Gemeenteblad van Gouda
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Gouda | Gemeenteblad 2024, 313554 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Gouda | Gemeenteblad 2024, 313554 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Subsidieregeling Ontmoeten en Meedoen in Gouda 2024
In deze regeling wordt verstaan onder:
Buurthuiskamer: De Buurthuiskamer, is een laagdrempelige ontmoetingsplek gericht op (tijdelijk) kwetsbare inwoners en biedt ontmoeting en activiteiten in een veilige omgeving. Er is een parttime beroepskracht aanwezig voor de coördinatie en begeleiding van vrijwilligers. De beroepskracht biedt daarnaast zo nodig ondersteuning die gericht is op de deelnemers en hun mantelzorgers.
Buurthuiskamerplus: Wanneer de Buurthuiskamer zich specialiseert in een specifieke doelgroep, spreken we van een Buurthuiskamerplus. Een Buurthuiskamerplus kan alleen met toestemming van het college gestart worden. Er is een beroepskracht aanwezig voor de coördinatie en begeleiding van de vrijwilligers. Daarnaast heeft deze beroepskracht specifieke aandacht voor ondersteuning van de deelnemers en hun mantelzorgers. Wanneer er sprake is van een specifieke doelgroep waarbij sprake is van onvoldoende zelfredzaamheid om zelfstandig deel te nemen aan maatschappelijke activiteiten kan het college de buurthuiskamerplus subsidie verlenen voor de inzet van een extra (tweede) beroepskracht voor ondersteuning van aanvullende zorgzwaarte.
Buurthuis: Het Buurthuis is een laagdrempelige ontmoetingsplek die door de wijkbewoners zelf wordt beheerd. Wijkbewoners kunnen gebruik maken van de locatie voor het organiseren van activiteiten. Maatschappelijke organisaties kunnen hier tegen een vergoeding gebruikmaken van de ruimtes. Het beheer wordt verzorgd door vrijwilligers en als dat gewenst is aangevuld met een parttime beroepskracht.
Buurtcentrum: Een Buurtcentrum is een laagdrempelige ontmoetingsplek in een gebied waar zowel vitale als minder vitale wijkbewoners elkaar kunnen ontmoeten, deelnemen aan uiteenlopende activiteiten of deze zelf organiseren. Maatschappelijke organisaties kunnen tegen een vergoeding gebruik maken van de ruimtes. Elk Buurtcentrum heeft een informatiepunt met een actueel aanbod aan folders of ander informatiemateriaal. Tijdens de openingstijden van het Buurtcentrum is een gastvrouw of gastheer aanwezig. Het Buurtcentrum werkt nadrukkelijk samen met formele maatschappelijk partners in het gebied. Het Buurtcentrum stelt zich open voor spreekuren van maatschappelijke partners zoals het Sociaal Team. De coördinatie en het beheer van het Buurtcentrum wordt verzorgd door professionals met ondersteuning van vrijwilligers.
Vast en flexibel budget: Binnen het vastgestelde subsidieplafond verdeelt de gemeente over alle aanvragende organisaties 90% tot 95% voor vaste subsidies voor het komende kalenderjaar en 5% tot 10% als subsidie voor flexibele inzet voor de aanpak van onvoorziene situaties of aanvragen die zich mogelijk voordoen in de loop van het kalenderjaar.
Artikel 3 Uitgangspunten subsidieregeling
De volgende uitgangspunten gelden voor deze subsidieregeling:
Artikel 6 Te subsidiëren huisvestingskosten
De volgende huisvestingskosten – voor zover ze niet anders gefinancierd worden - komen in aanmerking voor subsidie:
Artikel 7 Te subsidiëren uitvoeringskosten
De volgende uitvoeringskosten komen in aanmerking voor subsidie:
De volgende vrijwilligerskosten komen in aanmerking voor subsidie
Een bijdrage aan deskundigheidsbevordering voor vrijwilligers. De vergoeding wordt gebaseerd op het aantal vrijwilligers, waarbij een bedrag van 25 euro per ingeschreven actieve vrijwilliger per jaar aangevraagd kan worden. Peildatum is het (gemiddelde) aantal vrijwilligers dat in de subsidieverantwoording van het voorgaande kalenderjaar is opgenomen.
Als alle aanvragen voldoen aan de procedurele voorwaarden voor toewijzing en het totaalbedrag van de aanvragen overschrijdt het bedrag van het (deel-)subsidieplafond, vindt een onderlinge vergelijking van de aanvragen plaats. Daarbij wordt beoordeeld welke te subsidiëren accommodatie en activiteiten het meest bijdragen aan de beleidsdoelen [zie artikel 2] die met de subsidie nagestreefd worden.
