Gemeenteblad van Ede
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Ede | Gemeenteblad 2024, 317984 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Ede | Gemeenteblad 2024, 317984 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Tijdelijke subsidieregeling interne jobcoaching en interne werkbegeleiding Participatiewet gemeente Ede
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Ede;
gelezen het voorstel van 9 juli 2024, zaaknummer 455241,
overwegende dat het wenselijk is nadere regels te stellen over de wijze waarop het college uitvoering geeft aan de artikelen 12 en 13 van de Re-integratieverordening Participatiewet Ede 2023.
gelet op de artikelen gelet op artikel 4:81 Algemene wet bestuursrecht en artikel 8a en 10 van de Participatiewet;
besluit vast te stellen de: Tijdelijke subsidieregel interne jobcoaching en interne werkbegeleiding Participatiewet gemeente Ede.
De inhoud van de in deze subsidieregeling gebruikte begrippen is gelijkluidend aan die in de Participatiewet en de Re-integratieverordening Participatiewet Ede 2023, tenzij daarvan expliciet wordt afgeweken.
Artikel 2. Subsidiabele activiteiten
Burgemeester en wethouders kunnen een subsidie verlenen voor interne jobcoaching en interne werkbegeleiding op grond van artikel 12 en artikel 13 van de Re-integratieverordening Participatiewet Ede 2023.
Deze subsidieregel heeft tot doel duidelijkheid te geven over de voorwaarden waaronder subsidie kan worden verkregen voor interne jobcoaching en interne werkbegeleiding, de controle op de uitvoering hiervan en de wijze waarop de subsidie wordt verstrekt. Subsidie voor interne werkbegeleiding is bedoeld als compensatie voor het productieverlies van de begeleidende medewerker.
Artikel 4. Onderscheid en samenloop jobcoaching en werkbegeleiding
Jobcoaching is een op de persoon gerichte begeleiding in een situatie van werkstage, proefplaats, scholingstraject of dienstbetrekking. Jobcoaching heeft als doel het bevorderen van het zelfstandig functioneren. En daarnaast, in het geval van een dienstbetrekking, het bevorderen van baanbehoud van een werknemer. Daarnaast kan jobcoaching gericht zijn op begeleiding van de werkgever met als doel de directe collega’s van de werknemer en zijn directe leidinggevende zodanig te coachen dat zij na afloop zelfstandig de begeleiding kunnen verzorgen.
Werkbegeleiding is gericht op instructie op de werkplek door een collega die getraind is middels de training Werk onbeperkt of een training van vergelijkbare aard, te bepalen door het college. De begeleiding ligt op het niveau van instructie en ziet alleen op het uitvoeren van het werk op de werkplek. Deze vorm wordt ingezet als er behoefte is aan herhaalde werk gerelateerde instructie op de werkplek en minder aan ondersteuning op de andere leefgebieden.
Artikel 9. Tussentijdse wijziging
Als wijzigingen niet bij het college zijn gemeld dan beoordeelt het college bij de vaststelling de plausibiliteit van de door de werkgever opgegeven reden voor het niet (tijdig) doorgeven van de wijziging. Afhankelijk van de uitkomst van die beoordeling stelt het college de subsidie vast met inachtneming van de geconstateerde gewijzigde omstandigheden, danwel stelt het college het subsidiebedrag vast op nihil.
Artikel 10. Verplichtingen van de subsidieontvanger
Als bij subsidie voor een interne jobcoach sprake is van een subsidieperiode van 12 maanden, dan is de subsidieontvanger verplicht om na verloop van iedere zes maanden een rapportage te overleggen over de uitgevoerde activiteiten en behaalde resultaten en een overzicht van de het aantal ingezette uren conform een door het college ter beschikking te stellen rapportageformulier. Wanneer subsidie voor interne werkbegeleiding is verstrekt kan worden volstaan met een bedrijfsbezoek zoals bedoeld in lid 4.
De subsidieontvanger is verplicht mee te werken aan het bedrijfsbezoek dat het college aan zijn bedrijf kan afleggen. Tijdens dit bezoek onderzoekt het college of de persoon, die ondersteuning krijgt, deze ontvangt zoals neergelegd in het coaching- of begeleidingsplan. De kwaliteit van de dienstverlening die is gegeven, staat dan centraal. Een gesprek met de jobcoach of werkbegeleider en de persoon voor wie subsidie is aangevraagd, kan deel uitmaken van het onderzoek.
