Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Amersfoort houdende regels omtrent subsidie Wijkactiviteiten door vrijwilligers vanaf €2500,- of door betaalde arbeidskracht(en)

Burgemeester en Wethouders van Amersfoort;

 

gelezen de nota Beleidskader Amersfoort Inclusieve Stad 2021-2026 d.d. 23 maart 2021;

gelezen de nota Sportnota 2019-2024 d.d. december 2019;

gelezen de nota Sport en beweegakkoord van Amersfoort d.d. 15 april 2020;

 

gelet op de Algemene wet bestuursrecht en de Algemene Subsidieverordening Amersfoort;

 

overwegende dat het gewenst is activiteiten te stimuleren die bijdragen aan de doelen uit het wijkplan;

 

overwegende dat het gewenst is dat de Subsidieregeling ‘Wijkactiviteiten door vrijwilligers voor vanaf €2500,- of door betaalde arbeidskracht(en)‘ richting geeft aan hoe de gemeente haar middelen wil inzetten;

 

overwegende dat er aparte subsidieregelingen zijn voor het ondersteunen van sociaal beheer van een wijkontmoetingsplek in de wijk en er een stedelijke regeling is voor stedelijke ontmoetingsactiviteiten en lichte ondersteuning;

 

overwegende dat met deze regeling aanvragen kunnen worden gedaan enerzijds voor activiteiten met een aanvraag groter dan €2.500,- met uitsluitend inzet van vrijwilligers en anderzijds voor activiteiten waar de aanvraag betaalde arbeidskracht(en) bevat;

 

overwegende dat kernpartners in de wijk de (inwoners-)initiatieven waar gewenst ondersteunen bij het opzetten en uitvoeren van activiteiten;

 

overwegende dat alle relevante partijen, waaronder inwoners, in de wijk gezamenlijk en in goed overleg vorm hebben gegeven aan de analyse van de wijk en wij dit hebben vertaald naar een wijkplan;

 

overwegende dat binnen het kader van deze subsidieregeling alle partijen in de wijk samenwerken op basis van respect, gelijkwaardigheid, vertrouwen en persoonlijk contact;

 

overwegende dat binnen het kader van deze subsidieregeling alle partijen in de wijk samen zorgen voor een toegankelijke, inclusieve, discriminatievrije, diverse stad.

Artikel 1. Begripsbepalingen

In deze regeling wordt verstaan onder:

  • a.

    Asv: Algemene subsidieverordening Amersfoort;

  • b.

    buurtbestuur: commissie per wijkcombinatie bestaand uit onafhankelijke inwoners en professionals uit de wijk die de gemeente raadpleegt ten aanzien van aanvragen aan de gemeente verstrekt binnen deze regeling;

  • c.

    inloopvoorziening: een ruimte binnen een wijkontmoetingsplek waar inwoners elkaar vrij toegankelijk en laagdrempelig kunnen ontmoeten en waar inwoners informatie en advies kunnen krijgen. Dat zijn dus niet activiteiten waarvoor je voor moet opgeven of waar kosten aan verbonden zitten, zoals maaltijden.

  • d.

    kernpartners: organisaties Indebuurt033, SRO en GGDrU, die in Amersfoort aan de hand van het wijkplan wijkgerichte invulling geven aan de doelen met betrekking tot welzijn, sportstimulering en gezondheidsbevordering en hiertoe een opdracht hebben gekregen van de gemeente Amersfoort.

  • e.

    sociaal beheer: invulling van programmering van de wijkontmoetingsplek, faciliteren van vrijwilligers, onderhouden netwerk in de wijk;

  • f.

    wijkontmoetingsplek: een herkenbare fysieke plek beschikbaar voor ontmoeting en activiteiten in de wijk voor alle inwoners, ten minste voor inwoners in een kwetsbare situatie. Met een preventieve werking door het faciliteren van contacten en het signaleren van advies- en ondersteuningsvragen;

  • g.

    wijkplan: door het college vastgesteld document waarin gewenste ondersteuning op wijkniveau op het terrein van de sociale basisinfrastructuur wordt beschreven.

