Toetsingskader maatwerkvoorzieningen gedupeerden toeslagenaffaire

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Zuidplas;

 

gelet op de Wet hersteloperatie toeslagen

 

  • overwegende dat het wenselijk is om aan te geven in welke situaties en onder welke voorwaarden belanghebbenden in aanmerking kunnen komen voor een maatwerkvoorziening gedupeerden in het kader van de Wet hersteloperatie toeslagen

  • het daarom wenselijk is voor dit doel het Toetsingskader maatwerkvoorzieningen gedupeerden toeslagenaffaire vast te stellen;

b e s l u i t :

 

vast te stellen het Toetsingskader maatwerkvoorzieningen gedupeerden toeslagenaffaire

 

1. Visie

Visie: het hoofddoel van de gehele ondersteuning door de gemeente Zuidplas is dat (potentieel) gedupeerden weer regie over hun eigen leven krijgen en stabiel worden. We leveren maatwerk, want elke (potentieel) gedupeerde zit in een andere situatie en heeft andere hulp nodig om dit doel te bereiken. Een maatwerkvergoeding kan een onderdeel zijn van deze aanpak, maar is geen doel op zichzelf. Met een maatwerkvergoeding zorgen we dat de situatie stabiliseert en kunnen we een begin maken met het herstel van het vertrouwen van de (potentieel) gedupeerden in de overheid. Het doel van een maatwerkvergoeding is om waar nodig een stabiele basis te creëren om daarvandaan samen met de cliënten verder te werken aan het herstel van hun leven. Een voorwaarde is dat de (potentieel) gedupeerden meewerken aan verdere hulpverlening om hun leven op de rit te krijgen. In schrijnende situaties kan afgeweken worden van onderstaande kaders, zolang het aansluit bij deze visie.

2. Doelgroep

  • (Potentieel) gedupeerden: De cliënten moeten bij de Belastingdienst aangemeld zijn als (potentieel) gedupeerden. Het maakt geen verschil of iemand wel of nog niet erkend gedupeerd is. Maar wanneer door de Belastingdienst aan de gemeente is doorgegeven dat iemand definitief niet gedupeerd is, wordt een aanvraag voor een maatwerkvergoeding niet in behandeling genomen door het Stichting Zo!. Verdere hulp aan definitief niet-gedupeerden valt onder de reguliere dienstverlening van de gemeente. Wanneer blijkt dat iemand naderhand niet gedupeerd blijkt, wordt de toekenning niet teruggevorderd.

  • Het gezin van (potentieel) gedupeerden: gehuwden en alleenstaanden en de tot hun last komende kinderen, volgens de definitie van de Participatiewet. Op basis van de Regeling specifieke uitkering gemeentelijke hulp aan gedupeerden kinderopvangtoeslagproblematiek 2021.

  • Minderjarige uithuisgeplaatste kinderen van (potentieel) gedupeerden.

  • Andere personen die op basis van latere regelingen aangemerkt worden als gedupeerden van de toeslagenaffaire.

3. Gesprek bij aanvraag maatwerkvergoeding

  • o

    Bij voorkeur gaat een casemanager in gesprek met de cliënt als deze een aanvraag voor een maatwerkvergoeding indient.

  • o

    Als de cliënt nog niet eerder een gesprek heeft gehad bij Stichting Zo!, gaat een casemanager altijd eerst het gesprek aan om de hele situatie te inventariseren.

  • o

    In principe is het eenmalig mogelijk om ondersteuning te vragen.

  • o

    Dit leidt tot een Plan van Aanpak, die vervolgens aangeleverd wordt ter beoordeling aan de gemeentelijke Commissie.

  • o

    Wanneer de cliënt de gevraagde gegevens niet aanlevert of niet wil aanleveren, stopt het aanvraagproces. We herinneren de cliënt tweemaal (bij voorkeur eenmaal per mail en eenmaal telefonisch) om de gevraagde informatie aan te leveren.

4. Soort maatwerkvergoedingen

  • o

    Het startpunt is altijd bekijken of er vanuit het reguliere aanbod ondersteuning geboden kan worden, daarboven zijn aanvragen mogelijk op het moment dat aannemelijk gemaakt kan worden dat dit bijzondere kosten zijn.

  • o

    Reguliere kosten worden in principe niet vergoed, tenzij het een schrijnende situatie betreft en de cliënt verdere (financiële) hulpverlening accepteert.

