Gemeenteblad van Amersfoort
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Amersfoort | Gemeenteblad 2024, 318708 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Amersfoort | Gemeenteblad 2024, 318708 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Amersfoort houdende regels omtrent subsidie ten behoeve van ontmoetingsactiviteiten en lichte ondersteuning van inwoners (Subsidieregeling stedelijke ontmoetingsactiviteiten en lichte ondersteuning)
Burgemeester en Wethouders van Amersfoort;
gelezen de nota Beleidskader Amersfoort Inclusieve Stad 2021-2026 d.d. 23 maart 2021;
gelet op de Algemene wet bestuursrecht en de Algemene Subsidieverordening Amersfoort;
overwegende dat aan de bestuurder van de Stichting Beweging 3.0 de uitvoering van de Subsidieregeling stedelijke ontmoetingsactiviteiten en lichte ondersteuning van inwoners binnen het hierin vastgelegde kader zal worden gemandateerd;
overwegende dat het gewenst is activiteiten te stimuleren die op stedelijk niveau – in aanvulling op de wijkgerichte activiteiten die worden gestimuleerd via de subsidieregelingen wijkgerichte activiteiten – bijdragen aan het realiseren van de doelen van het Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA);
overwegende dat het gewenst is het netwerk van formele en informele voorzieningen en verbanden in de stad (de sociale basisinfrastructuur) te versterken en vrijwilligers en mantelzorgers te ondersteunen bij hun waardevolle inzet;
overwegende dat het gewenst is laagdrempelige activiteiten te stimuleren voor de inwoners van Amersfoort die invulling geven aan ontmoeting, informatie en advies of lichte vormen van ondersteuning voor inwoners;
overwegende dat het uitgangspunt is dat er altijd professionals aanwezig zijn in een wijk die zorg dragen voor de drie functies in de sociale basisinfrastructuur (advies en informatie, ontmoeting en lichte vormen van ondersteuning en toerusting) en het gewenst is activiteiten te ondersteunen, in aanvulling op (en in samenwerking met) de inzet van deze professionals;
overwegende dat het uitgangspunt is ‘wijkgericht, tenzij’, maar dat het voor een combinatie van thema en functie het stedelijke schaalniveau meer passend is, vanwege efficiency of de kenmerken van de doelgroep;
overwegende dat binnen het kader van deze subsidieregeling alle partijen in de stad samen zorgen voor een toegankelijke, inclusieve, discriminatievrije, diverse stad;
Artikel 2. Activiteiten die voor subsidie in aanmerking komen
Burgemeester en wethouders verstrekken uitsluitend subsidie voor activiteiten die geloofwaardig en duurzaam bijdragen aan de welzijnsdoelen van het Gezond en Actief Leven Akkoord en bijdragen aan het realiseren van de doelen in het stedelijke plan. Het zijn activiteiten op stedelijk niveau gericht op:
Artikel 3. Indieningstermijn aanvraag
Burgemeester en wethouders stellen bij afzonderlijk besluit een openstellingsbesluit vast waarin vastligt in welke periode aanvragen kunnen worden ingediend.
Overeenkomstig artikel 14, tweede lid, onder d, van de Asv beslissen burgemeester en wethouders afwijzend op de aanvraag als:
Artikel 10. Raadpleging stedelijk buurtbestuur
In het geval een lid van het stedelijk buurtbestuur een persoonlijke of zakelijke relatie heeft met betrekking tot de aanvraag of de aanvrager of anderszins een belang heeft bij de aanvraag of de aanvrager dan onthoudt dit lid zich van het (stem)advies over die aanvraag. Onder aanvrager wordt in dit artikel ook bedoeld een aan de aanvrager gelieerde onderneming.
Subsidies van meer dan € 5.000 worden binnen 6 weken na de verleningsbeschikking voor 80% bevoorschot.
