Gemeenteblad van Apeldoorn
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Apeldoorn | Gemeenteblad 2024, 317959 | gemeenschappelijke regeling |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Apeldoorn | Gemeenteblad 2024, 317959 | gemeenschappelijke regeling |
Gemeenschappelijke Regeling GGD Noord- en Oost-Gelderland
Burgemeester en wethouders van de gemeente Apeldoorn maken overeenkomstig het bepaalde in artikel 26, eerste lid, van de Wet gemeenschappelijke regelingen bekend dat het algemeen bestuur van GGD Noord- en Oost-Gelderland in zijn vergadering van 11 juli 2024 heeft vastgesteld dat alle colleges van burgemeester en wethouders van de deelnemende gemeenten (Aalten, Apeldoorn, Berkelland, Bronckhorst, Brummen, Doetinchem, Elburg, Epe, Ermelo, Harderwijk, Hattem, Heerde, Lochem, Montferland, Nunspeet, Oldebroek, Oost Gelre, Oude IJsselstreek, Putten, Voorst, Winterswijk en Zutphen) hebben besloten tot de zevende wijziging van de Gemeenschappelijke Regeling GGD Noord- en Oost-Gelderland 2016. Hiermee is conform artikel 26, derde lid, van de Gemeenschappelijke Regeling Noord- en Oost-Gelderland 2016 deze zevende wijziging tot stand gekomen.
De gemeenschappelijke regeling inclusief de wijzigingen luidt als volgt:
Hoofdstuk II Belangen, taken en bevoegdheden
De colleges treffen deze regeling ter behartiging van de belangen van de gemeenten op het terrein van:
De colleges dragen op aan de GGD de uitvoering van de jeugdgezondheidszorg, bedoeld in de artikelen 2, tweede lid, onder h en 5, eerste en tweede lid, onder a tot en met d, van de Wet publieke gezondheid, alsmede de uitvoering van het vaccinatieprogramma, bedoeld in artikel 6b, derde lid, van de Wet publieke gezondheid.
Het college dat het verzoek, bedoeld in het derde lid, doet, geeft opdracht tot het uitvoeren van een onafhankelijk onderzoek naar de financiële, personele en overige gevolgen. De formulering van de onderzoeksopdracht en de keuze van de onderzoeker komen tot stand in overeenstemming met het dagelijks bestuur. De kosten van het uitvoeren van het onderzoek komen voor rekening van het college dat het verzoek, bedoeld in het derde lid, doet.
Het algemeen bestuur neemt op basis van het onderzoek, bedoeld in het vijfde lid, een besluit over het afhandelen van de financiële, personele en overige gevolgen van het verzoek, bedoeld in het derde lid, voor de GGD. Daarbij geldt als uitgangspunt dat de betrokken gemeente de kosten draagt die het rechtstreekse gevolg zijn van honorering van het verzoek, bedoeld in het derde lid, en dat de overige gemeenten hiervan geen financieel nadeel ondervinden.
Hoofdstuk III Het Algemeen Bestuur
Artikel 6 Samenstelling en vervanging
De colleges kunnen uit hun midden één plaatsvervangend lid aanwijzen dat het lid, bedoeld in het eerste lid, bij verhindering of ontstentenis vervangt. Hetgeen in deze regeling is bepaald ten aanzien van een lid van het algemeen bestuur is van overeenkomstige toepassing op het plaatsvervangend lid, tenzij de regeling anders bepaalt.
Onverminderd de gelegenheid om een zienswijze naar voren te brengen voorafgaand aan het besluit tot het vaststellen of wijzigen van de begroting, bedoeld in artikel 35 van de wet en met inachtneming van artikel 21, zesde lid van deze regeling, stelt het algemeen bestuur de raden van de gemeenten in de gelegenheid om bij het dagelijks bestuur een zienswijze naar voren te brengen voorafgaand aan het nemen van een van de volgende besluiten:
Hoofdstuk VI Portefeuillehoudersoverleggen, advies- en bestuurscommissies
Als commissies van advies worden ingesteld, worden regels gesteld over de coördinatie van de werkzaamheden door het dagelijks bestuur, ter bevordering en bewaking van de eenheid van het bestuur.
