Beleidsregel briefadres gemeente Vlissingen 2024

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Vlissingen,

 

gelet op de artikelen 1.1, 2.23, 2.38 tot en met 2.42, 2.45, 2.47, 2.52 en 4.17 van de Wet basisregistratie personen (Wet BRP), artikel 29 van het Besluit basisregistratie personen (Besluit BRP), de artikelen 17, 18 en 19 van de Regeling basisregistratie personen (Regeling BRP), de artikelen 4:5 en 4:84 van de Algemene wet bestuursrecht, de circulaire BRP en briefadres (2016-0000656211) van de minister van BZK van 18 oktober 2016;

 

overwegende dat het gewenst is om een actuele beleidsregel vast te stellen met betrekking tot de registratie van briefadressen in de basisregistratie personen (BRP), om deze op een rechtmatige manier toe te kennen en te voorkomen dat personen niet zijn geregistreerd als ingezetene in de BRP;

 

besluit vast te stellen: Beleidsregel briefadres gemeente Vlissingen 2024

Artikel 1 Redenen briefadres

  • 1.

    Een ingezetene kan ingeschreven worden op een briefadres als:

  • a.

    een woonadres in de BRP, volgens de definitie vermeld in artikel 1 van de Wet BRP, ontbreekt;

  • b.

    bij verblijf in een instelling voor opvang van mannen en vrouwen (waaronder mede bedoeld blijf-van-mijn-lijfhuizen) als bedoeld in artikel 2.40, lid 3 en 4 van de Wet BRP;

  • c.

    bij verblijf op een adres waarvan het opnemen van dat woonadres naar het oordeel van de burgemeester om veiligheidsredenen niet wenselijk is (artikel 2.41 van de Wet BRP);

  • d.

    schrijnende situaties daardoor voorkomen worden, waarbij inzet of voortzetting van hulpverlening noodzakelijk is, onder voorwaarden dat:

  • er sprake is van één of meer sociaal-maatschappelijke problemen;

  • de maatwerkoplossing er op gericht is om de persoon de kans te geven zijn leven ‘weer op de rit’ te krijgen;

  • en de persoon instemt met of al voldoet aan de voorwaarden van het hulpverleningstraject.

  • 2.

    Het is niet mogelijk om in de BRP met een briefadres geregistreerd te worden als geen van de redenen genoemd in het eerste lid van toepassing is.

Artikel 2 Voorwaarden

  • 1.

    De aangifte van adreswijziging wordt gedaan in de gemeente waar het briefadres wordt gekozen.

  • 2.

    De aangever is verplicht om bij de aangifte van adreswijziging waarbij een briefadres wordt gekozen de in het derde lid genoemde stukken volledig te overleggen.

  • 3.

    Onder benodigde stukken als bedoeld in het tweede lid wordt in ieder geval verstaan:

  • a.

    een geldig identiteitsbewijs van degene die aangifte doet van adreswijziging en daarbij kiest voor een briefadres;

  • b.

    de schriftelijke verklaring van de aangever met reden voor de keuze van een briefadres en de te verwachten periode dat het briefadres noodzakelijk is;

  • c.

    een geldig identiteitsbewijs of een kopie ervan en een schriftelijke verklaring van instemming van de briefadresgever;

  • d.

    een ingevulde en ondertekende vragenlijst briefadres, wanneer een briefadres wordt gekozen op grond van artikel 1, eerste en tweede lid.

  • e.

    De aangever is verplicht om de eigen actuele contactgegevens te overhandigen tijdens de aanvraag zodat diegene te allen tijde bereikbaar is over het verkregen briefadres.

  • 4.

    Als het briefadres gevraagd wordt op grond van artikel 1 eerste lid onder c, is een verklaring van de burgemeester noodzakelijk waaruit blijkt dat opname van een woonadres niet wenselijk is.

Artikel 3 Herstel van verzuim bij aangifte adreswijziging waarbij een briefadres wordt gekozen

  • 1.

    De aangifte is volledig indien alle benodigde gegevens, zoals bedoeld in artikel 2, derde en vierde lid, zijn ingeleverd.

  • 2.

    Als één of meer gegevens ontbreken, wordt de aangever in de gelegenheid gesteld binnen veertien dagen het verzuim te herstellen en de aangifte alsnog aan te vullen.

  • 3.