In aanvulling op Hoofdstuk 4 van de Asv is de subsidieontvanger verplicht:
bij een direct vastgestelde subsidie binnen vier weken na afloop van de activiteit een beknopt verslag in te dienen. Het verslag vermeldt ten minste hoeveel deelnemers hebben deelgenomen, wat goed is gegaan en waar leerpunten liggen. Waar mogelijk bevat het verslag beeldmateriaal van de activiteit. Beeldmateriaal wordt niet zonder toestemming gepubliceerd;
Deze regeling betreft een subsidieregeling zoals bedoeld in de Asv.
De meest recente versie van het stedelijk plan is te vinden op website www.amersfoort.nl/wijkplannen. De datum waarop het stedelijk plan in werking treedt, is ook de datum waarop het betreffende plan van toepassing is op deze regeling. Het is daarom van belang om bij het doen van een aanvraag de website met het actuele stedelijke plan te raadplegen.
Artikel 2 Activiteiten die voor subsidie in aanmerking komen
De doelen van het Gezond en Actief Leven Akkoord zijn:
Ontmoetingsactiviteiten gaan over het (lotgenoten)contact tussen inwoners van Amersfoort.
Onder informatie en advies verstaan we: een activiteit waarbij mensen advies krijgen over thema’s, waar en bij wie ze terecht kunnen met hun vragen of hoe ze anderen mensen uit de wijk kunnen helpen. Dit advies kan persoonlijk of digitaal gegeven worden.
Lichte vormen van ondersteuning doen zich bijvoorbeeld voor op het gebied van het terugdringen van eenzaamheid, het langer zelfstandig kunnen blijven wonen, het bevorderen van mentale weerbaarheid en het bieden van informele steun aan inwoners van Amersfoort.
Alleen de activiteiten die in dit artikel zijn benoemd komen voor subsidiëring in aanmerking. Aanvragen die op andere activiteiten zien niet en worden afgewezen.
Het betreffen in deze regeling activiteiten die wijkoverstijgend zijn en/of een stadsbrede functie hebben. Een activiteit wordt aangemerkt als stedelijk als de beoogde doelgroep die deelneemt aan de activiteit Amersfoort breed is, en niet specifiek is gericht op inwoners van een bepaalde wijk of bepaalde wijken. Stel dat een organisatie voor activiteiten in twee wijken subsidie aanvraagt, dan kan hiervoor onder deze subsidieregeling worden aangevraagd wanneer beide activiteiten bedoeld zijn voor inwoners uit heel Amersfoort. Wanneer de activiteiten in beide wijken gericht zijn op de inwoners uit die betreffende wijken, dan worden deze gezien als wijkgerichte activiteiten en kan via een van de wijkgerichte activiteitenregelingen subsidie worden aangevraagd, mits wordt voldaan aan die voorwaarden.
Artikel 3 Indieningstermijn aanvraag
Aanvragers kunnen gedurende de openstelling van de aanvraagronde een aanvraag doen.
Aanvragen buiten deze periode is niet mogelijk. Het college heeft de mogelijkheid om de regeling voor een tweede aanvraagperiode open te stellen en zal daar op dat moment ook een plafondbudget kan koppelen.
Gestreefd wordt om binnen twee maanden te beslissen op de aanvragen.
Artikel 4 Eisen aan de aanvrager
Volledige rechtsbevoegdheid wil zeggen dat de rechtspersoon dezelfde rechten en plichten heeft als een natuurlijk persoon. Een rechtspersoon met volledige rechtsbevoegdheid moet zijn opgericht bij de notaris, moet statuten hebben en moet zijn ingeschreven in het handelsregister. Bij beperkte rechtsbevoegdheid hoeft dit niet. Bij een rechtspersoon met beperkte rechtsbevoegdheid zijn bovendien de bestuurders met hun privévermogen persoonlijk aansprakelijk voor verplichtingen en schulden van de rechtspersoon.
Rechtspersonen mogen een winstoogmerk hebben. Echter, met het uitvoeren van de activiteit mag er geen winstoogmerk zijn. Met winstoogmerk wordt bedoeld dat de aanvrager met de uitvoer van de activiteit commerciële of financiële doelen nastreeft. Denk hierbij aan het doel om meer bekendheid te krijgen of met de uitvoer van de activiteit te voorzien in eigen inkomen.
