Gemeenteblad van Amersfoort
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Amersfoort | Gemeenteblad 2024, 318703 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Amersfoort | Gemeenteblad 2024, 318703 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Amersfoort houdende regels omtrent subsidie Wijkactiviteiten door vrijwilligers vanaf €2500,- of door betaalde arbeidskracht(en)
Burgemeester en Wethouders van Amersfoort;
gelezen de nota Beleidskader Amersfoort Inclusieve Stad 2021-2026 d.d. 23 maart 2021;
gelezen de nota Sportnota 2019-2024 d.d. december 2019;
gelezen de nota Sport en beweegakkoord van Amersfoort d.d. 15 april 2020;
gelet op de Algemene wet bestuursrecht en de Algemene Subsidieverordening Amersfoort;
overwegende dat het gewenst is activiteiten te stimuleren die bijdragen aan de doelen uit het wijkplan;
overwegende dat het gewenst is dat de Subsidieregeling ‘Wijkactiviteiten door vrijwilligers voor vanaf €2500,- of door betaalde arbeidskracht(en)‘ richting geeft aan hoe de gemeente haar middelen wil inzetten;
overwegende dat er aparte subsidieregelingen zijn voor het ondersteunen van sociaal beheer van een wijkontmoetingsplek in de wijk en er een stedelijke regeling is voor stedelijke ontmoetingsactiviteiten en lichte ondersteuning;
overwegende dat met deze regeling aanvragen kunnen worden gedaan enerzijds voor activiteiten met een aanvraag groter dan €2.500,- met uitsluitend inzet van vrijwilligers en anderzijds voor activiteiten waar de aanvraag betaalde arbeidskracht(en) bevat;
overwegende dat kernpartners in de wijk de (inwoners-)initiatieven waar gewenst ondersteunen bij het opzetten en uitvoeren van activiteiten;
overwegende dat alle relevante partijen, waaronder inwoners, in de wijk gezamenlijk en in goed overleg vorm hebben gegeven aan de analyse van de wijk en wij dit hebben vertaald naar een wijkplan;
overwegende dat binnen het kader van deze subsidieregeling alle partijen in de wijk samenwerken op basis van respect, gelijkwaardigheid, vertrouwen en persoonlijk contact;
overwegende dat binnen het kader van deze subsidieregeling alle partijen in de wijk samen zorgen voor een toegankelijke, inclusieve, discriminatievrije, diverse stad.
In deze regeling wordt verstaan onder:
inloopvoorziening: een ruimte binnen een wijkontmoetingsplek waar inwoners elkaar vrij toegankelijk en laagdrempelig kunnen ontmoeten en waar inwoners informatie en advies kunnen krijgen. Dat zijn dus niet activiteiten waarvoor je voor moet opgeven of waar kosten aan verbonden zitten, zoals maaltijden.
Artikel 2. Het doel van de regeling
Met deze subsidieregeling ondersteunen we laagdrempelige collectieve activiteiten die het netwerk van formele en informele voorzieningen en verbanden in de wijk versterken. De ondersteuning onder deze regeling is voor activiteiten door vrijwilligers vanaf een bedrag van €2.500,- of voor activiteiten met betaalde arbeidskracht(en). Daarmee draagt de subsidieregeling bij aan het algemene doel van de gemeente Amersfoort voor het realiseren van een stevig sociaal fundament met een potentieel preventieve en vroegsignalerende functie.
Artikel 3. Activiteiten die voor subsidie in aanmerking komen
Burgemeester en wethouders verstrekken uitsluitend subsidie voor laagdrempelige collectieve activiteiten die bijdragen aan de doelen van het wijkplan van de desbetreffende wijk en gericht zijn op ontmoeting, advies en/of lichte vormen van ondersteuning. Binnen deze regeling komen alleen activiteiten in aanmerking die worden uitgevoerd door vrijwilligers vanaf een bedrag van €2.500,- of voor activiteiten met betaalde arbeidskracht(en).
Artikel 4. Indieningstermijn aanvraag
Burgemeester en wethouders stellen bij afzonderlijk besluit een openstellingsbesluit vast waarin vastligt in welke perioden aanvragen kunnen worden ingediend.