  • o

    Tandartskosten: Kosten worden alleen vergoed wanneer blijkt dat de aanvrager dit niet zelf kan betalen en als de aanvrager (financiële) hulpverlening accepteert. Vooraf moet een pro forma nota worden doorgestuurd naar Stichting Zo!. Ingezet wordt op het overstappen naar een (collectief) zorgverzekeraar, die deze kosten wel vergoedt.

  • o

    Opleiding: vergoeden we alleen als de cursus/opleiding naar verwachting bijdraagt aan een betere baankans (indien nodig overleg met het Werkplein).

  • o

    Laptop / fiets / etc.: aannemelijk gemaakt dient te worden dat het bijdraagt aan participatie, herstel van het leven van de cliënt of herstel van vertrouwen in de overheid.

  • o

    Meubilair / inrichtingskosten: aannemelijk gemaakt dient te worden dat het bijdraagt aan het herstel van het leven van de cliënt of het herstel van het vertrouwen in de overheid.

  • o

    Schulden: betalen we alleen als er sprake is van een schrijnende situatie en de cliënt (financiële) hulpverlening accepteert.

  • o

    De gemeente ondersteunt (mogelijk) gedupeerde ouders/kinderen bij hun herstel van de kinderopvangtoeslagaffaire. De ondersteuning zit op de volgende 5 leefgebieden:

    • Financiën/hulp bij schulden

    • Zorg/gezondheid

    • Werk of dagbesteding

    • Gezin

    • Wonen (Hier vallen woonurgenties en het verzorgen van woningen niet onder.)

5. Hoogte bedrag

  • o

    We vergoeden waar mogelijk alleen eenmalige kosten, geen langlopende trajecten.

  • o

    Waar mogelijk houden we de normbedragen van het Nibud aan.

  • o

    Het kan voorkomen dat een cliënt een duurder product of dienst wil dan het bedrag dat toegekend is door de gemeente. De cliënt kan dan het extra bedrag zelf bijleggen.

6. Onderbouwing

  • o

    De aanvraag moet in een plan van aanpak worden opgenomen dat opgesteld wordt door de casemanager en de cliënt.

  • o

    In het plan van aanpak moet duidelijk zijn dat de maatwerkvergoeding bijdraagt aan herstel (het leven op de rit krijgen of het vertrouwen in de overheid herstellen). En wanneer nodig, dat de cliënt verdere hulpverlening accepteert (bijvoorbeeld door een afspraak om financiële hulpverlening in te zetten).

  • o

    Indien nodig moet de cliënt bereid zijn inzicht te geven in zijn of haar financiële situatie. Op basis hiervan kan de casemanager overwegen wat de cliënt nog meer nodig heeft om het leven op de rit te krijgen.

  • o

    De cliënt wordt akkoord gevraagd op het plan van aanpak.

7. Beoordeling

De vergoeding is maatwerk. Elke casus wordt individueel beoordeeld door een commissie. Deze commissie bestaat uit de kwaliteitsmedewerker en de verantwoordelijke beleidsmedewerker.

 

De commissie houdt bij de beoordeling rekening met de bedoeling van deze compensatieregeling, die ruimhartig van aard is.

 

De volgende uitgangspunten worden gehanteerd bij het beoordelen van het verzoek tot een maatwerkvergoeding gedupeerde toeslagenaffaire:

  • Is de ouder/het kind erkend gedupeerd?

  • Draagt de compensatie bij aan het te behalen doel (leven weer op de rit krijgen)?

  • Is er een causaal verband tussen de gevraagde compensatie en de kinderopvangtoeslag affaire?

  • Is er een maximaal bedrag wat normaliter (bijv. via bijzondere bijstand) wordt toegekend voor de gevraagde compensatie?

  • Is er een goedkoper alternatief, dat ook toereikend is, voor de gevraagde compensatie?

De aanvraag voor maatwerkvergoeding gedupeerde toeslagenaffaire wordt in principe éénmalig toegekend. Het beoordelen van de aanvragen is maatwerk.

 

Na beoordeling zal de gemeente een beschikking versturen en de eventuele betalingen verrichten.

8. Betaling

  • o

    Waar mogelijk betalen we op basis van factuur of kostenopgave.

Nieuwerkerk aan den IJssel, 4 juli 2023.

Het college van burgemeester en wethouders,

Burgemeester,

J. F. Weber

de secretaris,

M. Burgmans

Naar boven