Artikel 5 Eisen aan de aanvraag
De gestelde eisen aan de aanvraag voorzien burgemeester en wethouders en het stedelijk buurtbestuur van de benodigde informatie om te komen tot een beoordeling. Mogelijk worden er naar aanleiding van de aanvraag aanvullende vragen en/of vragen ter verduidelijking gesteld.
Overeenkomstig artikel 8 Asv moet de ingediende begroting per activiteit een overzicht bevatten van de geraamde kosten en opbrengsten van de aanvrager, moet iedere begrotingspost zijn voorzien van een toelichting en moet de begroting sluitend zijn. Voor rechtspersonen betekent dit dat duidelijk moet zijn hoe de cofinanciering - per activiteit, per kalenderjaar - wordt vormgegeven. Onder cofinanciering verstaan we financiering vanuit andere subsidieregelingen die niet van de gemeente Amersfoort zijn, fondsen, giften of anderszins. Onder cofinanciering wordt niet verstaan het zelf verlagen van het uurtarief, het niet in rekening brengen van geleverde uren, of korting op het huurtarief van een locatie waarvan al een lager maatschappelijk huurtarief verwacht mag worden.
Er is in het vierde lid geen ondergrens opgenomen. Dit zodat ook kleine non-formele activiteiten subsidiabel zijn.
De vrijwilliger die wordt ingezet voor het uitvoeren van de activiteit, is zelf verantwoordelijk voor het naleven van de algemene regels en voorwaarden van de Belastingdienst omtrent de vrijwilligersvergoeding. Kijk hier voor wanneer vrijwilligersvergoeding als loon belast wordt.
De subsidiabele loonkosten van een bestuurder of een medewerker van een subsidieaanvrager, of een daaraan gelieerde rechtspersoon zijn gemaximeerd door het opnemen van een maximaal uurtarief van € 65 exclusief btw. Hetzelfde geldt voor de kosten voor de inhuur van derden. Bij het berekenen van de loonkosten gelden de voorwaarden uit artikel 9 van de Asv, waarbij wordt aangesloten bij de omvang van fte zoals deze bij gemeenten in de cao is opgenomen, te weten een 36-urige werkweek.
Voor de duidelijkheid staan in lid 2 enkele kostenposten opgesomd die niet subsidiabel zijn als deze in de kosten zouden worden opgevoerd. Voor wat betreft artikel 6, tweede lid, onder g, geldt dat als de kern van de activiteit is samen koken of samen eten, dat de kosten voor de ingrediënten subsidiabel kunnen zijn. Het gratis verstrekken van een maaltijd is echter niet mogelijk, dus hier zal altijd een redelijke vergoeding vanuit de deelnemer aan de activiteiten tegenover moeten staan.
Er is in dit artikel geen ondergrens opgenomen. Dit zodat ook kleine non-formele activiteiten subsidiabel zijn.
Burgemeester en wethouders stellen jaarlijks een subsidieplafond vast. Zij kunnen een subsidieplafond verlagen als het plafond wordt vastgesteld voordat de begroting voor het betrokken jaar is vastgesteld of goedgekeurd én de subsidieaanvragen waarop het subsidieplafond betrekking heeft, moeten worden ingediend voordat de begroting voor het betrokken jaar is vastgesteld of goedgekeurd. In die situatie wordt bij de bekendmaking van het subsidieplafond gewezen op de mogelijkheid van verlaging en de gevolgen daarvan voor reeds ingediende aanvragen.
Een subsidie ten laste van een begroting die nog niet is vastgesteld of goedgekeurd, wordt verleend onder de voorwaarde dat voldoende middelen op de begroting beschikbaar zullen worden gesteld. Bij de verleningsbeschikking wordt daarop gewezen.
Subsidieaanvragen worden afgewezen als zij voldoen aan één van de in dit artikel opgesomde weigeringsgronden. Deze gronden zijn een aanvulling op de weigeringsgronden uit de Asv.
Onder opvoedondersteuning in artikel 9, onder e, wordt verstaan: laagdrempelige, vrij toegankelijke activiteiten in de vorm van ontmoeting, informatie, advies en ondersteuning om ouders steun te bieden bij het opvoeden.
