vieren, door middel van muziek, dans, kunst en voedsel.

Creatieve Expressie: Het stimuleren van kunst en cultuur in de regio door het organiseren van festivals, tentoonstellingen en kunstprojecten die de creativiteit en de culturele rijkdom van Zaanstad benadrukken.

 

Aanjager gebiedsontwikkeling

Het evenement moet aantoonbaar bijdragen aan de positieve ontwikkeling en het welzijn van de omgeving waarin het plaatsvindt. Dit kan door het bevorderen van sociale cohesie, economische groei, of door culturele verrijking. Een belangrijk aspect van dit criterium is de rol van het evenement in het promoten en versterken van specifieke gebieden binnen Zaanstad, vooral in gebieden waar veel veranderingen plaatsvinden of waar (her)ontwikkeling plaatsvindt. Door middel van het evenement wordt een specifiek gebied binnen Zaanstad onder de aandacht van een groot publiek gebracht en zo bijgedragen aan de dynamiek en revitalisatie van de regio

 

Originaliteit/uniciteit

Zaanstad streeft naar meer diversiteit in het aanbod van evenementen en stimuleert creativiteit en inhoudelijke vernieuwing. Evenementen die zich weten te onderscheiden door de inhoud en/of aanpak van hun activiteiten, scoren punten bij dit criterium. Of hier sprake van is, is ter beoordeling van het adviespanel en zal mede worden bepaald in relatie tot de andere aanvragen.

 

Belang voor de stad

Zaanstad hecht er groot belang aan dat evenementen niet alleen op zichzelf waardevol zijn, maar ook bijdragen aan bredere maatschappelijke doelen. Dit kan door aandacht te besteden aan actuele thema's zoals inclusiviteit, duurzaamheid, sociale cohesie, en economische ontwikkeling. Evenementen kunnen hiermee bijdragen aan het bevorderen van gelijke kansen, het versterken van de gemeenschap en het stimuleren van de lokale economie. Ze bieden ook mogelijkheden om specifieke doelgroepen te bereiken en te betrekken, zoals jongeren, ouderen, nieuwkomers of mensen met een lagere sociaaleconomische status.

 

Criterium: Dit criterium beoordeelt in hoeverre een evenement aansluit bij actuele maatschappelijke thema's en hoe goed het specifieke doelgroepen bereikt en stimuleert. Evenementen die bijdragen aan een inclusieve, diverse en toegankelijke samenleving krijgen hier meer waardering. De beoordeling is verdeeld in punten die variëren op basis van de mate van maatschappelijke impact en betrokkenheid bij actuele thema's.

 

Publieksbereik kwantitatief

De omvang van het publiek dat redelijkerwijs bereikt zal worden met het aangevraagde evenement. In het geval dat een evenement meerdere dagen duurt, geldt het totaal aantal bezoekers dat wordt verwacht. Indien de gegevens beschikbaar zijn moet dit criterium worden onderbouwd, bijvoorbeeld door eerdere ervaringen van aanvrager.

 

Publieksbereik kwalitatief

Bij dit criterium geldt niet het aantal bezoekers, maar de aard ervan. De aanvrager kan extra punten behalen indien een evenement niet alleen lokale bezoekers trekt maar ook bezoekers uit de regio of daarbuiten. Indien de gegevens beschikbaar zijn moet dit criterium worden onderbouwd, door eerdere ervaringen van aanvrager.

 

Communicatie/marketingplan

Bij dit criterium wordt gekeken naar de manieren waarop de aanvrager publiciteit inzet om het evenement aan te kondigen en te promoten. Daarbij wordt tevens gekeken of en op welke wijze de doestellingen en doelgroepen van het evenement worden bereikt. De kwaliteit van dit criterium zal mede worden bepaald op basis van de andere aanvragen.

 

Professionaliteit

Bij dit criterium wordt gekeken of de voorbereiding, de activiteiten en de programmering van het evenement voldoende professioneel zijn opgezet en in hoeverre het programma en/of het thema zijn uitgewerkt en onderling samenhangen. De kwaliteit van dit criterium zal mede worden bepaald op basis van de andere aanvragen.

 

Samenwerking

Bij dit criterium wordt beoordeeld in hoeverre er sprake is van samenwerking met andere instellingen binnen of buiten de evenementen of culturele sector. Er kan worden samengewerkt met (een) andere evenementenorganisator(en) of bijvoorbeeld culturele, maatschappelijke, commerciële of sportinstellingen.

 

Duurzaamheid

Het evenement is bewust bezig met duurzaamheid en formuleert doelstellingen ten aanzien van preventie van milieubelasting en communiceert deze doelstellingen ook naar de bezoekers. Voor meer informatie over mogelijkheden tot verduurzaming van een evenement wordt verwezen naar de barometer duurzame evenementen.