De aanvraag omvat in ieder geval de volgende informatie:
Een gespecificeerde begroting gebaseerd op reëel te verwachten kosten en inkomsten, waarin opgenomen zijn de uitgesplitste huisvestingskosten, de exacte personeelslasten hieronder verstaan we het daadwerkelijke bruto jaarloon, werkgeverslasten en maximaal 25% overheadkosten en/of vrijwilligersvergoedingen en de te verwachten eigen inkomsten.
Artikel 12 Wijze van verstrekking
Als subsidie wordt verleend, wordt in de subsidieverleningsbeschikking het maximale subsidiebedrag aangegeven en als er sprake is van een meerjarensubsidie het maximale subsidiebedrag voor 2 of 3 jaar, het aanbod dat hiervoor gerealiseerd dient te worden en de verplichtingen waaraan de organisatie in het kader van deze subsidieverlening dient te voldoen.
Van toepassing is de Algemene subsidieverordening Gouda 2003, voor zover daarvan in deze subsidieregeling niet wordt afgeweken.
De subsidieregeling Participatie in de buurt Gouda 2018, door ons vastgesteld op XX, wordt ingetrokken.
Aldus besloten in de vergadering van 24 juni 2024
Burgemeester en wethouders van Gouda,
de secretaris,
drs. R.C. Bakker
de burgemeester,
mr. drs. P. Verhoeve
Uit de definities blijkt dat inwoners van Gouda, zowel vitaal als kwetsbaar, binnen de accommodaties de mogelijkheid krijgen anderen te ontmoeten, te ontspannen of zichzelf te ontplooien op een wijze die past bij hun wensen en mogelijkheden en die bijdraagt aan duurzame betekenisvolle relaties. Bewoners of vrijwilligers geven zoveel mogelijk zelf vorm aan de activiteiten binnen de accommodaties en dragen hiermee in belangrijke mate bij aan de sociale cohesie en ontwikkeling van hun wijk of het gebied.
Artikel 2 - Doel subsidieregeling
Het gevoel verbonden te zijn met anderen is een basisbehoefte in het leven. Wanneer deze basisbehoefte langdurig ontbreekt, kan dit gevolgen hebben voor de ervaren gezondheid, welzijn en gevoel van verbondenheid in buurten en wijken. Daarom dragen wij als gemeente ons steentje bij door te zorgen dat er voldoende mogelijkheden en plekken zijn om elkaar te ontmoeten, jezelf te ontplooien en/of te ontspannen. Deze ontmoetingsplekken zijn onderdeel van de Sociale Basis.
Met het openstellen van de accommodaties en het aanbieden van laagdrempelige activiteiten kunnen sociale cohesie en leefbaarheid van de wijk versterkt worden. Met deze subsidieregeling stimuleert en faciliteert gemeente Gouda de maatschappelijke organisaties en vrijwilligersorganisaties om zich ervoor in te zetten contacten tussen inwoners van Gouda te versterken, zodat zij elkaar kennen, oog hebben voor elkaar en hun omgeving en duurzame betekenisvolle relaties met elkaar kunnen opbouwen.
Artikel 3 - Uitgangspunten subsidieregeling
Inwoners worden zoveel mogelijk gestimuleerd om zelf activiteiten te organiseren waarbij iedereen mee mag doen. In de accommodaties helpen vrijwilligers bij de uitvoering van activiteiten. Op de achtergrond is een beroepskracht aanwezig. Bij de activiteiten voor specifieke doelgroepen zoals in de Buurthuiskamerplus is zo nodig specifiek aandacht voor een zinvolle invulling van de dag en ondersteuning voor mantelzorgers.
Onder een dagdeel verstaan we een ochtend, middag of avond. Bij het bepalen van de hoogte van de subsidie voor huisvestingskosten (art. 6) en personeelskosten (art. 7 lid 2) wordt rekening gehouden met de openstelling van de accommodatie. Dit houdt in dat de vergoeding maximaal is bij de gestelde opening in artikel 3 lid 5. Als de accommodatie minder dagdelen open is dan volgt een berekening naar rato.
Uit dit artikel blijkt dat er in elk gebied ruimte is voor ten minste één Buurthuiskamer en één Buurthuis en maximaal één Buurtcentrum per gebied. Alleen in overleg en met goedkeuring van de gemeente kunnen nieuwe initiatieven gebruik maken van deze subsidieregeling.
Als er geen subsidieplafond zou zijn ingesteld, dan is de omvang van het beroep op de subsidieregeling ongelimiteerd. Met het instellen van een subsidieplafond beperkt het college de aanspraken op de subsidie. De vaststelling van de eventuele deelplafonds wordt door het college gemandateerd aan de wethouder.
