Gemeenteblad van Dinkelland
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Dinkelland | Gemeenteblad 2024, 319348 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Dinkelland | Gemeenteblad 2024, 319348 | beleidsregel |
Beleidsnotitie 'Zonnecarports op openbare parkeerterreinen Dinkelland'
De vier gemeenten in Noordoost Twente (Dinkelland, Losser, Oldenzaal en Tubbergen), hierna te noemen NOT-gemeenten, willen bijdragen aan de klimaatdoelen. In 2030 moet 50% van de energievoorziening duurzaam zijn opgewekt (en in 2050 volledig). In lijn met die doelstellingen stellen wij voor gemeente Dinkelland ons de doelstelling om 40% van het energiegebruik duurzaam op te wekken in 2026. Hier willen we samen met inwoners, organisaties en andere gemeenten invulling aan geven. We bundelen de krachten in het samenwerkingsverband Energie van Noordoost Twente.
Een goed ontwikkelde en betrouwbare manier van duurzaam elektriciteit opwekken is het gebruik van zonnepanelen. Omdat de gemeente Dinkelland ervoor heeft gekozen om beperkt zonnevelden toe te staan, is het van belang dat er wordt gekeken naar andere inpassingsmogelijkheden voor (PV) zonnepanelen. Naast het plaatsen van zonnepanelen op daken zien we een groot potentieel op de (openbare) parkeerplaatsen.
Door parkeerplaatsen te voorzien van zonnecarports kan de reeds bestaande ruimte efficiënter en duurzamer worden ingezet:
In deze notitie worden criteria uiteengezet die van belang zijn voor het inzetten van zonnecarports binnen de gemeente Dinkelland
We moeten meer energie duurzaam opwekken. In 2030 moet 50% van de energievoorziening duurzaam zijn opgewekt (en in 2050 volledig). Hier willen we samen met inwoners, bedrijven en organisaties invulling aan geven.
Er moet in dit verband worden gekeken naar alle mogelijkheden voor het inpassen van PV-panelen. Zonnecarports op openbare parkeerterreinen kunnen hierbij een belangrijke rol vervullen.
In de gemeente Dinkelland wordt als doel gesteld om in 2030, 50% van de energie duurzaam op te wekken. Naast duurzame elektriciteitsopwek door wind, speelt elektriciteitsopwek door PV-panelen hierbij een grote rol. Zonnevelden op agrarische grond zijn beperkt mogelijk. Om die reden worden alle kansen voor de inpassing voor PV-panelen in kaart gebracht en afgewogen.
Zonnecarports bieden de mogelijkheid om PV-panelen te plaatsen op parkeerterreinen, zonder dat daarmee de primaire functie van het parkeerterrein in gevaar komt beter nog: er wordt zelfs een extra functie gegeven aan het parkeerterrein. Naast het primaire doel om parkeerruimte te bieden, kan dezelfde oppervlakte worden gebruikt om duurzame energie in te zetten. Het geven van een extra functie aan een dergelijk terrein biedt grote meerwaarde voor het halen van de duurzaamheidsdoelstellingen. Om die reden wil de gemeente Dinkelland deze kansen onderzoeken.
Hoewel het plaatsen van zonnecarports wel degelijk meerwaarde kan bieden, moet er altijd zorgvuldig in kaart worden gebracht in welke configuratie PV-panelen het meest geschikt geplaatst kunnen worden op de gekozen locatie. Ruimtelijke, financieel en technisch gezien kan er veel verschil zitten tussen verschillende PV-configuraties. Wanneer er bijvoorbeeld op een locatie een dak aanwezig is, welke nog niet benut is met PV-panelen, zal die optie vaak goedkoper en beter inpasbaar zijn dan het plaatsen van zonnecarports.
Criteria: waar moet een zonnecarport aan voldoen?
Om zoveel mogelijk duurzame energie op te wekken, is het als gemeente belangrijk om alle kansen te benutten. Zonnepanelen plaatsen boven een bestaande parkeerplaats kan helpen om bij te dragen aan de duurzaamheidsopgave. Openbare parkeerterreinen bieden in potentie een goede mogelijkheid voor het plaatsen van PV-panelen. Het is daarom zinvol om helderheid te creëren over de kaders waarbinnen dit mogelijk is.
Vanuit deze kaders, kunnen locaties worden beoordeeld op de toepasbaarheid van zonnecarports. Het is in het algemeen belangrijk om de zonnecarports te plaatsen op locaties waar ze een meerwaarde bieden voor de locatie en omgeving.
