Aanmelden reserveringskalender evenementen 2025

 

 

De burgemeester maakt bekend dat organisatoren van evenementen zich van 1 augustus tot en met 31 augustus kunnen aanmelden voor de reserveringskalender evenementen 2025.

 

De basis hiervoor staat in de Algemene plaatselijke verordening Gemeente Utrecht 2010, artikel 5:26 en 5:36, en de Nadere regel evenementen, artikel 4.

 

Waarom aanmelden?

Evenementen die tijdig zijn aangemeld kunnen onder voorwaarden op de reserveringskalender evenementen 2025 worden gezet. Evenementen die op de reserveringskalender staan, en die tijdig een evenementenvergunning aanvragen, gaan voor op andere aanvragen voor een evenementenvergunning die in 2025 worden ingediend. Aanvragen voor het volgende kalenderjaar worden aangehouden totdat de reserveringskalender evenementen is vastgesteld. Hier kan de burgemeester van afwijken.

 

Een aanmelding moet worden gedaan via het aanmeldformulier dat door de burgemeester is vastgesteld. Dit kan alleen digitaal. Het formulier is te vinden op de website van gemeente Utrecht, zie Evenement buiten, plek en datum reserveren | Gemeente Utrecht

 

Proces beoordeling aanmeldingen

Na de aanmeldperiode wordt gekeken of er meerdere aanmeldingen gedaan zijn op dezelfde dag, locatie of hetzelfde tijdstip of dat er meer evenementdagen zijn gemeld op een plek met een locatieprofiel dan op grond van dat profiel zijn toegestaan. De locatieprofielen staan in de Nadere regel evenementen.

 

Als er sprake is van meerdere aanmeldingen die elkaar in de weg zitten dan wordt vanaf 1 september contact gezocht met de organisatoren van deze aanmeldingen om te kijken of geschoven kan worden, zodat beide of meerdere evenementen op de reserveringskalender evenementen geplaatst kunnen worden. Organisatoren kunnen in dat geval hun aanmelding tot 16 september wijzigen. Lukt dat niet dan wordt de adviescommissie kwalitatieve criteria om advies gevraagd voor een vergelijkende toets tussen de aanmeldingen die elkaar nog in de weg zitten, om te adviseren welke aanmelding voor gaat op de andere.

 

Voordat de commissie dit advies uit kan brengen worden de organisatoren van de aanmeldingen die elkaar in de weg zitten gevraagd om van 16 september tot en met 22 september hun aanmelding aan te vullen aan de hand van de kwalitatieve criteria. Hiertoe ontvangen zij een formulier. De adviescommissie zal op basis van complete aanmeldingen advies uitbrengen aan de burgemeester over de vraag welke aanmelding voor moet gaan.

 

Op basis van dit advies, en andere criteria uit de Nadere regel evenementen, bepaalt de burgemeester welke aanmeldingen op de reserveringskalender evenementen worden gezet. Uiterlijk 1 december 2024 wordt de reserveringskalender evenementen vastgesteld.

 

Voor meer informatie over het proces van aanmelding en de vergelijkende toets, de locatieprofielen en de Nadere regel evenementen verwijs ik u naar de website van gemeente Utrecht, zie www.utrecht.nl/evenementen.

 

Gereserveerde dagen voor aanmeldingen

Voor 2025 zijn in gemeente Utrecht dagen gereserveerd voor stads- en volksfeesten, herdenkingen, en vieringen en op grond van openbare orde en veiligheid. Evenementen die hierop gericht zijn gaan voor op andere evenementen. Er geldt dan geen vergelijkende toets. Dit wordt per aanmelding bekeken. Daarnaast zijn dagen gereserveerd op grond van openbare orde en veiligheid, wat kan betekenen dat aanmeldingen voor die dagen niet op de reserveringskalender evenementen worden gezet vanwege beperkte(re) inzet van hulpdiensten.

 

De gereserveerde dagen zijn:

 

  • 25 en 26 april: de viering van Koningsdag

  • 4 mei: Nationale dodenherdenking

  • 5 mei: Bevrijdingsdag

  • 7 juni: Utrecht Pride

  • 24, 25 en 26 juni: NAVO top Den Haag

  • 30 juni en 1 juli: herdenking en viering Keti Koti

  • 8 november: viering van Sint-Maarten

  • 15, 16, 22, 23, 29, 30 november: intocht(en) Sinterklaas

 

Vragen?

Als u vragen hebt over het doen van een aanmelding voor de reserveringskalender evenementen of het proces van de aanmelding dan kunt u contact opnemen met het team reserveringskalender evenementen via telefoonnummer 14 030 of per e-mail: reserveringskalender@utrecht.nl.

 

De burgemeester maakt bekend dat de volgende aanvragen voor het houden van een evenement op de openbare weg zijn ingediend.

 

Reageren op de aanvraag

Binnen de wettelijke termijn neemt de gemeente een besluit over deze aanvraag. Wilt u reageren voordat dit besluit is genomen? E-mail dan naar bekendmakingen@utrecht.nl de volgende gegevens: het kenmerk van de aanvraag, de titel van de aanvraag, uw naam, adres, telefoonnummer, en uw reactie. Doe dit zo snel mogelijk, zodat uw reactie ook meegenomen kan worden bij de beoordeling van de aanvraag.

 

Stukken inzien

Wilt u deze aanvraag met de stukken die daarbij horen inzien? Dat kan als volgt:

  • E-mail naar bekendmakingen@utrecht.nl de volgende gegevens: het kenmerk van deze aanvraag, uw naam, adres en telefoonnummer, en welke informatie u wilt ontvangen. Wij e-mailen u dan de voor u beschikbare stukken.

  • Kom naar het Stadskantoor en maak hiervoor een balie-afspraak via www.utrecht.nl/evenementen.

 

Naar boven