Artikel 2. Het doel van de regeling

Met deze subsidieregeling ondersteunen we laagdrempelige collectieve activiteiten die het netwerk van formele en informele voorzieningen en verbanden in de wijk versterken. De ondersteuning onder deze regeling is voor activiteiten door vrijwilligers vanaf een bedrag van €2.500,- of voor activiteiten met betaalde arbeidskracht(en). Daarmee draagt de subsidieregeling bij aan het algemene doel van de gemeente Amersfoort voor het realiseren van een stevig sociaal fundament met een potentieel preventieve en vroegsignalerende functie.

Artikel 3. Activiteiten die voor subsidie in aanmerking komen

Burgemeester en wethouders verstrekken uitsluitend subsidie voor laagdrempelige collectieve activiteiten die bijdragen aan de doelen van het wijkplan van de desbetreffende wijk en gericht zijn op ontmoeting, advies en/of lichte vormen van ondersteuning. Binnen deze regeling komen alleen activiteiten in aanmerking die worden uitgevoerd door vrijwilligers vanaf een bedrag van €2.500,- of voor activiteiten met betaalde arbeidskracht(en).

Artikel 4. Indieningstermijn aanvraag

Burgemeester en wethouders stellen bij afzonderlijk besluit een openstellingsbesluit vast waarin vastligt in welke perioden aanvragen kunnen worden ingediend.

Artikel 5. Eisen aan de aanvrager

  • 1.

    Subsidie kan enkel worden aangevraagd door natuurlijke personen en rechtspersonen met beperkte of volledige rechtsbevoegdheid.

  • 2.

    Rechtspersonen met beperkte rechtsbevoegdheid moeten staan ingeschreven bij de Kamer van Koophandel en in bezit zijn van een zakelijk rekeningnummer op naam van de rechtspersoon.

  • 3.

    De aanvrager heeft geen winstoogmerk met de uitvoering van de activiteiten.

  • 4.

    Indien de aanvrager een natuurlijk persoon is en een vergoeding vraagt in de vorm van loon dient deze te beschikken over relevante diploma’s en/of certificaten.

Artikel 6. Eisen aan de aanvraag

  • 1.

    Een aanvraag wordt ingediend op het door burgemeester en wethouders vastgesteld aanvraagformulier.

  • 2.

    De aanvraag voldoet aan alle eisen zoals gesteld in artikel 6 van de Asv. In aanvulling hierop blijkt uit het bij de aanvraag overgelegde activiteitenplan:

    • a)

      dat de activiteit aansluit op de doelen uit het betreffende wijkplan;

    • b)

      dat aannemelijk is dat de activiteit aansluit op behoefte van inwoners uit de wijk.

    • c)

      met wie en hoe de aanvrager samenwerkt;

    • d.

      of de activiteit nieuw is in de wijk;

    • e)

      of de aanvrager woonachtig is in de wijk waar de aanvraag op van toepassing is;

    • f)

      de activiteit maakt gebruik van door de gemeente gesubsidieerde faciliteiten of faciliteiten die in eigendom zijn van de gemeente.

  • 3.

    In aanvulling op artikel 8 van de Asv, staat in de begroting:

    • a)

      in het geval vrijwilligersvergoeding wordt aangevraagd, het aantal vrijwilligers dat wordt ingezet en de uren waarvoor de vrijwilligersvergoeding wordt aangevraagd;

    • b)

      in het geval loonkosten worden aangevraagd, het uurtarief en het aantal uren waarvoor de loonkosten worden aangevraagd.

Artikel 7. Subsidiabele kosten

  • 1.

    In aanvulling op artikel 10 van de Asv komen de volgende kosten, die alleen ten behoeve van de subsidiabele activiteiten zijn, in aanmerking voor subsidie:

    • a)

      loonkosten en uurtarieven voor betaalde arbeidskracht(en), waaronder inhuur van derden, zijn subsidiabel tot een maximaal tarief van €60,- excl btw;

    • b)

      kosten voor organisatie en materialen ten behoeve van promotie, pr, communicatie met een maximum van 10% van de totale subsidiabele kosten en een maximumbedrag van €500,-;

    • c)

      vrijwilligersvergoeding;

    • d)

      legeskosten.

  • 2.

