Gemeenteblad van Hoeksche Waard
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Hoeksche Waard | Gemeenteblad 2024, 31669 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Hoeksche Waard | Gemeenteblad 2024, 31669 | beleidsregel |
Reglement Adviescommissie Omgevingskwaliteit Hoeksche Waard
Op 11 oktober 2022 stelde de gemeenteraad de verordening Adviescommissie Omgevingskwaliteit Hoeksche Waard 2022 vast. Daarmee werd de Adviescommissie Omgevingskwaliteit Hoeksche Waard een feit en gaat functioneren op het moment dat de Omgevingswet in werking treedt.
De Adviescommissie Omgevingskwaliteit Hoeksche Waard bestaat uit 2 subcommissies. Dat zijn de subcommissie Cultureel Erfgoed en de subcommissie Ruimtelijke kwaliteit. Voor de uitvoering van haar taken is dit reglement van orde van toepassing. De subcommissies hebben niet een identieke werkwijze. Vooralsnog is dat ook niet nodig. Het reglement is daarom per subcommissie opgesplitst in en eigen hoofdstuk met daarin ieder een eigen reglement.
Hoofstuk 1. Subcommissie Cultureel Erfgoed
Artikel 1.10 Beslissing op advies
Indien burgemeester en wethouders een advies van de commissie niet overnemen, dan wel sprake is van een afwijkende beslissing, stellen zijn de commissie op de hoogte van de reden daarvan.
Hoofdstuk 2. Subcommissie Ruimtelijke kwaliteit (Welstand)
De subcommissie baseert haar advies op de welstandscriteria en het gemeentelijke beleid zoals die zijn vastgelegd in de Welstandsnota(’s) van de gemeente Hoeksche Waard en welke deel uitmaakt van het Omgevingsplan Hoeksche Waard, of op criteria in andere – als aanvulling op deze nota vastgestelde – beleidsdocumenten, zoals bijvoorbeeld een beeldkwaliteitsplan.
Artikel 2.2 Samenstelling en benoeming
De commissie Ruimtelijke Kwaliteit bestaat ten minste uit drie leden. De leden kiezen uit hun midden een voorzitter. De leden van de subcommissie Ruimtelijke Kwaliteit zijn de personen die werkzaam zijn voor de Stichting Dorp, Stad & Land, die deskundig zijn op het gebied van architectuur , ruimtelijke kwaliteit, stedenbouw dan wel cultuurhistorie.
Indien een lid van de welstandscommissie verhinderd is, draagt Dorp, Stad & Land desgewenst zorg voor een plaatsvervanger met vergelijkbare deskundigheid op het gebied van architectuur, ruimtelijke kwaliteit, stedenbouw of cultuurhistorie. Indien een lid benoemd is die niet verbonden is aan Dorp, Stad & Land (bijvoorbeeld een burgerlid), draagt de gemeente zelf zorg voor plaatsvervanging.
Artikel 2.6 Openbaarheid van vergaderen en mondelinge toelichting
In het geval dat het bouwplan in de vergadering van de commissie wordt behandeld en een verzoek tot het geven van een toelichting is gedaan, dient de aanvrager van de omgevingsvergunning voor het bouwen een uitnodiging te ontvangen voor de vergadering van de commissie, waarin de aanvraag wordt behandeld.
Artikel 2.7 Afdoening onder en buiten verantwoordelijkheid de subcommissie
De subcommissie kan de advisering over een aanvraag om advies, in afwijking van artikel 2.1, onder verantwoordelijkheid van de commissie overlaten aan een of meerdere daartoe aangewezen leden (de gemandateerde(n)). De gemandateerde adviseert over bouwplannen waarvan volgens hen het oordeel van de welstandscommissie als bekend mag worden verondersteld.
Artikel 2.8 Afdoening buiten verantwoordelijkheid commissie
Het college van Burgemeester en Wethouders kan de advisering over een aanvraag om advies, buiten verantwoordelijkheid van de adviescommissie Omgevingskwaliteit, overlaten aan een of meerdere daartoe door burgemeester en wethouders aangewezen ambtenaren of deskundigen van of namens de gemeente. De aangewezen ambtenaar of deskundige adviseert over bouwplannen volgens de bestendige lijn van de welstandsnota of beeldkwaliteitsplan.
Het college van Burgemeester en Wethouders kan advisering buiten verantwoordelijkheid van de commissie baseren op gebiedsgerichte en objectgerichte (snel)toetscriteria voor (kleine) omgevingsvergunningplichtige activiteiten die zijn genoemd in de welstandsnota of in een vastgesteld beeldkwaliteitsplan.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-31669.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.