Gemeenteblad van Capelle aan den IJssel
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Capelle aan den IJssel | Gemeenteblad 2024, 312848 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Capelle aan den IJssel | Gemeenteblad 2024, 312848 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Subsidieregeling schakelklassen Capelle aan den IJssel 2024
Artikel 1. Begripsomschrijvingen
In deze subsidieregeling wordt verstaan onder:
De achterstand is te wijten aan de omgeving waarin het kind opgroeit. Factoren die van invloed zijn, zijn het opleidingsniveau van de ouders/verzorgers, de verblijfsduur van het kind in Nederland, het herkomstland van de ouders/verzorgers en het gebruik van een schuldregeling door de ouders/verzorgers;
Het bepaalde in deze subsidieregeling is alleen van toepassing op de verstrekking van subsidies door het college voor de in artikel 3 bedoelde activiteiten.
Met subsidieontvangers worden in de subsidiebeschikking afzonderlijke afspraken gemaakt over de specifiek te verrichten activiteiten en de in dat kader te leveren prestaties.
Subsidie voor een schakelklas wordt uitsluitend verstrekt aan de besturen van scholen voor regulier basisonderwijs in de gemeente Capelle aan den IJssel.
In de beschrijving van de activiteiten bedoeld in artikel 6, tweede lid, onder a, van de ASV dient de aanvrager te vermelden hoe veel leerlingen naar verwachting zullen deelnemen aan een te subsidiëren schakelklas, uit welke groep of groepen deze leerlingen komen en hoe het onderwijs in de schakelklas in de praktijk wordt vormgegeven.
Een aanvraag om een subsidie die niet per kalenderjaar wordt verstrekt wordt, in afwijking van artikel 7, tweede lid van de ASV, ingediend vanaf 1 oktober van het jaar voorafgaand aan het gemeentelijke begrotingsjaar waarop de aanvraag betrekking heeft tot uiterlijk 10 weken voordat de aanvrager voornemens is te beginnen met de activiteit waarvoor de subsidie wordt aangevraagd.
Artikel 10. Subsidieplafond en wijze van verdeling
De verdeling van het subsidieplafond voor subsidies die per kalenderjaar worden verstrekt en die conform artikel 8, eerste lid, zijn aangevraagd voor 1 oktober voorafgaand aan het jaar waarop de aanvraag betrekking heeft, vindt plaats op basis van een verdeling naar rato over de subsidieaanvragen die voor toewijzing in aanmerking zouden komen als hierdoor het subsidieplafond niet zou worden overschreden.
De subsidieaanvragen die voor de voorgeschreven aanvraagdatum zijn ontvangen en die voldoen aan de eisen van artikel 6 van de ASV, worden eerst getoetst aan de overige artikelen van de ASV. Als de beoordeling op grond van de ASV geen aanleiding geeft om de aanvraag af te wijzen, wordt de aanvraag getoetst aan deze subsidieregeling. Indien het totaalbedrag van de aanvragen die na deze toetsing voor toewijzing in aanmerking komen het subsidieplafond overschrijdt, worden de beschikbare middelen naar rato over de aanvragen verdeeld, tot het maximum van het subsidieplafond.
De verdeling van het subsidieplafond voor andere aanvragen om subsidie, vindt plaats op basis van de volgorde van binnenkomst van de aanvragen die voldoen aan de eisen van de ASV en deze subsidieregeling. Indien op de dag dat het subsidieplafond wordt bereikt meer dan één aanvraag wordt ontvangen, wordt de onderlinge rangschikking van de aanvragen vastgesteld door middel van loting.
Capelle aan den IJssel, 2 juli 2024.
Het college van burgemeester en wethouders voornoemd,
de secretaris,
A.L. Duijmaer van Twist
de burgemeester,
C.H.J. Lamers
Tot de inwerkingtreding van deze Subsidieregeling schakelklassen Capelle aan den IJssel 2024 werden schakelklassen gesubsidieerd op grond van de Subsidieregeling onderwijskansen 2020 (artikel 3, onder a). Laatstgenoemde subsidieregeling is ingetrokken waarbij een nieuwe subsidieregeling is vastgesteld voor schakelklassen. Hetgeen thans in de Subsidieregeling schakelklassen Capelle aan den IJssel 2024 is verwoord komt overeen met de onder de Subsidieregeling onderwijskansen 2020 bestaande praktijk ten aanzien van de subsidiëring van schakelklassen.
Deze regeling bevat op onderdelen specifieke aanvullingen of wijzigingen op de ASV.
Artikel 1. Begripsomschrijvingen
Een voltijd schakelklas beslaat minimaal 880 uur per schooljaar. De leerlingen volgen in de schakelklas al het onderwijs, waarbij extra nadruk wordt gelegd op taalvaardigheden.
Dit artikel spreekt voor zichzelf.
Dit artikel spreekt voor zichzelf.
In de subsidiebeschikking kunnen de te verrichten activiteiten nader worden gespecificeerd. Hierbij kan worden gedacht aan het maken van afspraken over te bereiken aantallen en de wijze van tussentijdse verantwoording (zie ook artikel 11).
Op grond van artikel 3 van de ASV bepaalt het college voor zover van toepassing in een subsidieregeling tevens wie voor subsidie in aanmerking komt. In dit artikel wordt voor de Subsidieregeling schakelklassen Capelle aan den IJssel 2024 vastgelegd aan welke partijen een subsidie kan worden verstrekt.