Artikel 11. Verantwoording en vaststelling
De subsidieontvanger dient uiterlijk binnen 8 weken na afloop van de subsidieperiode een aanvraag tot vaststelling in. Bij de verantwoording moeten worden ingediend verslag van de uitgevoerde activiteiten en behaalde resultaten en een overzicht van de het aantal ingezette uren conform een door het college ter beschikking te stellen verantwoordingsformulier.
Het college kan bepalingen van deze regeling buiten toepassing laten of daarvan afwijken als toepassing wegens bijzondere omstandigheden onevenredig zou zijn tot de daarmee te dienen belangen.
Vastgesteld in de vergadering van burgemeester en wethouders d.d. 9 juli 2024, zaaknummer 455241.
Het college voornoemd,
drs. R.F. Groen MPA
de secretaris,
mr. L.J. Verhulst
de burgemeester,
Met de wijziging van de Participatiewet per 1 juli 2023 is een subsidiemogelijkheid geïntroduceerd voor interne jobcoaching en interne werkbegeleiding. Vervolgens is de opdracht uit de wet aan de gemeenteraad om hierover verordeningsbepalingen op te stellen vertaalt naar respectievelijk artikel 12 (jobcoaching) en artikel 13 (werkbegeleiding) in de vastgestelde Re-integratieverordening Participatiewet Ede 2023. Met betrekking tot externe jobcoaching voorziet de verordening in voorwaarden, tariefstelling en zwaarteregime door te verwijzen naar het programma van eisen als aanbestedingsdocument waaraan ingeschreven jobcoachorganisaties moeten voldoen. Voor interne jobcoaching voorziet de verordening hier niet in. Ook voorziet de verordening niet in nadere subsidieregels over de interne werkbegeleiding.
Met de Tijdelijke subsidieregeling interne jobcoaching en interne werkbegeleiding Participatiewet gemeente Ede stelt het college de benodigde subsidieregels vast.
Tijdelijkheid van de subsidieregeling
Binnen de Arbeidsmarktregio Foodvalley streven de regiogemeenten naar geharmoniseerde regelgeving voor werkgevers waar het aankomt op ondersteuning ten behoeve van werknemers met een fysieke, geestelijke of verstandelijke arbeidshandicap. Dit om de administratieve last voor werkgevers zo klein mogelijk te houden. Eenduidigheid in regelgeving van de verschillende regiogemeenten helpt daar bij. Een regionaal harmoniseringsproces kost tijd. Vooruitlopend op een geharmoniseerde subsidieregel stelt het college van de gemeente Ede een tijdelijke subsidieregel vast om tegemoet te kunnen komen aan de behoefte van werkgevers om hun aanvragen gehonoreerd te krijgen.
Alleen de artikelen die verheldering behoeven worden toegelicht.
Artikel 4 Onderscheid tussen jobcoaching en werkbegeleiding
Kerntaken en verantwoordelijkheden van de interne jobcoach zijn:
Kerntaken en verantwoordelijkheden van de werkbegeleider zijn:
In de -zeldzame- gevallen dat er sprake is van én een aanvraag interne jobcoach én een aanvraag externe jobcoach -bijvoorbeeld omdat zowel de werkgever als belanghebbende in de zin van de wet als de werknemer als belanghebbende een aanvraag indienen- regelt dit artikel de samenloop.
Bij samenloop terwijl het college nog geen besluit heeft genomen (lid 5 sub b) geeft de aanvraag van de werkgever in principe de doorslag. De werkgever heeft een interne jobcoach in dienst waarvan de werkzaamheden niet verdrongen kunnen worden door inzet van een externe jobcoach. De uitzondering die inzet van een externe jobcoach in een dergelijke situatie rechtvaardigt heeft te maken met de specifieke begeleidingsbehoefte van de werknemer, waar de interne jobcoach niet op toegerust is.
