Overwegingen ten aanzien van het besluit
Wettelijke grondslag
Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.
Op grond van de WVW 1994, hoofdstuk 2, de bevoegdheid bestaat om maatregelen te treffen omtrent het wijzigen van de inrichting van de weg of tot het verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer;
Ingevolge het Mandaatbesluit Beekdaelen d.d. 19 december 2023 onder artikel 4 en 5 het nemen van verkeersbesluiten is gemandateerd aan de ambtenaar die in het kader van een goede uitoefening van zijn taken en bevoegdheden nodig zijn en overeenstemmen met de taken en verantwoordelijkheden van de organisatie-eenheid Ruimte c.q. taakveld Verkeer waarbinnen de ambtenaar werkzaam is;
Doelstelling en motivering
Doelstelling
Uit oogpunt van het verzekeren van de veiligheid op de weg, het beschermen van weggebruikers en passagiers en het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan (artikel 2 Wegenverkeerswet 1994 lid 1), is het gewenst om een voorrangsregeling in te zetten voor de fiets- en voetgangersoversteek op het kruispunt Oirsbekerweg – Beijlkensweg in de kern Oirsbeek.
Motivering
Hierbij is het volgende overwogen:
Dat de Oirsbekerweg en de Beijlkensweg een wettelijke maximumsnelheid van 30km/uur hebben;
Dat er op deze wegen veel wordt gefietst en een school-thuisroute naar de basisschool is;
Dat deze fiets- en voetgangersoversteek een belangrijke school-thuis route is van en naar de nabij gelegen basisschool en kinderdagopvang;
Dat met dit besluit de voorrang wordt geregeld voor de fiets- en voetgangersoversteek naar de basisschool en de kinderdagopvang;
Dat de landelijke CROW richtlijnen deze voorrang toestaan in een 30 km-gebied;
Dat met dit besluit de verkeerssituatie verbetert voor de schoolomgeving en de kinderen van de basisschool;
Dat dit besluit bijdraagt aan de risico-gestuurde aanpak van het SPV 2030;
Dat dit besluit bijdraagt aan het verhogen van de verkeersveiligheid;
Dat dit besluit bijdraagt aan het verhogen van de verkeersveiligheid rondom de basisschool;
Dat de direct omwonenden geen hinder of overlast van ondervinden;
Dat het gemotoriseerde verkeer hier geen hinder van ondervindt;
Dat het landbouwverkeer en openbaar vervoer hier geen hinder van ondervinden;
Dat dit besluit bijdraagt aan een vermindering van het risico op ongevallen.
Overleg
Onderhavige verkeersmaatregel is voorgelegd aan de Taakaccenthouder Verkeer Brunssum/Landgraaf van de Politie Limburg en met deze is besproken. Hiermee is voldaan aan het bepaalde in artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer.
Belangenafweging
Niet is gebleken dat belanghebbenden onevenredig zullen worden benadeeld door de genoemde verkeersmaatregel, dan wel dat door de te treffen verkeersmaatregel een onduidelijke verkeerssituatie zal ontstaan.Verder is niet gebleken dat de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van de weg of weggedeelte gebruik kan maken.Vul hier de tekst van de overwegingen in]