    In aanvulling op artikel 10 van de Asv verstrekt het college in ieder geval geen subsidie voor:

    • a)

      kosten van activiteiten die redelijkerwijs kunnen worden gedekt uit de opbrengsten die met de activiteiten verband houden;

    • b)

      kosten om te voldoen aan wettelijke verplichtingen of aan gangbare minimumkwaliteitseisen;

    • c)

      kosten van reguliere werkzaamheden van de aanvrager;

    • d)

      kosten van in natura geleverde diensten en goederen;

    • e)

      kosten van gelieerde rechtspersonen die onderling in rekening worden gebracht;

    • f)

      kosten van prijzen of prijzengeld;

    • g)

      kosten voor maaltijden voor deelnemers of catering voorafgaand, tijdens, of na afloop van de activiteit;

    • h)

      kosten die worden gemaakt, of zijn opgekomen, na het verstrijken van het tijdvak waar de subsidie betrekking op heeft;

    • i)

      kosten voor een inloopvoorziening van een wijkontmoetingsplek;

    • j)

      kosten voor sociaal beheer van een wijkontmoetingsplek.

Artikel 8. Hoogte subsidie

De subsidie van de gemeente Amersfoort bedraagt ten hoogste:

  • a)

    75% van de subsidiabele kosten voor rechtspersonen; met een maximum van €25.000,- per aanvraag, per activiteit per kalenderjaar.

  • b)

    100% van de subsidiabele kosten voor natuurlijk personen, met een maximum van €5.000,- per aanvraag, per activiteit, per kalenderjaar.

Artikel 9. Subsidieplafond

  • 1.

    Burgemeester en wethouders stellen jaarlijks bij afzonderlijk besluit, voor de activiteiten bedoeld in artikel 2, een subsidieplafond en deelplafonds per wijk, en per subsidieronde vast.

  • 2.

    Burgemeester en wethouders kunnen een subsidieplafond verlagen als:

    • a)

      het plafond wordt vastgesteld voordat de begroting voor het betrokken jaar is vastgesteld of goedgekeurd, en

    • b)

      de subsidieaanvragen waarop het subsidieplafond betrekking heeft, moeten worden ingediend voordat de begroting voor het betrokken jaar is vastgesteld of goedgekeurd.

  • 3.

    Bij de bekendmaking van een subsidieplafond dat kan worden verlaagd overeenkomstig het vorige lid, wordt gewezen op de mogelijkheid van verlaging en de gevolgen daarvan voor reeds ingediende aanvragen.

  • 4.

    Een subsidie ten laste van een begroting die nog niet is vastgesteld of goedgekeurd, wordt verleend onder de voorwaarde dat voldoende middelen op de begroting beschikbaar zullen worden gesteld. Bij de verleningsbeschikking wordt daarop gewezen.

Artikel 10. Weigeringsgronden

Overeenkomstig artikel 14, tweede lid, onder d, van de Asv beslissen burgemeester en wethouders afwijzend op de aanvraag als:

  • a)

    de benodigde ondersteuning in een wijk zoals beschreven in het wijkplan reeds is of wordt ingevuld en waarmee het vastgestelde doel voor die wijk volgens burgemeester en wethouders is of wordt bereikt;

  • b)

    de activiteit sluit niet aan op de doelen van het wijkplan;

  • c)

    het is niet aannemelijk gemaakt dat de activiteit aansluit op de behoefte van inwoners;

  • d)

    door verstrekking van subsidie het subsidieplafond zou worden overschreden en de aanvraag daardoor slechts gedeeltelijk zou kunnen worden gehonoreerd;

  • e)

    de activiteit een (afsluitend) (buurt)feest betreft.

Artikel 11. Raadpleging buurtbesturen

  • 1.

    Burgemeester en wethouders raadplegen bij de beoordeling van de aanvragen de buurtbesturen. De raadpleging gaat over de ingediende aanvragen voor hun wijk op de punten opgenomen in artikel 10 onder a, b, c en wijze van verdeling.

  • 2.

    In het geval een lid van een buurtbestuur een persoonlijke of zakelijke relatie heeft met betrekking tot de aanvraag of de aanvrager of anderszins een belang heeft bij de aanvraag of de aanvrager dan onthoudt dit lid zich van het advies over die aanvraag.