Artikel 5. Beoordeling aanvraag interne jobcoach
Uitgangspunt voor jobcoaching is dat de werknemer gedurende de periode van jobcoaching en/of werkbegeleiding in staat is de werkzaamheden stap voor stap steeds zelfstandiger te verrichten. Idealiter tot een situatie dat instructies binnen de gebruikelijke aansturing van een werknemer komen te vallen. Er wordt geen termijn verbonden aan een afbouwregime, maar een redelijke maximale termijn van 3 jaar wordt gebruikelijk geacht. Maar dit kan ook korter of langer zijn. Maatwerk is het uitgangspunt.
Artikel 6 Beoordeling aanvraag interne werkbegeleiding
Interne jobcoaching verschilt fundamenteel van interne werkbegeleiding. Bij een aanvraag interne werkbegeleiding worden daarom andere eisen gesteld die passen bij de situatie van interne werkbegeleiding. Deze eisen komen er op neer dat de werkgever de interne werkbegeleiding daadwerkelijk kwalitatief goed heeft ingericht en de meerkosten helder kan maken.
Artikel 7 regelt o.a. het subsidietarief. Dit tarief wordt afgeleid van de Handleiding overheidstarieven. Op deze manier is een vast referentiepunt gecreëerd op basis waarvan subsidiëring wordt bepaald. De tarieven in de Handleiding worden jaarlijks geïndexeerd en afgestemd op CAO-ontwikkelingen. Door te verwijzen naar de Handleiding hoeft het college niet bij elke wijziging de subsidieregel aan te passen.
In 2024 wordt de Tijdelijke subsidieregeling interne jobcoaching en interne werkbegeleiding Participatiewet gemeente Ede van kracht. Om een indruk te krijgen van het tarief, als nulmeting:
2024 is het subsidietarief voor interne jobcoaching conform de Handleiding € 72,00 per uur exclusief BTW.
In 2024 is het subsidietarief voor interne werkbegeleiding conform de Handleiding € 57,00 per uur exclusief BTW.
Btw-tarieven kunnen ook fluctueren; de subsidie is het bedrag conform de Handleiding inclusief BTW.
De Participatiewet schrijft voor de subsidietarieven per kalenderjaar te publiceren. De subsidietarieven worden per kalenderjaar gepubliceerd op de website van de gemeente Ede door middel van een verwijzing naar de Handleiding overheidstarieven.
Daarnaast is in artikel 7 het zwaarteregime interne jobcoaching en werkbegeleiding, uitgedrukt in uren, opgenomen. Het zwaarteregime is gebaseerd op ervaring die is opgedaan met gemeentelijke jobcoaching sinds de invoering van de Participatiewet 2015.
Aard van de jobcoaching is dat de jobcoach één of meerdere momenten in de week de werknemer spreekt en begeleidt. Dit onderscheidt jobcoaching van meer permanente aanwezigheid op de werkvloer, zoals bij interne werkbegeleiding kan worden verwacht.
Er is geen ervaring opgedaan met bekostiging van interne werkbegeleiding. De aard van interne werkbegeleiding volgens de regelgeving is een werkbegeleiding die de gangbare werkbegeleiding overstijgt. Het gaat hier om een hogere intensiteit en aandacht dan gebruikelijk is. De subsidie is dan bedoeld als compensatie van de extra tijd die de werkbegeleider moet steken in het instrueren van de specifieke werknemer. In de beleidsregel geformuleerd als productieverlies vergeleken met een situatie waarin die intensiteit en aandacht niet nodig is.
De subsidie wordt als voorschot toegekend en na afloop van de subsidieperiode definitief toegekend met toepassing van artikel 11.
De subsidieperiode is maximaal 12 maanden. De subsidieperiode kan korter, omdat de aangevraagde en door het college beoordeelde jobcoachbehoefte korter is dan de duur van de werkstage, proefplaats, scholingstraject of dienstbetrekking. Of, als de jobcoachbehoefte samenvalt met de duur van de werkstage, proefplaats, scholingstraject of dienstbetrekking, deze korter is dan 12 maanden.
Vraagt de situatie van de werknemer om een langere periode van jobcoaching dan dient opeenvolgend aan de subsidieperiode een nieuwe aanvraag te worden ingediend.