Er dient te worden getoetst of zonnecarports passen binnen het bestemmingsplan/omgevingsplan en de lokaal geldende bouwregels. Indien dit niet past, moet er worden gekeken of er maatwerk kan worden geleverd. Er dient dan wel rekening te worden gehouden met extra risico’s en kosten. Dit moet per aanvraag bekeken worden.
Omdat voor een zonnecarport een vergunning nodig is, zal het plan getoetst moeten worden aan de Nota Omgevingskwaliteit. Hierin staan regels die bepalen of een bouwwerk past in de omgeving. De stadsbouwmeester zal hierin adviseren.
Hierbij wordt o.a. gekeken naar de volgende aspecten:
Zonnecarports worden geplaatst op reeds bestaande parkeerterreinen. Wanneer dit openbare parkeerterreinen betreft, wordt hierbij een verandering in de openbare ruimte gerealiseerd. Er zijn daarbij verschillende speerpunten waar aandacht aan besteed dient te worden. Bij enkele criteria moet er project- en ontwerp specifiek worden gekeken of er aan de lokaal geldende eisen wordt voldaan.
Het ontwerp moet worden getoetst aan de lokaal geldende parkeeropgave. De Lokaal geldende parkeeropgave dient gehandhaafd te worden. Dit betekent dat er zo min mogelijk, dan wel geen, in principe geen parkeerplaatsen mogen worden ingeleverd voor het realiseren van de zonnecarports. Bij uitzondering is wellicht maatwerk mogelijk of kan er op een andere plek gecompenseerd worden.
Het ontwerp moet in zijn geheel aansluiten bij de reeds aanwezige waterhuishouding. Het realiseren van de zonnecarports mag in geen geval problemen veroorzaken met waterhuishouding en waterafvoer op en rond het parkeerterrein.
Onderhoud van de openbare ruimte
Er moet rekening worden gehouden met het onderhoud aan de openbare ruimte. Denk hierbij aan strooi- en veegmachines, maar o.a. ook aan kolkenzuigers. Waar mogelijk moet hHet parkeerterrein moet zoveel mogelijk kunnen blijven deelnemen aan het bestaande onderhoudsregime in het reeds uitgevoerde onderhoud voor het betreffende parkeerterrein.
Indien het ontwerp van de zonnecarport wel invloed zal hebben op het bestaande onderhoudsregime, dienen de consequenties hiervan in kaart te worden gebracht, waarbij eventuele financiële gevolgen mee moeten worden genomen in de businesscase.
Daarnaast moet er rekening worden gehouden met brandveiligheid door middel van een Scope 12 keuring.
Om hittestress te voorkomen dient er zoveel mogelijk groen te worden opgenomen in het ontwerp van de carports.
In eerste instantie moet het ontwerp zodanig uitgevoerd worden dat er minimale kans is op beschadigingen door vandalisme. Daarnaast moet er in het projectplan worden beschreven hoe er wordt gehandeld wanneer er toch vernieling van (delen van) de installatie heeft plaats gevonden.
Bij het bepalen van een geschikte locatie is het belangrijk om te kijken naar de functie van het parkeerterrein. In sommige gevallen kan het parkeerterrein structureel of incidenteel gebruikt worden voor andere activiteiten. Bijvoorbeeld: markt of kermis. Wanneer dit het geval is moet het belang van deze functies mee worden genomen bij de ontwikkeling van een project op deze locatie.
De zonnecarport kan nog meer waarde creëren op een parkeerterrein wanneer de opgewekte stroom direct duurzaam kan worden ingezet. Het plaatsen van laadpalen kan bijdragen aan deze meerwaarde, omdat auto’s dan direct met zonnestroom opgeladen kunnen worden.
Per project zal er moeten worden gekeken, of en hoeveel laadpalen passend zijn in het ontwerp. Uitgangspunt is om minimaal 2% van de parkeerplaatsen te voorzien van een laadpaal.
Voor het aanvragen van een zonnecarport moet een compleet projectplan worden ingediend door de aanvrager.
Het projectplan dient minimaal de volgende zaken toe te lichten:
Specifieke punten die toegelicht moeten worden:
Volledige beschrijving van de financiële haalbaarheid van het project.
Zonnecarports in de Gemeente Dinkelland
Inventarisatie potentiële en kansrijke locaties
Om een inventarisatie met bijbehorend overzicht te maken van geschikte locaties voor zonnecarports binnen de gemeente is er gekeken naar openbare parkeerterreinen die nog niet bebouwd zijn. Hieronder is een tabel weergegeven met deze locaties. Bij de locaties is ook in kaart gebracht welke potentiële parkeerplaatsoppervlakte gebruikt kan worden voor het plaatsen van zonnecarports.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-319348.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.