Overeenkomstig artikel 14, tweede lid, onder d, van de Asv beslissen burgemeester en wethouders afwijzend op de aanvraag als:
Artikel 12. Wijze van verdeling
In het geval de positief beoordeelde subsidieaanvragen voor een wijk een deelsubsidieplafond overstijgen dan worden de subsidieaanvragen per wijk gerangschikt. In het geval van een subsidieaanvraag van meer dan één subsidiabele activiteit, zoals bedoeld in artikel 3, worden de activiteiten afzonderlijk gerangschikt. De rangschikking is als volgt op basis van weging:
In aanvulling op hoofdstuk 4 van de Asv is de subsidieontvanger verplicht:
bij direct vastgestelde aanvragen binnen vier weken na afloop van de activiteit een beknopt verslag in te dienen. Het verslag vermeldt ten minste hoeveel deelnemers hebben deelgenomen, wat goed is gegaan en waar leerpunten liggen. Waar mogelijk bevat het verslag beeldmateriaal van de activiteit. Dit beeldmateriaal wordt niet zonder toestemming gepubliceerd.
de in het kader van de uitvoering van de activiteiten gevoerde administratie te bewaren tot twee jaar na de subsidievaststelling voor natuurlijk personen en vijf jaren na de subsidievaststelling voor een rechtspersoon. Met een steekproefsgewijze controle kan alsnog een financiële verantwoording gevraagd worden.
De meest recente versie van het wijkplan is te vinden op website www.amersfoort.nl/wijkplannen. De datum dat het wijkplan in werking treedt is ook de datum waarop het betreffende wijkplan van toepassing is op deze regeling. Het is daarom van belang om bij het doen van een aanvraag de website met het actuele wijkplan te raadplegen.
Artikel 2 Doel van de regeling
De bedoeling van deze subsidieregeling is om activiteiten in de wijk in samenhang te beoordelen aan de hand van het wijkplan. Hierdoor wordt voorkomen dat dezelfde activiteiten naast elkaar plaatsvinden en we inspelen op de wensen en behoefte vanuit inwoners uit de wijk. Met de centrale positie van het buurtbestuur doen we recht aan de waardevolle kennis, expertise en ervaring van inwoners en professionals over wat er aanwezig en nodig is in de wijk.
Artikel 3 Activiteiten die voor subsidie in aanmerking komen
De activiteiten die voor subsidie in aanmerking komen zijn collectieve activiteiten die aansluiten op wat er in de wijk nodig is en waar aantoonbare behoefte voor is bij inwoners. Het wijkplan geeft hiervoor een richtinggevend kader. De doelen van het Gezond en Actief Leven Akkoord vormen het kader van de doelen in het wijkplan. Dit betekent dat de activiteiten die voor subsidie in aanmerking komen activiteiten zijn op het gebied van ontmoeting, advies en lichte vorm van ondersteuning, die aansluiten op de doelen vanuit het Gezond en Actief Leven Akkoord. Dit is vertaald naar de volgende type activiteiten;
Een collectief activiteit is een activiteit die door een groep (minimaal 2) mensen wordt uitgevoerd.
Onder ontmoeting verstaan we: het contact met buurt- en lotgenoten uit de wijk.
Onder advies verstaan we: een activiteit waarbij mensen advies krijgen over thema’s, waar en bij wie ze terecht kunnen met hun vragen of hoe ze anderen mensen uit de wijk kunnen helpen. Dit advies kan persoonlijk of digitaal gegeven worden.
Onder lichte vorm van ondersteuning verstaan we: het mensen helpen om hun leven op orde te krijgen of houden, of bijvoorbeeld mantelzorg te kunnen blijven bieden, uitgevoerd door vrijwilligers.
Het betreffen in deze regeling activiteiten die gericht zijn op inwoners uit de wijk waarvoor de activiteit wordt aangevraagd. Wordt een activiteit in een wijk uitgevoerd, maar is de doelgroep wijkoverstijgend of stadsbreed, dan wordt de activiteit gezien als stedelijk en dan kan subsidie aangevraagd worden bij de subsidieregeling stedelijke ontmoetingsactiviteiten en lichte ondersteuning.