Artikel 12. Wijze van verdeling

  • 1.

    In het geval de positief beoordeelde subsidieaanvragen voor een wijk een deelsubsidieplafond overstijgen dan worden de subsidieaanvragen per wijk gerangschikt. In het geval van een subsidieaanvraag van meer dan één subsidiabele activiteit, zoals bedoeld in artikel 3, worden de activiteiten afzonderlijk gerangschikt. De rangschikking is als volgt op basis van weging:

    • a)

      Subsidieaanvragen uitsluitend op basis van vrijwillige inzet; 5 punten

    • b)

      Met de activiteit wordt een nieuwe doelgroep bereikt die niet met andere door de gemeente gesubsidieerde activiteiten wordt bereikt; 3 punten

    • c)

      Subsidieaanvragen van aanvragers die samenwerken met minimaal twee andere partijen, waaronder minstens één bestaande partij in de sociale basisinfrastructuur in Amersfoort; 3 punten

    • d)

      De soort activiteit is nieuw in de wijk; 2 punten

    • e)

      Subsidieaanvragen van inwoners uit de wijk; 1 punt

    • f)

      De activiteit maakt gebruik van door de gemeente gesubsidieerde faciliteiten of faciliteiten die in eigendom zijn van de gemeente; 1 punt

  • 2.

    Indien honorering van een of meer activiteiten die gelijk zijn gerangschikt ertoe zou leiden dat het beschikbare deelsubsidieplafond zou worden overschreden, dan wordt tussen deze aanvragen geloot.

Artikel 13. Bevoorschotting

Een subsidiebedrag hoger dan €5.000,- wordt voor 80% bevoorschot.

Artikel 14. Verplichtingen

In aanvulling op hoofdstuk 4 van de Asv is de subsidieontvanger verplicht:

  • a)

    om kenbaar te maken tijdens de uitvoering van de activiteit dat de activiteit wordt uitgevoerd (mede) met subsidie van de gemeente Amersfoort;

  • b)

    de activiteit start binnen 6 maanden na vaststelling en is hetzelfde kalenderjaar volledig uitgevoerd;

  • c)

    de uitgevoerde activiteit te verantwoorden conform de eisen die zijn benoemd in de beschikking.

  • d)

    bij direct vastgestelde aanvragen binnen vier weken na afloop van de activiteit een beknopt verslag in te dienen. Het verslag vermeldt ten minste hoeveel deelnemers hebben deelgenomen, wat goed is gegaan en waar leerpunten liggen. Waar mogelijk bevat het verslag beeldmateriaal van de activiteit. Dit beeldmateriaal wordt niet zonder toestemming gepubliceerd.

  • e)

    de natuurlijke personen die vanuit de subsidiabele activiteit(en) werken met personen in de leeftijd tot 18 jaar beschikken over een Verklaring Omtrent het Gedrag;

  • f)

    het verkrijgen van de benodigde vergunning en verzekeringen voor uitvoering van de activiteit;

  • g)

    de in het kader van de uitvoering van de activiteiten gevoerde administratie te bewaren tot twee jaar na de subsidievaststelling voor natuurlijk personen en vijf jaren na de subsidievaststelling voor een rechtspersoon. Met een steekproefsgewijze controle kan alsnog een financiële verantwoording gevraagd worden.

  • h)

    zorg te dragen dat de mensen bij betrokken bij de activiteit voldoen aan de bijbehorende diploma’s en certificaten;

  • i)

    de aanvrager stimuleert dat de activiteit toegankelijk is voor mensen met een beperking.

Artikel 15. Slotbepalingen

  • 1.

    Deze subsidieregeling treedt in werking de dag na bekendmaking ervan.

  • 2.

    Deze subsidieregeling wordt aangehaald als: ‘Subsidieregeling wijkactiviteiten door vrijwilligers vanaf €2500,- of door betaalde arbeidskracht(en) '.

  • 3.

    Overeenkomstig artikel 3, derde lid, van de ASV, vervalt deze subsidieregeling op 31-12-2028.

  • 4.

    Deze subsidieregeling blijft van toepassing op subsidies die voor de vervaldatum onder deze subsidieregeling zijn verstrekt.

