Gemeenteblad van Harlingen
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Harlingen | Gemeenteblad 2024, 317686 | overige overheidsinformatie |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Harlingen | Gemeenteblad 2024, 317686 | overige overheidsinformatie |
Procedure inzageverzoek - Art. 15 AVG en Art 25 Wet Politiegegevens
Onder de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) heeft een betrokkene recht op inzage in zijn of haar persoonsgegevens. Dat houdt in dat een betrokkene een verwerkingsverantwoordelijke mag vragen of deze persoonsgegevens van hem of haar heeft vastgelegd en zo ja, welke. Dit “Recht van inzage” is geregeld in art. 15 AVG “Recht van inzage van de betrokkene” De betrokkene hoeft geen reden te geven voor een inzageverzoek.
Onder de Wet politiegegevens (Wpg) heeft een betrokkene ook recht op inzage in de verwerking van politiegegevens. Dit houdt in dat de betrokkene een verwerkingsverantwoordelijke mag vragen of deze politiegegevens van hem of haar heeft vastgelegd en zo ja, welke. Dit ‘’Recht van inzage’’ is geregeld in art. 25 Wet politiegegevens ‘’Recht op inzage’’.
In dit document wordt de procedure beschreven die de gemeente Harlingen hanteert betreffende een art. 15 AVG en art. 25 Wet politiegegevens inzageverzoek. Voor de leesbaarheid wordt deze hier verder aangeduid als “verzoek” of “inzageverzoek”.
Om te waarborgen dat de gemeente Harlingen voldoet aan art. 15 AVG en art. 25 Wet politiegegevens is deze procedure opgesteld waarin de behandeling van het inzageverzoek wordt uitgeschreven. Hierin wordt beschreven:
Hoe komt een inzageverzoek binnen bij de gemeente?
Een inzageverzoek aan de gemeente Harlingen dient altijd schriftelijk te worden gedaan. Een mondeling verzoek wordt niet in behandeling genomen.
De gemeente is, op grond van art. 12, derde lid AVG verplicht om binnen 1 maand schriftelijk of per e-mail te reageren op het inzageverzoek. Indien het een ingewikkeld verzoek betreft mag deze termijn met maximaal 2 maanden worden verlengd.
De gemeente is, op grond van art. 25 Wpg, verplicht om binnen 6 weken schriftelijk of per e-mail te reageren op het inzageverzoek. Indien het een ingewikkeld verzoek betreft mag deze termijn met maximaal 4 tot 6 weken worden verlengd. De termijnen van de AVG en Wpg verschillen van elkaar. In deze procedure zijn de termijnen van de AVG benoemd en aangehouden.
De beoordeling van de benodigde reactietermijn dient voor in het proces worden vastgesteld door de PO. De reactietermijn wordt opgenomen in de ontvangstbevestiging.
Het schriftelijk verzoek kan door de betrokkene op drie manieren worden ingediend:
Per e-mail via info@harlingen.nl of IBenPrivacy@harlingen.nl
Verzoeken die per post of per e-mail via info@harlingen.nl binnenkomen worden door de afdeling Documentaire Informatievoorziening (DIV) in de werkstroom van de PO geplaatst.
Verzoeken die binnenkomen via een E-Form in DigiD of per e-mail via IBenPrivacy@harlingen.nl komen rechtstreeks bij de PO binnen. Wanneer de betrokkene volledig is, kan het verzoek meteen in behandeling worden genomen. Wanneer er bij het ingezonden verzoek informatie mist, vraagt de PO om specificatie.
De PO is de verantwoordelijke proceseigenaar. In alle niet voorziene processtappen wordt door de PO bepaald wie in deze stappen voorziet.
Een medewerker die onderdeel is van dit proces (DIV, PO, JZ, FG) krijgt vooraf een instructie in het toepassen van Djuma, Cryptshare en Outlook specifiek ten behoeve van de uitvoering van dit proces.
De rol van Documentaire Informatievoorziening (DIV)
Een inzageverzoek kan op drie manieren binnen komen bij de gemeente. Een betrokkene kan via de post, e-mail en E-form een verzoek indienen.