    Indien de aangifte niet binnen de, in het vorige lid bepaalde termijn kan worden aangevuld, dan kan, op verzoek van de aangever, de termijn eenmalig verlengd worden met veertien dagen.

  • 4.

    Indien de aangifte niet binnen veertien dagen na aangifte aangevuld wordt of uitstel gevraagd wordt, wordt met toepassing van artikel 4 geen briefadres toegekend.

Artikel 4 Briefadres op een adres van de gemeente

  • 1.

    Het college van burgemeester en wethouders registreert van een persoon ambtshalve een briefadres in de BRP indien het woonadres ontbreekt, er geen aangifte van adreswijziging wordt gedaan waarbij een briefadres wordt gekozen en betrokkene voldoet aan de criteria voor inschrijving als ingezetene in de BRP.

  • 2.

    Als er geen schriftelijke verklaring van instemming van een briefadresgever kan worden verkregen, kent het college een briefadres toe op een adres van de gemeente indien men voldoet aan de voorwaarden als bedoeld in artikel 1 en 2 van deze beleidsregel.

  • 3.

    De persoon die aangifte doet van briefadres op een adres van de gemeente is verplicht binnen één week na contactlegging een afspraak te maken met de medewerker Publiekszaken om de poststukken in persoon af te halen, op het door de medewerker Publiekszaken aangegeven locatie.

  • 4.

    Indien niet binnen één week na contactlegging een afspraak is gemaakt om de poststukken in persoon af te halen, is de gemeente bevoegd om 14 dagen na contactlegging de poststukken retour afzender te sturen.

Artikel 5 Monitoring briefadres

  • 1.

    Een inschrijving in de BRP op een briefadres wordt na de duur van maximaal zes maanden opnieuw beoordeeld door het college van burgemeester en wethouders.

  • 2.

    De beoordeling van de briefadresinschrijving wordt gedaan met inachtneming van de artikelen 1 en 6.

  • 3.

    De toezichthouder BRP van de gemeente Vlissingen start een onderzoek op naar degene op wie het briefadres betrekking heeft in geval het niet (meer) voldoen aan de voorwaarden voor het briefadres.

  • 4.

    Onverminderd hetgeen is bepaald in het eerste tot en met het derde lid van dit artikel, is diegene op wie het briefadres betrekking heeft en een ander adres krijgt, gehouden om in de periode tussen vier weken vóór de beoogde verhuisdatum tot en met de vijfde dag na verhuisdatum hiervan aangifte te doen bij de gemeente waar hij zijn nieuwe adres heeft.

Artikel 6 Verplichtingen briefadresgever en briefadresnemer

  • 1.

    Zowel de briefadresgever als de briefadresnemer zijn verplicht om op verzoek van het college van burgemeester en wethouders inlichtingen te verstrekken die van belang zijn voor de registratie en het behoud van het briefadres.

  • 2.

    Betrokkene verschijnt hierbij desgevraagd in persoon.

  • 3.

    Aan degene die niet voldoet aan verplichting als bedoeld in eerste lid kan op grond van artikel 4.17 wet BRP een bestuurlijke boete worden opgelegd van ten hoogste 325 euro.

Artikel 7 Hardheidsclausule

Als vanwege bijzondere omstandigheden een strikte toepassing van het bepaalde in deze beleidsregel zou leiden tot een onbillijkheid, kan worden afgeweken van het bepaalde in deze beleidsregel. Van onbillijkheid kan sprake zijn als in een specifieke situatie het strikt vasthouden aan deze beleidsregel als onredelijk kan worden aangemerkt of als er onevenredige schade zou ontstaan.

Artikel 8 Inwerkingtreding

  • 1.

    Deze beleidsregel treedt in werking op de eerste dag na de dagtekening van het gemeenteblad waarin zij wordt gepubliceerd.

  • 2.

    De Beleidsregel briefadres 2017 gemeente Vlissingen wordt bij de inwerkingtreding van deze beleidsregel ingetrokken.

Artikel 9 Citeertitel

Deze beleidsregel wordt aangehaald als: Beleidsregel briefadres gemeente Vlissingen 2024.

 

Aldus vastgesteld in de collegevergadering van 16-07-2024,

de secretaris, de burgemeester,

drs. R.D.A Wiskerke drs. A.R.B. van den Tillaar

Naar boven