Artikel 4 Indieningstermijn aanvraag
Aanvragers kunnen gedurende de openstelling van de aanvraagronde (twee maal voor de duur van 1 maand) een aanvraag doen. Aanvragen buiten deze periode is niet mogelijk. Gestreefd wordt om binnen twee maanden de aanvragen vast te stellen.
Artikel 5 Eisen aan de aanvrager
5.3. Dit lid is ook van toepassing op mede-aanvragers. Alles wat qua vergoeding hoger ligt dan de vrijwilligersvergoeding wordt gezien als loon.
5.4. Met winstoogmerk wordt bedoeld dat de aanvrager met de uitvoer van de activiteit geen commerciële of financiële doelen nastreeft. Denk hierbij aan het doel om meer bekendheid te krijgen of het doel met de uitvoer van de activiteit is te voorzien in eigen inkomen.
Artikel 6 Eisen aan de aanvraag
6.2. De gestelde eisen aan de aanvraag voorzien de gemeente en de buurtbesturen van de benodigde informatie om te komen tot beoordeling. Mogelijk worden er naar aanleiding van de aanvraag, aanvullende en/of verduidelijkende vragen gesteld.
7.1.a. De subsidiabele loonkosten van een bestuurder of een medewerker van een subsidieaanvrager, of een daaraan gelieerde rechtspersoon zijn gemaximeerd door het opnemen van een maximaal uurtarief van € 60 exclusief btw. Hetzelfde geldt voor de kosten voor de inhuur van derden. Bij het berekenen van de loonkosten gelden de voorwaarden uit artikel 9 van de Asv, waarbij wordt aangesloten bij de omvang van fte zoals deze bij gemeenten in de cao is opgenomen, te weten een 36-urige werkweek.
7.1.c. De vrijwilliger die wordt ingezet voor het uitvoeren van de activiteit is zelf verantwoordelijk voor het naleven van de algemene regels en voorwaarden van de Belastingdienst omtrent de vrijwilligersvergoeding. Kijk hier voor wanneer vrijwilligersvergoeding als loon belast wordt.
8.1. Voor rechtspersonen wordt 75% van de subsidiabele kosten, per activiteit, per kalenderjaar, ondersteund. Voor de overige 25%, benodigd om de activiteit uit te kunnen voeren, zal cofinanciering aanwezig moeten zijn. Onder cofinanciering verstaan we financiering vanuit andere subsidieregelingen, fondsen, giften of anderszins. Onder cofinanciering wordt niet verstaan, het zelf verlagen van het uurtarief, het niet in rekening brengen van geleverde uren, of korting op het huurtarief van een locatie waarvan al een lager maatschappelijk huurtarief verwacht mag worden.
10.a. Enerzijds is de bedoeling van dit artikel te voorkomen dat met het toekennen van een aanvraag er een te groot aanbod activiteiten ontstaat met hetzelfde doel waardoor de effectiviteit van dit aanbod verminderd. Dit kan het geval zijn wanneer er dermate aanbod voor dezelfde doelgroep aanwezig is in de wijk waardoor potentiële deelnemers moeten gaan kiezen en het bereik van per activiteit kleiner wordt. Anderzijds is de bedoeling van dit artikel dat wanneer blijkt dat er al voldoende activiteiten ten behoeve van het specifieke doel in het wijkplan worden uitgevoerd, ervoor gekozen kan worden om geen aanvragen hiervoor in dit kalenderjaar te honoreren, tenzij er nieuwe behoefte hieraan in de wijk ontstaat.
10.c. Het ondersteunen van een (afsluitend) (buurtfeest) is uitgesloten in deze subsidieregeling. Wanneer er behoefte is aan het uitvoeren van een dergelijke activiteit, dan is het advies contact op te nemen met de betreffende buurtbudgetcommissie voor de mogelijkheid van ondersteuning uit het buurtbudget.
Artikel 11 Raadpleging buurtbesturen
11.1. Gestreefd wordt naar een samenstelling van de buurtbesturen met 50% inwoners en 50% professionals, met minimaal de betrokkenheid van een professional vanuit Indebuurt033, SRO en GGDrU. Tevens wordt gestreefd naar dat de inwoners een afspiegeling zijn van de wijk.