Artikel 6. Kosten die voor subsidie in aanmerking komen
De subsidie voor schakelkassen betreft alleen de loonkosten van de leerkrachten die de schakelklassen verzorgen. Het omvat de uren die de leerkracht besteedt aan de voorbereiding op en de verzorging van de schakelklas. Er wordt geen subsidie verstrekt voor overleguren, lesmaterialen, leslocaties en dergelijke.
Het bedrag van € 30.000 is het bedrag dat op het moment van het vaststellen van deze subsidieregeling wordt verstrekt voor de organisatie van een schakelklas. De maximale subsidie zal jaarlijks geïndexeerd worden.
Omdat schoolbesturen via de lumpsum van het Rijk zelf ook middelen ontvangen voor de aanpak van onderwijsachterstanden wordt in lid 2, onder b, gevraagd of deze middelen onder meer ook voor een schakelklas ingezet worden.
In de ASV en in deze subsidieregeling worden twee soorten subsidies onderscheiden: subsidie voor de duur van een kalenderjaar en subsidie die niet per kalenderjaar wordt verstrekt (aangeduid als 'andere aanvragen om subsidie' of 'andere subsidies').
Subsidies die voor de duur van een kalenderjaar worden verstrekt, dienen te worden aangevraagd vóór 1 oktober voorafgaand aan het jaar waarop de aanvraag betrekking heeft.
In het tweede lid van dit artikel is bepaald dat subsidies die niet per kalenderjaar worden verstrekt, het gehele jaar door kunnen worden aangevraagd, maar niet eerder dan 1 oktober van het jaar voorafgaand aan het jaar waarop de aanvraag betrekking heeft en niet later dan 10 weken voordat de aanvrager wil beginnen met de activiteiten waarvoor de subsidie wordt aangevraagd.
Het eerste lid van dit artikel bevat een afwijking van artikel 8, eerste lid, van de ASV. Deze afwijking houdt in dat het college pas beslist op een aanvraag om een subsidie voor de duur van een kalenderjaar, binnen 8 weken na 1 oktober, in plaats van binnen 8 weken na ontvangst van de volledige aanvraag.
Het tweede lid houdt in dat bovenstaande beslistermijn eenmaal met maximaal 8 weken kan worden verlengd.
De besluitvorming over andere aanvragen om subsidie (die dus niet per kalenderjaar worden verstrekt) vindt plaats conform ASV, dus binnen 8 weken nadat de volledige aanvraag is ingediend. Ook deze termijn kan eenmaal met maximaal 8 weken worden verlengd.
Artikel 10. Subsidieplafond en wijze van verdeling
De raad stelt met het vaststellen van een subsidieplafond een maximum aan het bedrag dat voor bepaalde subsidies beschikbaar is. Als het totaal van de aanvragen die voor toewijzing in aanmerking komen het subsidieplafond overschrijdt, wordt ten aanzien van subsidies die per kalenderjaar worden verstrekt dit bedrag naar rato verdeeld.
Om te bepalen of een aanvraag voor toewijzing in aanmerking komt, wordt eerst onderzocht of de aanvragen op tijd zijn ingediend en compleet zijn, alsmede of zij voldoen aan de overige eisen die in de ASV worden gesteld. In dit kader wordt ook afgewogen of er een reden is om de aanvraag af te wijzen op grond van een van de afwijzingsgronden van artikel 9 van de ASV. Vervolgens worden de aanvragen getoetst aan deze subsidieregeling. Daarbij wordt onder meer beoordeeld of de aanvraag activiteiten betreft die op grond van de subsidieregeling in principe kunnen worden gesubsidieerd en of de aanvrager behoort tot de doelgroep van de subsidieregeling. Als het totaalbedrag van de aanvragen die na deze procedure zouden kunnen worden toegewezen het bedrag van het subsidieplafond overschrijdt, wordt dit bedrag naar rato verdeeld.
Voor de andere aanvragen om subsidie wordt het subsidieplafond verdeeld op basis van de volgorde van binnenkomst van de aanvragen. Als een aanvraag niet compleet is, wordt de aanvrager in de gelegenheid gesteld om zijn aanvraag aan te vullen. In dat geval geldt de datum waarop de aanvraag compleet is als ontvangstdatum.
Een belangrijk aspect van het creëren van een veilige omgeving voor kinderen is het voorkomen van (seksueel) grensoverschrijdend gedrag. Bij de invulling van het beleid, dat erop gericht is om een veilige omgeving voor kinderen te waarborgen, kan gedacht worden aan het vragen van een Verklaring omtrent het gedrag (VOG) van medewerkers die met kinderen werken.
Zoals vermeld in de algemene toelichting komt deze subsidieregeling in de plaats van het onderdeel schakelklassen zoals dat viel onder de Subsidieregeling onderwijskansen 2020. Het eerste lid van artikel 12 zorgt ervoor dat na het intrekken van de Subsidieregeling onderwijskansen 2020 de betreffende beschikkingen worden geacht nu te zijn gebaseerd op de Subsidieregeling schakelklassen Capelle aan den IJssel 2024. Deze subsidieregeling heeft onmiddellijke werking en is daarmee ook van toepassing op de besluiten die in het verleden genomen zijn.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-312848.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.