Artikel 13a Gemeenschappelijke adviescommissie
Het algemeen bestuur stelt op voorstel van de raden van de deelnemende gemeenten gezamenlijk een gemeenschappelijke adviescommissie in, overeenkomstig artikel 24a van de wet. Deze commissie kan het algemeen bestuur van advies voorzien, de besluitvorming van de raden van de deelnemende gemeenten met betrekking tot de regeling voorbereiden of de raden van advies voorzien.
Artikel 17 Bestuurs- en commissieleden
Het algemeen bestuur kan, met inachtneming van het bepaalde in artikel 21 van de wet, nadere regels vaststellen betreffende het verlenen van een tegemoetkoming in de kosten, die de leden van het algemeen bestuur, het dagelijks bestuur, de bestuurscommissies, bedoeld in artikel 14 en de adviescommissies, bedoeld in artikel 13, maken in de uitoefening van hun functie.
De kosten van de uitvoering van de taken, genoemd in artikel 4, eerste lid, onder a, worden verdeeld over de deelnemende gemeenten naar rato van het aantal inwoners per gemeente op 1 januari van het betreffende jaar, op basis van de door het Centraal Bureau voor de Statistiek openbaar gemaakte bevolkingscijfers.
De kosten van de uitvoering van de taken, genoemd in artikel 4, eerste lid, onder b, en tweede lid, worden verdeeld over de deelnemende gemeenten naar rato van het aantal inwoners per gemeente op 1 januari van het betreffende jaar, op basis van de door het Centraal Bureau voor de Statistiek openbaar gemaakte bevolkingscijfers. Het algemeen bestuur kan bepalen dat de kosten voor deze taken of onderdelen hiervan op een andere wijze over de deelnemende gemeenten worden verdeeld.
Hoofdstuk XI Toetreding, uittreding, wijziging en opheffing
Het college dat voornemens is uit te treden neemt op basis van het voorstel, bedoeld in het tweede lid, een definitief besluit, onverminderd het bepaalde in artikel 1, tweede tot en met vijfde lid, van de wet. De uittreding vindt plaats per 1 januari van enig kalenderjaar met inachtneming van een opzegtermijn van ten minste een vol kalenderjaar.
De gevolgen van de uittreding worden, op basis van het voorstel, bedoeld in het tweede lid, vastgesteld door de colleges. Voor het tot stand komen van een besluit hierover is de meerderheid vereist van ten minste twee derde van de colleges die samen ten minste twee derde van het aantal in het algemeen bestuur uit te brengen stemmen vertegenwoordigen.
Hoofdstuk XIII Overgangs- en slotbepalingen
Onverminderd artikel 19 geldt met betrekking tot het personeel, dat op 30 december 2004 werkzaam is ten behoeve van de GGD-taken, als bedoeld in artikel 4 van deze regeling, van de Regio Achterhoek alsmede ten behoeve van de GGD-taken, als bedoeld in artikel 4 van deze regeling, van de Regio Stedendriehoek, het Sociaal Statuut, zoals vastgesteld door het algemeen bestuur van de Regio Achterhoek op 14 december 1998 en door het algemeen bestuur van de Regio Stedendriehoek op 26 maart 2003.
Onverminderd artikel 19 geldt met betrekking tot het personeel, dat op 31 december 2007 werkzaam is ten behoeve van GGD-taken, als bedoeld in artikel 4 van deze regeling, van Regio Noord-Veluwe, het Sociaal Statuut, zoals vastgesteld door het algemeen bestuur van Regio Noord-Veluwe op 3 oktober 2007.
Het algemeen bestuur draagt er zorg voor dat ten minste eenmaal per vier jaar een evaluatie van deze regeling plaatsvindt. Deze evaluatie vindt plaats als voorbereiding op de meerjarige financiële en beleidsmatige kaders, bedoeld in artikel 7a, eerste lid onder a.
De evaluatie richt zich op de inhoud van de regeling zelf en op de ervaringen met de gehanteerde werkwijzen.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-317959.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.