Subsidieaanvragen die na verdeling uitstijgen boven het subsidieplafond worden geweigerd.
Artikel 6 – Te subsidiëren huisvestingskosten
Als (een deel van) de huur van de accommodatie door middel van andere fondsen of bijvoorbeeld een moederorganisatie opgebracht kan worden, wordt alleen het resterende deel van de huisvestingskosten gesubsidieerd. Hierbij wordt gekeken naar de historie om te voorkomen dat subsidie aangevraagd wordt voor huisvestingskosten terwijl dat eerder anders werd gefinancierd.
Artikel 7 – Te subsidiëren uitvoeringskosten
Buurthuizen die geen gebruik wensen te maken van de inzet van een beroepskracht (artikel 7 lid 2c) komen in aanmerking voor een extra jaarlijkse bijdrage van maximaal € 23.000. Dit bedrag is bedoeld voor het waarborgen van continuïteit van de accommodatie en kan ingezet worden voor bijvoorbeeld uitbesteding van de boekhouding, opleiding of cursus voor vrijwilliger(s), aanschaf van (computer-) systeem om beheer van de locatie makkelijker te maken. Om in aanmerking te komen voor dit bedrag dient een concreet plan bij de subsidieaanvraag toegevoegd te worden.
De verdeling vindt, voor subsidies die per kalenderjaar worden verstrekt en die zijn aangevraagd voor 1 september voorafgaand aan het jaar waarop de aanvraag betrekking heeft, plaats op basis van een onderlinge vergelijking per accommodatie die voor toewijzing in aanmerking zouden komen als het subsidieplafond hierdoor niet zou worden overschreden.
Dit betekent dat eerst wordt onderzocht of de aanvragen op tijd zijn ingediend en compleet zijn, en of zij voldoen aan de overige eisen die in de subsidieregeling zijn gesteld. In dit kader wordt ook afgewogen of er een reden is om de aanvraag af te wijzen op grond van een van de afwijzingsgronden van de ASV. Vervolgens worden de aanvragen getoetst aan de beleidsdoelen van deze subsidieregeling. Daarbij wordt onder meer beoordeeld of de aanvraag voldoet aan de voorwaarden (aard van de accommodatie, locatie en mate van ondersteuning/begeleiding) die op grond van de subsidieregeling in principe kunnen worden gesubsidieerd.
Om al te grote subsidieschommelingen tegen te gaan, is opgenomen dat bij een teveel aan aanvragen weliswaar een rangorde geldt, maar het toe te kennen subsidiebedrag in dat geval begrensd is tot het in het voorgaande jaar toegekende subsidiebedrag te vermeerderden met 5% (dit is inclusief indexatie).
Er is gekozen voor een verdelingswijze waarbij aanvragen voor een bepaald tijdstip moeten worden ingediend, waarna op grond van de gestelde beleidsdoelen een inhoudelijke vergelijking wordt gemaakt. Wanneer er na het verdeling van de vaste subsidie nog middelen over zijn, kunnen deze worden ingezet ten behoeve van de subsidieaanvragen die na de indieningsdatum zijn binnengekomen en die voldoen aan de beleidsdoelen van deze subsidieregeling.
Aanvragen voor het flexibele budget kunnen tussen 1 januari en 15 november van het lopende kalenderjaar aangevraagd worden. Deze aanvragen worden getoetst aan de beleidsdoelen en voorwaarden van deze subsidieregeling en behandeld op volgorde van binnenkomst. Indienen van aanvragen kan tot uiterlijk 15 november van dat kalenderjaar of tot het flexibele budget voor dat jaar op is.
Artikel 12 - Wijze van verstrekking
De subsidieverlening geeft de ontvanger een voorwaardelijke aanspraak op financiële middelen.
Het is niet noodzakelijk om in deze subsidieregeling regels op te nemen met betrekking tot de vaststelling van de subsidie. Voor subsidies op grond van subsidieregelingen van < € 25.000 geldt de ‘algemene’ regeling van de ASV (artikel 21a, eerste lid, onder a), dat deze direct en ambtshalve wordt vastgesteld. Er hoeft dan geen vaststellingsaanvraag te worden ingediend. Subsidies hoger dan dit bedrag moeten wel afzonderlijk worden vastgesteld. Als dat aan de orde is, zal daarvan in de subsidieverleningsbeschikking melding worden gemaakt.
Artikel 13 – Overige bepalingen
Onder andere de weigeringsgronden, verplichtingen, maximaal eigen vermogen en de hardheidsclausule in de ASV zijn van toepassing op deze subsidieregeling.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-313554.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.