Vastgesteld in de vergadering van 9 juli 2024.

De secretaris,

De burgemeester,

Toelichting subsidieregeling

Artikelsgewijze toelichting

 

Artikel 1 Begripsbepalingen

De meest recente versie van het wijkplan is te vinden op website www.amersfoort.nl/wijkplannen. De datum dat het wijkplan in werking treedt is ook de datum waarop het betreffende wijkplan van toepassing is op deze regeling. Het is daarom van belang om bij het doen van een aanvraag de website met het actuele wijkplan te raadplegen.

 

Artikel 2 Doel van de regeling

De bedoeling van deze subsidieregeling is om activiteiten in de wijk in samenhang te beoordelen aan de hand van het wijkplan. Hierdoor wordt voorkomen dat dezelfde activiteiten naast elkaar plaatsvinden en we inspelen op de wensen en behoefte vanuit inwoners uit de wijk. Met de centrale positie van het buurtbestuur doen we recht aan de waardevolle kennis, expertise en ervaring van inwoners en professionals over wat er aanwezig en nodig is in de wijk.

 

Artikel 3 Activiteiten die voor subsidie in aanmerking komen

De activiteiten die voor subsidie in aanmerking komen zijn collectieve activiteiten die aansluiten op wat er in de wijk nodig is en waar aantoonbare behoefte voor is bij inwoners. Het wijkplan geeft hiervoor een richtinggevend kader. De doelen van het Gezond en Actief Leven Akkoord vormen het kader van de doelen in het wijkplan. Dit betekent dat de activiteiten die voor subsidie in aanmerking komen activiteiten zijn op het gebied van ontmoeting, advies en lichte vorm van ondersteuning, die aansluiten op de doelen vanuit het Gezond en Actief Leven Akkoord. Dit is vertaald naar de volgende type activiteiten;

 

  • a.

    het bevorderen van ontmoeting;

  • b.

    het terugdringen van eenzaamheid;

  • c.

    het langer zelfstandig kunnen blijven wonen;

  • d.

    informatie en advies m.b.t. armoede, schulden, (chronische) stress, laaggeletterdheid (waaronder ook digitale vaardigheid), psychische kwetsbaarheid of een (on)gezonde leefstijl;

  • e.

    het stimuleren van gezond gedrag;

  • f.

    het bevorderen van mentale weerbaarheid;

  • g.

    het bevorderen van de bekwaamheid van inwoners en/of vrijwilligers voor het signaleren van kwetsbaarheid en hoe hierop te reageren;

  • h.

    het realiseren van duurzaam toegankelijk en laagdrempelige sport- en beweegaanbod om sport en bewegen te stimuleren;

  • i.

    kansrijk, gezond en veilig opgroeien.

Een collectief activiteit is een activiteit die door een groep (minimaal 2) mensen wordt uitgevoerd.

Onder ontmoeting verstaan we: het contact met buurt- en lotgenoten uit de wijk.

Onder advies verstaan we: een activiteit waarbij mensen advies krijgen over thema’s, waar en bij wie ze terecht kunnen met hun vragen of hoe ze anderen mensen uit de wijk kunnen helpen. Dit advies kan persoonlijk of digitaal gegeven worden.

Onder lichte vorm van ondersteuning verstaan we: het mensen helpen om hun leven op orde te krijgen of houden, of bijvoorbeeld mantelzorg te kunnen blijven bieden, uitgevoerd door vrijwilligers.

 

Het betreffen in deze regeling activiteiten die gericht zijn op inwoners uit de wijk waarvoor de activiteit wordt aangevraagd. Wordt een activiteit in een wijk uitgevoerd, maar is de doelgroep wijkoverstijgend of stadsbreed, dan wordt de activiteit gezien als stedelijk en dan kan subsidie aangevraagd worden bij de subsidieregeling stedelijke ontmoetingsactiviteiten en lichte ondersteuning.

 

Artikel 4 Indieningstermijn aanvraag

Aanvragers kunnen gedurende de openstelling van de aanvraagronde (twee maal voor de duur van 1 maand) een aanvraag doen. Aanvragen buiten deze periode is niet mogelijk. Gestreefd wordt om binnen twee maanden de aanvragen vast te stellen.