Het voorlopige subsidiebedrag is 100%. Dit bedrag wordt maandelijks uitbetaald. Door maandelijks uit te betalen kan geanticipeerd worden op tussentijdse wijzigingen (zie artikel 9) maar ook op een beëindiging van de dienstbetrekking (werkstage, proefplaats, scholingstraject) eerder dan voorzien (zie ook artikel 10 lid 2).
Artikel 9 Tussentijds wijzigen
Algemeen geldt dat heroverweging ambtshalve plaats kan vinden als naar oordeel van het college er het vermoeden bestaat dat de begeleiding onvoldoende kwalitatief wordt uitgevoerd.
Een ambtshalve heroverweging moet worden gemotiveerd en vooraf besproken met de werkgever en werknemer.
Artikel 9 regelt verder het handelingsperspectief van het college bij wijzigingen in de dienstbetrekking of de jobcoach- dan wel begeleidingsbehoefte.
Met opzet is lid 1 beperkt tot de dienstbetrekking en worden werkstage, proefplaats of scholingstraject buiten beschouwing gelaten omdat wijzigingen in de werkstage, proefplaats of scholingstraject, gezien de aard ervan, op voorhand niet tot beduidende gevolgen voor het subsidiebedrag zullen leiden. Dit behoudens tussentijdse beëindiging, waarmee de grondslag voor subsidiëring vervalt.
Artikel 10 Verplichtingen van de subsidieontvanger
Als er sprake is van een langdurige subsidierelatie, in ieder geval van 12 maanden, dan wordt tussentijds, na verloop van 6 maanden, een rapportage verwacht over de inzet van de jobcoaching. Dit is een bestaande praktijk die bewezen heeft bij te dragen aan het bewaken van de kwaliteit van de jobcoaching en waarop wordt aangesloten. Voor interne werkbegeleiding wordt volstaan met een bedrijfsbezoek.
Het rapportagemoment kan, maar hoeft niet, gepaard gaan met een bedrijfsbezoek (lid 4).
Artikel 11 Verantwoording en vaststelling
De verantwoordelijkheid voor het definitief laten vaststellen van de subsidie na verloop van de subsidieperiode ligt primair bij de subsidieontvanger. Het college heeft hiervoor een verantwoordings-formulier dat door de subsidieontvanger dient te worden gebruikt. Als er sprake is van een vervolgaanvraag dan is in het verantwoordingsformulier voorzien van de mogelijkheid gelijktijdig de vervolgaanvraag kenbaar te maken. Dit om de administratieve last bij de werkgever als aanvrager zo klein mogelijk te houden.
Omdat de begeleidingsbehoefte en omstandigheden verschillen per werknemer en werkgever is de subsidieregel zodanig ingericht dat maatwerk zoveel mogelijk geborgd is. Echter kan het voorkomen dat de regels en criteria niet optimaal bijdragen aan de doelstelling om de dienstbetrekking zo duurzaam mogelijk te maken en/of de werknemer zo zelfstandig te laten functioneren. Een voorbeeld: toepassing van artikel 12 kan betekenen dat tijdelijk een afwijkend zwaarteregime dan voorgeschreven wordt ingezet om mogelijk baanverlies te voorkomen, omdat een andere intensiteit helpt om de werknemer te vormen in werknemersvaardigheden.
Het is de bedoeling dat artikel 12 restrictief wordt ingezet. Het is niet bedoeld als generieke ontsnappingsmogelijkheid om af te wijken van het afgewogen zwaarteregime per begeleidingsbehoefte.
Er is voorzien in terugwerkende kracht. Echter, omdat het beoordelen van de behoefte naar zijn aard afhankelijk is van het daadwerkelijke moment van beoordeling, is de terugwerkende kracht enkel van toepassing op die aanvragers waarvan het college al kennis heeft. Deze zijn in overleg met de aanvrager “in de wacht” gezet tot vaststelling van de subsidieregel. Het college is in die gevallen doorgaans al wel bekend met de subsidiebehoefte en de omstandigheden bij de desbetreffende werkgever. In alle overige gevallen zal het aanvraagmoment bepalend zijn voor het kunnen vaststellen van de subsidiebehoefte en is terugwerkende kracht praktisch niet aan de orde.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-317984.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.