Barometer Duurzame Evenementen - Milieukeur

 

Criterium

Beschrijving

Punten

Aansluiting bij Zaanstad als stad van ambacht en maakindustrie, erfgoed

Niet, laag, gemiddeld, bovengemiddeld, hoog

0, 1, 2, 3, 4

Aanjager gebiedsontwikkeling

Geen aantoonbaar positieve impact, enigszins merkbare positieve impact, grote positieve impact

0, 1, 2

Originaliteit/uniciteit (t.o.v. andere aanvragen)

Geen, laag, gemiddeld, bovengemiddeld, hoog

0, 1, 2, 3, 4

Belang voor de stad

Intrinsieke relevantie, beperkte relevantie, duidelijke relevantie, grote relevantie

1, 2, 3, 4

Publieksbereik (kwantitatief)

Tot 1000 bezoekers, 1000 tot 3000 bezoekers, 3000 tot 15000 bezoekers, Meer dan 15000 bezoekers

1, 2, 3, 4

Publieksbereik (kwalitatief)

Alleen uit Zaanstad, regionale aantrekking, bovenregionale aantrekking

2, 3, 4

Communicatie/marketingplan

Onvoldoende, basisniveau, gemiddeld, hoog

0, 1, 2, 3

Professionaliteit

Matig, gemiddeld, bovengemiddeld, hoog

1, 2, 3, 4

Samenwerking

Geen, met andere evenementenorganisaties of en één andersoortige partij, met andere evenementenorganisaties en meerdere andere partijen

0, 2, 4

Duurzaamheid

Onvoldoende, laag, gemiddeld, bovengemiddeld, hoog

0, 1, 2, 3, 4

 

 

Bijlage B behorende bij artikel I, onderdeel H

 

Bijlage 2 Toelichting op de regeling

 

Algemeen

De subsidieregeling evenementen Zaanstad is ontworpen om strategisch te investeren in evenementen die een grote bijdrage leveren aan de gemeente. De regeling is gericht op drie hoofddoelen: het versterken van het imago van Zaanstad, het stimuleren van de lokale economie, en het bevorderen van sociale cohesie. Deze regeling beoogt om evenementen te ondersteunen die deze doelen het beste dienen en daarbij een hoge kwaliteit en impact hebben.

Doelstellingen van de regeling:

  • Profilering van Zaanstad:

    • °

      Evenementen die helpen om Zaanstad op de kaart te zetten, zijn essentieel voor het bevorderen van de trots onder bewoners en het aantrekken van bezoekers en bedrijven.

  • Economische spin-off:

    • °

      Door het stimuleren van bezoekersuitgaven en het ondersteunen van lokale ondernemers, dragen evenementen bij aan de economische groei van de stad.

  • Sociale binding:

    • °

      Evenementen die gemeenschappen samenbrengen en diverse bevolkingsgroepen betrekken, spelen een belangrijke rol in het bevorderen van een sterke sociale structuur en het vergroten van de leefbaarheid in Zaanstad.

 

Het puntensysteem beoordeelt evenementen op hun bijdrage aan de bovengenoemde doelstellingen. Hierdoor wordt subsidie toegekend aan evenementen die de grootste impact en kwaliteit bieden, wat resulteert in een efficiënter gebruik van middelen en een hoger rendement voor de stad.

 

Om zowel flexibiliteit als duurzaamheid te bevorderen, biedt de regeling de mogelijkheid tot jaarlijkse subsidies voor nieuwe en innovatieve evenementen, evenals meerjarige subsidies voor onderscheidende evenementen van bijzonder belang voor Zaanstad. Deze meerjarige subsidies geven organisatoren de zekerheid en middelen om zich op de lange termijn te richten op groei en doorontwikkeling.

 

De aangepaste subsidieregeling stelt gemeente Zaanstad in staat om gericht te investeren in evenementen die een blijvende en positieve impact hebben op de gemeenschap. Door een combinatie van kwalitatieve evaluatie en strategische financiële steun, ondersteunt de gemeente evenementen die niet alleen de lokale cultuur en economie versterken, maar ook bijdragen aan een dynamische en verbonden gemeenschap.

 

Meerjarige subsidieopties (2, 3 of 4 jaar)

Meerjarige subsidies bieden evenementenorganisatoren de mogelijkheid om hun plannen over een langere periode te realiseren en een duurzame impact te maken. Aanvragers kunnen kiezen voor een meerjarige subsidie van 2, 3 of 4 jaar, afhankelijk van hun specifieke behoeften en doelen. Elk jaar wordt de voortgang beoordeeld en wordt een voortzetting van de subsidie toegekend op basis van de resultaten en de verwachte impact.