 

Artikel 5 Eisen aan de aanvrager

5.3. Dit lid is ook van toepassing op mede-aanvragers. Alles wat qua vergoeding hoger ligt dan de vrijwilligersvergoeding wordt gezien als loon.

 

5.4. Met winstoogmerk wordt bedoeld dat de aanvrager met de uitvoer van de activiteit geen commerciële of financiële doelen nastreeft. Denk hierbij aan het doel om meer bekendheid te krijgen of het doel met de uitvoer van de activiteit is te voorzien in eigen inkomen.

 

Artikel 6 Eisen aan de aanvraag

6.2. De gestelde eisen aan de aanvraag voorzien de gemeente en de buurtbesturen van de benodigde informatie om te komen tot beoordeling. Mogelijk worden er naar aanleiding van de aanvraag, aanvullende en/of verduidelijkende vragen gesteld.

 

Artikel 7 Subsidiabele kosten

7.1.a. De subsidiabele loonkosten van een bestuurder of een medewerker van een subsidieaanvrager, of een daaraan gelieerde rechtspersoon zijn gemaximeerd door het opnemen van een maximaal uurtarief van € 60 exclusief btw. Hetzelfde geldt voor de kosten voor de inhuur van derden. Bij het berekenen van de loonkosten gelden de voorwaarden uit artikel 9 van de Asv, waarbij wordt aangesloten bij de omvang van fte zoals deze bij gemeenten in de cao is opgenomen, te weten een 36-urige werkweek.

 

7.1.c. De vrijwilliger die wordt ingezet voor het uitvoeren van de activiteit is zelf verantwoordelijk voor het naleven van de algemene regels en voorwaarden van de Belastingdienst omtrent de vrijwilligersvergoeding. Kijk hier voor wanneer vrijwilligersvergoeding als loon belast wordt.

 

Artikel 8 Hoogte subsidie

8.1. Voor rechtspersonen wordt 75% van de subsidiabele kosten, per activiteit, per kalenderjaar, ondersteund. Voor de overige 25%, benodigd om de activiteit uit te kunnen voeren, zal cofinanciering aanwezig moeten zijn. Onder cofinanciering verstaan we financiering vanuit andere subsidieregelingen, fondsen, giften of anderszins. Onder cofinanciering wordt niet verstaan, het zelf verlagen van het uurtarief, het niet in rekening brengen van geleverde uren, of korting op het huurtarief van een locatie waarvan al een lager maatschappelijk huurtarief verwacht mag worden.

 

Artikel 9 Subsidieplafond

Geen toelichting

 

Artikel 10 Weigeringsgronden

10.a. Enerzijds is de bedoeling van dit artikel te voorkomen dat met het toekennen van een aanvraag er een te groot aanbod activiteiten ontstaat met hetzelfde doel waardoor de effectiviteit van dit aanbod verminderd. Dit kan het geval zijn wanneer er dermate aanbod voor dezelfde doelgroep aanwezig is in de wijk waardoor potentiële deelnemers moeten gaan kiezen en het bereik van per activiteit kleiner wordt. Anderzijds is de bedoeling van dit artikel dat wanneer blijkt dat er al voldoende activiteiten ten behoeve van het specifieke doel in het wijkplan worden uitgevoerd, ervoor gekozen kan worden om geen aanvragen hiervoor in dit kalenderjaar te honoreren, tenzij er nieuwe behoefte hieraan in de wijk ontstaat.

 

10.c. Het ondersteunen van een (afsluitend) (buurtfeest) is uitgesloten in deze subsidieregeling. Wanneer er behoefte is aan het uitvoeren van een dergelijke activiteit, dan is het advies contact op te nemen met de betreffende buurtbudgetcommissie voor de mogelijkheid van ondersteuning uit het buurtbudget.

 

Artikel 11 Raadpleging buurtbesturen

11.1. Gestreefd wordt naar een samenstelling van de buurtbesturen met 50% inwoners en 50% professionals, met minimaal de betrokkenheid van een professional vanuit Indebuurt033, SRO en GGDrU. Tevens wordt gestreefd naar dat de inwoners een afspiegeling zijn van de wijk.