Op grond van artikel 9, onder g, mag de subsidieaanvrager niet gelieerd zijn met de Stichting Welzin. Dit houdt in dat een aanvrager of gerelateerde van de aanvrager niet betrokken mag zijn bij de beoordeling en toekenning van aanvragen onder deze subsidieregeling. Het gaat ook om indirect gelieerd, dus bijvoorbeeld als een manager van Welzin in de RvT van een aanvrager zitting heeft.
Als medewerkers van Welzin niet direct of indirect betrokken zijn bij de uitvoering van de regeling, is er geen sprake van deze weigeringsgrond als die medewerker ook in een bestuur zit van een aanvrager of bijvoorbeeld met een buurman een subsidie aanvraagt.
Artikel 10 Raadpleging stedelijk buurtbestuur
Dit artikel behoeft geen toelichting.
Artikel 11 Wijze van verdeling
Subsidies worden verstrekt op volgorde van een kwalitatieve rangschikking. Dit betekent een ‘tendersysteem’, waarbij het beschikbare budget wordt verdeeld op basis van een onderlinge vergelijking van de volledige, tijdig ingediende aanvragen. De onderlinge vergelijking vindt plaats op basis van de beoordelingscriteria uit het tweede lid. Voor de toekenning van de punten per beoordelingscriterium is een scoreformulier opgesteld. De aanvragen met minimaal 50 punten worden positief beoordeeld en komen bij voldoende budget in aanmerking voor subsidie.
Loting vindt plaats door het op volgorde trekken van lootjes waarop de namen van de positief beoordeelde subsidieaanvragen staan. Het getrokken lootje komt steeds positief uit de loting totdat het subsidieplafond is bereikt.
Subsidies van meer dan € 5.000 worden na verlening voor 80% bevoorschot. Subsidies van ten hoogste € 5.000 worden direct vastgesteld en uitbetaald op grond van artikel 25, eerste lid, Asv.
Subsidieontvangers moeten voldoen aan alle in dit artikel opgesomde verplichtingen. Deze verplichtingen zijn een aanvulling op de verplichtingen uit de artikelen 16 tot en met 19 van de Asv.
Op grond van artikel 13, onder c, mag de subsidieontvanger de activiteit pas uitvoeren na deze te hebben verzekerd. De verplichting voor een verzekering komt voort uit de aansprakelijkheid van de aanvrager voor eventuele schade tijdens de uitvoer van de activiteit. Denk hierbij aan materiele schade, financiële schade maar bijvoorbeeld ook letselschade. Letselschade met aansprakelijkheid kan bijvoorbeeld ontstaan wanneer er een springkussen aanwezig is bij de activiteit die niet voldoet aan de gangbare veiligheidseisen.
Op grond van artikel 13, onder d, moet de subsidieontvanger tijdens de uitvoering van de activiteit kenbaar maken dat de activiteit wordt uitgevoerd (mede) met subsidie van de gemeente Amersfoort. Het kenbaar maken van de ontvangen subsidie door de gemeente Amersfoort heeft als doel om anderen te attenderen op de mogelijkheid voor het aanvragen van subsidie.
Op grond van artikel 13, onder e, is de subsidieontvanger verplicht om een beknopt verslag van de activiteit in te dienen, indien de subsidie direct is vastgesteld. Hiermee toont de subsidieontvanger aan dat de activiteiten zijn verricht en dat is voldaan aan de verplichtingen. De verplichting tot het indienen van een beknopt verslag is opgenomen om te voorkomen dat ieder inzicht in de besteding van de verstrekte subsidie zou ontbreken. De ontvanger van een direct vastgestelde subsidie hoeft na afronding van de activiteiten immers geen aanvraag tot vaststelling met bijbehorende indieningsvereisten aan te leveren.
Op grond van artikel 13, onder f, moeten natuurlijke personen die vanuit de subsidiabele activiteit(en) werken met personen in de leeftijd tot 18 jaar, beschikken over een Verklaring Omtrent het Gedrag. Deze verplichting geldt voor zowel professionals, stagiaires als vrijwilligers.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-318708.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.