Wanneer een inzageverzoek per post binnenkomt bij de gemeente zal DIV deze brief ontvangen, inscannen en in het in het zaaksysteem (Djuma) zetten. Nadat de brief in het zaaksysteem staat, koppelt DIV het verzoek aan de PO. De originele brief zal drie maanden bewaart blijven bij DIV in de archiefkast. Als de gemeente het inzageverzoek per post afhandelt, zal DIV deze per aangetekende brief versturen.
Wanneer een inzageverzoek per email binnenkomt bij de gemeente via info@harlingen.nl of IBenPrivacy@harlingen.nl zal deze worden opgepakt door de PO en JZ.
De rol van de Privacy Officer (PO)
De PO is de eigenaar van het proces. Hij start de verwerking van het verzoek, zorgt voor de coördinatie over de teams, bewaakt de termijnen, stelt beschikkingen op, verzendt deze en sluit uiteindelijk het proces. Tevens bewaakt hij de voortgang en de afhandeling binnen de wettelijk gestelde termijnen. Voordat de PO onderstaande stappen onderneemt, zal JZ eerst toetsen of het verzoek rechtmatig is.
De PO voert onderstaande stappen uit in het proces:
De rol van Juridische Zaken (JZ)
Nadat de PO alle benodigde informatie heeft verzameld stuurt hij deze door naar JZ.
JZ toetst dan eerst of het verzoek rechtmatig is. Vervolgens pakt de PO het verzoek weer op en stelt een beschikking op. Dit doet de PO in afstemming met JZ. JZ zal indien nodig de PO ondersteunen bij het opstellen van de beschikking en de afhandeling van het verzoek. JZ zal het verzoek toetsen aan de volgende relevante juridische kaders:
De rol van de Functionaris Gegevensbescherming (FG)
De FG van de gemeente Harlingen dient toezicht te houden op het naleven van de privacywetgeving binnen de gemeente. Om aan deze taak te voldoen verzamelt de FG informatie over gegevensverwerking binnen de organisatie, analyseert en bewerkt hij deze verwerkingen en geeft advies en aanbevelingen. Het is van belang om de FG te betrekken bij inzageverzoeken zodat hij op de hoogte is en indien nodig advies kan geven.
De rol van De Dienst Noardwest Fryslan (De Dienst) en andere externe partijen
Sommige verzoeken kunnen betrekking hebben op gegevens die door De Dienst Noardwest Fryslan worden verwerkt. In dit geval neemt de PO contact op met de FG van De Dienst Noardwest Fryslan om het verzoek te kunnen behandelen.
Uit het register van verwerkingen kan ook blijken dat persoonsgegevens of politiegegevens worden verwerkt door externe partijen, bijvoorbeeld verwerkers. De PO neemt dan contact op met die externe partijen en een compleet beeld te verkrijgen van de verwerkingen van persoonsgegevens.
Wanneer er een inzageverzoek binnenkomt bij de gemeente moet de betrokkene worden geïdentificeerd. Deze identificatie kan op verschillende manieren.
Identificatie door vertonen van legitimatie bij het Klantcontactcentrum
De gemeente kan vragen of de betrokkene zich wil komen legitimeren op het gemeentekantoor. Hiervoor kan de betrokkene een afspraak maken met het Klantcontactcentrum. De legitimering wordt dan op het gemeentekantoor voltooid door het Klantcontactcentrum. Wanneer dit voor de betrokkene niet mogelijk is, kan de betrokkene gebruik maken van online legitimatie.
Een betrokkene mag een kopie van het identiteitsbewijs inleveren bij de gemeente. Hierbij is het van belang dat de betrokkene het burgerservicenummer (BSN) verwijdert en dat er balkjes worden toegevoegd voor de ogen. Nadat de identiteit van de betrokkene is bevestigd, zal de gemeente de kopie meteen verwijderen uit het systeem. Ook is het mogelijk om het identiteitsbewijs te laten zien op het gemeentekantoor, waarbij een medewerker een paraaf in het systeem kan zetten wanneer identificatie heeft plaatsgevonden. Op deze manier wordt er geen kopie bewaard.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-317686.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.