 

11.2. Inwoners uit buurtbesturen zijn actieve betrokken bewoners die met regelmaat op verschillende manieren een bijdrage leveren aan het versterken van de sociale cohesie in de wijk. Dit betekent dat leden van het buurtbestuur in sommige gevallen aanvrager zijn, een (in)formele rol hebben in de wijk of zich anderszins inzetten. Om de indruk van belangenverstrengeling te voorkomen dient het lid hier in het buurtbestuur transparant over te zijn. Het lid ontdoet van het inhoudelijke gesprek en het advies wanneer er betrokkenheid is bij de aanvraag anders dan als lid van het buurtbestuur.

 

Artikel 12 Wijze van verdeling

12.1. In het geval de positief beoordeelde aanvragen het totaal (deel)subsidieplafond overstijgen, dan vindt er een rangschikking plaats op basis van vooraf gestelde criteria. Deze criteria zijn waar nodig onderdeel van de eisen aan de aanvraag.

 

12.1.a. Dit criterium is van toepassing als de aanvraag geen loonkosten op de begroting heeft.

 

12.1.b. Dit criterium is van toepassing als de activiteit in de aanvraag qua bereik van mensen uit de wijk nieuw is. Dit criterium wordt gehanteerd ter bevordering van het activeren van nieuwe doelgroepen. Dit komt voort uit de ervaring dat in de wijk veel dezelfde mensen worden bereikt, wat niet altijd leidt tot het behalen van de doelen uit het wijkplan.

 

12.1.c. Dit criterium geeft invulling aan de wens dat aanvragers met de uitvoer van de activiteiten samenwerken met andere partijen in de wijk. Samenwerking draagt bij aan onderling vertrouwen, het versterken van elkaars kwaliteiten en het bereiken van de doelen. Wanneer met minimaal 1 bestaande partij in de wijk wordt samengewerkt, dan draagt dit bij aan het versterken van het netwerk van bestaande partijen in de wijk. Voorbeelden van een bestaande partij uit de sociale basisinfrastructuur zijn een bewonersstichting, een school, een door de gemeente gefinancierde uitvoerende organisatie of een sportvereniging.

 

12.1.d. Dit criterium is van toepassing op soort activiteiten die nog niet plaatsvinden. Dit criterium wordt gehanteerd omdat onwenselijk wordt geacht dat er meerdere dezelfde activiteiten in de wijk plaatsvinden. Bijvoorbeeld meerdere spellenavonden vanuit meerdere initiatiefnemers. Gewenst is dat deze initiatiefnemers hun krachten bundelen om er zoveel mogelijk één activiteit van te maken.

 

12.1.e. Dit criterium is opgenomen om te stimuleren dat aanvragers gebruik maken van faciliteiten waar reeds gemeenschapsgeld toe is verstrekt. Een voorbeeld hiervan is een sportveld wat in eigendom is van de gemeente maar wordt geëxploiteerd door SRO of een ontmoetingsplek die subsidie krijgt voor sociaal beheer van een wijkontmoetingsplek.

 

12.2. Loting vindt plaats door het op volgorde trekken van lootjes waarop de namen van de positief beoordelde aanvragen staan. Het getrokken lootje komt steeds positief uit de loting totdat het subsidieplafond is bereikt.

 

Artikel 13 Bevoorschotting

Overeenkomstig artikel 25 van de Asv wordt de subsidie tot €5.000,- direct vastgesteld.

 

Artikel 14 Verplichtingen

14.a. Het kenbaar maken van de ontvangen subsidie door de gemeente Amersfoort heeft als doel om anderen te attenderen op de mogelijkheid voor het aanvragen van subsidie.

 

14.f. De verplichting voor een verzekering komt voort uit dat de aanvrager aansprakelijk is voor eventuele schade tijdens de uitvoer van de activiteit. Denk hierbij aan materiele schade, financiële schade maar bijvoorbeeld ook letselschade. Letselschade met aansprakelijkheid kan bijvoorbeeld ontstaan wanneer er een springkussen aanwezig is bij de activiteit die niet voldoet aan de gangbare veiligheidseisen.

 

Artikel 15 Slotbepalingen

Geen toelichting.

 

Naar boven