11.2. Inwoners uit buurtbesturen zijn actieve betrokken bewoners die met regelmaat op verschillende manieren een bijdrage leveren aan het versterken van de sociale cohesie in de wijk. Dit betekent dat leden van het buurtbestuur in sommige gevallen aanvrager zijn, een (in)formele rol hebben in de wijk of zich anderszins inzetten. Om de indruk van belangenverstrengeling te voorkomen dient het lid hier in het buurtbestuur transparant over te zijn. Het lid ontdoet van het inhoudelijke gesprek en het advies wanneer er betrokkenheid is bij de aanvraag anders dan als lid van het buurtbestuur.
Artikel 12 Wijze van verdeling
12.1. In het geval de positief beoordeelde aanvragen het totaal (deel)subsidieplafond overstijgen, dan vindt er een rangschikking plaats op basis van vooraf gestelde criteria. Deze criteria zijn waar nodig onderdeel van de eisen aan de aanvraag.
12.1.a. Dit criterium is van toepassing als de aanvraag geen loonkosten op de begroting heeft.
12.1.b. Dit criterium is van toepassing als de activiteit in de aanvraag qua bereik van mensen uit de wijk nieuw is. Dit criterium wordt gehanteerd ter bevordering van het activeren van nieuwe doelgroepen. Dit komt voort uit de ervaring dat in de wijk veel dezelfde mensen worden bereikt, wat niet altijd leidt tot het behalen van de doelen uit het wijkplan.
12.1.c. Dit criterium geeft invulling aan de wens dat aanvragers met de uitvoer van de activiteiten samenwerken met andere partijen in de wijk. Samenwerking draagt bij aan onderling vertrouwen, het versterken van elkaars kwaliteiten en het bereiken van de doelen. Wanneer met minimaal 1 bestaande partij in de wijk wordt samengewerkt, dan draagt dit bij aan het versterken van het netwerk van bestaande partijen in de wijk. Voorbeelden van een bestaande partij uit de sociale basisinfrastructuur zijn een bewonersstichting, een school, een door de gemeente gefinancierde uitvoerende organisatie of een sportvereniging.
12.1.d. Dit criterium is van toepassing op soort activiteiten die nog niet plaatsvinden. Dit criterium wordt gehanteerd omdat onwenselijk wordt geacht dat er meerdere dezelfde activiteiten in de wijk plaatsvinden. Bijvoorbeeld meerdere spellenavonden vanuit meerdere initiatiefnemers. Gewenst is dat deze initiatiefnemers hun krachten bundelen om er zoveel mogelijk één activiteit van te maken.
12.1.e. Dit criterium is opgenomen om te stimuleren dat aanvragers gebruik maken van faciliteiten waar reeds gemeenschapsgeld toe is verstrekt. Een voorbeeld hiervan is een sportveld wat in eigendom is van de gemeente maar wordt geëxploiteerd door SRO of een ontmoetingsplek die subsidie krijgt voor sociaal beheer van een wijkontmoetingsplek.
12.2. Loting vindt plaats door het op volgorde trekken van lootjes waarop de namen van de positief beoordelde aanvragen staan. Het getrokken lootje komt steeds positief uit de loting totdat het subsidieplafond is bereikt.
Overeenkomstig artikel 25 van de Asv wordt de subsidie tot €5.000,- direct vastgesteld.
14.a. Het kenbaar maken van de ontvangen subsidie door de gemeente Amersfoort heeft als doel om anderen te attenderen op de mogelijkheid voor het aanvragen van subsidie.
14.f. De verplichting voor een verzekering komt voort uit dat de aanvrager aansprakelijk is voor eventuele schade tijdens de uitvoer van de activiteit. Denk hierbij aan materiele schade, financiële schade maar bijvoorbeeld ook letselschade. Letselschade met aansprakelijkheid kan bijvoorbeeld ontstaan wanneer er een springkussen aanwezig is bij de activiteit die niet voldoet aan de gangbare veiligheidseisen.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-318703.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.