 

Veréénvoudige verleningsaanvraag

Voor meerjarige subsidies is een jaarlijkse voortgangsrapportage en een vereenvoudigde verlengingsaanvraag vereist. Dit omvat een update van de oorspronkelijke plannen en budgetten, en een evaluatie van de resultaten van het voorgaande jaar. Deze aanpak vermindert de administratieve lasten voor organisatoren terwijl het zorgt voor continue kwaliteitscontrole door de gemeente. Het evenement moet in essentie hetzelfde blijven als waarvoor de meerjarige subsidie is toegekend. Bij een in essentie gelijk gebleven aanvraag, is het niet nodig dat het adviespanel de aanvraag nogmaals beoordeeld.

 

Artikel 1.1

Sub a. Adviespanel evenementen

De samenstelling en bevoegdheden van deze onafhankelijke adviescommissie zijn opgenomen in de regeling adviespanel cultuur en evenementen Zaanstad 2016.

 

Artikel 1.2 Subsidiedoeleinden

Deze subsidieregeling is bedoeld om evenementen te ondersteunen die bijdragen aan de culturele en toeristische ontwikkeling van Zaanstad.

 

Voor de inhoudelijke beoordeling van aanvragen vraagt het college advies aan een adviescommissie, waarin onafhankelijke deskundigen op het gebied van evenementen, marketing en cultuur zitting hebben. Via een apart besluit kan de samenstelling van de commissie veranderd worden. Het betreft nadrukkelijk een adviescommissie. Het college kan ervoor kiezen (gemotiveerd) af te wijken van het advies. Deze bevoegdheid kan worden gemandateerd aan de ambtelijke organisatie.

 

Artikel 1.3 Reikwijdte

De gemeente is van mening dat evenementen een belangrijk onderdeel zijn van de cultuur en het toeristisch beleid van Zaanstad. De subsidieregeling voorziet in een steuntje in de rug van deze evenementen.

Wijkevenementen vallen buiten deze regeling. Indien een wijkevenement een duidelijk cultureel karakter heeft, kan het mogelijk gebruik maken van de subsidieregeling voor amateurkunst en culturele activiteiten.

 

Artikel 1.4 Kosten die voor subsidie in aanmerking komen

 

Dit artikel geeft aan dat alleen begrotingstekorten in aanmerking komen voor subsidie. Winstgevende evenementen komen daarom niet in aanmerking voor subsidie. Eventuele honoraria voor bijvoorbeeld de (artistieke) invulling van de programmering komen wel volledig in aanmerking voor subsidie.

 

Artikel 1.5 Aanvrager

Onder redelijke eisen van goed bestuur wordt in deze regeling verstaan dat het bestuur breed moet zijn samengesteld en niet gericht mag zijn op de belangen van een of enkele personen. Wij verwijzen hierbij naar de code of cultural governance welke van toepassing is. Uit de statuten moet blijken dat de aanvrager werkzaam is op het gebied van evenementen.

 

Artikel 1.6 Aanvraag

De gemeente stelt een digitaal aanvraagformulier ter beschikking. Indien een aanvrager niet in staat is de aanvraag digitaal te doen, kan via het telefoonnummer 14 075 geïnformeerd worden naar de mogelijkheden om schriftelijk subsidie aan te vragen.

De gemeente stelt formats voor het activiteitenplan én de begroting beschikbaar. Deze formats dienen bij elke aanvraag te worden gebruikt. Hiermee wordt gestimuleerd dat alle aanvragen dezelfde en volledige informatie geven waardoor de beoordeling eenvoudiger wordt.

 

Artikel 1.7 Aanvraagtermijn

Er geldt geen volgorde van binnenkomst bij de beoordeling van de subsidies. Alleen volledige aanvragen worden beoordeeld. Een aanvraag is pas volledig indien ook alle gevraagde bijlagen bijgevoegd zijn. Alle aanvragen worden gelijktijdig beoordeeld en moeten daarom volledig zijn ingediend op de in de regeling genoemde sluitingsdatum. Aanvragers doen er verstandig aan de aanvraag eerder in te dienen, zodat er waar nodig aanvullende informatie kan worden gevraagd.

 

Artikel 2.1 Hoogte subsidie

Van de aanvrager wordt verwacht dat hij ook zelf bijdraagt aan de activiteiten, dan wel financiering van derden ontvangt.

 

Artikel 2.2 Subsidiabele periode

De subsidiabele periode is in principe beperkt tot slechts één jaar. Een beperkt aantal onderscheidende evenementen komt in aanmerking voor ondersteuning over een langere periode dan een jaar (bij gelijkblijvende omstandigheden). Hierover besluit het college op basis van een advies van het adviespanel. Voor de meerjarige subsidie komen evenementen in aanmerking die laten zien dat ze op een of meerdere criteria onderscheidend zijn van de andere evenementen, en daarnaast mogelijkheden hebben om zich door te ontwikkelen. Met deze opzet blijft het grootste deel van het budget flexibel inzetbaar en kunnen elk jaar nieuwe evenementen instromen en in aanmerking komen voor subsidie.

 

Artikel 2.3 Wijze van verdeling

Om de hoogte van de subsidie te bepalen speelt het aantal behaalde punten een centrale rol. Deze wordt in een rekenmodule afgewogen ten opzichte van het aangevraagde bedrag en het subsidieplafond. De subsidiebedragen die op grond van het aantal punten zouden kunnen worden toegekend, kunnen worden verhoogd indien er voldoende subsidiebudget is. Indien er zoveel aanvragen zijn dat het subsidieplafond zou moeten worden overschreden, worden de aanvragen met het minste aantal punten geschrapt, net zolang tot het totale subsidiebedrag binnen het subsidieplafond valt.

 

Onderstaand rekenvoorbeeld toont de fictieve verdeling van subsidies op basis van het puntensysteem.

 

 

Het kan voorkomen dat gelijksoortige evenementen worden aangevraagd, die op grond van het puntensysteem alle in aanmerking zouden komen voor subsidie. Daar het de wens is om met de schaarse subsidiemiddelen een breed en divers aanbod aan evenementen te ondersteunen, is ervoor gekozen om in dat geval alleen het evenement dat als beste naar voren komt financieel te ondersteunen. Daarbij is het behaalde puntenaantal leidend. Is het puntenverschil 2 of minder, dan zal een mondelinge toelichting door de organisatoren uitwijzen welk evenement het beste is.

 

Voorbeeld 1: in een bepaald weekend in juni is voor 3 verschillende evenementen subsidie aangevraagd. Evenement 1 behaalt 26 punten, evenement 2 28 en evenement 3 27. Evenement 2 behaalt de meeste punten, maar het verschil is dusdanig klein dat een mondelinge toelichting ertoe kan leiden dat een van de andere 2 evenementen als sterkste naar voren komt. In dat geval wordt de oorspronkelijke puntenverdeling van de betrokken evenementen aangepast en ontvangt alleen het evenement met het hoogste aantal punten subsidie.

 

Voorbeeld 2: Er worden 2 evenementen aangevraagd met een kerstthema. Evenement 1 krijgt 30 punten, evenement 2 26 punten. In dat geval ontvangt alleen evenement 1 subsidie en wordt evenement 2 afgewezen. Indien van toepassing worden organisaties aangespoord om samenwerking te zoeken.

 

Artikel 2.4 Subsidiecriteria

De toelichting op de criteria is samen met het uitgewerkte puntensysteem opgenomen in bijlage 1 van de regeling. In de beschikkingen zal worden toegelicht/gemotiveerd hoe de puntenverdeling en de keuzes tot stand zijn gekomen.

 

Artikel 2.5 Beslistermijn

Hier wordt afgeweken van de standaard zoals deze in de ASV opgenomen. Dit heeft te maken met de kwalitatieve beoordeling door het adviespanel, van alle aanvragen die in hetzelfde kalenderjaar zullen plaatsvinden.

 

Artikel 2.6 lid 4 Weigeringsgrond vergunning

De aanvraagtermijnen en aanvraagvereisten voor evenementenvergunningen en –subsidies lopen flink uiteen. Het is daarom praktisch niet mogelijk deze direct aan elkaar te koppelen. Meestal wordt allereerst subsidie aangevraagd, en wanneer deze verleend wordt en het evenement wordt voorbereid, vraagt men een vergunning aan.

 

Mocht blijken dat de vergunning niet tijdig, onvolledig wordt aangevraagd of niet kan worden verleend, dan zal ook de subsidie worden teruggevorderd. Het evenement kan dan immers niet plaatsvinden. Het is van belang dat evenementenorganisaties zich bijtijds informeren over de veiligheidsvoorschriften en aanvraagtermijnen en deze strikt in acht nemen, ongeacht of zij voor subsidie in aanmerking komen.

 

Artikel 3.1 en 3.2 Verantwoording

Hierbij is zoveel mogelijk aangesloten bij de ASV. Subsidies tot € 5.000 worden direct verstrekt. Aanvrager hoeft geen verantwoording af te leggen, tenzij hier expliciet om gevraagd wordt. De gegevens moeten hiertoe vijf jaar bewaard worden na afloop van de activiteit.

 

Subsidies boven € 5.000 dienen wel verantwoord te worden. Verantwoording vindt plaats door een inhoudelijk en een financieel verslag. Een kopie van de publiciteit wordt verwacht indien deze heeft plaatsgevonden.

 

 

Naar boven